Na forum została poruszona kwestia tego czy da się sprawdzić stan oraz ewentualnie czy da się wymienić panewki główne w silniku Mondeo ST220 (czyli też w innych silnikach z typoszeregu "Duratec V6"), w sytuacji, gdy ten silnik jest ciągle zamontowany w samochodzie - a więc czy da się sprawdzić i zobaczyć panewki główne bez wyciągania silnika, np. w aucie wiszącym na podnośniku warsztatowym?
Sam zacząłem się nad tym zastanawiać. Zerknąłem zatem na swoje archiwalne zdjęcia, które robiłem w warsztacie przy okazji, gdy był rozbierany mój silnik. Wówczas - gdy Duratec V6 3.0 był na stole warsztatowym - zostały wymienione panewki główne, ale uwiecznione zdjęcia powinny dać odpowiedź czy to jest możliwe do zrobienia bez wyciągania silnika.
Głównie zastanawiałem się, czy rozrząd i pompa oleju nie uniemożliwiają odkręcenia karteru. Karter to rodzaj "ramy", która trzyma od spodu wał korbowy.
No i jak patrzę na otwory montażowe, to jednak dochodzę do wniosku, że powinno się dać odkręcić karter na samochodzie i tym samym poluzować wał od strony rozrządu.
Na kolejnych zdjęciach zaznaczyłem poszczególne "warstwy" silnika. Od góry są to:
Głowice
Blok
Karter
Miska olejowa
(https://s6.ifotos.pl/img/01JPG_qaehhxw.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhxw/)
(https://s6.ifotos.pl/img/02JPG_qaehhxs.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhxs/)
Tutaj na zielono zaznaczyłem otwory montażowe pompy oleju. Wszystkie znajdują się w bloku i nie ma ani jednego w karterze:
(https://s6.ifotos.pl/img/03jpg_qaehhxa.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhxa/)
(https://s6.ifotos.pl/img/04jpg_qaehhxq.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhxq/)
Tak będzie wyglądał od spodu blok silnika po odkręcaniu karteru:
(https://s6.ifotos.pl/img/05JPG_qaehhnp.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhnp/)
A tu sam karter, który trzyma wał od spodu silnika. Dopiero odkręcenie karteru odsłoni panewki główne, które właśnie znajdują się w widocznych tu półkolistych wyżłobieniach:
(https://s6.ifotos.pl/img/06jpg_qaehhnr.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhnr/)
I na koniec jeszcze fajne ujęcie pokazujące zdjętą pokrywę rozrządu, ale pozostawioną miskę olejową:
(https://s6.ifotos.pl/img/07jpg_qaehhnx.jpg) (https://ifotos.pl/z/qaehhnx/)
Reasumując - analizując układ otworów montażowych należy stwierdzić, że powinno się udać odkręcić karter bez wyciągania silnika z samochodu. Sam wał korbowy nadal będzie trzymany przez korbowody, ale raczej powinno się dać go obniżyć (przez lekkie zsunięcie w dół tłoków) na tyle, aby możliwym było wyciągnięcie panewek głównych i następnie ich ponowna instalacja na swoje miejsce. Wał będzie też trzymany przez dwa łańcuchy rozrządu, ale one nie będą stanowiły przeszkody do odchylenia wału w dół i uwolnienia panewek.
Nie jest to zapewne robota dla pierwszego lepszego mechanika, ale fizycznie jest to wykonalne.
8)
Seba,
A skrzynia nie będzie przypadkiem trzymała spodu bloku??
Jeżeli do demontażu tego wszystkiego będziesz musiał odkręcić jeszcze skrzynię to cała zabawa traci kompletnie sens bo prościej i wygodniej będzie wyrwać silnik z budy. Jeżeli natomiast zdejmiesz łańcuchy to można odkręcić również pompę oleju więc ona nie stanowi problemu...
Powyższe rozważania dotyczą tego, czy jest to wykonalne. :)
Niemal zawsze optymalne rozwiązanie to wyjęcie silnika. Przy wymianie panewek trzeba pomierzyć wał, a przy okazji warto też sprawdzić kilka innych rzeczy (pierścienie, szczelność głowicy etc.).
Gra nie warta swieczki, Trzeba wyciagac silnik na stojak i rozkladac wymieniac uszczelki pomly wody i rozrzady. Warto tez wymienic pompe oleju. Ogolnie rozchodzi sie o to ze jak juz co robic to robic to kompleksowo albo wcale. Aczkolwiek 300 tys na ten silnik to max co bez grubego serwisu jest on w stanie wytrzymac. Takze 20k bedziesz lzejszy ale za to glowa spokojniejsza bo piec bedzie wyremontowany