Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

ScorpioPL

Cytat: ScorpioPL w 17.09.2017, 22:08
Widzę że sami się bawimy, ok ostatnie co mi przychodzi do głowy, to dość dziwaczne ale w teorii możliwe wypchniecie górnego tłoczka jako pierwszego. :)
Czyli byłem blisko :)
Programowanie Ford & BMW ElmConfig INPA NCS

sseebbaa1

09.11.2017, 23:31 #1411 Ostatnia edycja: 10.01.2020, 21:36 by sseebbaa1
No coś tam świtało :)
Nie chodziło jednak o to, który tłoczek zostanie wypchnięty jako pierwszy (a mniejszy wysunie się szybciej, niż większy), ale o siłę nacisku.
Zresztą górny tłoczek będzie innym tłoczkiem w BMW, a innym w Mondeo :D
Ale dziękuję Ci za przynajmniej próbę rozwiązania zagadki.


Zostawmy bezproduktywne ciekawostki, a zajmijmy się treściwym tuningiem - zgodnie z nazwą forum :stupid:

Projektowanie adapterów pod przednie zaciski przy dużej tarczy przechodziło kolejne etapy.
Najpierw sama tarcza była kartonowa...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...po to aby następnie zmaterializować się we właściwej, docelowej postaci :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Również adapter przechodził ciekawą przemianę.
Pierwszy kształt był papierowy...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...a kolejny drewniany z zalegającego w garażu panelu podłogowego :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Potem okazało się, że ruchome metalowe szablony pozwolą lepiej ustalić odsunięcie od zwrotnicy (ustawienie klocka względem roboczej części tarczy):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Następnie zauważyłem problem z dokładnym pozycjonowaniem otworów w adapterze, więc wyciąłem szybki przeźroczysty szablon :o
Dzięki temu mogłem precyzyjnie zaznaczać miejsca otworów patrząc od góry.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




No i w końcu, dzięki takim zabiegom, mogłem ustalić docelowy kształt adaptera.
Zleciłem jego wycięcie laserem w stali konstrukcyjnej 8)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


(Big Brake Kit adapters - rotors Ford Focus RS mk3 + Brembo calipers BMW e38)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Pierwsze, dzisiejsze przymiarki:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

JacekST220

Jak zawsze PROFI robota :) To kiedy będzie można je u Ciebie zamówić?

weksla

No pod wrażeniem jestem Panie Sebastianie. Szacunek
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

enforte

Cytat: sseebbaa1 w 09.11.2017, 23:31
Zleciłem jego wycięcie laserem w stali konstrukcyjnej 8)

A finalnie jaki konkretnie gatunek stali? Tak jak pamiętam, lista którą podsyłałem była dość szeroka :)

Tak się zastanawiam, czy nie ufundować i nie podesłać do przymiarek zwrotnicy z ST

A propos odwracania zacisków i dodatkowych rurek - położenie zacisku i w Mondeo i Focusie jest takie samo - to dlaczego te brytyjskie zestawy do focusa nie mają tej rurki? :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/85146

sseebbaa1

Dzięki! :)
Miło, że się Wam to podoba. Mi też :D

Cytat: enforte w 10.11.2017, 11:19A finalnie jaki konkretnie gatunek stali?
Stal o symbolu S355.
Rozmawiałem z kilkoma ludźmi, którzy pracują z taką stalą i stwierdzili, że z gatunku S355 wykonuje się nawet części robocze różnych maszyn. No i powiedzieli, że jeżeli taki adapter będzie skręcony na sztywno (a tak będzie skręcony przecież), to tym bardziej nie ma co się martwić, gdyż spokojnie z zapasem przeniesie siły występujące przy tych zaciskach. Nie mieli też zastrzeżeń do ilości materiału wokół otworów w tym konkretnym adapterze.
Blacha jest o grubości 10 mm, więc rzeczywiście wygląda to porządnie.


A co do zwrotnicy Focusa mk2 ST, to ona jest taka sama jak w zwykłych Focusach mk2?


Cytat: enforte w 10.11.2017, 11:19A propos odwracania zacisków i dodatkowych rurek - położenie zacisku i w Mondeo i Focusie jest takie samo - to dlaczego te brytyjskie zestawy do focusa nie mają tej rurki?
Trzeba z ostrożnością podchodzić do ofert w internecie :)
Założenie zacisku bez jego odwracania i stosowania tej rurki jest oczywiście możliwe. Ale spowoduje to mocne ścinanie klocka. Ścinanie będzie nawet szybsze, niż w zaciskach o równych tłoczkach.
Jeszcze gorszą informacją jest to, że cały zacisk prawdopodobnie będzie zachowywał się tak jakby niestabilnie.

Kolega weksla miał w Focusie ST zamontowane te zaciski Brembo z tarczą 336 mm w taki zwykły sposób (bez odwracania) i nie był zadowolony.
Po pierwsze zauważył, że dosyć szybko zużył dwa komplety klocków poprzez ich nierównomierne starcie i to właśnie przedniej części klocków.
Po drugie i zdecydowanie gorsze - miał wrażenie, że hamulce się gną albo adaptery nie trzymają zacisku. Zresztą z tego powodu zrezygnował z takiego zestawu hamulców.
Uważam, że takie niekorzystne wrażenia wynikały właśnie z faktu nieprawidłowego kierunku pracy zacisku. Przód klocka sam z siebie ma tendencję do mocniejszego wgryzania się (wyczytałem, że jest to różnica ok. 30% przy równych średnicach wszystkich tłoczków). A tu dodatkowo z przodu ustawiony został większy, a więc mocniejszy tłoczek, który jeszcze potęguje takie niekorzystne zjawisko.
To zapewne powodowało, że zacisk nie miał liniowej charakterystyki pracy, co weksla odczuwał jako niestabilny hamulec.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Aż miło popatrzeć, jak koncepcja przeobraża się w projekt, a projekt w działający prototyp. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

enforte

Cytat: sseebbaa1 w 10.11.2017, 14:31
A co do zwrotnicy Focusa mk2 ST, to ona jest taka sama jak w zwykłych Focusach mk2?

Tego niestety nie wiem. Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi.

Ostatnio jeszcze patrzyłem na zaciski z jakimi jeździło E38 i poniżej Brembo był zestaw dwutłoczkowy "pływający". Ale tu potrzebny byłby ekspert żeby oszacować różnicę między jednym dużym tłokiem w ST i dwoma w E38. Podejrzewam, ze z jednej strony może nie byłby potrzebny dystans, ale  z drugiej - nadal pozostaje masa zacisku
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/85146

sseebbaa1

11.11.2017, 20:02 #1418 Ostatnia edycja: 10.01.2020, 21:40 by sseebbaa1
Cytat: JacekST220 w 10.11.2017, 10:08To kiedy będzie można je u Ciebie zamówić?
Adaptery i ogólnie całą koncepcję przeróbki starałem się zrobić z głową i jak największym marginesem bezpieczeństwa. Ale jednak nie jestem z wykształcenia konstruktorem, więc przed sprzedaniem takiej części komukolwiek będę musiał sam ją przetestować. To będzie najlepsza odpowiedź na pytanie o solidność modyfikacji. Jestem przekonany, że wszystko zrobiłem dobrze, ale czym innym jest własne ryzyko, a czym innym przerzucanie go na innych kolegów-kierowców :)

Zresztą uważam, że montaż tak dużych przednich hamulców powinien być połączony z upgradem tylnych, aby nie zaburzać balansu przód-tył. Dlatego testowanie przednich hamulców zamierzam rozpocząć po zaprojektowaniu tylnych adapterów.

Natomiast problem z modyfikacją tylnych hamulców jest taki, że w zasadzie największą niewentylowaną tarczą w rozsądnych pieniądzach i z rozstawem otworów 5x108 jest tarcza o średnicy 302 mm. Gdyby dostępna była większa tarcza, to znacząco ułatwiłoby to projektowanie - wówczas nie byłoby problemu z wzajemnie nachodzącymi się otworami montażowymi.
Przy przejściu z seryjnej tylnej tarczy 280 mm na tarczę 302 mm odsunięcie otworów zwiększa się o połowę tej różnicy, czyli o 11 mm. A sam otwór montażowy ma 10 mm, bo śruby trzymające tylne zaciski to M10. Zatem konieczne będzie przesunięcie otworów, aby nie były blisko siebie (żeby nie były na jednym promieniu).

Moim celem jest zaprojektowanie takiego zestawu, który będzie w zasięgu cenowym jak największej liczby kierowców. Czyli ma wykorzystywać jak najwięcej elementów znajdujących się w aucie, a jak już ma być coś kupowane (tarcza), to ma być jak najrozsądniejsze cenowo.
Zauważyłem, że Focus RS mk2 i RS mk3 z tyłu mają tarczę 302 mm i niewielki zacisk z pojedynczym tłoczkiem. To skłania mnie do projektowania adaptera, który pozwoli połączyć standardowy tylny zacisk Mondeo mk3 z większą tarczą - 302 mm. Pozwoli to zachować chociażby standardowy mechanizm ręcznego, a jednocześnie efekt hamowania będzie w zasadzie identyczny, jak w RS-ach :)

Początkowo przymierzałem niewentylowaną tarczę od Volvo V70 III, ponieważ z rysunków technicznych wynikało, że wysokość tarczy jest najbardziej zbliżona – patrz wymiar ,,D" na rysunkach:

tylna tarcza Mondeo mk3
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




tylna niewentylowana tarcza Volvo V70
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przymierzyłem te tarcze z Volvo V70 III i wtedy zauważyłem, że jednak większa różnica w wysokości tarcz (wymiar ,,D") ułatwi zaprojektowanie adaptera.

Dlatego kolejnym krokiem było sprawdzenie tarcz z S-Maxa/Focusa RS-a mk2/Mondeo mk4.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Moim zdaniem da się zrobić adapter łączący te tarcze z zaciskami Mondeo mk3. Ale wymaga to jeszcze trochę pracy, bo przymiarki jednak dokonywałem w trudnych warunkach – na parkingu przed warsztatem, gdzie moje ST220 czekało na obsługę. Ciężko było precyzyjnie wszystko pomierzyć, tym bardziej, że prawdopodobnie będzie potrzebne delikatne zwiększenie wycięcia w metalowej osłonie tarczy, a nie miałem Dremela.

Dlatego zajmę się tym, jak eSTek wróci do garażu :D

Plan jest taki, żeby na wiosnę modyfikacja była gotowa 8)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Hugo1983

Seba ,
Ja już zamawiam taki zestaw !

Tigerbart


sseebbaa1

W Mondeo mk3 zaciski Brembo pracowały bez zarzutu, jest na to kilka przykładów w internecie.
To, że u mnie będzie większa tarcza, to nie ma znaczenia - bo sposób zależności hydraulicznej nie zmienia się.

Jeżeli dobrze liczę, to skuteczność zacisków (siła z jaką ściskają tarczę) jest o 8,83% większa w przypadku Brembo w porównaniu do zacisków seryjnych w Mondeo.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

18.11.2017, 22:15 #1422 Ostatnia edycja: 10.01.2020, 21:46 by sseebbaa1
Dalsze szczegóły adapterów pod przednie zaciski hamulcowe Brembo z BMW E38 oraz tarcze Focusa RS mk3...

Dzisiaj wyginałem blaszki trzymające przewody hamulcowe (blaszki było widać już na wcześniejszych zdjęciach).
Żeby nie poniszczyć w imadle powierzchni blaszek, wykorzystałem aluminiowy kątownik zalegający w garażu, jako osłonę szczęk imadła.
Wygięcie o około 45°.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Wygięcie blaszki jest potrzebne do odpowiedniego kierunku wyjścia elastycznego przewodu hamulcowego.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Następnie musiałem nauczyć się zarabiać końcówki miedzianych przewodów hamulcowych, aby zrobić rurkę, która połączy wyjście z zacisku z tą blaszką "odwracającą" zacisk.

Myślę, że wyszło to całkiem fajnie :)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

02.12.2017, 19:39 #1423 Ostatnia edycja: 10.01.2020, 21:50 by sseebbaa1
ST220 miałem odebrać z warsztatu tydzień temu po wymianie wadliwej uszczelki pod głowicą (na wszelki wypadek wymieniłem obie, chcąc wykluczyć ewentualną wadliwą partię - bowiem wcześniej kupowany był zestaw, a teraz silnik i tak był wyciągany).

No i po odpaleniu silnika okazało się, że mechanik popełnił szkolny błąd! Spod przedniej głowicy leciał olej, a przyczyną tego było to:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Było to ledwie widoczne przy włożonym silniku.
Wsadzenie telefonu głębiej w okolicach chłodnicy i zrobienie zdjęcia trochę lepiej pokazywało przyczynę nieszczelności:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tak!
To zagięta jedna warstwa uszczelki pod głowicą! Szkolny, elementarny błąd!
Metalowa uszczelka składa się z trzech warstw i przez nieuwagę zagięła się górna warstwa i w ten sposób została ściśnięta przy przykręcaniu głowicy.

Wyciągnięta później uszczelka najlepiej pokazuje miejsce zagięcia.
Zagięty fragment odłamał się (fragment uszczelki, który wychodzi na rozrząd):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Silnik został odpalony i pracował na zaledwie jałowych obrotach, bez gazowania. Jednak obawiałem się, że ściśnięcie śrubami głowicy i bloku mogło spowodować wgniecenie w głowicy, bo w końcu głowica jest aluminiowa, a więc bardziej miękka od metalowej uszczelki.
Dlatego sprawdziłem czy płaszczyzna głowicy została zachowana.
Właściciel zakładu, w którym planuje się głowice, przyłożył specjalny przyrząd - taką super dokładną linijkę.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Pomiar na szczęście wykazał, że nie ma żadnego zagłębienia.
Głowicę ponownie zamontowano, a że akurat dotyczyło to przedniej głowicy, to obyło się bez wyciągania silnika.

Od dwóch dni przypominam sobie jak fajnie jeździ się 3.0 V6 :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

veg