Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Tuning silników wysokoprężnych (diesel) => Zaczęty przez: wilhelm w 19.11.2011, 00:20

Tytuł: MAP sensor w mk3 TDCI
Wiadomość wysłana przez: wilhelm w 19.11.2011, 00:20
Nigdy się nad tym nie zastanawiałem, wie ktoś może czym dokładnie steruje ten czujnik, w zmiennej i stałej geometrii?

Jak wiadomo MAP sensory w naszych mondkach odczytują ciśnienie od 0 do 250 kPa (1 kPa = 0.01 Bar) i jest to ciśnienie bezwzględne.

Większe turbo/hybrydy bez problemu przekraczają 1.5 bara doładowania (250 kPa). Często dmuchają 2 bary do końca, a więc pracują poza zakresem odczytu MAP sensora.

Ja rozumiem to tak że jeśli nie da się ustawić większego doładowania w programie, to w zmiennej geometrii trzeba bawić się w skracanie dzwigni (sztangi) od turbo.

W silnikach TDI jeśli doładowanie ustawione w sofcie różni się od rzeczywistego auto wchodzi w tryb awaryjny, dlatego przy większych modach muszą wymieniać MAP sensor.

Czy zastosowanie czujnika (o ile jest coś pasującego do mondeo) o szerszym zakresie odczytu da lepszy efekt niż takie skracanie sztangi "na oko"? :)

Mając turbo ze stałą geometrią, doładowaniem steruję za pomocą MBC. Do czego w takim razie jest wtedy potrzebny MAP sensor w pracy silnika, o ile jest? Ogranieczenie zbędnego kopcenia?

Co myślicie?
Tytuł: Odp: MAP sensor w mk3 TDCI
Wiadomość wysłana przez: Ry2y w 19.11.2011, 09:45
Ciekawe jak by komp zareagował na 300 kPa. Pewnie ma jakieś instrukcje ograniczające przeładowanie turbiny. Ciekawe czy można takie instrukcje modyfikować....
Tytuł: Odp: MAP sensor w mk3 TDCI
Wiadomość wysłana przez: T w 19.11.2011, 15:03
Cytat: wilhelm w 19.11.2011, 00:20Czy zastosowanie czujnika (o ile jest coś pasującego do mondeo) o szerszym zakresie odczytu da lepszy efekt niż takie skracanie sztangi "na oko"?
Musiałby mieć prawdopodobnie taki sam zakres napięcia jak oryginał (inaczej niemal na pewno ECU wywali błąd) i wymagałoby to raczej strojenia, bo wątpię, żeby dało się po prostu skalibrować czujnik o innej charakterystyce, a w każdym razie, żeby ktoś to potrafił zrobić.

Tyle, że -- po co? Przecież problemem w TDCI jest raczej brak paliwa na wysokich obrotach, na Waszym miejscu raczej tym bym się głównie interesował. Więcej powietrza bez dolania paliwa daje efekt symboliczny (o ile w ogóle, a czasem może dać wręcz odwrotny do zamierzonego).
Tytuł: Odp: MAP sensor w mk3 TDCI
Wiadomość wysłana przez: auchim w 19.11.2011, 18:43
wilhelm jest mod z diodą zenera, kiedyś też zastanawiałem się czy można by było zaadoptować boost foolery czy boost buildery z amerykańskich pick-upów
Tytuł: Odp: MAP sensor w mk3 TDCI
Wiadomość wysłana przez: Bobson w 28.04.2017, 11:20
Cytat: wilhelm w 19.11.2011, 00:20
Jak wiadomo MAP sensory w naszych mondkach odczytują ciśnienie od 0 do 250 kPa (1 kPa = 0.01 Bar) i jest to ciśnienie bezwzględne.

Sorry za odgrzanie kotleta.
Jedyna informacja o 250kpa zakresie map sensora w mondeo jaką znalazłem w necie to ta na tym forum o której napisałeś.
Pamiętasz może jakieś źródło tej informacji? Póki co nie mogę znaleźć żadnych konkretów.