Przekładka górnego kolektora od St 200

eng, 11.04.2011, 13:09 « poprzedni - następny »

eng

Witam.

Wiem, że na sieci jest wiele tego typu poradników jednak na naszej stronie nie ma czegoś takiego dlatego postanowiłem stworzyć własny poradnik.

Oczywiście sprawa dotyczy przełożenia kolektora od ST200 do standardowego silnika 2.5 v6 w Mk3 (i nie tylko).

Zaczynamy oczywiście od skompletowania części.

Kolektor od ST 200 lub SVT (Special Vehicle Team) lub czarny baranek lub UIM (Upper Intake Manifold) pod takimi nazwami znajdziemy taki kolektor i jest on dostępny za kwotę ok: 350 - 700 zł. Zależy gdzie go znajdziemy. Oczywiście polecam allegro ew Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.ebay.co.uk/. Sam kolektor różni się oczywiście tym, że ma większy otwór przy wlocie przepustnicy i ponoć jest lepiej wykonany w sensie wypolerowania kanałów dolotowych.

Przy okazji takiej wymiany warto by wymienić przepustnicę. Najprościej będzie zakupić taką od ST 220. Dzięki takiemu zabiegowi średnica powiększy się nam z 55 do 60 mm i nie trzeba będzie wymieniać uchwytu linki gazu ani samej linki gazu, a trzeba by to robić gdybyśmy zakładali przepustnicę od ST 200 (dotyczy Mk3). Cena przepustnicy to ok 190 - 250 zł.

Sam kolektor wygląda tak:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Oczywiście przed zabraniem się za wymianę należy dokładnie przepłukać kolektor środkami do czyszczenia silników ew do czyszczenia przepustnic.

Same kanały wylotowe wyglądają dosyć nieciekawie dlatego je też należy przeczyścić. Zresztą miejsca łączeń kolektora z przepustnicą, zaślepką EGR (którego w Mk3 nie ma), silnika krokowego też należy dokładnie przeczyścić.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Widać, ze efekty są dosyć zadowalające:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Oczywiście nie po to czyścimy nasz kolektor żeby założyć Z POWROTEM go na starych uszczelkach. Dlatego przed wymianą zaleca się kupno uszczelek - do dolnego kolektora, przepustnicy, silnika krokowego. Koszt kompletu to ok: 150 zł.

Oto nasz pacjent:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Sam kolektor trzyma się na 6 długich śrubach które umiejscowione są pomiędzy kanałami wlotowymi. Ciężko ich nie zauważyć. Dodatkowo należy ściągnąć ten przedni plastyk, który osłania IMRC, wyjąć puchę filtra powietrza, odkręcić przepustnicę i silnik korkowy, powyciągać rurki od podciśnienia.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Teraz już wiecie czemu trzeba kupić nowe uszczelki?

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Po ściągnięciu kolektora ukazuje się nam LIM (LOWER INTAKE MANIFOLD), który to wygląda niezbyt ciekawie:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Z bliska widać cały nagar jaki przez lata zgromadził się na łączeniu UIM z LIM:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Po wstępnym czyszczeniu wygląda to mniej więcej tak:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zakładamy komplet nowych uszczelek:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Stare uszczelki nadają się do śmieci:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Oba kolektory koło siebie:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



A tu gotowy kolektor gotowy do założenia:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Po złożeniu wszystkiego do kupy wygląda to tak:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Na koniec pytanie czy warto. Na pewno warto kiedyś powymieniać uszczelki oraz wyczyścić przepustnicę i sam kolektor. Jeżeli macie dostęp do taniego kolektora od SVT i przepustnicy od ST 220 polecam tą zmianę. Na hamowni pokazuje ok 7 koni więcej także myślę, że można pomyśleć o takiej modyfikacji. 

Pozdrawiam

eng

T

Dareczku, ale ten LIM to mogłeś przy okazji wyczyścić. ;)

Jak przykręcałeś UIM? Kluczem dynamometrycznym? Jakim momentem? Kolejność ma tu znaczenie?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

eng

Wg mnie nie ma znaczenia kolejność jednak w książce sam naprawiam jest to opisane. Nie mam teraz dostępu do tej książki także jak kogoś bardzo to interesuje to wystarczy tam zajrzeć. Co do przykręcenia to użyłem klucza dynamometrycznego. Wg. książki siłą 10 Nm powinno się to przykręcać. Co do Lim bez jego ściągania lepiej się tego doczyścić nie da bez ryzyka, że coś wpadnie do silnika. Wyczyściłem tyle ile się dało.

Możesz sam dopisać coś od siebie ew wrzucić swoją fotorelację z przekładki kolektora.

nokitel

mamusiu a kto ci tak pokaleczył ten kolektor ? tzn chodzi o gaz ... Jak już miałeś ściągnięty kolektor trzeba było zamontować dysze w dolnym kolektorze  (takie moje skromne zdanie) Od środka pewnie wystają i zaburzają przepływ powietrza :) hehe
a tak na poważnie to również uważam że na prawdę warto zmienić kolektor na ten od st200 z tym że ja polecam przepustnicę od mustanga lub explorera (oczywiście odpowiednio przerobionymi) większa i lepiej odczuwalna różnica

T

Cytat: eng w 11.04.2011, 15:21Możesz sam dopisać coś od siebie ew wrzucić swoją fotorelację z przekładki kolektora.
To dopiszę, że śruby w LIM należy przykręcać w następującej kolejności (stojąc przed autem):

6248
5137

...natomiast w UIM:

513
624

Oczywiście momentem 10 Nm, tak jak już napisano.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

roadrunner

To u mnie się zdjęcia nie otwierają czy ich nie m?

MAG

Też  zauwazyłem  że zdjęcia,  które  wisiały  na  imageshack'u poznikały  stamtąd, jesli się po zmianach nie zarejestrowało tam i nie opłaciło choćby minimalnej  stawki jaka wprowadzili.
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

Deedo

Można zaktualizować zdjęcia?

MAG

Pisz do autora postu - moze jeszcze gdzies je ma...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

BerthaTex

Mam pytanie odno¶nie przekładki kierownicy, a mianowicie ile by to mniej więcej kosztowało? Pozdrawiam.
Polecam odwiedzić stronę Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://erocafe.pl/