Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

T

Określenie "wzmocnione" w innych modelach dotyczy zwykle sprężyn. Nie bardzo sobie wyobrażam, co mógł Ford chcieć wzmocnić w wahaczach, które i tak są bardzo trwałe...
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

linkgrabber

jak ja mialem 2.2 tdci ST a w VINie było "zawieszenie specjalne" to wahacze były normalne tylko sprężyny z amortyzatorami inne ;)

Także jak dla mnie to jedyna różnica jaka jest to zwykłe albo ST, bez żadnych zbędnych podziałów

sseebbaa1

Udało mi się ustalić, że w modelu ST220 występują DWA rodzaje zawieszeń.
Wygląda na to że jest to rozróżnienie dotyczące przedniej osi
(a więc, nie chodzi tu o rozróżnienie B4Y B5Y vs BWY zwykłe i BWY nivo).

Od razu też zaznaczam - oba rodzaje zawieszeń są inne niż w zwykłych Mondeo mk3.

Jedno zawieszenie montowane w ST220 określane jest jako "zawieszenie standardowe", a drugie to "zawieszenie specjalne".
W zawieszeniu standardowym montowane są "wahacze standardowe" (ale są to i tak inne wahacze niż w zwykłych mk3!).
A w zawieszeniu specjalnym montowane są "wahacze wzmocnione".

Takim nazewnictwem posługują się dostawcy sprawdzając jakie zawieszenie i wahacze występują w konkretnym eSTeku (po nr VIN).
Ja rozkodowując swój VIN mogłem zresztą zobaczyć, że mam właśnie specjalne zawieszenie.

Czyli
standardowe zawieszenie ST = standardowe wahacze ST
specjalne zawieszenie ST = wzmocnione wahacze ST


Już zamówiłem wahacze wzmocnione i za kilka dni powinny dotrzeć, bo trzeba to ściągać z Niemiec.
Numery fabryczne wahaczy podam później, kiedy już będę miał pewność, że są rzeczywiście prawidłowe
(czyli po porównaniu ze starymi oryginalnymi wahaczami).


Teraz w wolnym czasie będę tylko próbował ustalić jakie dokładnie są różnice pomiędzy standardowym, a specjalnym zawieszeniem.
Jakie jeszcze szczegóły różniły oba zawieszenia (oprócz wahaczy)?
1.Czy była to jakaś opcja, którą można było dokupić?
2.Czy może Ford w trakcie produkcji, od któregoś rocznika, ulepszył zawieszenie i żeby odróżnić rodzaje zawieszeń wprowadził nazwę "specjalne"?
Wydaje mi się, że ta druga wersja jest bardziej prawdopodobna, bo nie przypominam sobie, aby przy kupnie nowego ST220 była możliwość wyboru lepszego zawieszenia.
Mam katalog Mondeo z maja 2005 i tam nic takiego nie odnotowano, a odnotowano mnóstwo innych dostępnych opcji.

Myślę, że ulepszenie zawieszenia wprowadzono po drugim lifcie. Ale trzeba to jeszcze sprawdzić.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

linkgrabber

najlepiej jakbyś wziął oba wahacze w rękę ;) ale jak dla mnie to nie będą sie różnić, może tylko producent sie zmienił a wszystkie wymiary geometryczne zostały zachowane

sseebbaa1

Cytat: linkgrabber w 11.01.2014, 23:05ale jak dla mnie to nie będą sie różnić, może tylko producent sie zmienił a wszystkie wymiary geometryczne zostały zachowane
A czemu tak uważasz? Na jakiej podstawie?
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

linkgrabber

Bo jak szukałem amortyzatorów to okazało sie, że jest kilka kolorów oznaczeń do mojego auta. W końcu którys ze sklepu internetowych uświadomił mnie żeby kupił po prostu od diesla bo zmianę symboli wprowadzano również dla zmiany daty produkcji.

Zresztą gdyby wahacze sie różniły to chyba ktoś by tu zauważył to gdy wymieniał np jeden wahacz. Na mkp też nigdy takiego tematu nie było

T

Cytat: linkgrabber w 12.01.2014, 09:49Zresztą gdyby wahacze sie różniły to chyba ktoś by tu zauważył to gdy wymieniał np jeden wahacz. Na mkp też nigdy takiego tematu nie było
Tego akurat nie byłbym taki pewien. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Będę nudny i powtórzę jeszcze raz: ST220 ma inne zawieszenie niż pozostałe Mondeo mk3 (także mocny TDCi 2.2 nawet z pakietem ST różni się od ST220).
Nie można więc w prosty sposób tego porównywać.

likgrabber - a powiedz mi czy Ty sam to sprawdziłeś, że amortyzatory są takie same, czy zaufałeś po prostu sprzedawcy w sklepie?
W odniesieniu do części do ST220 ja nie ufałbym, ale nie dlatego, że dany sprzedawca chciałby oszukać. Tylko dlatego, że katalogi dostawców zamienników potrafią zawierać błędy.
Z taką właśnie sytuacją spotkałem się w przypadku przednich wahaczy do ST220. Zamówiłem wahacze z TRW, a katalog tego producenta twierdził, że są to takie same wahacze jak do pozostałych Mondeo mk3. Warsztat nie miał problemów z zamontowaniem zamienników i weszły w miejsca montażowe, tak jakby wszystko było OK.
Jednak PO ZAMONTOWANIU ZAMIENNIKÓW WAHACZY NIE DAŁO SIĘ JEŹDZIĆ SAMOCHODEM!
Poprzez regulację geometrii koła zostały oczywiście ustawione tak, że samochód jechał prosto. Ale dramat zaczynał się przy skręcaniu. Koła nie jechały po odpowiednich łukach i jedno koło tak jakby przeskakiwało. A przy mocniejszym skręcie po puszczeniu kierownicy samochód pogłębiał sam zakręt zamiast stopniowo odkręcać kierownicę do jazdy na wprost. Wtedy przeprowadziłem swoje własne śledztwo :) i porównałem oryginalny wahacz z zamiennikiem.
Różniły się!

Złożyłem reklamację i warsztat odesłał złe wahacze wraz z moją dokumentacją zdjęciową wykazującą różnice.

Po tej akcji sprawdziłem jeszcze katalogi innych producentów zamienników czy może oni mają prawidłowy podział i odróżnienie wahaczy ST220 od pozostałych. Ale gdzie tam! Wszystkie katalogi powtarzały taką samą bzdurę!

linkgrabber – też początkowo ufałem sprzedawcom i dostawcom części. Ale okazuje się, że ST220 jest na tyle unikatowym modelem, że tylko oryginalne katalogi Forda zawierają prawidłowe informacje.
Oczywiście może się tak zdarzyć, że pomimo różnicy w numerze fabrycznym części będzie ona w rzeczywistości taką samą częścią z identycznymi wymiarami. Ale to, w przypadku części ST220, trzeba sprawdzić doświadczalnie, a nie polegać na przeczuciu, jak zdaje się Ty to robisz.

A co do uwagi, że inni kierowcy zauważyliby ewentualne różnice w prowadzeniu auta po zamontowaniu niewłaściwych wahaczy - to też miałbym akurat wątpliwości. Nawet niektórzy mechanicy nie rozumieli czego się czepiam, gdy pokazywałem im, złe prowadzenie auta z wahaczami TRW.

To że na innych forach internetowych nie było nic opisywane również o niczym nie świadczy zwłaszcza, że to na Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.fordtuning.pl spotykają się przede wszystkim właściciele wersji ST.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

linkgrabber

z diesli widziałem 10 amortyzatorów albo i więcej zanim podjąłem decyzje ;) Na żywo, nie polegałem tylko na zdaniu sprzedających

Zresztą ostatecznie zamówiłem amortyzatory dedykowane pod st bo mam obniżone zawieszenie, Sachsy super touring ściagane z Niemiec.

Mi chodziło o sam zapis po VIN: "zawieszenie specjalne" co oznaczało w przypadku 2.2 którego miałem. Zresztą wyraźnie to podkreślałem, nie musisz na każdym kroku powtarzać że masz st220 a ja mialem tylko pakiet ;)


Nie możesz umówić się z którym sprzedawcą/mechanikiem żeby zamówił oba rodzaje wahaczy i wtedy założył to co pasuje?

sseebbaa1

Oczywiście, że cieszę się z posiadania swojego samochodu, ale nie po to podkreślałem to.
Sorry jeżeli to tak zabrzmiało. Nie było to moją intencją.

No właśnie zauważyłem, że inne wersje Mondeo miały też "zawieszenie specjalne". To dodatkowo komplikuje sprawę.
Bo są to dwa różne zawieszenia specjalne :)
Chociaż z drugiej strony coraz bardziej jestem przekonany, że zawieszenie specjalne jest po prostu ulepszonym zawieszeniem wprowadzonym przez Forda po pierwszym liftingu (a nie po drugim, jak wcześniej myślałem).

Sprawdzając niektóre VIN-y znalezione chociażby w ogłoszeniach zauważyłem, że w ST220 zawieszenie specjalne łączy się w konfiguracji ze skrzynią 6-biegową (MMT6). To potwierdzałoby, że ten rodzaj zawieszenia występuje po pierwszym liftingu. Ale zaznaczam, że wymaga to jeszcze potwierdzenia, bo przecież sprawdziłem tylko kilka samochodów.

A co do ewentualnego zwrotu zamówionego wahacza, to już wcześniej serwisy sygnalizowały mi, że będzie z tym problem. Wahacze do ST220 są na tyle rzadko zamawiane, że muszą być ściągane z niemieckich magazynów. No i dlatego potem jest podobno problem z ich oddawaniem.

Ja po naprawie swojego smoka będę dysponował dwoma oryginalnymi wahaczami, które będzie można porównać z czyimś standardowym zawieszeniem. A jak to się nie uda to może właściciele Mondeo mk3 innych niż ST220 powinni przetestować to na ich maszynach? To znaczy zamówić dwa oryginalne wahacze - jeden standard a drugi wzmocniony i je porównać. Po porównaniu jeden odesłać/zwrócić  8)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

bishop

Znalazłem gdzieś na forum Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.stdrivers.co.uk że "special" suspensions" był montowany do wszystkich 6-cylindrowych benzynowców od 15/04/2003 – 19/03/2007. Patrząc na daty kiedy zostały wprowadzone polifty (też wiadomość z tego forum ale nie jestem pewny tych dat):
Duratec ST 3.0L EFI (220PS) 15/03/2002 – 15/06/2002
Duratec ST 3.0L EFI (220PS) 15/06/2002 – 15/04/2003
Duratec ST 3.0L EFI (220PS) 15/04/2003 – 19/03/2007
To specjalne zawieszenie dostawały też przedliftowe ST220. Pamiętasz Seba jak sprawdzałeś VIN przedliftowego i tam też było właśnie specjalne zawieszenie co by mogło potwierdzić daty.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://syntethic.artstation.com/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,6207.0.html

sseebbaa1

Tylko nie pamiętam czy ten pierwszy lift nie pojawił się szybciej w ST220 a dopiero później trafił do całej gamy.
Wtedy special suspension wiązałoby się jednak z upgradem.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

bishop

Doszukałem się że drugi facelifting (6 biegów, wnętrze) wchodził w czerwcu 2003 roku.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://syntethic.artstation.com/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,6207.0.html

MAG

sseebbaa - jak chcesz sie pobawić, to proponuję stronkę Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.www.blocket.se i tam wpisujesz Mondeo ST220 i pokazuje Ci wszystkie, które sa obecnie do sprzedania.
A potem, numer rejestracyjny każdego auta spisany z fotek wpisujesz na stronę Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.www.transportstyrelsen.se i dzieki temu dowiadujesz się jakiż to ono ma nr VIN, a potem już tylko sprawdzenie odpowiedniej pozycji na Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.www.etis.ford.com....

sznureczki:

blocket - Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.blocket.se/hela_sverige?q=mondeo+st220&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=23_8&is=1&l=0&md=th

transportstyrelsen - Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/FragaPaAnnatFordon.aspx
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

sseebbaa1

Dzięki MAG!
Stronki rzeczywiście mogą pomóc. Nie znałem ich wcześniej.

Teraz będę miał co robić w pracy  :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy