Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

Rijndael

Cytat: sseebbaa1 w 21.08.2016, 23:56Rijndael - Kleber twierdzi, że dosyć dużo remontuje silników w ST220 i pewnie dlatego chroni swój patent. Chociaż też mi się to nie podoba.

Tylko jak sam czegoś nie wiedział, to oczywiście pytał, w tym np. mnie. A kiedy coś samodzielnie ustalił, to -- z tego co piszesz -- zachowuje to dla siebie. Postawa zdecydowanie godna krytyki. W dodatku zupełnie bezsensowna, bo:

Cytat: sseebbaa1 w 21.08.2016, 23:56A jeżeli uda się rzeczywiście zainstalować bezpośrednio te pierścienie 42095CP, to niech Kleber zachowa sobie patent. Nie będzie potrzebny.

:)
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

TAM

To nic specjalnego, ebay jest tak naprawdę międzynarodowy, w tym także polski Jeśli wpiszesz na ebay.pl numer aukcji, którą znalazłeś, to zadziała. Rada na początek - zapłać przez PayPal, to transakcja będzie chroniona. Ja tego systemu nie lubię, ze względu na ich pazerność, ale dla początkujących to najlepsze rozwiązanie.

Rijndael

Ja kupowałem sporo rzeczy na ebayu i nigdy nie było z tym żadnych problemów. Powiedziałbym nawet, że transakcje zwykle były przyjemniejsze niż z niektórymi sprzedawcami z Allegro (którzy mają często zwyczaj wysyłać koszmarnie brudne części, np. z jednej paczki wylazły mi kiedyś robaki).
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

TAM

Ja niestety miałem. Zawsze można trafić na oszusta. Ale z robakami to niezły numer, coś ty wtedy kupił?

Rijndael

Cytat: TAM w 22.08.2016, 00:31Ale z robakami to niezły numer, coś ty wtedy kupił?

Już nie pamiętam, jakiś drobiazg. Problem w tym, że sprzedawca zapakował to w brudne pudełko po ciastkach z kremem...
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

TAM

To powiem szczerze, że na takich buraków nigdy nie trafiłem.

sseebbaa1

28.08.2016, 23:29 #1116 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:37 by sseebbaa1
Stopniowo gromadzę potrzebne części.

Pierścienie tłokowe Mahle 42095CP już do mnie płyną z USA :)
(są to w tej chwili części, które najbardziej wstrzymują prace przy silniku)


Kupiłem też chłodnicę oleju Mocal, 19 rzędową z rdzeniem 235 mm, podłączenia AN10.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Chłodnica będzie podłączona do obiegu poprzez podstawkę z termostatem (patrz post #989).
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

31.08.2016, 16:16 #1117 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:42 by sseebbaa1
Blok mojego obecnie remontowanego silnika (na zdjęciu blok jest do góry nogami):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Układ głównych panewek - oglądałem je, aby zobaczyć, która z nich ma najtrudniejszy żywot w tym silniku:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




No i wychodzi na to, że najgorsze warunki pracy ma panewka najbliżej koła pasowego (panewki ułożone w takiej samej kolejności, jak na zdjęciu powyżej):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Panewki mają ciągle widoczny napis "2", który pewnie jest jakimś numerem montażowym. Na środkowych panewkach ta "dwójka" jest bardzo dobrze widoczna, a same panewki mają wręcz wyraźne fabryczne ślady frezów.
Na panewce bliżej skrzyni biegów widać minimalnie mocniejsze zużycie.
Na panewce przy samym kole pasowym, numer jest całkowicie wytarty.
Co do zasady nie ma tam jakichś bardzo dużych rys, lecz jest po prostu wygładzone to frezowanie. Oznacza to, że to ta panewka przy kole pasowym jest najsłabiej smarowana:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Alek

Może być tak że ostatnia jest najsłabiej smarowana, ale może być też tak że smarowane są po równo, ale ostatnia większe obciążenia mechaniczne, na przykład od wyginania wału przez skrzynię, albo od paska akcesoriów który ciągnie tylko w jedną stronę. Myśl taka...

Rijndael

To jest bardzo prawdopodobne wyjaśnienie, bo masa po prawej stronie wału jest dużo większa i to stabilizuje wał od tej strony. Myślę, że warto rozważyć montaż tego cięższego koła pasowego -- w końcu po coś je Ford zaprojektował. Nie powinno to znacząco popsuć osiągów, bo masa jest blisko osi obrotu.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

TAM

Też jestem tego zdania. Jednak tak czy inaczej polepszenie smarowania najbardziej obciążonej panewki jest bardzo dobrym pomysłem.

bishop

może to wada konstrukcyjna wału? Wygina się przez słaby materiał? wały są odkuwane czy z żeliwa w st? Może wal jest słabo skręcony z blokiem?

sseebbaa1

01.09.2016, 21:22 #1122 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:44 by sseebbaa1
Nie sądzę żeby wał sam w sobie aż tak wyginał się. Ze znajdywanych w internecie informacji nie wynika, aby to wał miał być problemem (chyba nawet w doładowanych samochodach Noble jest on ciągle taki sam).

Natomiast wydaje się, że już nawet konstruktorzy silnika przewidywali, że to właśnie skrajne panewki będą najmocniej obciążone.
Moim zdaniem wynika to z faktu, że otwory podające olej z galerii olejowej są zdecydowanie większe. Poniżej zdjęcie z wyciągniętymi głównymi panewkami i odsłoniętymi otworami podającymi olej:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Większe otwory na pewno są podyktowane chęcią ulepszenia smarowania, a nie np. chęcią lepszego podawania oleju do wnętrza wału - bo akurat skrajne główne panewki podają olej tylko dla jednej panewki korbowodowej (poprzez kanał wewnątrz wału). Dwie środkowe panewki główne "obsługują" po dwie panewki korbowodowe, a mimo to mają mniejsze otwory z galerii.


Problemem natomiast może być to, że panewka główna przy kole pasowym dostaje olej w ostatniej kolejności (spośród reszty panewek głównych) i to mimo tego, że jest najbliżej pompy oleju :)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

02.09.2016, 23:30 #1123 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:46 by sseebbaa1
Druga część głównych panewek.
Panewki te są osadzone w dolnej części pod blokiem, która jest dokręcana od spodu, aby umocować wał korbowy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zbliżenie na dolne części panewek głównych - ponownie układ panewek na zdjęciu jest identyczny z kolejnością ułożenia w bloku, czyli jak na zdjęciu powyżej:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Ciekawe jest to, że przedstawiona druga część panewek głównych pokazuje inny stopień zużycia, niż górna część tej samej panewki (patrz wcześniejsze posty) - panewka najbliżej koła pasowego ma najmniejsze zużycie.
Myślę, że może to oznaczać, że jednak głównym winowajcą nierównomiernego zużywania się panewek głównych jest obciążenie wału korbowego wielorowkowym pasem napędowym, który to pas ciągnie cały wał stale w jedną stronę.

Żeby było jasne - takie nierównomierne zużycie panewek głównych ciągle nie jest jakimś wielkim problemem, a porównując stopień zużycia do przebiegu można uznać, że silnik zrobiłby jeszcze naprawdę sporo bezawaryjnych kilometrów - tak stwierdził warsztat zajmujący się na co dzień obróbką wałów korbowych i wymianą panewek.

Teraz będę musiał przyjrzeć się panewkom korbowodowym, bo to one po pierwsze są większym problemem w tym silniku, a po drugie stopień ich zużycia będzie można porównać ze stopniem zużycia panewek głównych i wyciągnąć nowe wnioski.
Stare panewki korbowodowe zostały niestety wysłane w trakcie mojego urlopu wraz z wałem korbowym do wyważenia i nie zdążyłem zrobić ich zdjęć. Poprosiłem o nie wyrzucanie starych panewek i mam nadzieję, że do mnie wrócą :) Wtedy pokażę ich stan.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

MotoManiaq

Seba, oklaski dla Ciebie, śledzę temat z nieukrywaną ciekawością :)