Główne różnice pomiędzy 2,5 V6 170 KM (Mondeo mk2 od 1998, Mondeo mk3, Cougar poliftowy) a ST200.
- Airbox z dodatkowym wlotem powietrza
- Obudowa przepływki z tworzywa (w niektórych mk2 też jest, w mk3 taka jak w ST220)
- Inny gumowy łącznik przepustnicy i przepływki
- Przepustnica 60 mm zamiast 55 mm
- Inny wspornik przepustnicy i linka gazu
- Górny kolektor dolotowy z polerowanymi kanałami o większej średnicy
- Wtryski 19 lb zamiast 17 lb
- Inne świece
- Polerowane kanały dolotowe w głowicy
- Inne wałki rozrządu z lekkim overlapem
- Doprężające tłoki (wypukłe)
- Czujnik spalania stukowego (w mk3 też jest)
- Trochę inny tłumik środkowy
- Zmieniona końcowa część wydechu (za tłumikiem środkowym)
- Inne sprzęgło (ta sama średnica, mocniejsze sprężyny, inne okładziny, inny docisk)
- Lżejsze koło zamachowe (o ok. 2 kg)
- Inne oprogramowanie ECU
Uwaga! Wcześniejsze wersje 2,5 V6 170 KM (Mondeo mk2 przed 1998, Cougar przedliftowy) miały nieco większą pojemność (2544 ccm), dolny kolektor dolotowy z kanałami o mniejszej średnicy itp. Jeszcze wcześniejsze wersje (Mondeo mk1) miały m.in. zmienną geometrię dolotu sterowaną podciśnieniowo, a nie elektronicznie, jak później. Na przestrzeni lat było też wiele drobnych zmian w całej rodzinie silników 2,5 począwszy od przeprojektowanych kanałów olejowych a skończywszy na trochę zmienionym rozrządzie (mało kto wie, że ST200 mogą mieć różne wałki rozrządu w zależności od rocznika). Takich drobnych zmian było bardzo wiele i trudno by było je wszystkie tutaj opisać.
- Dolny kolektor dolotowy inny niż w Vkach przed 98 rokiem
- ST200 jezdzi na innych swiecach podajrze
Cytat: KLUSEK w 17.06.2010, 17:56
- Dolny kolektor dolotowy inny niż w Vkach przed 98 rokiem
Tego w sumie celowo nie dopisałem, ale może dopiszę. ;)
Cytat: KLUSEK w 17.06.2010, 17:56
- ST200 jezdzi na innych swiecach podajrze
Słuszna uwaga. ;)
przede wszystkim pojemność slinika 2,5 i 3,0 :D
Cytat: Cinkciarz w 17.06.2010, 22:15
przede wszystkim pojemność slinika 2,5 i 3,0 :D
Od kiedy ST200 to 3,0? ;)
Niby na jakiś świecach jeździ ST200?
Do zwyklej Vki mk2 i do st200 są różne swiece, a że pojedzie STek na zwyklych to swoja drogą ;)
Cytat: KLUSEK w 17.06.2010, 22:56
Do zwyklej Vki mk2 i do st200 są różne swiece, a że pojedzie STek na zwyklych to swoja drogą ;)
W mk3 są chyba jeszcze jakieś inne, ale nie wiem tego na 100%. ;)
Cytat: Tomasz w 17.06.2010, 22:17
Od kiedy ST200 to 3,0? ;)
sorki pomyłka wydawalo mi sie ze pisało ST220 :D
- dolna przepustnica (otwory poszerzone o jakieś 4/5 mm)
- kolektor dolotowy (czarny - tzw. extrude honening - polerowany i poszerzany od środka, w zależności od roku prod. albo tylko 6 kanałów, albo wszystkie 12)
- komputer sterujący
- wiązka silnika jest totalnie inna jesli chodzi o połaczenia przy ECU
- głowice - które mają poszerzone otwory, dostosowane do rozmiarów dolnej przepustnicy, oraz wałki. Dzięki temu zwiększa się kompresje.
- świece AGSF22FSM
- uchwyt poboru powietrza z nadkola
Zapozyczone z FCP by norbii :)
Cytat: KLUSEK w 19.06.2010, 19:39
- dolna przepustnica (otwory poszerzone o jakieś 4/5 mm)
Tu chodzi oczywiście o mniejszy LIM w autach sprzed 1998 roku.
Cytat: KLUSEK w 19.06.2010, 19:39
- kolektor dolotowy (czarny - tzw. extrude honening - polerowany i poszerzany od środka, w zależności od roku prod. albo tylko 6 kanałów, albo wszystkie 12)
Prawdopodobnie nie jest to prawda. Kiedyś rzeczywiście mówiło się, że UIM-y ST200/SVT były różne w zależności od rocznika, ale ostatnio trafiłem na artykuł osoby, która ponoć to sprawdziła i ustaliła, że wszystkie UIM-y są jednak identyczne.
Cytat: KLUSEK w 19.06.2010, 19:39
- głowice - które mają poszerzone otwory, dostosowane do rozmiarów dolnej przepustnicy
To też chyba dotyczy starszych aut sprzed 1998 roku (z małym LIM).
Cytat: KLUSEK w 19.06.2010, 19:39
oraz wałki. Dzięki temu zwiększa się kompresje.
Za zwiększoną kompresję odpowiadają inne tłoki, wałki nie mają raczej nic do tego... ;)
nom mój UIM ma krótkie wloty szersze od długich. Wszyscy to macie? aaaa czy wtryski od st200 czy st220 podejdą tak po prostu do mnie? i czy dużo jest zabawy z tym? i jeszcze jedno bo często słyszę że po zmianie góry na 65mm będą lepsze osiągi od samego dołu kosztem Vmax więc co zrobić by jednak te 220-230 szła moja V-iki?
Wtryski jak założysz od st200 to najpewniej dostaniesz CHECK-a ;) Musialbys przelozyć razem z kompem od ST200.
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 17:20
nom mój UIM ma krótkie wloty szersze od długich. Wszyscy to macie?
Tak. ;)
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 17:20
aaaa czy wtryski od st200 czy st220 podejdą tak po prostu do mnie? i czy dużo jest zabawy z tym?
Koniecznie jest strojenie. Generalnie odpuść sobie ten temat, bo wtryski 17 lb wystarczają nawet do 3,0, więc efekt takiej zmiany w 2,5 byłby żaden lub naprawdę minimalny. Przecież benzyna to nie diesel i proporcje mieszanki są ściśle określone, więc skoro daje się uzyskać odpowiednia mieszankę na mniejszych wtryskach to na większych nic się nie zmieni. A gdyby się nie dało, to miałbyś checka.
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 17:20
i jeszcze jedno bo często słyszę że po zmianie góry na 65mm będą lepsze osiągi od samego dołu kosztem Vmax
Ja tego u siebie nie zauważyłem, wręcz maksymalna ilość zassanego powietrza wzrosła. Ale ja mam zmienione oprogramowanie, trudno mi powiedzieć jak by było w serii. Na CEG rzeczywiście pisali, że maksymalna moc potrafi nieznacznie spaść po montażu 65 mm bez strojenia. Oczywiście po strojeniu nie ma prawa być gorzej.
No i generalnie tak jak już nieraz pisałem dla mnie największy zysk z przepustnicy 65 mm to sposób reakcji na gaz. Przepustnica ST200 zupełnie mi pod tym względem nie leżała. Niby ma bezpośrednie przełożenie, ale ma też podwójną sprężynę. Ta którą teraz mam ma pojedynczą i działa to moim zdaniem idealnie. W połączeniu z short shifterem nareszcie zaczęły mi intuicyjnie wychodzić szybkie zmiany biegu z międzygazem i inne fajne rzeczy. ;)
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 17:20więc co zrobić by jednak te 220-230 szła moja V-iki?
Nasze V-ki mają elektronicznie ograniczoną prędkość przy ok. 230 km/h, więc o ile nie zdejmiesz tego limitera (nie czy ktoś to w Polsce umie zrobić) to i tak nic nie zyskasz jeśli chodzi o prędkość maksymalną.
Miałem już zakładać w ubiegłym tygodniu całość ale przepustnica która miała być zamontowana okazałą się niewypałem a następna od explorera do dziś nie dotarła do mnie nie wiem co się dzieje (Y-pipa w tygodniu będzie koleś spawał zobaczymy jak mu to wyjdzie ten sam co mi kolektor spawał). Mam nadzieję że po zamontowaniu nie będzie więcej takich sytuacji jak dziś tzn. mondeo 2.0 TDCI 130PS i 110km/h ja do dechy na 4 biegu i on tak samo ... niestety dopiero jak doszedłem do 5tyś. obrotów doszedłem go ... brak mi słów nie po to 2.5L kupowałem :) hehe
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 20:51
Mam nadzieję że po zamontowaniu nie będzie więcej takich sytuacji jak dziś tzn. mondeo 2.0 TDCI 130PS i 110km/h ja do dechy na 4 biegu i on tak samo ... niestety dopiero jak doszedłem do 5tyś. obrotów doszedłem go ... brak mi słów nie po to 2.5L kupowałem :) hehe
Może czas zacząć korzystać ze skrzyni biegów? :D Testy "na tym samym biegu" (a dokładniej na biegu o tym samym numerku) nie mają sensu. ;)
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 20:51
Miałem już zakładać w ubiegłym tygodniu całość ale przepustnica która miała być zamontowana okazałą się niewypałem a następna od explorera do dziś nie dotarła do mnie nie wiem co się dzieje (Y-pipa w tygodniu będzie koleś spawał zobaczymy jak mu to wyjdzie ten sam co mi kolektor spawał). Mam nadzieję że po zamontowaniu nie będzie więcej takich sytuacji jak dziś tzn. mondeo 2.0 TDCI 130PS i 110km/h ja do dechy na 4 biegu i on tak samo ... niestety dopiero jak doszedłem do 5tyś. obrotów doszedłem go ... brak mi słów nie po to 2.5L kupowałem :) hehe
Przy 110km/h na czwórce to masz zapewne w okolicach 3,7-4tys obrotów i przy takiej wartości pewnie około 90-100KM plus jakieś 200-210Nm, a diesel ma wtedy swoje maxi, czyli ze 100Nm więcej plus 30-40KM więcej.
Jak chcesz efektywnie przyspieszyć mając 110km/h to musisz to zrobić na 3-ce, a wtedy dieselki tylko powąchają twoje spaliny :D
Juz nie raz pisałem ze diesle to podstępne mendy :P
Ale fakt, jakbys zrzucil na 3 to bys sobie poradził ;)
następnym razem będzie na 3 i zobaczymy wtedy. Na jakie koszty muszę się nastawić gdybym chciał po przeszczepieniu już wszystkiego co mam od st200 + wydech zrobić strojenie i czy jest ktoś na dolnośląskim godny polecenia?
Cytat: nokitel w 20.06.2010, 22:28
następnym razem będzie na 3 i zobaczymy wtedy.
Przy tej prędkości diesel na 3 się rozleci. :D
PS. Tego typu testy nie mają po prostu sensu. Każdy silnik ma inną charakterystykę i jedyny test który warto to zrobić to taki, w którym jednym i drugim autem przyspieszasz na przełożeniu optymalnym dla danego zakresu prędkości. Na YT jest gdzieś filmik, gdzie Stilo JTD wygrywa z Lancerem EVO chyba na 5-tym biegu przy jakiejś niewielkiej prędkości. Czy to znaczy że Stilo jest szybsze? ;)
Strojenie indywidualne to koszt zapewne w granicach minimum około tysiączka - może warto zagadać z heko z Kraka?
Cytat: Tomasz w 17.06.2010, 16:01
Główne różnice pomiędzy 2,5 V6 170 KM (Mondeo mk2 od 1998, Mondeo mk3, Cougar poliftowy) a ST200.
...
- Inne oprogramowanie ECU
...
Po wizycie w ASO by "dograć kluczyki" do nowego ECU
oznaczonego (jak stare) URN3, i dzięki Sniper'owi wiem że wgrana startegia miała określenie KBAN4,
zrobiło się:
URN5.KBAN7 - software spotykany w ostatnich produkcyjnych ST200.
Sprawa jest prosta. Kwestia dostępnych czujników, wpisanych wtrysków oraz soft'u jaki jest wgrany.
ECCV to mocne ECU...
Pytanie czy silnik z ST200 wejdzie np do Cougar'a
Po pierwsze gratuluję odkopania wątku sprzed 9-ciu lat...
A po drugie, niby czemu by to miało być problemem.
Zwykle V6 i ST200 nie różnią się jeśli chodzi o blok i punkty mocowań.
Z tego co kojarzę, to w Polsce jeździło co najmniej kilka Cougarów z silnikami od ST200.. .
Wejdzie. Z silnikiem ST220 jest problem w Cougarze, bo kolektor ssący niezbyt się mieści. Ale i na to są patenty. Tak jak napisał
@MAG sporo było w Polsce Cougarow zarówno z silnikiem z ST200 jak i różnymi kombinacjami opartymi o 3,0.
Największą wiedzę na ten temat ma na forum prawdopodobnie
@TAM.
Dzięki Panowie to już wiem jakie kroki będą następne!
Cytat: adonrac w 04.02.2021, 09:06Dzięki Panowie to już wiem jakie kroki będą następne!
Tutaj masz opis najprostszego swapu z 2,5 na 3,0:
https://fordtuning.pl/index.php/topic,2720.0.html
Dotyczy także Cougara.