Serwus,
Czytam i czytam a swoim się nie chwalę. Trzymam w garażu na specjalne okazje ST. Pojazd jest w zasadzie fabryczny, lista zmian:
- Hamulce przednie ASBO/Focus ST/Volvo
- Przewody hamulcowe w oplocie stalowym, nie pamiętam producenta
- Płyn hamulcowy DOT 5.1, na wszelki wypadek
- Przewody zapłonowe Magnecor dożywotnie
- Eibach ProKit
- Dystanse 20mm Dystom, przód i tył
- CB radio z instalacją incognito ;)
- Koła oryginalne, plus Continental SportContact 5/6 (225/40/18 92)
Jeździ tak: https://www.youtube.com/watch?v=ayGJB-ezHfU
Wygląda najczęściej tak:
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/h3rpfadvdhq9xco/IMG_20180501_201553.jpg)
Miło Cię widzieć z własnym tematem na forum! :D
Wiem, że już niedługo pochwalisz się innymi, dużo ciekawszymi modyfikacjami. Zresztą jedna z modyfikacji tłumaczy to zdjęcie z rozkręconym przodem auta :)
A jeżeli chodzi o wyjazdy w takim stylu, jak to pokazałeś na filmiku, to koniecznie zrób w końcu użytek z zalegającej w garażu szperze Quaife! Koniecznie.
Górskie serpentyny są miejscem gdzie najlepiej wykorzystasz to ulepszenie.
To niesamowite, ale z tym dyferencjałem przy dodaniu gazu w środku zakrętu zyskujesz nadsterowność, a nie podsterowność jak to zwykle bywa w samochodach FWD.
Jeśli nie robisz użytku ze szpery i zalega w garażu to bardzo chętnie ją odkupie ;)
a co do tematu to bardzo fajne autko :)
Gdzie są jakieś zdjęcia ? Słaba ta galeria :( , a fajne zmiany i plany :)
Cytat: ZeD w 03.06.2018, 23:27
Jeśli nie robisz użytku ze szpery i zalega w garażu to bardzo chętnie ją odkupie ;)
a co do tematu to bardzo fajne autko :)
Czuję się ponaglony i zmotywowany, będzie montaż, zwłaszcza że mam już drugą skrzynię do przeszczepu; tak więc propozycję doceniam, ale z całym szacunkiem odrzucam ;)
Cytat: JacekST220 w 04.06.2018, 09:19Gdzie są jakieś zdjęcia? Słaba ta galeria, a fajne zmiany i plany
No to tak na rozpęd, dla szukających inspiracji, kilka zdjęć z mojego druciarskiego montażu chłodnicy oleju:
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/u2ypoakyo4s70z9/IMG_20180520_182723.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/k3pqsac6zpjdbfj/IMG_20180520_182734.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/qw8a30giwa6e9dh/IMG_20180524_213945.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/2h9obh0ajr4h0z4/IMG_20180525_200729.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/sn20x50flg2ts4l/IMG_20180525_200740.jpg)
Organ to Mocal 25-cio rzędowy, rdzeń 235mm. Kupiony w FMIC. Nie jest potrzebna taka duża, ale będzie podłączona przez termostat, a chciałem mieć większe niż Sebastian, więc cóż...
I komora silnika, stan bieżący:
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/sqvlgxc224ru949/IMG_20180429_144720.jpg)
Cytat: Alek w 04.06.2018, 20:12a chciałem mieć większe niż Sebastian, więc cóż...
Świnia! :stupid:
Jestem pod wrażeniem zdolności spawalniczych! Bardzo ładnie wyszła ta rama trzymająca chłodnicę.
Duża chłodnica nie przeszkadza kiedy połączona jest z termostatem. Wówczas nie ma obawy zbytniego wychłodzenia oleju.
Trzymam kciuki za montaż Quaife!
Sprawdź wcześniej stan wnętrzności skrzyni biegów- zwłaszcza synchronizatory (czy zęby są ostre jak igiełki) oraz teflonowe ślizgi na wybierakach (czy nie są starte i czy nie mają powbijanych metalowych opiłków).
Gratulacje samochodu, zapału i umiejętności do poprawy fabryki ;) widzę na ostatniej fotce, że Kolega posiada silikonowy zamiennik harmonijki dolotu - pod ori przepustnicę czy od Mustanga? Jak ori to zdradzisz skąd i za ile? ;)
To zdaje się jest Roose Motorsport
https://roosemotorsport.co.uk/ford-mondeo-st220-3-0l-induction-silicone-hose-kit.html
(https://roosemotorsport.co.uk/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/mondeo_st220_induction_hose-rms29in.jpg)
Tak jest, to jest roose Motorsport. Kosztowały nie pamiętam ile, ale wtedy nie żałowałem (dużo). Teraz bym to zlecił w Marsilu, I jestem przekonany że zrobiliby to nie gorzej niż anglicy. Średnica jest do oryginalnej przepustnicy.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Postępy:
http://www.dropbox.com/s/fekvnq17u244os6/IMG_20180715_181727.jpg
Alek wstawiaj od razu zdjęcia, a nie linki :)
O tak:
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/fekvnq17u244os6/IMG_20180715_181727.jpg)
Gratuluję zabrania się za jedną z najfajniejszych modyfikacji!
Będziesz na pewno zadowolony. Szpera w zakrętach daje niesamowitą przewagę - możesz cisnąć gaz a auto zamiast robić się podsterowne, to zaczyna pięknie ciągnąć przednią oś do wnętrza zakrętu. Do tego stopnia, że tylna oś robi uślizg na zewnątrz!
Zmęczyłem dzisiaj w końcu mechanika żeby podłączyć chłodnicę oleju. Kilka wskazówek dla potomności i wyszukiwaczy:
- Przewody olejowe, do chłodnicy zamontowanej jak na zdjęciach, mają długość odpowiednio 100 i 120cm
- Na obydwu końcach przewodów są kolanka 90st.
- żeby odkręcić i przykręcić krócieć filtra oleju który wychodzi z bloku, trzeba się zaopatrzyć w nietypową końcówkę trzpieniową z imbusem 1/2'', czyli pół cala, czyli 12.7mm. Klucz jest niestandardowy, warsztaty ani sklepy standardowo takich kluczy nie mają
- żeby dokręcać tulejki na podstawkach filtra oleju, najlepszy jest klucz nasadowy 25mm. Jest to niestandardowy wymiar, i nie zawsze w warsztacie jest
- oryginalne rurki które łączą pompę wody z wymiennikiem ciepła są nietypowo upierdliwe do demontażu, przynajmniej bez ściągania przedniego katalizatora
Mam nadzieję że to się komuś przyda na przyszłość.
Kilka aktualizacji za ostatnie dwa miesiące:
1. Rozszczelnił się termostat oleju. Wskazówka dla innych, chińskie termostaty lubią stosować o-ringi bez podcięć w nyplach. Majster na wyjeździe włożył zamiast tego podkładki miedziane i póki co jest sucho i elegancko.
2. Udało się wreszcie założyć skrzynię z dyferencjałem Quaife. Wrażenia? AWD nie ma sensu :). Przy okazji nabyłem w drodze kupna short-shifter produkcji Sebastiana. Ustawienie short-shiftera to oczywiście kwestia preferencji, ale na mój gust, skok i siły na drążku są teraz takie jakie powinny być fabrycznie; zdecydowanie krok w dobrą stronę.
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/99sdn7y3m63biji/IMG_0012.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/1d5iwrw06uvmic9/IMG_0014.jpg)
3. Plany na zimę. Dzięki temu że STek został moim drugim samochodem, został rozłożony na sezon jesienny. W planie jest przedewszystkim wydech. Układ będzie podobny do Sebastianowego, przy czym tłumiki zamówiłem custom'owe w GTPerformance. Montaż we własnym zakresie. Póki co wydech wyleciał spod samochodu, w przyszłym tygodniu spodziewam się rur, kolanek itd.
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/e0hsntfq6sk65hv/IMG_20181101_100913.jpg)
Cytat: Alek w 04.11.2018, 21:42Udało się wreszcie założyć skrzynię z dyferencjałem Quaife. Wrażenia? AWD nie ma sensu
No na mokrym, to szpera jednak nie zastąpi AWD, choć bardzo poprawia ruszanie, bo ciągnie z obu przednich kół.
Ale fakt, że na suchym Quaife to petarda. Dodanie gazu w zakręcie powoduje wyrzucanie tyłu na zewnątrz łuku. Przy umiejętnym operowaniu gazem mamy naprawdę nadsterowność w przednionapędówce!
Nawet w codziennym, zwykłym użytkowaniu można docenić zalety dyferencjału o ograniczonym poślizgu - włączanie się do ruchu z podporządkowanej nie jest już obarczone obawą "zdążę? nie zdążę?" :D
Cytat: Alek w 04.11.2018, 21:42Przy okazji nabyłem w drodze kupna short-shifter produkcji Sebastiana. Ustawienie short-shiftera to oczywiście kwestia preferencji, ale na mój gust, skok i siły na drążku są teraz takie jakie powinny być fabrycznie; zdecydowanie krok w dobrą stronę.
Dziękuję za miłe słowo :) A jakie ustawienie wybrałeś? Na zdjęciu z wyjętą skrzynią widzę sworzeń wkręcony w pozycję -15%. Takie też jest na samochodzie teraz?
Cytat: Alek w 04.11.2018, 21:42tłumiki zamówiłem custom'owe w GTPerformance
Możesz podać ceny tych tłumików i zdjęcia pokazujące ich jakość? Wiem, że decaty GTP są ładnie zrobione i jestem ciekaw jak to wygląda z tłumikami.
Zbrojenia na przyszły sezon idą pełna parą! :stupid:
Cytat: sseebbaa1 w 04.11.2018, 23:12No na mokrym, to szpera jednak nie zastąpi AWD, choć bardzo poprawia ruszanie, bo ciągnie z obu przednich kół.
Każdy kij ma dwa końce, AWD to dodatkowe kilogramy które trzeba rozpędzić i potem wlec za sobą, a przydają się tylko przez krótki moment. Ile ważyłoby AWD do ST220, ca.100kg?
Cytat: sseebbaa1 w 04.11.2018, 23:12A jakie ustawienie wybrałeś? Na zdjęciu z wyjętą skrzynią widzę sworzeń wkręcony w pozycję -15%. Takie też jest na samochodzie teraz?
Tak jest, -15%, dla mnie cacy
Cytat: sseebbaa1 w 04.11.2018, 23:12Możesz podać ceny tych tłumików i zdjęcia pokazujące ich jakość?
No więc, razem wyszło mi 2500 za:
- Tłumik środkowy, przelotowy, z podziałem na dwie osobne komory dla rzędów, z dobudowanym zejściem 2x2.25''->1x2.75''
- Dwa tłumiki końcowe, przelotowe, z rurą 2.0'', bez końcówek
- rozejście "T" 1x2.75''->2x2.00''
- downpipe przód i tył
- 2 łączniki superflex, 2.25'', nie pamiętam jakie długie
Porobię w wolnym czasie zdjęcia i wrzucę
Wydech powoli nabiera kształtów. W oparciu o doświadczenia kolegów, postanowiłem się zmierzyć z tematem wyrównania długości wydechów. W związku z tym wydech przedniego rzędu za miską olejową leci wzdłuż sanek silnika prosto w tunel; natomiast wydech tylnego rzędu dostanie "rondo" wykorzystujące chyba jedyną dużą lukę pod maską st220.
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/4ql3n6atvyruzdq/IMG_20181118_190631.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/3z3tyb6qoei6szl/IMG_20181118_200712.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/phn0y3ryza8y9wq/IMG_20181118_200736.jpg)
Brawo!
Wiem, że tak naprawdę od niedawna sam uczysz się spawania, więc tym większe uznanie.
Spawy, które widzę, to prawdziwy majstersztyk.
Mój mentor spawalniczy ma ciągle uwagi do moich spawów, także jeszcze trzeba ćwiczyć ;)
Tak...
Więc ostatecznie jak się rozpędziłem z tym wydechem to z oryginału zostały raptem końcówki... Finalnie pojazd jeździ, ma się dobrze, na hamowni jeszcze nie był. Całość zrobiona tak aby wyrównać długości wydechów, zarówno między rzędami jak i między cylindrami. Auto Sebastiana jest następne w kolejce ;)
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/t8yxhtqjr0dy0k2/IMG_20181231_192313.jpg)
Tylny wydech poprowadzony z dużym zakrętem żeby wydłużyć jego drogę, przedni jak najkrócej. Ostatecznie o ile dobrze pamiętam tylny wydech jest tylko ok 15cm krótszy od przedniego.
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/g5z6hlnysj5klxj/IMG_20191105_200157.jpg)
Porównanie moich kolektorów z fabrycznymi, przednie i tylne 'primary runnery' mają praktycznie te same długości
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/45zefx5bzgb6b4e/IMG_20191110_162803.jpg)
Przedni kolektor owinięty niedbale bandażem
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/1058fkdn2ty7gr0/IMG_20191111_145809.jpg)
Przedni kolektor zamontowany na samochodzie. Oprócz lambdy jest jeszcze sonda EGT, jak szaleć to szaleć.
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/jzi75wn7tdkh2p1/IMG_20191205_144039.jpg)
Tylny kolektor z bandażem i osprzętem...
(https://dl.dropboxusercontent.com/s/xysq8b1cddhlx3e/IMG_20191205_153058.jpg)
...zamontowany w samochodzie
Wprawne oko zauważy, że żeby zamontować całość, należy rozebrać pół samochodu, natomiast nie ma potrzeby wyjmować silnika :D. Ba, nie trzeba nawet odkręcać przednich sanek!
Całość jest prototypem natomiast mogę potencjalnie wykonać kolejne egzemplarze, jako że spodobała mi się zabawa z tym całym żelastwem.
Bardzo ładnie wyglądają te kolektory. Równej długości kanały to ogromny plus. Potencjalnie powinny dać spory zastrzyk mocy (o ile średnice też są dobrze policzone).
PS To drobiazg, ale radziłbym dodać trochę obejm zaciskowych, bo taśmy lubią z czasem się luzować, a poprawienie ich bez demontażu kolektora jest prawie niewykonalne. :)
Cytat: Tomasz w 07.12.2019, 18:03Bardzo ładnie wyglądają te kolektory.
Dzięki :)
Cytat: Tomasz w 07.12.2019, 18:03(o ile średnice też są dobrze policzone).
Z cylindrów wychodzą rury w średnicach 42.4mm i schodzą się w jedną o średnicy 57mm. 42,4 dobrałem tak żeby pole przekroju było zbliżone do pola przekroju portu w głowicy.
Cytat: Tomasz w 07.12.2019, 18:03To drobiazg, ale radziłbym dodać trochę obejm zaciskowych, bo taśmy lubią z czasem się luzować
Słusznie, natomiast teraz to już po ptakach, dopóki z jakiegoś powodu nie będę musiał kolektorów wyjąć to nie wyjmę ;)
Cytat: Tomasz w 07.12.2019, 18:03a poprawienie ich bez demontażu kolektora jest prawie niewykonalne. (https://www.fordtuning.pl/Smileys/default/smiley.gif)
...jest całkiem niewykonalne
No kolego, piękna robota! Od projektu, aż po wykonanie. Człowiek orkiestra!
A fotka pokazujące oba błyszczące kolektory w porównaniu do seryjnych kolektorów i katalizatorów z pewnością stanie się często komentowanym i udostępnianym materiałem.
O zazdrości wszystkich posiadaczy ST220 nie wspomnę :)
Brawo, brawo, brawo! 8)
Cytat: Alek w 07.12.2019, 18:26Słusznie, natomiast teraz to już po ptakach, dopóki z jakiegoś powodu nie będę musiał kolektorów wyjąć to nie wyjmę (https://www.fordtuning.pl/Smileys/default/wink.gif)
Miejmy nadzieję, że będą się trzymać. Wyglądają na bardzo solidnie owinięte, wiec nie powinno być problemu. Zaimpregnowałeś taśmy lakierem?
Cytat: Tomasz w 07.12.2019, 20:46Zaimpregnowałeś taśmy lakierem?
Nie, ogólnie to na przyszłość wolałbym porzucić bandażowanie na rzecz powłoki ceramicznej.
Cytat: Alek w 07.12.2019, 23:22Nie, ogólnie to na przyszłość wolałbym porzucić bandażowanie na rzecz powłoki ceramicznej.
Jak będziesz miał okazję to warto to zrobić. Wystarczy zwykły lakier Motip do 800 stopni. Impregnacja dużo daje, bo taśmy stają się niemal wieczne. Powłoka ceramiczna to oczywiście bardzo dobry pomysł, ale ona w żaden sposób nie koliduje z taśmami. Najlepiej zastosować jedno i drugie. Zresztą tak właśnie miałem swego czasu w Mondeo.