Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Tuning silników benzynowych wolnossących => Zaczęty przez: T w 13.01.2012, 17:45

Tytuł: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 13.01.2012, 17:45
Witajcie

Znanym faktem jest, że dół V-ek nie jest zbyt trwałym elementem i większość awarii tego silnika dotyczy uszkodzonych panewek. Wiele osób szuka wtedy "kompletnego" silnika na Allegro, montuje go, a za parę miesięcy (lub wcześniej) problem się powtarza, a pieniądze przeznaczone na tę operację zostają wyrzucone w błoto. Inną częstą awarią V-ki jest wydmuchanie uszczelki pod głowicą — naprawa jest stosunkowo droga, a jej koszt nijak nie przekłada się na większą radość z jazdy. W obu tych przypadkach ciekawą alternatywą jest przerobienie niezbyt mocnego 2,5 na 3,0, co — wbrew powszechnej opinii — nie jest wcale specjalnie kosztowne ani trudne. Opis dotyczy przede wszystkim Mondeo mk3, jednak wszystko to da się także zrobić w mk2 i Cougarach, jeśli są jakieś różnice, to staram się o nich wspomnieć.

Na wstępie zaznaczam, że jest to opcja najtańsza, która da nam ok. 200 KM i ok. 300 Nm czyli przepaść w stosunku do 2,5 za bardzo rozsądną cenę. Zrobienie 250 KM przy takim samym momencie jest już dużo, dużo droższe, bo trzeba zastosować głowice z 3,0, a także inny dolot i wydech. O tym być może innym razem.

Silnik

Pierwsze, co musimy zrobić to znaleźć blok z silnika 3,0. Polecam wersję z Jaga — to to samo, co ST220, jednak w lepszym stanie i z jakiegoś powodu 3x tańsze. Pewnie trzeba będzie kupić cały silnik, jednak głowice nie będą nam potrzebne, więc możemy je później sprzedać lub oddać na złom. Ważne jest to, żeby sprawdzić dokładnie blok, a w szczególności panewki, które są bolączką tych silników także w wersji 3,0. Blok ten połączymy z naszymi głowicami z 2,5 używając oczywiście uszczelki do 3,0 (jeśli chodzi o UPG to nie polecam tanich zamienników, najlepiej kupić oryginalne). Trzeba tylko zwrócić uwagę na to, czy kanały olejowe w bloku i głowicach będą się pokrywały. Generalnie bloki 3,0 z Jaguara powinny pasować do głowic z Mondeo mk3 2,5 (niektórzy twierdzą, że od roku 2003, ale to raczej mit). Chyba jedyna istotna różnica, to konieczność przełożenia miejscami kroćca od pompy wody i zaślepki — w Jagu jest odwrotnie, niż w Mondeo.

Składania silnika nie będę opisywał, bo raz, że nie jestem mechanikiem, a dwa, że nie ma tu nic bardziej skomplikowanego niż w przypadku składania zwykłego 2,5, więc każdy mechanik, który to potrafi, poradzi sobie i z naszą hybrydą. Powiem tylko tyle, że korzystając z okazji warto wypolerować kanały dolotowe i wydechowe w głowicy (wydechowe można polerować na lustro, dolotowe zostawiamy matowe). Głowic nie planujemy bardziej niż trzeba, bo i tak w połączeniu z blokiem 3,0 otrzymamy stopień sprężania ok. 11,2:1 czyli sporo.

Wtryskiwacze i pompa paliwa

W przypadku mk3 konieczne będzie zastosowanie większych wtrysków. Wystarczą te z ST200 (19 lb), które można kupić bardzo tanio. Trzeba także zmienić pompę paliwa — seryjna, w najlepszym razie, będzie pracowała na granicy wydajności. W mk2 i Cougarach jest inne ecu, które do większych wtrysków się samo nie zaadaptuje, więc zostawiamy stare 17 lb. Pompa jest mniej więcej o połowę bardziej wydajna niż w nowszym mk3, więc w zupełności wystarczy.

Sprzęgło

- Seryjne sprzęgło będzie raczej za słabe, w przypadku mk3 radzę oddać seryjne do wzmocnienia, w przypadku mk2 i Cougarów zamontować wersję z ST200

Wydech

- Kolektory wydechowe demontujemy, wydłubujemy prekaty i staramy się dopasować je możliwe dokładnie do głowicy, a także polerujemy w środku gdzie się da
- Y-pipe optymalizujemy (http://www.fordcontour.org/topic/9400-optimized-y-pipe)
- Katalizator główny wywalamy lub zastępujemy sportowym, metalowym 200 cpsi (100 cpsi może już nie przejść przeglądu)
- Osobiście wywaliłbym także lewy tylny tłumik, ale nie doradzam tego kategorycznie, bo nie mam 100% pewności jaki to da efekt w praktyce
- W mk2 i Cougarach zaślepiamy EGR (zaślepki UIM-a i kolektorów wydechowych z mk3 są dostępne w ASO)

Dolot

- Robimy ogólny porting, pozbawiamy dolot wszelkich progów (także na łączeniach poszczególnych elementów) i niedoskonałości odlewów
- W LIM ucinamy końce śrubek przy motylkach (najlepiej byłoby zrobić kompleksową optymalizację, ale nie zdążyłem jeszcze tego opisać), jeśli mamy jeszcze ten mniejszy (mk2 do roku 98 i przedliftowe Cougary) to koniecznie wymieniamy na większy (każde Mondeo mk3 miało większy, więc kosztuje to grosze)
- UIM dopasowujemy do LIM (o portingu już pisałem, ale zaznaczam po raz drugi na wszelki wypadek) i polerujemy wewnątrz gdzie się da
- Montujemy przepustnicę 60 mm z ST220 i od razu ją optymalizujemy (http://fordtuning.pl/index.php/topic,1945.0.html) (ta będzie najlepsza, bo nie trzeba zmieniać linki ani uchwytu, a jedynie lekko go przerobić)
- W mk3 modyfikujemy airbox na wzór ST220 (http://fordtuning.pl/index.php/topic,33.0.html), natomiast w mk2 i Cougarach pozbywamy się części "chwytaka" (http://www.cougarklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5468) znajdującej się wewnątrz airboksa (dolot z błotnika zostawiamy)

I to w zasadzie wszystko.

Koszty wyglądają mniej więcej tak:

- Blok 3.0 ok. 1500
- Nowe sprzęgło ok. 1000 zł
- Przepustnica ST220 ok. 200 zł
- Komplet uszczelek ok. 500 zł
- Robocizna oprócz wydechu ok. 1500 zł
- Przeróbki wydechu ok. 500 zł
- Przeróbki dolotu to kilka godzin z wiertarką ;)

Razem: 5200 zł

Dla porównania koszt wymiany silnika na inny 2,5:

- Silnik 2.5 ok. 1500 zł
- Uszczelki ok. 200 zł
- Nowe sprzęgło ok. 1000 zł
- Robocizna ok. 1000 zł

Razem: 3700 zł

Czyli dokładając ok. 1500 zł otrzymujemy 3,0, które — wierzcie mi — jeździ o niebo lepiej niż jakiekolwiek 2,5. W przypadku mk3 osiągi będą podobne jak w ST220 pomimo mniejszej mocy (bo wersja 2,5 ma krótszą skrzynię) przy czym auto powinno mieć lepszy dół niż ST220. W przypadku lżejszego mk2, a tym bardziej Cougara mogą być nawet lepsze.

Jeśli macie jakieś pytania, to piszcie. ;)

PS Niektóre elementy przydatne do swapu kupisz tutaj: http://fordtuning.pl/index.php/topic,5486.0.html (http://fordtuning.pl/index.php/topic,5486.0.html) (wszystkie pochodzą z mojego ex-auta).
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: jedros1 w 14.01.2012, 21:06
Ja mam takie pytanie????
A nie lepiej kupić silnik z Volvo , Lub Mondeo ST220 i zrobić przekładkę????
Po jaką cholerę taka zabawa????
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 14.01.2012, 21:32
Cytat: jedros1 w 14.01.2012, 21:06silnik z Volvo
? :D

Cytat: jedros1 w 14.01.2012, 21:06Lub Mondeo ST220
Widziałeś ile kosztuje silnik z ST220 wraz z osprzętem i elektryką?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: jedros1 w 15.01.2012, 09:54
A silniki DS5 to nie to samo co w ST 220 ??
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: KLUSEK w 15.01.2012, 13:03
To inny silnik, zupełnie ;)

Poza ceną silnika st220, jest jeszcze kwestia taka, że po hybrydzie mamy wyremontowany motor i dodatkowo ze zmiennymi fazami dolotu, czego ST220 nie ma.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 15.01.2012, 14:04
Cytat: KLUSEK w 15.01.2012, 13:03
Poza ceną silnika st220, jest jeszcze kwestia taka, że po hybrydzie mamy wyremontowany motor i dodatkowo ze zmiennymi fazami dolotu, czego ST220 nie ma.
Niestety (albo stety — jak ktoś lubi moment na niskich obrotach) mamy też mniejsze zawory. :)

Ogólnie oczywiście lepiej jest wziąć "słupek" z ST220, do tego lepszy wydech i dolot, ale każdy KM powyżej opcji tutaj opisanej kosztuje więcej i więcej. Ta opcja to zwycięzca w kategorii cena/jakość, szczególnie, gdy i tak mamy np. do roboty uszczelkę pod głowicą lub — "najlepiej" — uszkodzony dół, bo wtedy tak czy inaczej musimy wydać na naprawę sporą kwotę.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: gorilla666 w 22.01.2012, 23:08
no ok,tyle tylko ze zanim to wsadzimy to dobrze byloby liznac wal i zalozyc nowe panewy czyli powiedzmy 1000...honowanie+pierscionki 1000.....
ale tak czy siak jest to najbardziej sluszny dopal w zwyklym V6  aaaaa stop kolektor ssacy trza chodzby od eSTka 200 zapodac czyli znow pare groszy...  ale co tam i ta se zrobie taki mod :)
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 22.01.2012, 23:11
Cytat: gorilla666 w 22.01.2012, 23:08dobrze byloby liznac wal i zalozyc nowe panewy
Jak blok w dobrym stanie to po co? :)

Cytat: gorilla666 w 22.01.2012, 23:08kolektor ssacy trza chodzby od eSTka 200
Na zwykłym też będzie jeździł, trzeba tylko dopasować (rozwiercić) wlot i wyloty, wyrównać gdzie się da i będzie ok.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: gorilla666 w 22.01.2012, 23:23
wiesz... 10 lat w aucie to nalotu troszke sie nazbiera a jaga niestety meczy to samo co MDO.... a prawda jest taka ze jak robisz dla siebie i zrobisz raz a konkret to masz motor pewny wiec jak wiesz jak sie z nim obchodzic to nie zajedziesz go...
znamy w praktyce jak jeden kolega podążał w kierunku mocy..... i jak potem stanal na kreskach z zwyklym V to bylo kupe smiechu....  faktem jest ze jego druga robota wlasnie 3.0 wsjo na nowych klamotach za oceanu zrobila na mnie bardzo pozytywne wrazenie-tzn naprawde bylo to zrobine na 100%

« Dodane: 22.01.2012, 23:26 »

no ale np

http://allegro.pl/silnik-jaguar-3-0-v6-3-0v6-s-type-1998-2004r-87km-i2066121000.html

najlepsza koncowka opisu :)  juz goscia lubie :)  a to jeszcze moj krajan z P-ń !!!!
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 24.01.2012, 17:20
Po pierwsze to jest wątek o tym, jak to zrobić najtaniej tak, żeby było sensownie. :) Wiadomo, że można zrobić jeszcze mnóstwo innych rzeczy o czym pewnie napiszę w innym wątku.

Po drugie stan panewek trzeba oczywiście zweryfikować (najlepiej przed kupnem), ale sprawnych nie ma sensu ruszać. Na tej zasadzie można by wymienić jeszcze tłoki, zrobić remont głowic itp. tylko po co?

Po trzecie w Jagu jest niby ten sam blok co w ST220, ale jednak Jagi są eksploatowane nieco inaczej, w większości przypadków to automaty, a w S-type V6 to chyba najsłabszy silnik. Nikt tego nie katuje ani nie naprawia w garażu, więc stan tych silników jest zdecydowanie lepszy niż tych wymontowanych z Fordów.

Cytat: gorilla666 w 22.01.2012, 23:23faktem jest ze jego druga robota wlasnie 3.0 wsjo na nowych klamotach za oceanu zrobila na mnie bardzo pozytywne wrazenie-tzn naprawde bylo to zrobine na 100%
Pytanie tylko jak taki wydatek przełożył się na efekt końcowy, bo obawiam się, że niespecjalnie. :)

PS. A najbardziej sensownym wydatkiem, jeśli ktoś chce zrobić więcej niż tutaj opisane, są oczywiście głowice z 3,0 — mają dużo większe zawory. Ale to też temat na inny wątek, bo jest z tym sporo zabawy.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: gorilla666 w 25.01.2012, 11:51
jesli kupic taki motorek jak zapodalem w sznurku to faktycznie ma sens,a jak niewiadomego pochodzenia to szkoda czasu,zabawy i kasy na taki "remont" gdzie efekt koncowy niewiadomy...

reasumujac,zdecydowanie najlepsza alternatywa laczaca naprawe auta i odczuwalny wzrost mocy

nasuwa mi sie jeszcze klika pytan,co z rozrzadem-Vkowy zostaje-czy Jagowy? no i czy glowic a Jaga ni jak zastosowac/zostawic nie idzie?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 25.01.2012, 19:08
Ale przeskok cenowy - wow :)

Silnik z Jaga 1000zł z ST200 6000zł :)

No właśnie a jak z pasowalnością takiego silnika do ST220 ?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 25.01.2012, 19:48
Z Jaga pasuje tylko blok. Nawet miska olejowa jest inna, nie mówiąc o głowicach, w których jest mechaniczna regulacja luzu zaworowego i przede wszystkim zmienne fazy rozrządu.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: kleber w 13.06.2012, 19:59
a do tego wszystkiego pasowalo by zapodac pompe wody od ST220 , jest inaczej zbudowana wewnatrz i jest chyba bardziej wydajna (wieksza srednica krucca)
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 13.06.2012, 21:54
Ja nie zmieniałem pompy wody i z temperaturą nie ma żadnych problemów, chociaż mój swap jest dużo bardziej zaawansowany niż ten tu opisany. Jesteś w ogóle pewien, że typ pompy zależy od pojemności, a nie od rocznika? Bo patrząc na Allegro, to w ST220 były bardzo różne...

Warto natomiast wiedzieć, że wiele V-ek nie ma chłodniczki oleju (wymiennika ciepła olej/woda) i jeśli mamy akurat takiego pecha, to warto dokupić (tylko lepiej w wersji z mk3, jest aluminiowa i nie rdzewieje).
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: kleber w 14.06.2012, 16:44
Cytat: Tomasz w 13.06.2012, 21:54Jesteś w ogóle pewien, że typ pompy zależy od pojemności, a nie od rocznika?
wymienialem dwie pompy w ST220 jeden przedliftowy drugi po , i obie mialy inna budowe niz zwykla V-ka
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 15.06.2012, 18:01
To cenna informacja. Ciekawe, ile taka pompa kosztuje jako nowa i przede wszystkim czy coś faktycznie daje...
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 07.07.2012, 17:39
No i zrobiłem mały "test" układu chłodzenia. A właściwie zrobił się sam. ;) Przy 35 stopniach na zewnątrz i 20 w środku, po dłuższym czasie stania w korku wskazówka temperatury minimalnie ruszyła się w prawo. Okazało się, że padł jeden z dwóch wentylatorów chłodnicy. Wniosek z tego taki, że seryjny układ chłodzenia w z mk3 2,5 V6 ma bardzo duży zapas wydajności nie ma jednak sensu zaprzątać sobie głowy zmianą pompy wody na bardziej wydajną (no chyba, że przy okazji).
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Wilu117 w 25.07.2012, 12:08
Cytat: Tomasz w 15.06.2012, 18:01
To cenna informacja. Ciekawe, ile taka pompa kosztuje jako nowa i przede wszystkim czy coś faktycznie daje...

Pompa do st220 kosztuje ok. 500zł nie pamiętam już dokładnie ile.
Oczywiście oryginał
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 25.07.2012, 16:33
Kiedyś pytałem w abcfocus:

"Witam.Pompa występuje w oryginale tylko z czujnikiem poziomu paliwa i kosztuje 1420pln."
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Wilu117 w 25.07.2012, 16:41
Ale tu jest gadka o pompie wody :)
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 25.07.2012, 16:52
Aaaa... sorrr ;D
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: viru w 26.08.2014, 19:43
ok, jest mk2 `97 2544 (brak stukowego) ładuje mu blok jaga swoje głowice wałki Tomasza st200 i reszte gratów st200. I teraz tak; uzyskuje stopien spreżania ponad 11 ze swoimi już raz planowanymi głowicami czy nie bedzie spalania detonacyjnego ? a może dać mu wtedy 98 oktan albo przełączyć ecu na benzyne 87 oktanów ? jak ta kwestia wygląda ?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 27.08.2014, 15:56
To zależy jak bardzo była splanowana Twoja głowica, jeśli była planowana tylko w celu wyrównania (nieznacznie) to raczej nie powinno być problemów, w szczególności jeśli byś to auto stroił, bo spalanie detonacyjne zależy przecież mocno od zapłonu i mieszanki, a nie tylko od CR. Problemem może być natomiast dopasowanie Twoich głowic do bloku z Jaga, brakuje w nich jednego kanału, musiałbyś go zaślepiać w bloku i trudno mi powiedzieć, jakby to potem jeździło.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: viru w 27.08.2014, 16:02
ok, głowice bły tylko równane a może zostawic by głowice jaguara i dolot st200 może to byłoby najlepsze wyjście ?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 27.08.2014, 18:11
Przecież dolot ST200 nie pasuje do głowic z Jaga, poza tym one mają zmienne fazy rozrządu. To się nie opłaca. Najtańsza, sensowna opcja, to głowice z mk3 2,5 V6 + polerowanie kanałów dolotowych i szlifowanie zaworów na dwa kąty, no i do nich, oczywiście, wałki ST200 i dolot ST200.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: viru w 27.08.2014, 18:22
dobra teraz dopiero doczytałem na innych forach, mam jeszcze jedno pytanko x-type i s-type czy jest jakaś różnica oba podejdą ?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 27.08.2014, 18:35
Nie jestem mechanikiem i nie znam takich szczegółów, natomiast chyba wszyscy, którzy robili swapy, brali ten silnik z S-type (łącznie ze mną), a ten z X-type powinien tym bardziej pasować, bo tam jest poprzecznie. Z tym, że ja bym raczej brał z S-type, tam był to podstawowy silnik i występował z automatem, w X-type był to silnik topowy, często łączony z napędem 4x4, więc statystycznie pewnie będzie w gorszym stanie.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 05.04.2015, 02:50
W związku z faktem, że jestem akurat na etapie takiego właśnie swapu postanowiłem m.in. wspomnieć o kilku dość istotnych sprawach o których nie było mowy...
Przede wszystkim z całą pewnością bloki silnika z wszystkich Jag'ów 2,0/2,5/3,0 - V6 są identyczne z blokami Ford 2,5/3,0 - V6. Są to te same części noszące te same n-ry.
Po zakupie silnika z Jag'a należy pozbyć się jego głowic, miski olejowej oraz pokrywy rozrządu. Łańcuszki rozrządu, ślizgi łańcuszków, śruba filtra oleju i wszystko co jest dokręcone do bloku z zewnątrz też do niczego się nie przyda.
Kolejna sprawa to stalowa osłona wału znajdująca się pod miską olejową
(http://images69.fotosik.pl/771/aeaf56a9131b7305m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=aeaf56a9131b7305)
W Jag'u jak widać jest zupełnie inna.
(http://images67.fotosik.pl/772/3e222fde0a5e95bbm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3e222fde0a5e95bb)
Do silnika trzeba będzie przykręcić osłonę i smok olejowy z forda:
(http://images67.fotosik.pl/772/30e9c74cbf9b9610m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=30e9c74cbf9b9610)
Ale żeby to zrobić trzeba wymienić również śruby mocujące tą osłonę:
(http://images70.fotosik.pl/770/3a0ae8d4c9c2eeadm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3a0ae8d4c9c2eead)
(http://images66.fotosik.pl/771/06bbc553a0d5a38dm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=06bbc553a0d5a38d)
(http://images68.fotosik.pl/771/2fdac8c3d0f7f234m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2fdac8c3d0f7f234)
(http://images68.fotosik.pl/771/b7dcdc1ef64be107m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b7dcdc1ef64be107)
Następna sprawa to przełożenie broka i króćca obiegu wody bloku silnika. Tak jest w Jag'u:
(http://images67.fotosik.pl/772/66f33edb566e8233m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=66f33edb566e8233)
A tak ma być w Mondeo:
(http://images67.fotosik.pl/772/a49048c86a90461bm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a49048c86a90461b)
Nawiasem mówiąc króciec w Mondeo jest bardzo "lichy" z cienkiej blachy i ciężko go wyjąć nie masakrując przy okazji.
(http://images69.fotosik.pl/771/b2d1d55110fef13dm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b2d1d55110fef13d)
Aby można było przykręcić filtr oleju taki jak ma być w Fordzie, przełożyć trzeba też króciec wkręcany w blok silnika w gnieździe filtra oleju.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 07.04.2015, 02:42
Przy okazji swap'u na blok 3,0 postanowiłem zrobić również  porting i polerowanie kanałów dolotowych i wydechowych oraz optymalizację komory spalania.
(http://images69.fotosik.pl/771/a2981078fb2fc5b7m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a2981078fb2fc5b7)
Jako takich nadlewek czy ostrych progów w kanałach głowicy nie ma, za to powierzchnia kanałów jest bardzo porowata, co wyjątkowo sprzyja odkładaniu się nagaru. W "drugich" kanałach dolotowych, których nie płucze paliwo z wtryskiwaczy, w skrajnych przypadkach może dojść praktycznie do zamknięcia światła kanału. W efekcie na wysokich obrotach, kiedy IMRC otwiera przepustnice w UIM'ie, silnik i tak nie otrzymuje prawidłowej porcji powietrza co wpływa na spadek osiągów oraz "wyskakiwanie" błędu składu mieszanki, jak to było w moim przypadku.
Zdecydowanie warto więc, chociaż z grubsza wygładzić ścianki kanałów, przy okazji ściągania głowic.
(http://images67.fotosik.pl/772/ce343e6b95d68429m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=ce343e6b95d68429)
W związku z faktem, że prowadnice zaworów miały nadmierny luz i miały być do wymiany, odcinki wystające do kanałów zostały całkowicie wycięte. Generalnie nawet w przypadku dobrego stanu prowadnic, w kanałach ssących można je wyciąć, te w wydechowych lepiej zostawić. Ewentualnie wyprasować prowadnice, stoczyć końce w stożek i osadzić z powrotem.
(http://images67.fotosik.pl/772/a92c1b6279e3fa19m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a92c1b6279e3fa19)
(http://images69.fotosik.pl/771/2dbb33479458b0dcm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2dbb33479458b0dc)
Kanały dolotowe zostały wyszlifowane "na gładko" i wykończone włókniną:
(http://images67.fotosik.pl/772/c6ea2b5ed7ed4a11m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=c6ea2b5ed7ed4a11)
Kanały wydechowe dodatkowo spolerowane "na lustro"
(http://images69.fotosik.pl/771/3951a45e4ecf06b4m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3951a45e4ecf06b4)
Dokoła okna kanału wydechowego widać "odrysowane" światło uszczelki.
Zaraz za oknem kanał zaczyna mocno się rozszerzać, szersze jest również światło wydechu, w związku z tym zwężka tworzy w tym miejscu próg który należy usunąć.
Kanał po finalnej obróbce i wymianie prowadnic, końce prowadnic stoczone w stożek:
(http://images67.fotosik.pl/772/badb7ffe3af27bd1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=badb7ffe3af27bd1)
Komory spalania zostały zoptymalizowane, przez to niektóre z gniazd dostały mocno w kość i trzeba było je wymienić.
(http://images67.fotosik.pl/772/db44f22dbd5d1f79m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=db44f22dbd5d1f79)
Płaszczyzna głowicy została oczywiście splanowana:
(http://images67.fotosik.pl/772/b1bc116f09b1371dm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b1bc116f09b1371d)
Większość prac przy głowicach została wykonana poniższymi narzędziami:
(http://images66.fotosik.pl/771/c339a9d402cd247cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=c339a9d402cd247c)
W zasadzie do "full wypasu" zabrakło polerowania zaworów, komór spalania i denek tłoków "na lustro" ale uznałem to za "zbytek łaski" zwłaszcza że wypolerowanie jednego zaworu pochłania 1,5-2h a tłoki do polerowania należało by wyciągnąć z bloku. Ograniczyłem się do wyszlifowania wszystkich zaworów i komory spalania na gładko. Doprowadzenie głowic do takiego stanu kosztowało mnie tydzień pracy własnej i 2tys. zł za remont w warsztacie.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 27.04.2015, 23:47
Bardzo istotną sprawą jest wybór odpowiednich głowic. Jak wiadomo koniecznie muszą być to głowice od MK3 a w zasadzie prawa (tylna) głowica musi być od MK3 i to najlepiej po 2003r. Głowica przednia równie dobrze może być od MK2.
Głowice tylne w silnikach 2,5 występowały w 4 różnych odmianach w zależności od rocznika i generacji.
Trzy pierwsze zdjęcia to głowice od MK1 i MK2:
(http://images67.fotosik.pl/840/2181d9d95d5ec7cfm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2181d9d95d5ec7cf)
(http://images67.fotosik.pl/840/29e80906d496cbf1m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=29e80906d496cbf1)
(http://images68.fotosik.pl/839/badf2a3d53ba476cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=badf2a3d53ba476c)

Na ostatnim zdjęciu głowica od MK3 04r.
(http://images66.fotosik.pl/839/2fbedbf4364cde1cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2fbedbf4364cde1c)
Bardzo ważne są zaznaczone miejsca, po lewej kanał spływowy oleju którego brak we wcześniejszych odmianach, oraz po prawej występ zaślepiający kanał olejowy idący bezpośrednio od pompy oleju.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 28.04.2015, 16:51
Cytat: roadrunner w 27.04.2015, 23:47to najlepiej po 2003r.
Doszedłeś już do tego, jakie są dokładnie różnice po 2003?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 28.04.2015, 22:13
Nie i nie wiem czy takie są ale np kupując głowice, nawet do MK3 trzeba koniecznie sprawdzić 2 wspomniane wcześniej miejsca. Głowice po 03r natomiast na pewno będą takie jak na ostatnim zdjęciu.
Przy takiej różnorodności głowic do tego samego teoretycznie silnika nie trudno o pomyłkę.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Mk3 w 07.10.2016, 12:56
Czyli musiał bym kupić goły silnik z jaga i wszystko z 2.5 wsadzić do tego z jaga?
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 07.10.2016, 16:22
Przeczytałeś pierwszy post? Masz tam wszystko dokładnie opisane.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Zedd w 16.05.2018, 14:24
Panowie czy przy swapie z 2,5 na 3,0 dobieramy panewki ( główne oraz korbowodowe) z wersji 2,5 czy 3,0?

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: T w 17.05.2018, 00:44
Jeśli chodzi o wymiary, to wał i okoliczne elementy w tych silnikach są takie same. Różnica w pojemności wynika ze zwiększonej średnicy cylindrów, skok tłoka pozostaje ten sam. Trudno jednak mieć pewność, czy pod względem materiałowym również się nie różnią.

Generalnie sugeruję zapoznać się z tym tematem (http://fordtuning.pl/index.php/topic,4874.0.html) i od razu dać m.in. lepsze panewki i odpowiednio zmodyfikować kanały olejowe.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Diblos w 15.08.2018, 19:19
Witam, jestem posiadaczem cougara z silnikiem 2.5 170 KM, już tym ze zmniejszoną pojemnością (2495) i innym LIM-em. Nie jestem pewien, co dokładnie bym potrzebował. Posiadam LIM i przepustnicę od modelu st200. Czy kolektor z st200 będzie pasować plug & play, czy lepiej szukać innego układu dolotowego? Rozumiem, że głównym elementem jaki potrzebuję jest blok silnika 3.0 np. z jaguara s-type. Czy w moim przypadku muszę także wymieniać głowice na te z mondeo mk3 po 2003 roku? Posiadam także zielone wtryski z st200, czy jest sens je montować i czy po tej operacji wymagana była by zmiana ECU? Skrzynie i sprzęgło (tylko na obecną chwilę) chciał bym pozostawić seryjne. Rozrząd pozostaje bez zmian? Czy jest ewentualna możliwość kompletnego swapu silnika na ten z jaguara np. x-typea? Za wszelkie informację bardzo dziękuję i Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 02.09.2018, 03:22
Kolego, zagadnienia dotyczące głowic masz wyjaśnione łopatologicznie kilka postów wyżej. Jeżeli twoje głowica prawa posiada zaznaczone miejsca takie jak na zdjęciu to się nada, obstawiam jednak że nie. Kolektor będzie pasował, ja mam taki. Twoje ECU nie zaadaptuje się do większych wtryskiwaczy więc musisz dać go jakiemuś magikowi który zrobi Ci inną mapę, lub zapodać ECU od Mondeo MK3 ale nie mam pojęcia czy dogada on się z resztą elektryki w Cougar'ze. Rozrząd zostawiasz ze swojego silnika bez zmian chyba że chcesz wymienić wałki na te od ST200. Swap kompletnego silnika z Jag'a to już cuda na kiju łącznie z przekładką całej elektryki i nie jestem pewien czy w ogóle się da...
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: boyler123 w 22.01.2019, 10:21
Witam.

Czy ktoś jest w tanie opisac jak krok po kroku wyciągnąć 2,5 z mk3?
Nie mam podnośnika. Więc to co znalazłem w serwisówce raczej odpada.
Znalazłem kilka tematów nr róznych forach  z których wynika, że da się wyjąc silnik od góry.
Ale opcja wyciąganie połosiek i luzowanie kolumn???

Mozę jakaś porada? Link.

Będe wdzięczny z każdą pomoc.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: roadrunner w 22.01.2019, 12:23
Nie wyciągałem osobiście silnika więc nie jestem pewien na 100% ale z tego co wiem trzeba rozebrać całe przednie zawieszenia, zdjąć sanki, wyjąć półosie i część układu kierowniczego. Ponoć silnik da się wyciągnąć bez ruszania z miejsca skrzyni ale to bardzo problematyczne i lepiej wyrwać całość.
Czy da się wyciągnąć silnik do góry? Wątpię...
Bez podnośnika natomiast , wybij sobie z głowy jakąkolwiek rozbiórkę. Jest cała masa rzeczy które trzeba odkręcić i zdemontować od spodu.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: Alek w 03.02.2019, 11:42
moim zdaniem da się wyciągnąć silnik górą... ale bez skrzyni, którą musiałbyś i tak wyciągnąć dołem osobno, także trochę zjadanie się od ogona.
Tytuł: Odp: Jak najtaniej zrobić swap z 2,5 na 3,0?
Wiadomość wysłana przez: boyler123 w 04.02.2019, 13:59
Da się da. I to ze skrzynią. Zapomniałem wspomnieć, że mam kanał.  W sumie jedyny problem do półośki. Zwyczaj nie wiedziałem jak to ruszyć. Ale poszedłem na całość. Cały przedni pas razem z chłodnicami. I już mamy więcej miejsca. Dalej wyciagamu pólośki. I juz juz zostaja tylko poduszki. Jak by się jeszcze kumuś kiedyś chciało. To standadowe zawiesia silnika się nie sprawdzą. Trzeba sobie coś dorobić i przykęcić do prawej  łapy. Bo razem ze skrzynią.  To trzeba ciągnąć od prawej a lewa tylko asekurowac.