Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Tuning silników benzynowych wolnossących => Zaczęty przez: eng w 11.04.2011, 13:09

Tytuł: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: eng w 11.04.2011, 13:09
Witam.

Wiem, że na sieci jest wiele tego typu poradników jednak na naszej stronie nie ma czegoś takiego dlatego postanowiłem stworzyć własny poradnik.

Oczywiście sprawa dotyczy przełożenia kolektora od ST200 do standardowego silnika 2.5 v6 w Mk3 (i nie tylko).

Zaczynamy oczywiście od skompletowania części.

Kolektor od ST 200 lub SVT (Special Vehicle Team) lub czarny baranek lub UIM (Upper Intake Manifold) pod takimi nazwami znajdziemy taki kolektor i jest on dostępny za kwotę ok: 350 - 700 zł. Zależy gdzie go znajdziemy. Oczywiście polecam allegro ew http://www.ebay.co.uk/. Sam kolektor różni się oczywiście tym, że ma większy otwór przy wlocie przepustnicy i ponoć jest lepiej wykonany w sensie wypolerowania kanałów dolotowych.

Przy okazji takiej wymiany warto by wymienić przepustnicę. Najprościej będzie zakupić taką od ST 220. Dzięki takiemu zabiegowi średnica powiększy się nam z 55 do 60 mm i nie trzeba będzie wymieniać uchwytu linki gazu ani samej linki gazu, a trzeba by to robić gdybyśmy zakładali przepustnicę od ST 200 (dotyczy Mk3). Cena przepustnicy to ok 190 - 250 zł.

Sam kolektor wygląda tak:

(http://img845.imageshack.us/img845/6941/kolektort.jpg) (http://img845.imageshack.us/i/kolektort.jpg/)

Oczywiście przed zabraniem się za wymianę należy dokładnie przepłukać kolektor środkami do czyszczenia silników ew do czyszczenia przepustnic.

Same kanały wylotowe wyglądają dosyć nieciekawie dlatego je też należy przeczyścić. Zresztą miejsca łączeń kolektora z przepustnicą, zaślepką EGR (którego w Mk3 nie ma), silnika krokowego też należy dokładnie przeczyścić.

(http://img26.imageshack.us/img26/6512/czyszczeniekolektora.jpg) (http://img26.imageshack.us/i/czyszczeniekolektora.jpg/)

Widać, ze efekty są dosyć zadowalające:

(http://img847.imageshack.us/img847/2426/czyszczeniekolektora2.jpg) (http://img847.imageshack.us/i/czyszczeniekolektora2.jpg/)

(http://img809.imageshack.us/img809/7305/czyszczeniekolektora3.jpg) (http://img809.imageshack.us/i/czyszczeniekolektora3.jpg/)

Oczywiście nie po to czyścimy nasz kolektor żeby założyć Z POWROTEM go na starych uszczelkach. Dlatego przed wymianą zaleca się kupno uszczelek - do dolnego kolektora, przepustnicy, silnika krokowego. Koszt kompletu to ok: 150 zł.

Oto nasz pacjent:

(http://img153.imageshack.us/img153/6343/silnikl.jpg) (http://img153.imageshack.us/i/silnikl.jpg/)

Sam kolektor trzyma się na 6 długich śrubach które umiejscowione są pomiędzy kanałami wlotowymi. Ciężko ich nie zauważyć. Dodatkowo należy ściągnąć ten przedni plastyk, który osłania IMRC, wyjąć puchę filtra powietrza, odkręcić przepustnicę i silnik korkowy, powyciągać rurki od podciśnienia.

(http://img843.imageshack.us/img843/9113/silnik2n.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/silnik2n.jpg/)

(http://img823.imageshack.us/img823/4923/silnik3.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/silnik3.jpg/)

Teraz już wiecie czemu trzeba kupić nowe uszczelki?

(http://img694.imageshack.us/img694/6516/silnik4.jpg) (http://img694.imageshack.us/i/silnik4.jpg/)

Po ściągnięciu kolektora ukazuje się nam LIM (LOWER INTAKE MANIFOLD), który to wygląda niezbyt ciekawie:

(http://img856.imageshack.us/img856/8558/silnik5.jpg) (http://img856.imageshack.us/i/silnik5.jpg/)

Z bliska widać cały nagar jaki przez lata zgromadził się na łączeniu UIM z LIM:

(http://img823.imageshack.us/img823/7997/silnik6.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/silnik6.jpg/)

Po wstępnym czyszczeniu wygląda to mniej więcej tak:

(http://img845.imageshack.us/img845/8417/silnik7.jpg) (http://img845.imageshack.us/i/silnik7.jpg/)

Zakładamy komplet nowych uszczelek:

(http://img843.imageshack.us/img843/5715/silnik8.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/silnik8.jpg/)

Stare uszczelki nadają się do śmieci:

(http://img16.imageshack.us/img16/6651/uszczelki.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/uszczelki.jpg/)

Oba kolektory koło siebie:

(http://img130.imageshack.us/img130/3075/obakolektory.jpg) (http://img130.imageshack.us/i/obakolektory.jpg/)

(http://img683.imageshack.us/img683/1168/obakolektory2.jpg) (http://img683.imageshack.us/i/obakolektory2.jpg/)

A tu gotowy kolektor gotowy do założenia:

(http://img26.imageshack.us/img26/4056/gotowykolektor.jpg) (http://img26.imageshack.us/i/gotowykolektor.jpg/)

(http://img195.imageshack.us/img195/6118/gotowykolektor2.jpg) (http://img195.imageshack.us/i/gotowykolektor2.jpg/)


Po złożeniu wszystkiego do kupy wygląda to tak:

(http://img251.imageshack.us/img251/5350/gotowek.jpg) (http://img251.imageshack.us/i/gotowek.jpg/)


Na koniec pytanie czy warto. Na pewno warto kiedyś powymieniać uszczelki oraz wyczyścić przepustnicę i sam kolektor. Jeżeli macie dostęp do taniego kolektora od SVT i przepustnicy od ST 220 polecam tą zmianę. Na hamowni pokazuje ok 7 koni więcej także myślę, że można pomyśleć o takiej modyfikacji. 

Pozdrawiam

eng
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: T w 11.04.2011, 14:52
Dareczku, ale ten LIM to mogłeś przy okazji wyczyścić. ;)

Jak przykręcałeś UIM? Kluczem dynamometrycznym? Jakim momentem? Kolejność ma tu znaczenie?
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: eng w 11.04.2011, 15:21
Wg mnie nie ma znaczenia kolejność jednak w książce sam naprawiam jest to opisane. Nie mam teraz dostępu do tej książki także jak kogoś bardzo to interesuje to wystarczy tam zajrzeć. Co do przykręcenia to użyłem klucza dynamometrycznego. Wg. książki siłą 10 Nm powinno się to przykręcać. Co do Lim bez jego ściągania lepiej się tego doczyścić nie da bez ryzyka, że coś wpadnie do silnika. Wyczyściłem tyle ile się dało.

Możesz sam dopisać coś od siebie ew wrzucić swoją fotorelację z przekładki kolektora.
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: nokitel w 11.04.2011, 19:50
mamusiu a kto ci tak pokaleczył ten kolektor ? tzn chodzi o gaz ... Jak już miałeś ściągnięty kolektor trzeba było zamontować dysze w dolnym kolektorze  (takie moje skromne zdanie) Od środka pewnie wystają i zaburzają przepływ powietrza :) hehe
a tak na poważnie to również uważam że na prawdę warto zmienić kolektor na ten od st200 z tym że ja polecam przepustnicę od mustanga lub explorera (oczywiście odpowiednio przerobionymi) większa i lepiej odczuwalna różnica
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: T w 03.11.2011, 23:12
Cytat: eng w 11.04.2011, 15:21Możesz sam dopisać coś od siebie ew wrzucić swoją fotorelację z przekładki kolektora.
To dopiszę, że śruby w LIM należy przykręcać w następującej kolejności (stojąc przed autem):

6248
5137

...natomiast w UIM:

513
624

Oczywiście momentem 10 Nm, tak jak już napisano.
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 18.09.2014, 20:50
To u mnie się zdjęcia nie otwierają czy ich nie m?
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: MAG w 23.09.2014, 09:16
Też  zauwazyłem  że zdjęcia,  które  wisiały  na  imageshack'u poznikały  stamtąd, jesli się po zmianach nie zarejestrowało tam i nie opłaciło choćby minimalnej  stawki jaka wprowadzili.
Tytuł: Odp:
Wiadomość wysłana przez: Deedo w 06.03.2016, 12:12
Można zaktualizować zdjęcia?
Tytuł: Odp: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: MAG w 06.03.2016, 19:16
Pisz do autora postu - moze jeszcze gdzies je ma...
Tytuł: Przekładka górnego kolektora od St 200
Wiadomość wysłana przez: BerthaTex w 02.11.2016, 09:13
Mam pytanie odno¶nie przekładki kierownicy, a mianowicie ile by to mniej więcej kosztowało? Pozdrawiam.