Wymiana i czyszczenie soczewki oraz odbłyśnika lampy xenonowej

eng, 23.01.2011, 14:00 « poprzedni - następny »

eng

Witam.

Postanowiłem zrobić mały ,,How To" dotyczący wymiany soczewek wraz z odbłyśnikiem w lampie xenonowej w mk3. Moje lampy świeciły całkiem dobrze jednak udało mi się kupić dosyć tanio i w bardzo dobrym stanie soczewki wraz z odbłyśnikami (80 zł za dwie sztuki) więc zabrałem się za ich wymianę.

Zakładam, że każdy z was wie jak wyciągnąć lampę z mk3. Zaczynamy oczywiście od otwarcia maski, następnie ściągamy górny grill (ten z znaczkiem forda) i mamy dostęp do dwóch uchwytów mocujących lampę. Po odpięciu lampy możemy zabrać się jej rozkręcenie. Ponieważ chciałem przy okazji wyczyścić całe wnętrze lampy zabrałem się także za jej rozklejenie.

Istnieje kilka sposobów na rozklejenie lampy. Jedni wkładają ją do piekarnika na kilka minut po czym płaskim śrubokrętem podważają klosz ew. można suszarką ogrzewać krawędź styku klosza z obudową lampy i delikatnie podważać. Niezależnie od sposobu wymaga to ostrożności ponieważ klosz może pęknąć. Pamiętajmy też o uszczelce lampy, która trzyma się na 4 spinkach. Dosyć łatwo poddają się gdy podważamy je płaskim śrubokrętem.

Zacznijmy jednak od wymiany samej soczewki.

Na zdjęciu zaznaczyłem strzałkami gdzie są dwie śrubki mocujące tylną obudowę oraz chwytak który należy nacisnąć aby odsłonić wnętrze lampy. Do odkręcenia śrubek używamy klucza typu torx.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Następnie widzimy wnętrze lampy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Legenda:

1-   Obudowa migacza.
2-   Obudowa postojówek.
3-   Starter (w drugiej lampie jest inny. Nie wiem dlaczego ale od początku tak miałem).
4-   Silniczek do samopoziomowania.

Na kolejnej fotce widać ring trzymający żarnik:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Po jego ściągnięciu (trzeba go przekręcić nr 1) widać żarnik (nr 2) , który wyciągamy trzymając jedynie za tylną jego obudowę (absolutnie nie wolno dotykać samego żarnika na jego szklanej powierzchni). Przy okazji tego ,,How To" widać jak łatwo wymienia się żarniki w xenonach.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zajrzyjmy do wnętrza lampy. Widać, że obudowa soczewki jest przykręcona również śrubami typu torx. Zaznaczyłem te 3 śrubki na fotce kółkami. Dosyć ciężko się je odkręca. Samo wnętrze lampy daje możliwość lekkiego jej przechylenia jednak trzeba się sporo napocić żeby wykręcić wszystkie śrubki. Nie mówiąc już o tym, że potem trzeba je przykręcić. Pomiędzy obudową soczewki, a obudową lampy są w przypadku 2 śrubek gumowe tuleje pełniące pewnie funkcję amortyzatorów. Są koloru czerwonego nie sposób ich przegapić. Bez nich nie przykręcimy poprawnie soczewki więc ich nie zgubcie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Następnie wyciągamy soczewkę przez tylną obudowę lampy. Jest to niestety kolejna ciężka sprawa. Trzeba samemu znaleźć sposób na jej bezinwazyjne wyciągniecie. Da się to zrobić tak czy siak niezależenie od startera jaki mamy w lampie.

Wróćmy jednak do naszej lampy, która po rozklejeniu wygląda tak jak na fotce poniżej. Aby ściągnąć tą srebrną plastykową maskownicę, którą wiele ludzi maluje w zwykłych lampach na czarno należy ją odkręcić od obudowy lampy. Jedna ze śrubek też torx widoczny jest u góry (zaznaczony na zdjęciu strzałką), a druga schowana jest pod kloszem żarówki świateł postojowych, który trzeba podważyć od tyłu. Jak klosz zejdzie pokaże nam śrubkę. Zaznaczyłem to kółkiem na fotce.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Na kolejnej fotce widać odblask, maskownicę lampy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Do jej czyszczenia najlepiej użyć szmateczki do czyszczenia np. okularów. Nie ryzykowałbym używania jakiś płynów czy innego dziadostwa bo można zwyczajnie porysować powierzchnię tej maskownicy.  Ja przy okazji czyszczenia lamp wymieniłem też ten element który otacza soczewkę. Jest on zaczepiony na wcisk do obudowy lampy (widać to na kolejnych 3 fotkach). Dodatkowo teraz widać dziurkę która wcześniej była ukryta przez klosz żarówki świateł postojowych.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Wymieniałem ten element ponieważ 2 lata temu gdy pierwszy raz rozkręciłem lampę próbowałem to czyścić płynem do szyb i starłem warstwę tego chromowanego odbłyśnika. Udało mi się je dostać za flaszkę także ciężko mi powiedzieć ile ten element może kosztować w ASO – o ile w ogóle sprzedawany jest jako osobna część lampy.

Tutaj doskonale widać, że moje odbłyśniki i soczewka nie są już w dobrej kondycji. Ten pierwszy to oczywiście ten, który miałem w lampie drugi to w bardzo dobrym stanie zdaje się z auta poliftowego z 2006 roku. Co ciekawe różnią się kolorem użytych śrubek do mocowania soczewki. Pewnie nie ma to znaczenia ale piszę to jako ciekawostkę. Dodatkowo widoczne są przesłony, które chyba służą do przestawiania strumienia lamp. Możliwe, że chodzi o region z jakiego pochodzi dane auto. Europa, Anglik, USA itd...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Samą soczewkę można jeszcze rozkręcić aby dokładnie wyczyścić odbłyśnik i samą soczewkę. Tutaj również polecam szmatkę do czyszczenia okularów. Do soczewki można użyć płynu do szyb i dokładnie to wyczyścić.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Mając klosz na wierzchu nie zapomnijcie go wymyć również od wewnętrznej strony. Proponuje również jakiś dobry płyn do szyb oraz jakąś szmatkę nie zostawiającą nitek ani kurzu. Ręczniki papierowe się do tego nie nadają bo zostawiają po sobie warstwę takiego jakby kurzu.

Co do kleju, którym przyklejacie klosz do obudowy polecam jakiś sylikon odporny na działanie wysokich temperatur. Ja użyłem czarnego sylikonu odpornego na temperatury do 300 stopni. Zwykły sylikon ma odporność do 100 stopni ale to raczej za mało jak na lampę xenonową. Nakładacie go na całą powierzchnię styku lampy z kloszem (nadmiar poprzedniego kleju ile się da usuwacie):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zostawiacie to na kilka godzin sprawdzając czy klej jest wszędzie rozprowadzony. Na koniec zakładamy uszczelkę i cieszymy się wyczyszczoną lampą z nowymi soczewkami i odbłyśnikami:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Pozdrawiam

eng

T


hashenty

Dobra robota, opis czytelny i wyczerpujący aż miło ;]

Cytat: eng w 23.01.2011, 14:00
Zwykły sylikon ma odporność do 100 stopni ale to raczej za mało jak na lampę xenonową.

Tylko nie rozumiem co miałeś na myśli.
Przecież palnik ksenonowy emituje dużo mniej ciepła niż żarówka halogenowa.
Użycie sylikonu o wyższej odporności miało by sens przy zastosowaniu owej właśnie.

eng

Poprzednio użyłem zwykłego sylikonu i po długiej jeździe okazywało się, że robił się on bardzo miękki przez co parowała mi jedna lampa.

T

Cytat: hashenty w 23.01.2011, 16:22
Przecież palnik ksenonowy emituje dużo mniej ciepła niż żarówka halogenowa.
Użycie sylikonu o wyższej odporności miało by sens przy zastosowaniu owej właśnie.
Masz rację, ale tak czy siak lepiej użyć tego silikonu który zaproponował Darek. Do blisko stu stopni reflektor może rozgrzać pewnie i słońce latem...
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

hashenty

Koniec końców racja, lepiej dmuchać na zimne.
Ja tam nagrzewałem z powrotem fabryczne lepiszcze i nie mam problemów.

Admor85

Darek -> Good for you !

ja powiem tak: Xenon się jakoś tam mocno nie grzeje więc używanie silikonu na wysoką temperaturę jest zbędne. Ja do klejenia kloszy (w golfie  :] ) użyłem silikonu dekarskiego, bezbarwnego i wcale nie mam żadnych z nim problemów pomimo tego że w mojej lampie mam dwie zwykłe żarówki H1, które dają więcej ciepła niż xenon.

weksla

Darek brawo świetny opis. pozdro
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

eng

Posprawdzałem dokładnie kable od silniczka. Wszystkie wydają się być ok. Adam jak myślisz co jeszcze może być nie tak? Ponoć samopoziomowanie trzeba ponownie aktywować w ASO, ale może jest sposób aby sprawdzić czy te silniczki w ogóle działają ew czy dochodzi do nich prąd?

weksla

Wg jak aktywujesz to będą działać
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

nokitel

ja u panów co wymieniali mi niedawno przednią szybę kupiłem klej taki sam jak jest stosowany do przyklejania szyb czy sklejania lamp. Dałem za takowy 35zł i jest wyciskany przy użyciu pistoletu do silikonu. Nie trzeba używać silikonów ... :)

eng

Wiem o tym doskonale. Jednak nie miałem przy sobie pistoletu do sylikonu więc szukałem czegoś w tubce do wyciskania.

lukasz3112

Panowie mam pytanie. Czy żarnik może uszkadzać  przetwornicę? Dajmy na to jakiś chiński jest i czy może on w jakimś stopniu wpływać negatywnie na przetwornicę.

nokitel

wszystko jest możliwe ale śmiem wątpić że może to w tą stronę być powiązane.

weksla

zajawka jednak chwyciła ???
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps