Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

Mike44

Seba szacun za robotę :)
Nie sztuką jest kupić igłę i ją odpicować,
sztuką jest kupić trupa i go odpicować!

sseebbaa1

Cytat: Bobson w 31.12.2016, 20:09lubię jak ktoś modzi i dzieli się opisem i fotami  tego co robi.

Cytat: Mike44 w 31.12.2016, 23:21
Seba szacun za robotę :)

Miło to słyszeć zwłaszcza, że rzeczywiście miałem wątpliwości czy publikować nagranie z kontrowersyjnego "ostrego" docierania.
Jeżeli pójdzie coś nie tak, to w prosty sposób wystawiam się na docinki i szydercze komentarze :)
Ale co tam, bądźcie ze mną w trakcie tego eksperymentu!
Myślą przewodnią opisanego eksperymentu było stwierdzenie Alberta Einsteina:
Szaleństwem jest postępować ciągle tak samo i spodziewać innych rezultatów
:D
Dlatego poszedłem inną drogą.


Cytat: Bobson w 31.12.2016, 20:09powinni podawać w specyfikacji napięcie wstępne

Nie jestem znawcą tematu, ale wydaje mi się, że takie stwierdzenie nie jest prawidłowe w odniesieniu do szpery proponowanej przez Quaife.
Wyczytałem na zagranicznych forach, że szpera Quaife zaczyna balansować rozkładem momentu dopiero w chwili, gdy różnice momentu pomiędzy kołami osiągną pewną wartość. Podobno w szperach typu ATB (Automatic Torque Biasing) z reguły taka różnica musi wynosić 2,1 - czyli chodzi o jakąś proporcjonalną różnicę.
To zaś moim zdaniem oznacza, że nie ma czegoś takiego jak określenie "napięcia wstępnego" poprzez wskazanie konkretnej wartości bezwzględnej momentu obrotowego (tak jak np. wskazałeś 100 Nm).
Szpera ATB podobno ingeruje w sposób rozkładu momentu obrotowego pomiędzy kołami, gdy różnica tego momentu liczona w procentach przekracza tę graniczną wartość. Gdyby natomiast określać taką różnicę w liczbach bezwzględnych, to szpera ATB oddziaływałaby na napęd nawet przy prędkościach parkingowych - a tak nie jest, co zresztą sam zauważyłeś.

Tak naprawdę, to jeszcze nie wiem jak to dokładnie jest, ale wkrótce przetestuję po swojemu :D rzeczywiste korzyści szpery i na pewno opiszę spostrzeżenia!
Na razie nie przeczołgałem porządnie eSTeka przez znane mi zakręty.


Cytat: Bobson w 31.12.2016, 20:09kiera w zakręcie mocno pogłębia zakręt

Powiem szczerze, że właśnie na to liczę! Bo to będzie oznaczało, że można zacieśnić zakręt i dzięki temu szybciej go przejechać (a zwłaszcza wyjść z zakrętu), co będzie ostatecznie skutkowało większą prędkością na prostej po tym zakręcie :evil:
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Bobson

01.01.2017, 12:48 #1232 Ostatnia edycja: 01.01.2017, 16:38 by Bobson
2:1 czyli 33,3%, preload występuje tylko w wersji R i tylko taki torsen przekaże dalej napęd jak jedno z kół jest w powietrzu lub jedna z półosi powie papa. Torsen T2R nadaje się właśnie z tego powodu do sportu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Było: Suzuki Swift GTi, Daihatsu Charade GTti, Ford Escort RKC Zender, Mondeo ST220
Jest: Fiesta XR2i, Fiesta MK6 1.6 16v, Mondeo 2.2 Titanium X

sseebbaa1

Czyli Quaife jest inne, niż ten Torsen T-2R.
Zobacz na tym zdjęciu, które podrzuciłeś widać, że Torsen ma wewnątrz wbudowaną sprężynę "preload spring".
To właśnie ten element utrzymuje stałą wartość, czyli taka szpera działa już od najniższych wartości różnic momentów pomiędzy kołami.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Natomiast Quaife ATB nie ma żadnej sprężyny zadającej wstępne napięcie.
Swoje właściwości bierze ona z odpowiedniego pochylenia zębatek, ale szczegółów jeszcze nie zgłębiłem :}

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Nie wiem jak to się przekłada na jej działanie w sytuacjach skrajnych, jak np. podałeś - urwana półoś.

Ale wykorzystując zimę postaram się to sprawdzić :D
Plan jest taki:
- jedno przednie koło na gładziutko zamarzniętej kałuży,
- reszta kół na asfalcie,
- zaciągnięty ręczny,
- wyłączona kontrola trakcji.
No i próby ruszenia: raz z delikatnym gazem, a raz trochę ostrzej.
Zobaczymy jak się wówczas zachowa napęd :)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Bobson

01.01.2017, 16:27 #1234 Ostatnia edycja: 01.01.2017, 16:33 by Bobson
Na zdjęciu które wstawiłeś widać pomiędzy zębatkami centralnymi podkładki - to są najprawdopodobniej sprężyny generujące preload.

Torsen ma swoje generacje ale każdą można zbudować na kilka sposobów co widać zresztą po fotach rozebranych szper różnych producentów

PS

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Było: Suzuki Swift GTi, Daihatsu Charade GTti, Ford Escort RKC Zender, Mondeo ST220
Jest: Fiesta XR2i, Fiesta MK6 1.6 16v, Mondeo 2.2 Titanium X

alibizi

Seba, jak poskładałeś swój silnik i zobaczyłem filmik z docierania to zacząłem żałować, że sprzedałem swojego ST. Mimo, że mam teraz szybszy samochód to w dieslu i brakuje mi tego dźwięku V6.
Jestem ciekaw jak Ci pójdzie docieranie - nie sądzę, że efekty będą widoczne od razu. Śmiem twierdzić, że silnik będzie narowisty ale jakie są skutki to się nie dowiesz dopóki nie rozbierzesz silnika po dotarciu.

sseebbaa1

Bobson - dzięki za informację. Znalazłem teraz w sieci artykuł o tym dyferencjale i spróbuje się przebić przez techniczny angielski. Po zdjęciach widzę, że jest tam m.in.omawiana kwestia tych podkładek, więc z przyjemnością dowiem się czegoś nowego.

http://www.planet-9.com/reviews/cayman-performance-modifications/p306-quaife-and-guard-atb-2f-tbd-differential-comparison.html



alibizi - oczywiście, że nie wiadomo jak będzie potem wyglądał silnik, bo różne rzeczy mogą się zdarzyć.
Ale jestem pewny, że takim docieraniem nie mogę zrobić silnikowi krzywdy!
Żeby to zrozumieć trzeba po prostu odpowiedzieć sobie na pytanie, co tak naprawdę ulega docieraniu/dopasowywaniu/układaniu się w silniku w trakcie okresu docierania.
Bo tak naprawdę dociera się tylko jeden element (konkretnie grupa tych samych elementów). Tylko pytanie co dokładnie? :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

st-power

Seba miło widzieć i słyszeć,że on znów żyje :) Życzę spełnienia oczekiwań i długiej ,bezawaryjnej jazdy oraz przede wszystkim radości z prowadzenia STejka,bo za długo na niego czekałeś ;)
Był przepiękny i unikatowy Cougar No Limit http://youtu.be/Zy5sKLAv8cY
było kultowe Mondeo ST220 :-D  http://youtu.be/CIMClUqwggA
jest MK4 2.2 TDCi 200KM Indywidual automat+kombi

rafek

04.01.2017, 14:57 #1238 Ostatnia edycja: 04.01.2017, 14:59 by rafek
Chętnie czytam Twoje posty dotyczące docierania. Sam docieram swojego stejka i jak na obecną chwilę  zrobione 500 km, więc kolejne i lecę do Sebusia na wymianę płynów. Ciekawe jak wyjdzie docieranie Twoje na ostro a moje na mega spokojne.
WV Jetta 1.8 BP / POLOPONEZ 1.5 GLI / FORD Mondeo MK1 1.6 BP+LPG Kombi / FORD Mondeo MK2 1.8 BP+LPG Kombi / OPEL Zafira 2.2 DTCi / BMW 316i /ASTRA K 1.6 biturbo Kombi / ST220 Zombi lift 2005 Kombi / obecnie BMW F31 białe zombi , S Max 2,5 turbo  https://www.facebook.com/groups/1500198969994480/

sseebbaa1

06.01.2017, 13:17 #1239 Ostatnia edycja: 11.11.2019, 22:20 by sseebbaa1
Dzięki st-power. Jest szansa że życzenia bezawaryjności spełnią się, bo mody w silniku były w zamierzeniu robione w celu poprawienia żywotności V6.
Obym nie zapeszył tym tekstem, hehe :D

rafek - też robiłeś remont silnika, że musisz docierać? Co wymieniałeś/zmieniałeś?
Porównanie dwóch różnych sposobów docierania na pewno jest ciekawe, tyle że w grę wchodzi zbyt dużo innych czynników, aby mieć 100% pewności co do ewentualnych wniosków.
Ale trzymam kciuki, bo każde ST220 jest warte włożonego wysiłku :)

Jeszcze jedno rafek - zakładaj temat swojego auta. Skoro rozpoczynasz docieranie silnika, to wydaje się to najlepszym momentem na początek opowieści o Twoim samochodzie! Podaj tam co robiłeś ze swoim autem i jakie części zastosowałeś. Będzie to na pewno interesujące dla innych właścicieli eSTeków.

-- -
Wyremontowany silnik zrobił ponad 200 km i jutro jadę na wymianę oleju i filtra.
Specjalistyczny olej do docierania zostanie zamieniony na docelowy w pełni syntetyczny olej, ale jeszcze nie będę dodawał ceramizera, tak jak to zwykłem robić.
Chodzi o to, że jeszcze przez około 1.000 km dokończę docieranie silnika i nie jest to dobry moment na ceramizera, który tak naprawdę zatrzymałby proces wzajemnego ścierania się pierścieni i gładzi cylindrów.
Po wspomnianym kolejnym 1.000 km przebiegu znowu zmienię olej na taki sam, ale dodam Cerateca i uznam docieranie za zakończone.

W związku z planowanymi dosyć szybkimi kolejnymi wymianami oleju opłacało mi się kupić dużą bańkę 20 litrów :D
20 litrów kosztowało 550 zł, a najtańsza dostawa była po 8 zł.
Rachunek jest prosty - 28 zł/litr! Uważam, że to okazja.

Uprzedzając ewentualne wątpliwości dodam, że przed zakupem oleju z Allegro zadzwoniłem do regionalnego przedstawiciela handlowego Liqui Moly i zapytałem, czy ten olej w takiej cenie to nie podróbka. Przedstawiciel, kiedy podałem mu kto jest sprzedawcą potwierdził, że ten sklep jest oficjalnym dystrybutorem ich produktów. No to długo się nie zastanawiałem :)

Olej Liqui Moly 5W40 Synthoil High Tech 20 litrów [1308] - po lewej dla porównania baniaczek 5-litrowy (w którym zresztą też trochę oleju jeszcze mi zostało z poprzednich wymian):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Do tego kilka filtrów oleju na zapas :)
Filtry Mann W920/45

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

fabio210

Seba, tak zapytam się, w jakim zamiarze dajesz do wyremontowanego silnika ceramizer?

sseebbaa1

fabio210 - po Twoim pytaniu stwierdzam, że nie jestem pewny czy prawidłowo użyłem słowa "ceramizer" :]
Bo jeżeli pod pojęciem ceramizera rozumieć dodatek, który powoduje uzupełnianie fizycznych ubytków w powierzchniach metalowych, to Ceratec nie jest takim dodatkiem.
Według opisu producenta Ceratec "redukuje tarcie i zużycie dzięki ekstremalnie stabilnym chemicznie i termicznie wiązaniom ceramicznym. Zapobiega bezpośredniemu kontaktowi metal o metal i dzięki temu znacząco wydłuża żywotność silnika".
Czyli jego zadaniem jest jedynie wytworzenie powłoki ograniczającej tarcie.

Stosuję Cerateca nawet do świeżo wyremontowanego silnika, aby uzyskać dodatkowy poślizg metalowych części. Jest on potrzebny głównie przy zimnych startach silnika, gdy przez parę początkowych sekund pompa oleju nie zdąży jeszcze zbudować ciśnienia w całym silniku.
Stan moich panewek korbowodowych przekonuje mnie, że wybór zarówno oleju, jak i tego dodatku jest słuszny (patrz post #1148)



Z reguły nie robię szczeniackich przygazówek :D ale nie mogłem się powstrzymać przed sprawdzeniem, jak teraz silnik wkręca się na obroty.
No i wydaje mi się, że wkręca się lepiej niż przed remontem i przed zastosowaniem przepustnicy z Mustanga 8)
Silnik zrobił około 230 km i w zasadzie jeżdżę już prawie normalnie, ostro go cisnąc. Pilnuję tylko, aby takie zabawy trwały kilka, kilkanaście minut - żeby nie przegrzać oleju.
W okresie docierania jeżdżę na oleju mineralnym, który niestety nie jest tak odporny na temperatury jak syntetyki. I muszę też pamiętać, że jeszcze nie zainstalowałem chłodnicy oleju.

https://youtu.be/eSQzDUUrYWA

U Was też tak się wkręca? Bo może tylko uległem efektowi placebo i wmawiam sobie lepsze działanie, hehe.



PS. wiem, że obroty nie schodzą prawidłowo :D

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

weksla

Pięknie się wkręca
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps
Ford Focus ST225--------------------> 400ps

rafek

Cytat: sseebbaa1 w 06.01.2017, 13:17rafek - też robiłeś remont silnika, że musisz docierać? Co wymieniałeś/zmieniałeś?
Porównanie dwóch różnych sposobów docierania na pewno jest ciekawe, tyle że w grę wchodzi zbyt dużo innych czynników, aby mieć 100% pewności co do ewentualnych wniosków.
Ale trzymam kciuki, bo każde ST220 jest warte włożonego wysiłku Smiley

Cześć , auto kupiłem od Klebera ot tak przypadkowo . Znamy się z Sebastianem wiele lat więc kupiłem w ciemno  . Seba robił remont i w zasadzie jemu ufam i wiem że auto latać będzie . Obecnie od remontu zrobione jest 400 km i nie przekraczam 4tys obrotów . W te mrozy po odpaleniu pozwalam aż się olej rozbełta kilka minut i dopiero ruszam do jazdy . W nastepny weekend jadę do Klebera na wymianę oleju , czyli płukanka po przejechaniu na dotarcio 1000 km  i potem dobry olej , wymianę świec bo na wolnych po rozgrzaniu odczuwam lekkie poszarpywania . Są one takie delikatne ale chyba to świece (ktoś tu opisał objawy i na pewno to to samo ) . Zmienię przy okazji bo sam sobie przez demontowanie kolektora  nie poradzę . Jeśli będzie dalej coś to już kable czy cewka spokojnie zrobię sam . Ogólnie jestem mega zadowolony no ale jak się choruje na czarne ST w kombi od pierwszego zlotu w 2005 roku to cieszę się że jest i reszta się nie liczy . Ogólnie oceniam stan auta na super i nawet ciekawostka . Odszukałem na FB pierwszego właściciela auta a był tylko jeden i prowadzę z nim pogawędki . Zatarł panewkę w tym moim , a on teraz pomyka nowym foksem RS . Auto moje było serwisowane tylko w aso jak pisał i tylko na fordowskich częściach . Dbał o nie i zaprosił mnie do siebie na spotkanie . Reszte opiszę w odpowiednim dziale
WV Jetta 1.8 BP / POLOPONEZ 1.5 GLI / FORD Mondeo MK1 1.6 BP+LPG Kombi / FORD Mondeo MK2 1.8 BP+LPG Kombi / OPEL Zafira 2.2 DTCi / BMW 316i /ASTRA K 1.6 biturbo Kombi / ST220 Zombi lift 2005 Kombi / obecnie BMW F31 białe zombi , S Max 2,5 turbo  https://www.facebook.com/groups/1500198969994480/

sseebbaa1

07.01.2017, 14:34 #1244 Ostatnia edycja: 11.11.2019, 22:26 by sseebbaa1
Cytat: weksla w 07.01.2017, 12:37Pięknie się wkręca
Zobacz czy u brata w ST220 też tak obroty skaczą :D


Cytat: rafek w 07.01.2017, 13:38Reszte opiszę w odpowiednim dziale
Słusznie!
Zresztą zobaczyłem, że już założyłeś temat, więc zaraz tam podzielę się uwagami :)
Pozdrawiam!


-- -
Dzisiaj, po zrobieniu około 240 km ostrego docierania, auto pojechało na wymianę oleju mineralnego na syntetyka.
Byłem ciekaw czy na magnetyczny korek spustowy oleju złapią się jakieś opiłki. Coś tam się złapało, ale nie ma szału.
Chyba rzeczywiście zrobię potem inną wersję takiego korka, gdzie magnes będzie zdecydowanie dłuższym walcem wystającym poza śrubę.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.





Ciekawsze natomiast są przymiarki do montażu 19-rzędowej chłodnicy oleju firmy Mocal. Poszedłem za podpowiedzią Bobsona i kupiłem (z możliwością zwrotu niepotrzebnych elementów) końcówki przewodów hydraulicznych oraz 3-metrowy odcinek zwykłego węża. Wziąłem różne kąty kolanek, aby mechanik miał z czego wybierać w trakcie dopasowywania. Natomiast wąż w markecie budowlanym wziąłem taki, aby szerokością zewnętrzną(!) był podobny do docelowych przewodów wysokociśnieniowych.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Dzięki temu można było posprawdzać które kolanka będą zamontowane i pod jakim kątem będą wychodziły przewody. Równie ważnym było sprawdzenie którędy będą poprowadzone przewody pamiętając, że przewody wysokociśnieniowe nie mogą być mocno zginane.
Pomysł z wężami jest bardzo dobry, bo bez tego praktycznie nie dałoby się zaplanować optymalnego przebiegu przewodów.
Widok od spodu:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tutaj widać pierwsze przymiarki do ustalenia położenia samej chłodnicy oraz ustalenia punktów jej mocowania. Na razie wszystko trzyma się na plastikowych opaskach zaciskowych (trytytkach), bo chodziło o szybkie sprawdzanie różnych wariantów.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Mocal wskazuje, że przy chłodnicach 19-rzędowych i większych wymagane jest już mocowanie 4-punktowe, czyli nie wystarczy np. mocowanie tylko od spodu.
Dolne mocowania będą na metalowym wsporniku przykręconym do mocowań intercoolera (w dieslach). Natomiast górne mocowanie najprawdopodobniej wykorzysta fabryczne śruby w plastikowej belce, która od spodu ma metalowy element nośny.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Niestety w warsztacie nie mieli odpowiednich elementów metalowych mogących posłużyć do zrobienia mocowań, więc auto zostaje do poniedziałku.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy