Temat założony przez GaBBa na MKP:
"Jako, że podjąłem się walki z mitem o "nicniedającym" dolocie choćby w V'kach to mam prośbę do krakusów o spotkanie jakoś w weekend na chwilę w celu wykonania pomiarów pod maską.
Potrzebuję możliwie wszystkie silniki jakie były w mondkach...
Oczywiście najchętniej żeby było to jeszcze osoby zainteresowane zmianą układu dolotowego w swoich autach
Pomoże ktoś?"
GaBB pisz o takich akcjach też na naszym "rodzinnym" forum.
Byłem przekonany, że tutaj też umieściłem :) zawias widać.
Panowie apeluję o pomoc i udostępnienie swoich maszyn :)
Działaj Marcin, działaj prężnie:)
No i co w temacie?
Heja, pomiary wykonane.
dla v6 mk2 - planowany przyrost 9 km i 18 nm
dla v6 mk3 - planowany przyrost 14 km i 23 nm - wieksza przepustnica u klebera :P
dla 2,0 mk2 - planowany przyrost 11 km i 17 nm
dla 1,8 mk2 - planowany przyrost 9 km i 17 nm.
Tyle na papierze wyszlo.
Koszta:
zamykamy się w 300 zł ze wszystkim jeśli chodzi o materiały 296 zł dokładnie + piwo :P
To tyle. teraz zbieram chętnych i działamy.
Dzieki wszystkim ktorzy byli fajne spotkanie było
no ciekawe, czekam na wyniki w realu:)
Cytat: GaBB w 13.06.2010, 23:25
Heja, pomiary wykonane.
dla v6 mk2 - planowany przyrost 9 km i 18 nm
dla v6 mk3 - planowany przyrost 14 km i 23 nm - wieksza przepustnica u klebera :P
Na jakiej podstawie to obliczyłeś?
Cytat: GaBB w 13.06.2010, 23:25
dla v6 mk3 - planowany przyrost 14 km i 23 nm - wieksza przepustnica u klebera :P
Bardzo ciężko w to uwierzyć. Przecież V teh nie gwarantuje nawet takiego przyrostu koni hehe :D No ale ale chętnie to sprawdzę.
Jak obliczane to już chyba pisałem trylion razy :) Na podstawie wymarów, średnić rur, ilości zakrętów, powierzcini filtra, pojemnosci airboxa liczy sie ilosc powietrza, potem wylicza sie dlugosc nowego dolotu, potem jak zwiekszona ilosc powietrza wplynie na spalanie i tak to wychodzi :) w skrócie :)
Hmm...na pewno Tomasz ma coś do powiedzenia w tej sprawie ;]...GaBB kiedy pierwszy zestaw będzie gotowy?
Koncowka tego tyg zabieram sie za robotę. A jak Boro na mkp pisal. jak polowa z tego bedzie praktycznym przyrostem to tez bedzie dobrze. Papier i wyliczenia to jedno a praktyka drugie :) Ale mam nadzieję, ze sie posprawdza wszystko
Cytat: GaBB w 14.06.2010, 10:28
Jak obliczane to już chyba pisałem trylion razy :) Na podstawie wymarów, średnić rur, ilości zakrętów, powierzcini filtra, pojemnosci airboxa liczy sie ilosc powietrza, potem wylicza sie dlugosc nowego dolotu, potem jak zwiekszona ilosc powietrza wplynie na spalanie i tak to wychodzi :) w skrócie :)
Ale takie pisanie to tak jakbyś nic nie napisał. W V-ce są przecież zmienne fazy dolotu, ciekawi mnie na przykład jak obliczyłeś częstotliwość rezonansową na podstawie szczątkowych danych które są dostępne, a także skąd wyszły Ci te przyrosty, skoro na przykład K&N w FIPK do Cougara uzyskał ledwie 8 KM (i to w wg. nich samych, a nie niezależnych pomiarów) mając do dyspozycji zapewne dużo lepszy sprzęt pomiarowy i mnóstwo doświadczenia.
Generalnie moim zdaniem żeby uzyskać jakieś sensowne przyrosty w 2,5 V6 należałoby dobrać długość dolotu do konkretnego zastosowanego filtra stożkowego metodą eksperymentalną, czyli na hamowni. Tyle, że problem jest taki, że o ile nie chcemy robić jesieni średniowiecza pod maską to do dyspozycji mamy jakieś +/- 10 cm albo i nawet nie.
Tomasz to jest tak. Moje metody mają być skuteczne a nie logiczne :) tak pół żartem, pół serio. a na poważnie calkowicie to ja biorę tylko po uwagę to ile powietrza i jak napotyka na zawór przepustnicy. Powietrze z panelowego filtra idzie "prostopadle" do owego zaworu a ze stożka dostaje rotacji i "opływa" go dookoła. To jest w okolicy o 25-30% zwiekszenie efektywności dostarczania powietrza do silnika.
Rzeczy jak zmienne fazy dolotu, czestotliwosc rezonansowa - dla mnie pominiete całkowicie. A po co eksperymentować skoro można po prostu zrobić coś raz a porządnie?
Brzmi to dla większości obeznanych z benzyniakami i v'ka w mondeo jak gruszki na wierzbie :) dlatego zaproponowalem weryfikacje na hamowni i taka też będzie miała miejsce dla wszystkich na najbliższym spocie w krk.
Czekamy czekamy i ręce zacieramy.
Cytat: GaBB w 14.06.2010, 16:23
Powietrze z panelowego filtra idzie "prostopadle" do owego zaworu a ze stożka dostaje rotacji i "opływa" go dookoła. To jest w okolicy o 25-30% zwiekszenie efektywności dostarczania powietrza do silnika.
Z tymi 25-30% to lekko przesadziłeś. ;) Chyba, że pisząc o "efektywności" masz na myśli co innego niż przyrost masy zasysanego powietrza...
Cytat: GaBB w 14.06.2010, 16:23
Rzeczy jak zmienne fazy dolotu, czestotliwosc rezonansowa - dla mnie pominiete całkowicie.
Przecież obliczenie dolotu pod kątem częstotliwości rezonansowej pozwala poprawić napełnianie cylindrów o jakieś 10-15%. Jeśli ignorujesz ten temat (i to w silniku ze zmiennymi fazami dolotu, który fabrycznie to zjawisko wykorzystuje) to przecież ewentualny przyrost będzie kwestią przypadku. Dynamiczne doładowanie daje przecież dużo więcej niż taki czy inny rodzaj filtra.
Powiem szczerze, że ja nie potrafię obliczyć tej częstotliwości dla tak skomplikowanego dolotu jaki jest w 2,5 V6 i w tym zresztą upatruje kiepskich wyników jakie osiągnąłem ze stożkiem. Prawdopodobnie "popsułem" całe to dynamiczne doładowanie, a nieco większa przepustowość stożka tej straty nie była w stanie zrekompensować.
Cytat: GaBB w 14.06.2010, 16:23
A po co eksperymentować skoro można po prostu zrobić coś raz a porządnie?
No, ale Ty przecież właśnie eksperymentujesz. ;)
Tomasz, poczekajmy na wyniki:) Nie ma co gdybać, ja tez w tdci podszedłem do tego bardzo sceptycznie, a tu jednak miłe zaskoczenie. Ogólnie spotkałem się z bardzo negatywnymi opiniami o stosowaniu stożków w dieslach. Dajmy Gabbowi pracować bez stresowo:)
Cytat: weksla w 15.06.2010, 17:26
Tomasz, poczekajmy na wyniki:) Nie ma co gdybać, ja tez w tdci podszedłem do tego bardzo sceptycznie, a tu jednak miłe zaskoczenie. Ogólnie spotkałem się z bardzo negatywnymi opiniami o stosowaniu stożków w dieslach.
Ale w TDCI nie ma zmiennych faz dolotu, doładowania dynamicznego też raczej nie...
V ka jest na tyle opornym na tuning silnikiem, że może być ciężko taki przyrost mocy uzyskać no ale obym się mylił :P
Cytat: GaBB w 13.06.2010, 23:25
zamykamy się w 300 zł ze wszystkim jeśli chodzi o materiały 296 zł dokładnie + piwo :P
Sorry GaBB, ale jeszcze się trochę poczepiam. ;)
- Najdroższy filtr Simota 130 zł (natomiast taki "do 240 KM" o którym piszesz kosztuje 55 zł)
- Łącznik prosty 13 zł
- Dwa cybanty 5 zł
- Rurka alu 3" 26 zł
- Blaszki, śrubki, nie wiem 10-20 zł max
Czyli razem wychodzi od 109 do 194 zł za materiały (myślę, że bliżej tej pierwszej wartości). Do tego dochodzi adapter przepływomierza, ale jest robiony z airboksa który każdy ma, więc jak Ci odeśle potem swój stary to koszt materiałów wyniesie 0.
Rozumiem, że możesz sobie policzyć za sam koncept czy robociznę, to naturalne, ale piszesz, że to cena tylko za materiały. A ja tych 296 zł za materiały jakoś nigdzie nie widzę... może byś jakąś rozpiskę zrobił czy coś...
Coś cisza. GaBB żyjesz?
No i jak z tym jutrem?? Bo gabb coś się nie odzywa??
Ja jestem chętny swoim mondkiem no i brat fiestą. jeszcze ktoś???
Cytat: weksla w 26.06.2010, 11:34
No i jak z tym jutrem?? Bo gabb coś się nie odzywa??
Ja jestem chętny swoim mondkiem no i brat fiestą. jeszcze ktoś???
chyba Gabb zwinął interes i ... (http://emotikona.pl/emotikony/pic/61wakacje.gif) (http://emotikona.pl/emotikony/)
Właśnie dziwne, nie odbiera, nie odpisuje, hmmmm
Ale dzwoniłeś do niego kilka razy? Pisałeś smsy?Na gg też go nie widać.
chyba nie tylko ja go poszukuje....
może to przez te "stożki" ? (http://emotikona.pl/emotikony/pic/39oficer.gif) (http://emotikona.pl/emotikony/)
Żyje :) Nie zwijałem się nigdzie :)
Weksla i Sławek wiedzieli ze ja prace zmieniam... od srody w nocy byłem w warszawie do dzis...wrocilem i odkręcam niejasności :)
W każdym razie do tych co szukali - żyje :)
A btw Tomasz - no ja mam może inne ceny po prostu. Może dlatego ta rozbieżność :)
Cytat: GaBB w 27.06.2010, 21:52
A btw Tomasz - no ja mam może inne ceny po prostu. Może dlatego ta rozbieżność :)
Ja wziąłem ceny z netu... więc każdy je ma. ;)
Cytat: GaBB w 27.06.2010, 21:52
Żyje :) Nie zwijałem się nigdzie :)
Weksla i Sławek wiedzieli ze ja prace zmieniam... od srody w nocy byłem w warszawie do dzis...wrocilem i odkręcam niejasności :)
W każdym razie do tych co szukali - żyje :)
A btw Tomasz - no ja mam może inne ceny po prostu. Może dlatego ta rozbieżność :)
to jak byles w wawie nie mogles podwieźć stożka ?
Wojoo ja walczyłem o prace :P wróciłem koło północy we środe po piłce fordowskiej krakowskiej i przeczytałem maila, że mam być we czwartek w wawie :P Ale wywalczone co moje więc tyle dobrze :) Będe jeszcze od sierpnia w warszawie 2 miechy więc zdążymy się spotkać. :D
No w końcu bo już się martwiliśmy:) i jak dostałeś robotę? czyli co chyba nie przeprowadzka???
Wszystko wskazuje, ze dostałem :P
Przeprowadzka trochę...2 miechy od sierpnia będę w warszawce spędzał niestety :P
No to zakolegujesz się z Wojem i Tomaszem ;]
Gabb do tego czasu pasuje IC opanować
Cytat: eng w 28.06.2010, 09:32
No to zakolegujesz się z Wojem i Tomaszem ;]
tak , szczególnie z Tomaszem ;)