Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Opony zimowe - jakie? 205/55 R16

weksla, 12.12.2010, 22:38 « poprzedni - następny »

MAG

TAM - roznica w rozmiarze miesci sie w granicach dopuszczalnosci.
O ile na lato bym nie bral pod uwage takiej zmiany, to na zime ma ona swoje plusy - odrobine lepsze zachowanie na wodzie i breji posniegowej, a do tego troszke wiekszy komfort.
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

TAM

Według mnie się nie mieści. Jest na tyle duża, że warto już przekalibrować zegary. Niestety jest to problem rozmiaru 235/40/18 (i 235/35/19) – nie ma właściwego, węższego i sensownego rozmiaru do zimówek. Mam ten sam kłopot, zmuszony byłem do zakupu 215/50/17. Są trochę za wąskie, ale tragedii nie ma. A na brei i śniegu będą na pewno lepsze niż 225/50/17. Jeśli jednak nie przewiduje w zimie jazdy po górskich okolicach, to z powodzeniem można założyć taki sam rozmiar na zimę jak na lato.

slavko

18.10.2015, 13:16 #62 Ostatnia edycja: 18.10.2015, 13:21 by slavko
Zimówki zakupione :) 4x Nokian WR R16 205/55 6,5-7mm bieżnika :)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


MAG

Cytat: TAM w 16.10.2015, 22:10
Według mnie się nie mieści. Jest na tyle duża, że warto już przekalibrować zegary...
Tomku, jezdze obecnie na kolkach 235/45/19 bo takie opony udalo mi sie super okazyjnie kupic.
Fabryczny rozmiar dla S-Maxa to 235/45/18, czyli z przelicznika wynika ze na 19-tke powinienem miec rozmiar 235/40. Roznica w wielkosci jest wieksza niz w przypadku tej pomiedzy 235/45 a 225/50 a nie potrzebuje robic przekali rowywania licznika.

Poniewaz zimowki mam w prawidlowym rozmiarze 235/45/18 to wiem z doswiadczenia jak wyglada ta roznica - przy 100km/h wychodzi ok 4km/h, a ze na fabrycznym rozmiarze licznik zawyza predkosc rzeczywista o mniej wiecej te 3-4km/h, to na tych nadwymiarowych mam prawie idealnie identyczne wskazania licznika i navi.
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

TAM

MAG, jeśli jeździsz na kołach o CAL większych niż norma, to nie tylko przekalibrowanie licznika jest koniecznością (bo tak naprawdę nie chodzi o przekalibrowanie ,,licznika", tylko o zmianę rozmiaru opon, które widzi komp – i choć wskazania prędkościomierza można co prawda uznać za drugorzędną sprawę, to już licznik przejechanych km, spalanie itd działają nieprawidłowo), ale w ogóle jakbyś jeździł innym samochodem. Taka różnica wpływa już wyraźnie na zachowanie samochodu, całe ustawienie geometrii jest od czapy i nie bardzo wiadomo jakie powinno być...

MAG

19.10.2015, 12:56 #65 Ostatnia edycja: 19.10.2015, 12:58 by MAG
Spalanie wq kompa i tak od samego poczatku jak mam te auto jest delikatnie rzecz ujmujac dziwne, o czym zreszta pisalem niejednokrotnie. Poza tym nie popadajmy w paranoje - geometria sie nie zmienia bez wzgledu na to na jakim rozmiarze kol jezdzisz (pomijam extremalnie duze roznice) - juz predzej zalozenie dystansow zmieni zachowaanie sie auta w wiekszym stopniu niz zalozenie opony o minimalnie wiekszym rozmiarze.

btw - fabryczny rozmiar 17-tek do S-maxa to 225/50/17 i w stosunku do 235/45/18 roznia sie niemal identycznie jak moje do fabrycznych 18-tek...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

ethernal

Może wyjaśnię, dlaczego kombinuję z rozmiarem opon zimowych. Po pierwsze mam wolne felgi ori fordowskie 7,5". Przed FL w Mondeo mk4 dla 17" prawidłowy rozmiar opon jest 235/45/17 (obecnie letnie 235/40/18). Ale szukając dobrych opon na zimę w rozmiarze 235/45/17 nie znalazłem dobrej ceny :D Dlatego drążę temat innego rozmiaru, gdyż zarówno 225/45/17 jak i 225/50/17 są znacząco tańsze. Po obliczeniach i konsultacjach uznałem że rozmiar 225/45/17 będzie źle wyglądał, a przede wszystkim ucierpi komfort (mam obniżone zawieszenie o 30mm i dystanse). Dlatego na "polu walki" pozostał rozmiar 225/50/17.

TAM

Cytat: MAG w 19.10.2015, 12:56Poza tym nie popadajmy w paranoje - geometria sie nie zmienia bez wzgledu na to na jakim rozmiarze kol jezdzisz
Geometria się nie zmienia, ale staje się ona niewlaściwa, bo przesuwa się środek ciężkości samochodu i zmieniają się siły, które działają na koła na zakrętach. A zawieszenie nie jest sztywne, ma swoją określoną podatność. Dlatego geometria wymaga korekty, a nie bardzo wiadomo jakiej. Rozważania typu ,,ta opona różni się od tej o ileś", a ,,tamta od tamtej o inne ileś" można sobie darować – generalnie róźnicę o cal od dedykowanego rozmiaru uważa się za ekstremalną i nie do przyjęcia. Chodzi o zachowanie samochodu w najtrudniejszych sytuacjach; rzecz jasna nie ma to znaczenia, jeśli jeździ się samochodem po bułki do osiedlowego sklepu, ale jeśli wozi się nim rodzinę i to z dużymi prędkościami, to lepiej sobie takie rozwiązania odpuścić. Uwierz mi, że to nie jest tylko jakaś teoria, miałem możliwość przekonania się o tym w praktyce gdy miałem Pumę. Założenie opon wyższych o 12 mm dawało opłakane efekty.

MAG

Tomku, przy calym moim szacunku, to jednak pozwole sie nie zgodzic.
Np argument o zmianie srodka ciezkosci odpada, bo mam zalozone Eibachy, czyli i tak auto pomimo wyzszych opon jest zdecydowanie nizej niz bylo na zestawie fabrycznym.
Po drugie - roznica o cal, to de facto roznica o niecale 13mm na promieniu calego kola, czyli w przypadku S-Maxa jest to ponizej 4% roznicy.
I zeby nie bylo - zdaje sobie sprawe, ze nie jest to optymalna wielkosc kola, ale roznica w cenie zakupu tych opon w stosunku do innych branych przeze mnie opcji byla na tyle duza, ze postanowilem zaryzykowac i po calym sezonie jazdy nie zaluje tego, co nie zmienia faktu, ze gdy juz je zjade, to zapewne kupie rozmiar bedacy zamiennikiem fabrycznego ... (no, chyba ze znowu trafie na jakies supoer okazyjne kapcie w mniej wiecej pasujacym rozmiarze...)

W przypadku  ethernala roznica pomiedzy oponami letnimi 235/40/18 a zimowymi 225/50/17 to 8mm na promieniu, albo inaczej liczac ok. 1,6cm na srednicy kola, co stanowi 2,5% odchylenia od rozmiaru fabrycznego - dokladnie na granicy dopuszczalnosci.


btw - jezdzilem w Escorcie Mk7 (kombi 1,6 swapowane na 1,8 130KM) na oponach 195/50/16, czyli dokladnie o jeden cal wiekszych niz fabryczne i naprawde problemu nigdy nie mialem. Potem w Escorcie RS2000 zalozylem kapitalne opony Uniroyal RainSport1 w rozmiarze 205/50/15 i uwierz mi - auto jezdilo lepiej niz na seryjnym rozmiarze 195/50/15

btw2 - nigdy bym nie zalozyl opon mniejszych niz zalecane, ale takie odrobine wieksze - jesli cena jest duzo lepsza, to i owszem...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

TAM

Argument o zmianie środka ciężkości pomińmy, ale zmiany sil działających na elementy zawieszenia nie da się pominąć. Twój przykład z Escortem RS2000 nie jest zaskakujący - wymieniłeś opony na szersze, a ich wysokość wzrosła o 5 mm, wiec w dopuszczalnych granicach, czyli POWINNO być lepiej. Być może w E. MK7 nie było gorzej - i tak się może zdarzyć (z różnych powodów, tym bardziej że chodziło o kombi). Ja twierdzę tylko, że ogólnie rzecz biorąc jest to ryzykowne i zdecydowanie takie postępowanie odradzam. Nie krytykuję takiej decyzji, bo wiadomo że różnie w życiu bywa, jednak NALEŻY sobie zdawać sprawę z możliwych konsekwencji, a nie starać się je bagatelizować. W moim konkretnym przypadku zmiana wysokości koła ,,jedynie" o 12 mm spowodowała obniżenie maksymalnej prędkości na łuku o 4 km/h (spadła z 55 do trochę ponad 50). To była totalna porażka.

sseebbaa1

TAM a jakie dokładnie opony porównywałeś?
Czy były to opony różnych producentów, modeli? To też ma duży wpływ, a może nawet większy, niż ta różnica w rozmiarówce.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ethernal

19.10.2015, 20:26 #71 Ostatnia edycja: 19.10.2015, 20:29 by ethernal
Cytat: MAG w 19.10.2015, 14:53
W przypadku  ethernala roznica pomiedzy oponami letnimi 235/40/18 a zimowymi 225/50/17 to 8mm na promieniu, albo inaczej liczac ok. 1,6cm na srednicy kola, co stanowi 2,5% odchylenia od rozmiaru fabrycznego - dokladnie na granicy dopuszczalnosci.
Twoje wyliczenia nie pasują mi. Wg. moich wychodzi 11,6mm różnicy na średnicy i niecałe 6mm na promieniu, gdyż:
- 225/50/17 - średnica felgi z oponą = 656,8mm
- 235/40/18 - średnica felgi z oponą = 645,2mm

Btw, średnica dla felgi z oponą 235/45/17 = 643,3mm, a 225/45/17 = 634,3mm

1cal =25,4mm

TAM

Cytat: sseebbaa1 w 19.10.2015, 18:36TAM a jakie dokładnie opony porównywałeś?
Takie same (ten sam producent, ten sam rocznik): Yokohama A520.

ethernal, Twoje wyliczenia są dobre, różnica średnic kół to 11.6 mm.

sseebbaa1

Cytat: TAM w 19.10.2015, 22:11Takie same (ten sam producent, ten sam rocznik): Yokohama A520.
No to jeszcze zapytam o felgę. Czy była to ta sama średnica felgi, a tylko profil opony wzrósł?
Jeżeli tak, to wyginająca się wyższa opona będzie zawsze słabsza w zakręcie - będzie bardziej się kładła tracąc równoległość bieżnika do jezdni.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

MAG

19.10.2015, 22:08 #74 Ostatnia edycja: 19.10.2015, 22:12 by MAG
Cytat: ethernal w 19.10.2015, 20:26
Twoje wyliczenia nie pasują mi.....
Upsssss - teraz widze ze liczac w glowie dane opony 225/50/17 merdnalem sie i zamiast wysokosci opony 11,25cm przeliczylem ja jako 11,5cm - to stad wynikl moj blad.

Czyli odchylenie jest jeszcze mniejsze nic dopuszczalne 2,5%....

« Dodane: 19.10.2015, 22:12 »

btw - TAM - jak byl robiony pomiar predkosci brania tego zakretu? Bo chyba nie wynikalo to ze wskazan licznika, ktory po zmianie wielkosci opon byl przeklamany...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0