pomiar momentu robi się tak:
- wpisujesz końcowe przełożenie dla wybranego biegu (ze względu na osiągane prędkości 3ka maks 4ka wydaje się optymalna) - możesz dać mu to zmierzyć, różnice są na poziomie kilku procent
- rozmiar opony (podobno zmierzenie długości obwodu toczącego się po asfalcie przedniego koła jest dokładniejsze)
- masa (w mojej wersji jest w funtach, choć układ jednostek mam wybrany metryczny)
- wybierasz bieg, dla którego masz wpisane przełożenie
- jedziesz tak na 1250 rpm lub mniej jak lubisz
- wciskasz "rozpocznij pomiar" czy jakoś tak i OK
- but w podłogę
- i tak do ocięcie lub np. 4500 potem puszczasz gaz i nie ruszając hamulca czekasz na wykres
warto sprawdzić, czy w ogóle udaje się uzyskać powtarzalny wynik,
bo tylko wtedy można robić jakiekolwiek porównania po modach
podobno wciśnięcie hamulca po puszczeniu gazu może dać inne wyniki
warto pamiętać, że soft nie uwzględnia oporów toczenia itd.
co ciekawe w mojej wersji jest tak (w każdym razie tak wyszło z lektury forum producenta),
że obroty są liczone z prędkości i rozmiaru opony, a nie czytane z czujnika (łatwo to sprawdzić dając nieprawdziwy
rozmiar opony)
moim zdaniem można równie dobrze skorzystać z loggera prędkości i rpm w czasie z możliwie częstym pomiarem
i z tego policzyć wszystko samemu, tylko jakoś nie znalazłem loggera, który by zadziałał na moim elmie.
a do pisania samemu jestem zbyt leniwy:)
Starałem się mierzyć w ScanXl moc auta ale powychodziły jakieś bzdury. Jak mierzyliśmy moc silnika Snajperowi na lotnisku w Krzywej to wyszło, że jego diesel ma 20 koni hehe :D
A u mnie działa i wychodzą w miarę sensowne, powtarzalne wyniki. Tylko żeby wartości bezwzględne były w miarę dokładne trzeba by to jakoś skalibrować z normalną hamownią, chociaż nie wiem czy jest sens to robić, bo ta ScanXL-owa hamownia służy raczej do obserwowania efektów dokonanych zmian, a w tym celu wartości bezwzględne są mało istotne. No i trzeba też pamiętać, że ScanXL mierzy moc/moment na kołach, a nie na silniku.
Mało istotne? Możnaby zmierzyć ScanXl i potem na Hamowni i dzięki temu mniej więcej wiedziałbyś ile koni realnie dala konkratna modyfikacja.
Cytat: eng w 26.07.2010, 22:28
Mało istotne? Możnaby zmierzyć ScanXl i potem na Hamowni i dzięki temu mniej więcej wiedziałbyś ile koni realnie dala konkratna modyfikacja.
Przecież i tak wiem. Powiedzmy, że ScanXL zawyża mi o 10%, to przy 5 KM da różnice 0,5 KM czyli nieistotną, bo mniejszą niż różnice pomiędzy kolejnymi pomiarami. Po za tym mnie interesuje głównie to, czy jest lepiej czy nie.
Tomasz - a Ty jak dokonujesz pomiar ScanXLem? BTW - pytałeś czy mam już ELMa - zapomniałem Ci napisać, że mam.
jeśli wyniki bez modów są powtarzalne, to narzędzie hamowni w scanxl / pcmscan jest bardzo przydatne do pomiarów
względnej zmiany wartości momentu mocy i przebiegu krzywej
jakoś tylko nie mogę znaleźć czasu i ładnej pustej drogi, żeby pojeździć z godzinkę i pomierzyć:)
w upalne dzień (30C) na 3ce wyszło mi 313Nm przy 2,5k rpm i około 90 koni przy bodajże 3,1k rpm
wykres bardzo szybko opadał, co zrzuciłem na słabość IC
potem spróbowałem na 4ce, ale dociągnąłem tylko do 3000 obrotów - moment maksymalny był niższy i wcześniej,
ale spadek krzywej momentu wolniejszy, jakby lepszy przepływ powietrza pomagał mu się utrzymać
zrobię może sceenshoty wykresów i wrzucę
znalazłem wykresy. było wtedy jakieś 30 stopni C, godzina 14.
niestety nie są z tego samego odcinka drogi
dokładne przełożenia dla wykresów: 2ka = 7,588; 3ka = 5,052; 4ka = 3,42
(http://img830.imageshack.us/img830/7168/2ka.jpg)
(http://img155.imageshack.us/img155/6577/3kai.jpg)
(http://img812.imageshack.us/img812/2663/4ka.jpg)
Jaką masz skrzynię? 5 czy 6?
6tka, przełożenia spisałem z jakiegoś forum:)
Znalazłem jakiś swój stary wykres:
(http://tomasz.warszawa.pl/pub/scanxl_dyno.png)
http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY a tym się ktoś bawił z Was?
Cytat: Bauma w 01.08.2010, 11:43
http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY a tym się ktoś bawił z Was?
ciekawe...
trzeba się zakręcić wokół tego i sprawdzić.
chociaż materiał wydaje się tendencyjny.
zastanawia mnie, czy gość chociaż dobrze skalibrował G-techa :D
tutaj jeszcze jeden:
http://www.youtube.com/watch?v=2Tyozgkc7dE&feature=related
Myślę, że pomiar programem w stylu ScanXL może być dokładniejszy niż wszelkimi wynalazkami w stylu G-tech. W końcu taki program bierze dane z czujników auta, które są raczej dość dokładne.
To wszystko mozna recznie policzyc :)
Wystarczy ze z ELMa zlogujemy obroty silnika i predkosc. Bedziemy mieli ramki czasu oraz obroty i predkosc w czasie. Z czasu i predkosci wyliczamy przyspieszenie. Dalej mozemy wyliczyc z masy i przyspieszenia moc, a z mocy i obrotow i przelozenia moment :) I mamy swoja hamownie prywatna w excelu :)
Można by się jeszcze pokusić o policzenie strat mocy. Chyba żadne z gotowych rozwiązań tego niestety nie robi i moc na silniku można tylko szacować...
Cytat: KLUSEK w 01.08.2010, 12:59
To wszystko mozna recznie policzyc :)
zważywszy na fakt, że scanxl prawdopodobnie liczy RPM silnika z prędkości, przełożenia i rozmiaru koła (!!)
będzie to nawet lepsza metoda. pamiętam, parę dni temu odgrzałem trochę moduł hamowni w scanie
i przy startach z równego 1500 na obrotomierzu na wykresie miałem początek gdzieś koło 1400-1450.
to jednak kilka procent.
straty też można samemu policzyć, oczywiście z dużo gorsza dokładnością niż hamownie pro.
włączamy logowanie prędkości, rozpędzamy się do powiedzmy takiej prędkości na jakiej skończył się pomiar
momentu na tym samym biegu i wciskamy sprzęgło (chyba tak to sie robi na hamowni) - czyli mierzymy ujemne przyśpieszenie przy zwalnianiu kołami, skrzynią i oporem powietrza;)
ale w sumie po co... nawet pomiar mocy na kołach z wszelkimi oporami pozwoli sprawdzić po poważniejszym modzie, czy np. nie ma dziur w dolocie powietrza po zmianie ic:)
jak wszystko wygląda ok, to do heko po poważne liczby;)
Nie nie, napewno obroty sa poprostu pobierane z ECU i czujnikow, a nie przeliczane z predkosci itp.
http://www.palmerperformance.com/forum/index.php?topic=1718.0 (http://www.palmerperformance.com/forum/index.php?topic=1718.0)
przedostatni post w tym temacie (23 marca 2010) pozwala mieć pewne podejrzenia,
ale być może nie udało się zwyczajnie dostać do PID-a obrotów silnika
jak znajdę wolą chwilę, do pomieszam rozmiar koła i zobaczę czy RPM jest z ECU, mam nadzieję, że tak:)
Ale mowisz o DYNO tak ?
Ja mialem na mysli PID RPM, przy recznym logowaniu wartosci i wyliczaniu samodzielnym :)
Byc moze jest tak jak mówisz, to zwracam honor.
Cytat: KLUSEK w 02.08.2010, 09:33
Byc moze jest tak jak mówisz, to zwracam honor.
Wątpię, żeby to wyliczał. Po co by mu wtedy było przełożenie, skoro i tak podaje moc na kołach?
przełożenia pozwalają policzyć moment silnika na wale korbowym odpowiadający zmierzonemu momentowi na kołach
do sprawdzenia jest tylko, czy obroty silnika nie są przypadkiem też wyliczone z obrotów koła;)
ma to na pewno swoje korzyści - łatwo zauważyć, że rozmiar koła jest zły, bo rozjeżdżają się obroty silnika na wykresie:)
Cytat: bd77 w 03.08.2010, 13:01
przełożenia pozwalają policzyć moment silnika na wale korbowym odpowiadający zmierzonemu momentowi na kołach
do sprawdzenia jest tylko, czy obroty silnika nie są przypadkiem też wyliczone z obrotów koła;)
Ale ScanXL momentu na silniku nie liczy przecież. A skoro tak, to zapewne przełożenie potrzebuje po to, by wyliczyć prędkość obrotową koła z prędkości obrotowej silnika.
widzę, że mamy inne teorie:)
jakbym sam chciał zrobić taki moduł, to zrobił bym tak:
- mierzył prędkość i RPM w czasie z czujników
- z różnic prędkości w czasie wziął przyspieszenie
- z masy pojazdu i przyspieszenia mam siłę z jaką koła odpychają auto od podłoża
- promień koła (nie felgi) daje moment obrotowy na kole
- przełożenie daje moment na silniku
RPM wykorzystuje tylko do wykresu
IMO ScanXL pokazuje wartość dla silnika
Cytat: bd77 w 03.08.2010, 22:55
- przełożenie daje moment na silniku
Ale przecież hamownia w ScanXL nie podaje żadnych wyników na silniku, tylko moc/moment na kołach. Żeby być precyzyjnym trzeba zaznaczyć, że jest to pewien skrót myślowy i pisząc "na kołach" mamy na myśli "na silniku" minus straty pomiędzy silnikiem a kołami. Nie chodzi tutaj np. o moment na kołach w sensie dosłownym, czyli skorygowany wg. wybranego przełożenia.
« Dodane: 03.08.2010, 23:05 »Cytat: bd77 w 03.08.2010, 22:55
IMO ScanXL pokazuje wartość dla silnika
Był o tym kiedyś wątek na ich forum i autor pisał wyraźnie, że jest to moc/moment na kołach (w takim znaczeniu jak napisałem wyżej). Żeby podać wartości na silniku ScanXL musiałby policzyć straty, po za tym w Stanach, gdzie bodaj powstał ScanXL operuje się głównie wartościami "na kołach".
ach te skróty myślowe:)
ja przez moment na kołach miałem na myśli moment z którym faktycznie skręcane są koła w kierunku jazdy
(którym nikt sie specjalnie nie interesuje i trudno znaleźć dla niego inne określenie),
a na silniku - proporcjonalny do tego na kołach wynikający z przełożenia
oczywiście żadnych strat w Dyno nie uwzględniają, więc w sensie hamowni profesjonalnych pokazuje moment "na kołach", a o tym kilka postów wyżej pisaliśmy
No ja miałem na myśli to co amerykanie określają mianem "power/torque on wheels".
Swoją drogą szkoda, że ScanXL nie mierzy strat, bo wtedy błędy obu pomiarów mogłyby się, przynajmniej częściowo, znieść i wartość mocy na silniku mogłaby być bardziej dokładna.
Ja bawiłem się programem scanxl i wartości końcowe zgadzają się z tymi które wyszły na hamowni 171PS/7000rpm i 201Nm/4100rpm, tylko że po drodze jakieś kwiatki wychodziły np. według ScanXl do 3000 miałem 40Nm a moc to prawie całkowicie płasko na początku i przy 5000 wykres prawie pionowo do 160PS. No ale grunt to to, że wartości końcowe są prawie identyczne z hamownią.
Pozdrawiam
Jeśli wykres był inny to zbieżność wartości maksymalnych to raczej dzieło przypadku. Szczególnie, że ScanXL podaje moc na kołach, a z hamowni dostałeś pewnie pomiar na silniku.
yhm rozumiem :) no nic, dla mnie taka ciekawostka:) bo i tak mam pomiar z hamowni:)
Panowie jakie tam dane trzeba powpisywać w te okienka? Może ktoś pomóc? Mam ST220HB z 03r. Waga i rozmiar kół to wiadomo, ale te przełożenia i inne pierdoły?
Cytat: lukasz3112 w 07.10.2010, 11:39
Panowie jakie tam dane trzeba powpisywać w te okienka? Może ktoś pomóc? Mam ST220HB z 03r. Waga i rozmiar kół to wiadomo, ale te przełożenia i inne pierdoły?
Jaką masz skrzynię? 5 czy 6? Co do masy to wcale nie jest tak łatwo, bo chodzi o rzeczywista masę auta z kierowcą, paliwem itp., a nie o przepisanie wartości z książki. Czyli wypadałoby auto po prostu zważyć.
Cytat: Tomasz w 07.10.2010, 12:58
Jaką masz skrzynię? 5 czy 6? Co do masy to wcale nie jest tak łatwo, bo chodzi o rzeczywista masę auta z kierowcą, paliwem itp., a nie o przepisanie wartości z książki. Czyli wypadałoby auto po prostu zważyć.
jest to skrzynia 6b