[Focus] Focus ST MK3 FL 2.0 TDCi

MaciekKRK, 24.07.2019, 22:27 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

15.01.2020, 17:31 #30 Ostatnia edycja: 16.01.2020, 08:32 by sseebbaa1
Cytat: sanczo w 14.01.2020, 07:49Trochę to skomlikowane żeby to dobrze obliczyć

ale musimy liczyć to tak 1 tłok to jeden nie możemy tego mnożyć x 2 w ST (bo mamy tylko jeden)

Nie, nie :)


Pomyślmy się z jaką siłą w zacisku jednotłoczkowym na tarczę naciska klocek, który jest bezpośrednio pchany przez tłoczek? No zapewne z konkretną siłą wynikającą z pola powierzchni tłoczka i równania prasy hydraulicznej. Ustalmy, że jest to siła o wartości F.

A teraz zastanówmy się z jaką siłą jest dociskany klocek po drugiej stronie, gdzie jest tylko jarzmo?
Na przykład w takim jednostronnym zacisku z BMW e38 montowanym w mocniejszych wersjach silnikowych - tłoczek o średnicy 60 mm (w słabszych e38 są 4-tłoczkowe Brembo z tłoczkami 44 mm i 40 mm):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




No z jaką?
Z siłą 1/2 F?
A może 0 F?
No chyba zero F skoro mielibyśmy uznać, że liczymy siłę tylko po jednej stronie zacisku i uznajemy, że to ona decyduje co jest warty cały zacisk jeżeli chodzi o generowaną siłę wynikającą z powierzchni tłoczka - równanie prasy hydraulicznej (bo przecież uwzględniamy powierzchnię tłoczka generującą siłę tylko dla jednego tłoczka).

Błąd!
Tłoczek po "niewłaściwej" stronie (tam gdzie jarzmo) będzie naciskał przecież również z identyczną siłą F.
I to mimo tego, że po tej stronie nie ma żadnego tłoczka.
Akcja = reakcja
Nacisk z jednej strony tarczy - tam gdzie jest tłoczek - nie miałby prawa zaistnieć, gdyby nie było oparcia po drugiej stronie tarczy. Jarzmo tym samym ciągnie w kierunku tarczy drugi klocek z identyczną siłą, z jaką tłoczek próbuje wcisnąć swój klocek. Zatem po stronie tłoczka mamy siłę o wartości F oraz po stronie jarzma też jest to siła F.
Czyli powierzchnia tłoczka generuje siłę którą wyliczamy z prostego równania prasy hydraulicznej (wprost proporcjonalna zależność powierzchni tłoczka roboczego do generowanej siły), a drugi klocek dostaje taką siłę tylko dzięki istnieniu jarzma.

Nie jest to łatwe do zrozumienia i ja sam długo dziwiłem się takiemu mnożeniu powierzchni tłoczka x2 w zaciskach jednostronnych przy ustalaniu generowanej siły.
Ale jak się zastanowić, to w zacisku dwustronnym ciśnienie (jednakowe przecież dla całego zacisku) jest takie same po obu stronach i identycznie pcha klocki po obu stronach. A w zacisku jednostronnym to identyczne pchanie klocków po "niewłaściwej" stronie jest zapewnione przez jarzmo.
To dlatego patrząc na samą powierzchnię tłoczków trzeba pomnożyć powierzchnię tłoczka/tłoczków zacisków jednostronnych x2, aby mieć porównanie do siły zacisków dwustronnych (które mają tłoczki po obu stronach tarczy).

A na zakończenie przedstawiam moje notatki, które sporządziłem już jakiś czas temu przy okazji projektowania swoich hamulców do Mondeo mk3 ST220 składających się z tarcz Focusa RS mk3 i 4-tłoczkowych zacisków Brembo z BMW e38.
Przeanalizowałem też inne zaciski i ogólnie sprawdziłem jakie procentowe zyski są z zamontowania większej tarczy oraz z zastosowania poszczególnych zacisków. A jak widać, nie wszystkie zaciski są dobrym wyborem. Zaciski Alfy Romeo sprawdzałem dlatego, że z zewnątrz wyglądają niemal identycznie, jak zaciski BMW, lecz jednak różnią się wielkością tłoczków. Natomiast zaciski Focusa RS mk3 były początkowo w moim zainteresowaniu, ale obliczenia pokazały, że pod względem generowanej siły takie hamulce będą słabsze, niż hamulce Focusa ST mk2 (zaciski RS- a są o tyle % słabsze, że nawet większa tarcza nie rekompensuje strat).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Widoczne tu obliczenia uwzględniają właśnie mnożenie przez 2 siły zacisków jednotłoczkowych (w tym wypadku zacisków Mondeo mk3 i Focusa ST mk2).


*zmieniłem w poście oznaczenia siły na literkę "F", aby ujednolicić oznaczenia, którymi posługujemy się w dyskusji.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

kbk

Cytat: T16user w 07.01.2020, 20:36Nie wiem skad taka cena za ten przedni zestaw skoro on kosztuje kolo 1000 euro. Czyzby ceny poszly w gore?

Może poszły w góre ale pytałem w ASO i cena detaliczna taka jest. Można dostać rabat.

Cytat: sanczo w 12.01.2020, 10:14skąd wiesz że jest większa?
sprawdzałem  wnecie po numerach i raczej są takie same
mowa o pompie hamulcowej i serwie
nawet spotkałem się z opisami w necie że pasuje i do RS i ST mowa o aukcjach internetowych

Sprawdzali mi w ASO ale być może się pomylili. To możliwe.

MaciekKRK

Temat hamulców w moim przypadku wciąż jest jeszcze rozważany, mam parę zestawów upatrzonych, ale temat jarzma do tylnego zestawu i przerabianie trochę mnie zniechęca.
Międzyczasie musiałem wymienić IC na nowy (uległ uszkodzeniu) i byłem zmuszony wymień na dedykowany plug&play od Airtec, ponieważ Mountune zaprzestał produkcji IC do ST Diesel.

Nad czym obecnie się zastanawiam:
- poduszka silnika - czy ktoś dla ST Diesel to robił? Warto / nie warto, jest różnica?
- wymiana opon na następny sezon letni na PS4 - pytanie czy do fabrycznych felg 19" mogą zamiast opony 235 dać oponę 245 bez zakupu szerszej felgi?

Nic więcej nie da się / nie ma najmniejszego sensu poprawić / usprawnić w tym aucie, diesel ma swoje duże ograniczenia więc powoli snuję marzenia na co wymienić wściekłego bociana.

MAG

Jaka jest szerokośc fabrycznych felg?
Podejrzewam że 8", ale pewności nie mam. Jesli tak, to 245/35/19 podejdą, ale IMHO nie będzie to idealne - lepsza byłaby felga 8,5" szerokości.

btw - czemu chcesz 245? IMHO tak szeroka opona do tak małego i de facto nie jakos super mocnego auta to przerost formy nad treścią. Przeciez nawet RS ma 235 ...

Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

MaciekKRK

Po przemyśleniu tematu - masz rację. Trakcji to zapewne nie poprawi.
Dzięki za przemówienie do rozsądku  :)

MaciekKRK

Przyszła mi dzisiaj jedna myśl - jak dużym wyzwaniem byłaby zamiana silnika na 2.0 EcoBoost benzynę? Ile dodatkowych elementów musiałoby zostać wymienionych oraz czy prawo dopuszcza taką zmianę?

MAG

Od strony prawnej zero problemu - musisz miec tylko kwity na silnik.

Od strony praktycznej - uuuuuu, grubsza zabawa...

silnik z całym osprzętem + skrzynia + półosie + wiązki + zbiornik paliwa z pompą + na końcu zmiana zegarów ...

IMHO lepiej sprzedać i kupić drugi, ale jesli zechcesz się bawić to pełen podziw.
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

sanczo

Hmm
Jakie kwity na silnik?
silnik jest rzeczą wymienną jak normalna część w samochodzie i nie musisz mieć kwitów

MAG

Być może od czasu kiedy wiem że było to wymagane, zmieniło się "troszkę" ...

Daaaaaaaaawno temu gdy robiłem swap'a w swoim Escorcie Mk7 (ze zwykłego Zetec'a 1,6 16V 90KM na 1,8 16V RQB 130KM z wersji XR3i), to było to wymagane. Trochę lat później znajomy też swapował swoje auto i musiał mieć papier na zakup silnika.
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

MaciekKRK

Wybaczcie długą nieobecność.
Zapadłem w sen zimowy wiele miesięcy rozważając za i przeciw.

Doszedłem do wniosku, iż doczekam do końca leasingu, a patrząc na malejące ceny Focusa RS MK3, być może na przełomie 21/22 zakupię to auto, a może Toyotę Yaris GR, która jest bardzo intrygująca  :D

Korzystając z okazji, że po 60 tys km czas wymienić tarcze (duże hamowań na autostradzie) to robię Stage 1 układu hamulcowego przód + tył:

- tarcze DBA Street T2
- klocki HAWK HPS 5.0
- przewody w stalowym oplocie HEL
- płyn Motul RBF 660

Mam nadzieję, że w gorące dni na autostradzie układ będzie jaki powinien być. Rozważałem długo przeszczep z Focusa RS MK3, ale było kilka "sprzeciw":

1. To zawsze będzie diesel, więc tory będą oglądał co najwyżej mijając je w trasie,
2. Według ASO do tego układu (czyt. z Focus RS MK3) jest inna pompa hamulcowa, nie daj Boże jakaś awaria czy stłuczka i ktoś nadgorliwy może spowodować, że będą same kłopoty,
3. Mimo wszystko chciałbym zostać przy rozwiązaniach plug&play, bo z całą pewnością auta będę się pozbywał

MaciekKRK

Zanim się pozbędę bociana to wpadł mi jeszcze jeden pomysł na poprawę właściwości jezdnych auta - zestaw stabilizatorów Whiteline przód + tył.

Przeczytałem sporo wątków oraz natrafiłem na ciekawy film - Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.youtube.com/watch?v=S7Ioe5sfwLU - według niego Focus ST MK3 (przedlift) - co prawda tutaj są stabilizatory Eibach oraz łączniki Whiteline, ale domniemuje, że efekt po założeniu całego zestawu Whiteline będzie podobny. Według filmu przejazd próby slalomowej na zmodyfikowanych stabilizatorach jest szybszy aż o ponad 7 hm/h, co jest przepaścią.