Wibracje oraz drgania w czasie jazdy (Focus ST Mk2)

Macio13, 07.03.2021, 16:19 « poprzedni - następny »

Macio13

Witam,
Od miesiąca jestem posiadaczem Focusa ST Mk2 2006r. 2 tygodnie temu pojawił się problem delikatnych wibracji na kierownicy w czasie jazdy od ok 120kmh tak do 150kmh oraz drgania kierownicy podczas hamowania z mniej więcej 120kmh do 70kmh poniżej brak drgań przy hamowaniu. Diagnostyka na SKP - krzywe tarcze i diagnosta polecił mi przetoczenie tarcz ponieważ są w dobrym stanie i prawie świeże. Przez poprzedniego właściciela został wykonany swap przednich hamulców na 4 tłok z BMW E38 a tarcze hamulcowe z Focusa RS 336mm Zimmermanny gładkie i klocki EBC Yellow Staff, wraz z swapem jeszcze zostały wymienione piasty na nowe plus do nich dłuższe szpilki. Po oddaniu na przetoczenie okazało się że nie mogą wykonać usługi ponieważ tarcze mają otwory na szpilki M14, a nie na M12 oraz że średnica piasty jest za mała względem średnicy otworu i przez to tarcze są źle osadzone co powoduje że są wibracje i od tego prawdopodobnie się skrzywiły, tak zrozumiałem informacje która została mi przekazana. Przy okazji ukręciły się im 2 szpilki więc wymienili te szpili i dwie nowe nakrętki i to było wszystko z ich strony. Po odebraniu wczoraj samochodu kierownica teraz drży przy 120kmh tak do 140kmh, zaś przy hamowaniu drgania są mniejsze i nie wiem z czego mogło to wyniknąć.
Jak na razie nie ściągałem kół i nie sprawdzałem jak wygląda sytuacja. Sprawdzałem na internecie różne piasty do RS czy do ST - szpilki M12x1.5, tarcze podobnie, otwory na szpilki M12x1.5 lub średnica 13.7mm więc szpilki M14 nie pasują (do moich zimmermannów nie znalazłem wymiarów). Pytanie, mogły zostać źle dobrane tarcze, a może mechanicy "źle" obadali temat? Nie mam jak na razie pomysłu jak zlikwidować problem więc liczę na jakieś wskazówki.
Dodatkowo dodam że felgi to RC Sbm 32 18x8 pod oryginalny otwór i są założone na dystansie 3mm.

T

Z tego co Ci powiedzieli wynika, że tarcze są źle dobrane do piast — nie da się ich stabilne zamocować. Czy to prawda, nie wiem.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Skoro tarcza nie oparła się swoim otworem centrującym o piastę, to faktycznie może się przesuwać na piaście, a wtedy pojawiałyby się wibracje. Masa tarczy nie byłaby bowiem rozłożona równo względem osi obrotu.
Wibracje mają to do siebie, że mogą być mocniej lub słabiej odczuwane w zależności od prędkości obrotowych. To może dawać takie objawy, że dopiero przy pewnej prędkości samochodu elementy zawieszenia wpadają w rezonans, który odczuwasz na kierownicy.

Rozwiązaniem byłoby wytoczenie metalowego pierścienia wypełniającego różnicę pomiędzy średnicami otworów centrujących. Zakład ślusarski powinien takie dwie sztuki zrobić za 20-30 złotych.

Przy okazji sprawdź czy zaciski Brembo z e38 pracują w odpowiednia stronę. Są to zaciski kierunkowe i przy złym zamontowaniu przy większych siłach mogą teoretycznie się zachowywać nieliniowo. Chodzi o to, że klocek nie będzie prowadzony równolegle do tarczy, a co przełoży się na odginanie tłoczków w ich cylindrach. Poznać to można też po zbyt szybkim zużywaniu się klocków poprzez ich ścinanie (krzywe zużywanie się okładzin).
A kierunek zamontowania możesz zweryfikować Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.m.in. po wyjściu przewodu hamulcowego z zacisku. W Focusie to wyjście powinno być skierowane w dół.
Możesz wrzucić zdjęcie zacisku od strony adaptera i będzie wszystko wiadomo.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy