Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Pomiar mocy i momentu w ScanXL

bd77, 26.07.2010, 09:57 « poprzedni - następny »

Rijndael

Można by się jeszcze pokusić o policzenie strat mocy. Chyba żadne z gotowych rozwiązań tego niestety nie robi i moc na silniku można tylko szacować...

bd77

Cytat: KLUSEK w 01.08.2010, 12:59
To wszystko mozna recznie policzyc :)



zważywszy na fakt, że scanxl prawdopodobnie liczy RPM silnika z prędkości, przełożenia i rozmiaru koła (!!)
będzie to nawet lepsza metoda. pamiętam, parę dni temu odgrzałem trochę moduł hamowni w scanie
i przy startach z równego 1500 na obrotomierzu na wykresie miałem początek gdzieś koło 1400-1450.
to jednak kilka procent.

straty też można samemu policzyć, oczywiście z dużo gorsza dokładnością niż hamownie pro.
włączamy logowanie prędkości, rozpędzamy się do powiedzmy takiej prędkości na jakiej skończył się pomiar
momentu na tym samym biegu i wciskamy sprzęgło (chyba tak to sie robi na hamowni) - czyli mierzymy ujemne przyśpieszenie przy zwalnianiu kołami, skrzynią i oporem powietrza;)

ale w sumie po co... nawet pomiar mocy na kołach z wszelkimi oporami pozwoli sprawdzić po poważniejszym modzie, czy np. nie ma dziur w dolocie powietrza po zmianie ic:)

jak wszystko wygląda ok, to do heko po poważne liczby;)

KLUSEK

Nie nie, napewno obroty sa poprostu pobierane z ECU i czujnikow, a nie przeliczane z predkosci itp.

bd77

http://www.palmerperformance.com/forum/index.php?topic=1718.0
przedostatni post w tym temacie (23 marca 2010) pozwala mieć pewne podejrzenia,
ale być może nie udało się zwyczajnie dostać do PID-a obrotów silnika

jak znajdę wolą chwilę, do pomieszam rozmiar koła i zobaczę czy RPM jest z ECU, mam nadzieję, że tak:)

KLUSEK

Ale mowisz o DYNO tak ?
Ja mialem na mysli PID RPM, przy recznym logowaniu wartosci i wyliczaniu samodzielnym :)

Byc moze jest tak jak mówisz, to zwracam honor.

Rijndael

Cytat: KLUSEK w 02.08.2010, 09:33
Byc moze jest tak jak mówisz, to zwracam honor.

Wątpię, żeby to wyliczał. Po co by mu wtedy było przełożenie, skoro i tak podaje moc na kołach?

bd77

przełożenia pozwalają policzyć moment silnika na wale korbowym odpowiadający zmierzonemu momentowi na kołach

do sprawdzenia jest tylko, czy obroty silnika nie są przypadkiem też wyliczone z obrotów koła;)

ma to na pewno swoje korzyści - łatwo zauważyć, że rozmiar koła jest zły, bo rozjeżdżają się obroty silnika na wykresie:)

Rijndael

Cytat: bd77 w 03.08.2010, 13:01
przełożenia pozwalają policzyć moment silnika na wale korbowym odpowiadający zmierzonemu momentowi na kołach
do sprawdzenia jest tylko, czy obroty silnika nie są przypadkiem też wyliczone z obrotów koła;)

Ale ScanXL momentu na silniku nie liczy przecież. A skoro tak, to zapewne przełożenie potrzebuje po to, by wyliczyć prędkość obrotową koła z prędkości obrotowej silnika.

bd77

widzę, że mamy inne teorie:)

jakbym sam chciał zrobić taki moduł, to zrobił bym tak:
- mierzył prędkość i RPM w czasie z czujników
- z różnic prędkości w czasie wziął przyspieszenie
- z masy pojazdu i przyspieszenia mam siłę z jaką koła odpychają auto od podłoża
- promień koła (nie felgi) daje moment obrotowy na kole
- przełożenie daje moment na silniku

RPM wykorzystuje tylko do wykresu

IMO ScanXL pokazuje wartość dla silnika

Rijndael

Cytat: bd77 w 03.08.2010, 22:55
- przełożenie daje moment na silniku

Ale przecież hamownia w ScanXL nie podaje żadnych wyników na silniku, tylko moc/moment na kołach. Żeby być precyzyjnym trzeba zaznaczyć, że jest to pewien skrót myślowy i pisząc "na kołach" mamy na myśli "na silniku" minus straty pomiędzy silnikiem a kołami. Nie chodzi tutaj np. o moment na kołach w sensie dosłownym, czyli skorygowany wg. wybranego przełożenia.

« Dodane: 03.08.2010, 23:05 »

Cytat: bd77 w 03.08.2010, 22:55
IMO ScanXL pokazuje wartość dla silnika

Był o tym kiedyś wątek na ich forum i autor pisał wyraźnie, że jest to moc/moment na kołach (w takim znaczeniu jak napisałem wyżej). Żeby podać wartości na silniku ScanXL musiałby policzyć straty, po za tym w Stanach, gdzie bodaj powstał ScanXL operuje się głównie wartościami "na kołach".

bd77

ach te skróty myślowe:)

ja przez moment na kołach miałem na myśli moment z którym faktycznie skręcane są koła w kierunku jazdy
(którym nikt sie specjalnie nie interesuje i trudno znaleźć dla niego inne określenie),
a na silniku - proporcjonalny do tego na kołach wynikający z przełożenia

oczywiście żadnych strat w Dyno nie uwzględniają, więc w sensie hamowni profesjonalnych pokazuje moment "na kołach", a o tym kilka postów wyżej pisaliśmy


Rijndael

No ja miałem na myśli to co amerykanie określają mianem "power/torque on wheels".

Swoją drogą szkoda, że ScanXL nie mierzy strat, bo wtedy błędy obu pomiarów mogłyby się, przynajmniej częściowo, znieść i wartość mocy na silniku mogłaby być bardziej dokładna.

yoseph

Ja bawiłem się programem scanxl i wartości końcowe zgadzają się z tymi które wyszły na hamowni  171PS/7000rpm i 201Nm/4100rpm, tylko że po drodze jakieś kwiatki wychodziły np. według ScanXl do 3000 miałem 40Nm  a moc to prawie całkowicie płasko na początku i przy 5000 wykres prawie pionowo do 160PS.  No ale grunt to to, że wartości końcowe są prawie identyczne z hamownią.

Pozdrawiam

Rijndael

Jeśli wykres był inny to zbieżność wartości maksymalnych to raczej dzieło przypadku. Szczególnie, że ScanXL podaje moc na kołach, a z hamowni dostałeś pewnie pomiar na silniku.

yoseph

yhm rozumiem :) no nic, dla mnie taka ciekawostka:) bo i tak mam pomiar z hamowni:)