Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Focus RS Mk3 szpera Quaif i skrzynia - montaż

Zanda, 05.01.2020, 17:01 « poprzedni - następny »

Zanda

Czy ktoś może podzielić się doświadczeniem w montażu szpery w RS Mk3?
Czy po przykręceniu szpery i montażu nowych łożysk reguluje się jakoś luz tych łożysk przed skróceniem obudowy skrzyni?

sseebbaa1

Ford Focus RS mk3 ma skrzynię z typoszeregu określanego jako MMT6. Czyli w 6-biegowym Mondeo ST220 jest podobna, bo też MMT6.
Napisałem "podobna", a nie "taka sama", bo jednak są różnice konstrukcyjne - ale raczej dotyczą one systemu wybierania biegów oraz różnych przełożeń uzależnionych od innej charakterystyki silnika. Cała reszta powinna być identyczna dla wszystkich skrzyń MMT6, czyli sposób zamykania skrzyni, jej uszczelniania i ustawiania tzw. napięcia wstępnego łożysk.

Dlatego myślę, że możesz zerknąć do mojego tematu, gdzie opisywałem montaż szpery Quaife QDF41Z w skrzyni biegów Mondeo ST220.
https://fordtuning.pl/index.php/topic,3507.0.html (w pierwszym poście jest spis treści - zobacz NAPĘD)

Ewentualna różnica może być tylko w samej wartości napięcia wstępnego. W sumie to nie powinno być różnicy, ale jednak Focus jest trochę cięższy, no i ma o wiele wyższy moment obrotowy, niż Mondeo, więc lepiej sprawdzić.

Ustalanie napięcia wstępnego łożysk było absolutnie najtrudniejszą czynnością przy montażu szpery. Nie mówię tu o trudności fizycznej, ale o problemie w wyborze odpowiedniej podkładki. Mocno się nad tym głowiłem, bo robiłem to pierwszy raz w życiu. Chodzi o to, że bieżnia łożyska dopychana przez dyferencjał nie wchodziła idealnie równolegle. Czyli za każdym razem była jakby minimalnie "przekoszona". I to stanowiło problem, bo nie wiedziałem czy jako wyznacznik przyjmować wartość niższą czy wyższą. Ostatecznie przyjmowałem wartość wyższą (grubszą podkładkę), bo dotarłem do informacji, że Ford we wcześniejszych rocznikach zalecał wyższe napięcie 0,25 mm, a obecnie zaleca 0,20 mm (i to do tej 0,20 dążyłem, a w przypadku wątpliwości wynikającej z "przekoszenia" brałem podkładkę grubszą).

Czeka Cię wielokrotne skręcanie i rozkręcanie skrzyni i to z zastosowaniem klucza dynamometrycznego (obudowa, z tego co pamiętam, ma ponad 20 śrub). Bo żeby ustalić napięcie wstępne musisz skręcić skrzynię, pokręcić bebechami i rozkręcić. Wtedy dopiero mierzyć szczelinę. Jest zabawa! :)
A! No i pamiętaj, żeby to robić w temperaturze pokojowej, bo aluminiowa obudowa jest podatna na rozszerzalność termiczną, co może zafałszować wyniki. Ja to robiłem akurat zimą, więc mierzyłem i składałem skrzynię w pokoju :stupid: a nie w garażu.

A to moje archiwalne notatki odnośnie pomiarów i wyboru grubości podkładki. Tu widać, że miałem wątpliwość rozbijającą się o wartość 0,02 mm (czy 1,78 czy 1,80?) i wybrałem grubszą.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Zanda

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. o to mi właśnie chodziło.
pozdrawiam