Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

Tigerbart


sseebbaa1

Dzisiaj byłem zobaczyć jak idą prace z montażem chłodnicy oleju. Auto niestety zostanie jeszcze do jutra, ale nie martwię się tym, bo mechanik robi naprawdę świetną robotę. Mechanik niestety jest rozchwytywany do różnych nietypowych prac w całym warsztacie, więc nie może pracować ciągiem przy moim aucie i dlatego to tyle trwa.

Stelaż jaki wykombinował do montażu chłodnicy bardzo mi się podoba, bo wykorzystuje oryginalne otwory występujące w nadwoziu, a więc raczej nie trzeba nic wiercić (jednego górnego otworu tylko nie jestem pewny).
W przyszłości teoretycznie stelaż też dałoby się przełożyć do innego Mondeo :)
Estetyka wykonania również jest pierwsza klasa, bo elementy metalowe po spawaniu zostały ładnie pomalowane na czarno.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Chłodnica jest około 2 cm zasłonięta w górnej części przez belkę zderzaka, ale nie powinno to mieć istotnego wpływu na przepływ powietrza przez radiator - tym bardziej, że 19-rzędowa chłodnica jest jedną z większych jak na potrzeby 3.0 V6.

Zdjęcie cyknięte na szybko i nie jestem pewny czy aparat trzymałem na odpowiedniej wysokości i równolegle do podłoża.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.





Jutro rano będzie już znana dokładna długość przewodów i wówczas pojadę z nimi do zakładu zajmującego się hydrauliką ciśnieniową.
Mają tam od ręki zakuć mi właściwe przewody ciśnieniowe do ustalonych końcówek. Pozostanie wtedy tylko ewentualne podwiązanie przewodów, aby nic nie przesuwało się.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

bishop


lancer340

Jakiś czujnik temperatury oleju z zegarem wrzucasz ???

sseebbaa1

Cytat: lancer340 w 09.01.2017, 19:26
Jakiś czujnik temperatury oleju z zegarem wrzucasz?


Wobec wstawienia termostatu sterującego chłodzeniem oleju, nie jest to najpilniejsza przeróbka, ale myślałem nad tym :)
Montaż samego czujnika temperatury oleju nie jest problemem - jest spokojnie miejsce na dodatkową podstawkę pod filtrem oleju.
Natomiast trudniej będzie z estetycznym montażem zegarów.
Bo jak już montować, to raczej więcej zegarów, niż tylko jeden. Wtedy można wykorzystać to rozwojowo, jeżeli chciałbym wzmacniać auto.

Może takie coś?
http://www.reveltronics.com/pl/sklep/48/9/komputery-pokladowe/uniwersalny-komputer-pokladowy-ukp/ukp-pro-zestaw-detail

Tylko jeszcze nie przyglądałem się gdzie w Mondeo mk3 dałoby się sensownie wcisnąć taki wyświetlacz.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ColinRS

Ja mam zamontowany "na szybko" czujnik ciśnienia oleju w puszce po drinku :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Mondeo Mk3 ST220 3.0 24v 2002r. Performance Blue

sseebbaa1

Cytat: ColinRS w 09.01.2017, 21:44
Ja mam zamontowany "na szybko" czujnik ciśnienia oleju w puszce po drinku :D

Pojechałeś! :D
Nie widziałem nigdy takiego numeru!
Widok z zewnątrz samochodu na bank spowoduje dociekliwe pytania policjantów i późniejsze ich zdziwienie, gdy zobaczą co to jest naprawdę, hehe.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

MAG

10.01.2017, 08:28 #1252 Ostatnia edycja: 10.01.2017, 08:29 by MAG
Zajebisty pomysł z tą puszką!
Kwatery na lato w Gdańsku:
http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

bishop

Cytat: ColinRS w 09.01.2017, 21:44"na szybko" czujnik ciśnienia oleju w puszce po drinku

Widzę że lubisz drażnić niebieskich:) ColinRS pochwal się autem na forum.

ColinRS

Cytat: bishop w 10.01.2017, 08:44
Widzę że lubisz drażnić niebieskich:) ColinRS pochwal się autem na forum.


Zawsze słyszę tekst"Oooooo pite było" :D

Proszę oto moje auto
http://fordtuning.pl/index.php/topic,5212.new.html#new
Mondeo Mk3 ST220 3.0 24v 2002r. Performance Blue

sseebbaa1

10.01.2017, 21:29 #1255 Ostatnia edycja: 10.01.2017, 21:32 by sseebbaa1
Dzisiaj od góry miałem okazję zobaczyć, że stelaż przymocowany jest wyłącznie na otworach montażowych - także te górne otwory, co do których nie byłem pewny.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tu jeszcze kilka zbliżeń stelaża:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Na podstawie zwykłego węża ustalona została długość przewodów. Dzisiaj je zleciłem do wykonania i od razu odebrałem, bo zakucie trwało kilka minut:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Podłączone przewody do chłodnicy....

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




... oraz do podstawki pod filtrem oleju:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Bobson

Ile *C wytrzymuje ten przewód?

PS prawdopodobnie zauważysz zmianę dźwięku silnika - u mnie był taki lekki świst jakby pod maską był mini kompresor. Jest to spowodowane przepływem oleju przez ostry rant otworu w podstawce ;)
Było: Suzuki Swift GTi, Daihatsu Charade GTti, Ford Escort RKC Zender, Mondeo ST220
Jest: Fiesta XR2i, Fiesta MK6 1.6 16v, Mondeo 2.2 Titanium X

sseebbaa1

W sumie to nie wiem jaką temperaturę wytrzymuje ten przewód. Jest na nim tylko informacja, że wytrzymuje ciśnienie 160 barów :) Ale myślę, że przy takim poziomie wytrzymałości na ciśnienie, to wytrzyma też temperatury oleju silnikowego.
Dźwięk muszę jeszcze uważniej posłuchać, bo obecnie jeździłem po chlapie, która bardziej hałasowała po nadkolach niż silnik. Zresztą nie wiem czy jeszcze jakieś łożysko mi nie szumi.


---
Dzisiaj zrobiłem ciekawy eksperyment z nową chłodnicą oleju - sprawdzenie czy termostat w podstawce prawidłowo reaguje i w którym momencie zaczyna przekierowywać olej do dłuższego obiegu połączonego z chłodnicą.

Pożyczyłem pirometr, czyli taki termometr mierzący temperaturę z odległości, z celownikiem laserowym.
Ściągnąłem grilla, aby mieć dostęp do chłodnicy oleju.

Zmierzyłem temperaturę silnika po nocy w garażu. Wyszło, że chłodnica oleju oraz spód silnika miały temperaturę 6℃.
Odpaliłem silnik i pozostawiłem go na wolnych obrotach.
Temperaturę silnika zacząłem mierzyć pirometrem na puszce filtra oleju. Z tym, że celowałem w część filtra, która była po przeciwnej stronie, niż katalizator bo on swoim promieniowaniem fałszował odczyt poprzez zawyżanie temperatury.

Samo mierzenie temperatury na filtrze wyglądało tak (czerwone światełko, to celownik laserowy):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Temperatura na filtrze zaczęła powoli, liniowo rosnąć, a chłodnica pozostawała cały czas zimna.
Po 2 minutach temperatura chłodnicy oleju wzrosła o 2℃ (do 8℃), co w zasadzie mieści się w granicach błędu pomiaru dokonywanego jakby nie było w warunkach garażowych. W tym momencie filtr oleju miał temperaturę chyba 20 czy 30℃.

Po 5 minutach od uruchomienia silnika filtr oleju nagrzał się do około 50-55℃. Chłodnica nadal miała 8℃.

Po łącznie 10 minutach stwierdziłem, że pozostawienie auta na wolnych obrotach nie powoduje wzrostu temperatury oleju (mierzonej na puszce filtra) ponad 65-70℃. Chłodnica cały czas zimna.

Dlatego przytrzymałem zwiększone obroty - nie wiem dokładnie jakie to były obroty, bo zwiększałem przez przytrzymywanie przepustnicy (nie widziałem obrotomierza), ale myślę, że było to coś ok. 2.500-3.000 obr/min. A więc nie było to jakieś ostre gazowanie.

Wtedy temperatura filtra oleju zaczęła szybko rosnąć. Nie pamiętam ile czasu to zajęło, ale chyba około 1 minuty, aby temperatura wzrosła do 85℃. W tym momencie w końcu zaczęła wzrastać temperatura chłodnicy - początkowo do 40℃ przy wlocie do chłodnicy. Chłodnica nie nagrzewała się bardziej, bo odpuściłem w tym momencie dodawanie gazu i prawdopodobnie termostat w podstawce nie wymuszał dalej przepływu oleju do chłodnicy.

Ponownie zwiększyłem obroty, lecz tym razem przytrzymałem je dłużej. Temperatura na filtrze po kolejnych 2 minutach wzrosła do ponad 100℃. Temperatura chłodnicy oleju wynosiła wówczas ok. 75℃ i nie dało jej się już dotykać gołą ręką. Co ciekawe temperatura na wlocie i na wylocie z chłodnicy była podobna, a wynikało to z braku przepływu powietrza przez radiator chłodnicy (cały eksperyment przeprowadzany na postoju).
Jeszcze chwilę przytrzymałem obroty i temperatura filtra oleju wzrosła do 110℃ - wówczas wentylator chłodnicy wody włączył się na chwilę.
Wtedy zakończyłem eksperyment :)



Z opisanego eksperymentu wynika, że termostat w podstawce fajnie czuwa nad szybkim nagrzewaniem się silnika, bo układ nie chłodzi oleju, gdy ma on temperaturę poniżej 85℃. Silnik zatem normalnie, czyli szybko, uzyskuje temperaturę roboczą.

Kolejnym wnioskiem jest to, że Duratec 3.0 V6 naprawdę potrafi szybko nagrzewać olej w silniku!
Wydaje się, że moje wcześniejsze wnioski o przegrzewaniu się oleju w tym silniku zyskały dodatkowe potwierdzenie :)
Tym bardziej cieszę się z zamontowania chłodnicy oleju połączonej z termostatem w podstawce.


PS. Szkoda, że nie mam porządnego wentylatora w garażu, bo sprawdziłbym na kolankach wlotowych i wylotowych chłodnicy oleju o ile potrafi ona obniżyć temperaturę oleju, gdy jest przepływ powietrza przez radiator.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Tigerbart

A ten termostat co zamontowałeś jest ogólnodostepny ?

veg

Czy instalacja większej chłodnicy oleju będzie miała wpływ na obniżenie tych 110 stopni?