Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Tuning silników benzynowych wolnossących => Zaczęty przez: T w 11.04.2012, 18:14

Tytuł: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 11.04.2012, 18:14
Ostatnio otrzymuje bardzo wiele pytań na ten temat, więc uznałem za celowe stworzenie niewielkiego opisu, który rozwiałby wszelkie wątpliwości na ten temat. Na początek plus i minusy tego rozwiązania:

+ dolot nie jest brudzony olejem
+ dolot nie jest nagrzewany gorącymi gazami z blok i głowic
- teoretycznie jest to rozwiązanie mniej ekologiczne
- istnienie niewielka szansa, że ktoś się o to przyczepi na przeglądzie

Tyle tytułem wstępu, a teraz do rzeczy. W silniku tym odpowietrzanie bloku podłączone jest do górnego kolektora dolotowego poprzez zaworek umieszczony w "chwytaku" przykręcanym do bloku (nowsze wersje) lub w trójniku (starsze wersje). Zaworek ten jest po to, żeby silnik nie ssał cały czas gazów z bloku, a jedynie wtedy, gdy ciśnienie w bloku osiągnie pewną wartość krytyczną. Z kolei odpowietrzanie głowic (od każdej idzie jeden przewód) jest podłączone do gumy łączącej przepustnicę i przepływomierz.

I teraz — jak robimy z tego wszystkiego wolną odmę?

Po pierwsze wykonujemy zbiornik, do którego poprowadzimy wszystkie trzy odmy. Do tego celu doskonale nadaje się aluminiowy bidon rowerowy, w którym wiercimy 3 otwory i wkręcamy lub wklejamy 3 nyple, po jednym na przewód od każdej odmy. Na samej górze dajemy mały filterek.

Wygląda to mniej więcej tak:

(http://tomasz.warszawa.pl/pub/catchtank.jpg)

Następnie podłączamy do niego bezpośrednio przewody z odpowietrzania głowic. Na koniec podłączamy przewód odpowietrzania bloku — ale uwaga — już BEZ jakiegokolwiek zaworka.  Przy okazji  pozbywamy się trójnika, do którego z jednej strony dochodził przewód, który właśnie odłączyliśmy, a z drugiej odprowadzanie par paliwa z baku. To ostatnie jest sterowane elektronicznie, więc spokojnie możemy zostawić je podłączone, już bezpośrednio, bez trójnika, do dolnego kolektora dolotowego.

Trzeba tu zaznaczyć, że w Mondeo mk2 i Cougarach ten zaworek znajduje się przy wspomnianym trójniku, natomiast w Mondeo mk3 jest on umieszczony tuż przy wyjściu z bloku. Ja osobiście zamontowałem po prostu ten element w wersji z mk2 (bez zaworka), ale pewnie da się też usunąć sam zaworek.

Czyli mówiąc krótko — wszystkie trzy odmy schodzą się bez żadnych zaworków i czegokolwiek takiego do jednego pojemnika zakończonego filterkiem. Proste i skuteczne.

Na sam koniec trzeba oczywiście pomyśleć o łączniku pomiędzy przepustnicą, a przepływomierzem, bo ten stary się nie nadaje — ma dziury po odmach głowic, które odłączyliśmy. Proponuję zastosować tam zwykły łącznik aluminiowy o odpowiedniej średnicy z dospawanym wyjściem do zaworu bocznikowego.

To chyba wszystko.
Jeśli macie jakieś wątpliwości — pytajcie. ;)

PS. Nie róbcie tego w bardzo wyeksploatowanych silnikach, bo zbiornik może kopcić spalinami przy dużych przedmuchach w bloku. Jeśli silnik jest w pełni sprawny, to i tak dla pewności zbiornik należy umieścić z dala od dolotu, a szczególnie od wlotów powietrza do kabiny, czyli np. tam gdzie ja go umieściłem (w pobliżu zbiornika płynu do spryskiwacza).

EDIT

Ostatecznie catch tank został umieszczony przed chłodnicą -- jest tam bardzo ładne dojście po zdjęciu grilla.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Gregorius w 16.04.2012, 09:12
A dla czego usuwamy zaworek odpowietrzenia skrzyni korbowej? Przecież nie ma on w tym momencie żadnego negatywnego skutku.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 16.04.2012, 18:09
Bo normalnie odpowietrzanie skrzyni korbowej pod podłączone do podciśnienia w kolektorze, a ten zaworek działa na zasadzie różnicy ciśnień. Poza tym gdy odma jest odłączona od dolotu, to nie jest do niczego potrzebny
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Gregorius w 17.04.2012, 08:14
Czyli w takim przypadku jak mam ja, że odma jest przez catch tanka ale wraca z powrotem do kolektora zaworek może sobie zostać.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 17.04.2012, 15:46
Nie tylko może, ale wręcz musi.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 18.05.2012, 16:04
a nie lepiej wyjście z catch tanka wyprowadzić na przewodzie i wsadzić pod auto, np. w podłużnice? bądz bez catch tanka,  wtedy mamy darmowa konserwacje w podłużnicy :) szkoda z catch tanka Z POWROTEM ładować ciepłe powietrze do dolotu
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 22.05.2012, 21:32
Cytat: bulan74 w 18.05.2012, 16:04bądz bez catch tanka,  wtedy mamy darmowa konserwacje w podłużnicy
Lubisz jak Ci auto znaczy teren? ;)

Cytat: bulan74 w 18.05.2012, 16:04szkoda z catch tanka Z POWROTEM ładować ciepłe powietrze do dolotu
U mnie nic nie nagrzewa oprócz zbiornika płynu do spryskiwania szyb, jest w przeciwległej części komory silnika niż dolot. W mk3 jest bardzo dobry przewiew pod maską, no ale w Cougarze, a i pewnie mk2 lepiej byłoby chyba umieścić ten zbiornik gdzieś np. w zderzaku.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 22.05.2012, 22:29
ooo dobra myśl, ale nie bede pchał pod zbiornik spryskiwacza bo sie za duży tłok z przewodami zrobi
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 22.05.2012, 22:34
Nie mam pod, tylko obok. ;) Ten zbiornik raczej powinien być dobrze dostępny, bo czasem trzeba go opróżniać...
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 22.05.2012, 22:39
co ile tyś moze sie napełnić?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 22.05.2012, 22:40
Trudno powiedzieć. Im bardziej zużyty silnik, im bardziej agresywny styl jazdy tym szybciej.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 22.05.2012, 22:45
od wymiany do wymiany oleju? mi litry na 10tyś nie bierze wiec i catch tank sie nie zapełni:) wiec pod spodem spokojnie moge montowac bo zawsze przy wymianie oleju sobie brudy z niego upuszcze :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 22.05.2012, 22:47
Ten syf się zbiera tylko z głowic, z korbowej nie leci tylko Ciśnienie równa ?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 22.05.2012, 22:49
tak z korbowej tylko cisnienie równa bo jest pucha która olej zatrzymuje- taki catch tank :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 22.05.2012, 22:52
No to wiem, ale chodziło mi o to, że taki catch mam na dwie głowice na to gówno, a z korbowej zakładam tylko filterek ( nie ma 3ciego króćca).

http://allegro.pl/oil-catch-tank-d1-spec-black-i2305787515.html
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 22.05.2012, 22:56
jeden króciec to wejscie a drugi wyjscie , jak masz wiecej układow odpowietrzani to ładujesz trójniki i ładujesz wszystko w sumie do jednego króćca
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 22.05.2012, 23:04
Jakie wyjście ?

Dwie głowice i korbową podłączam do catcha i nic więcej.

Catch może być szczelny czy z filterkiem ?

Przecież przez wolną odmę nie puszczasz podciśneinia z dolotu.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 22.05.2012, 23:16
Cytat: NeroN w 22.05.2012, 22:47Ten syf się zbiera tylko z głowic, z korbowej nie leci tylko Ciśnienie równa?
95% syfu jest z odpowietrzania skrzyni korbowej.

« Dodane: 22.05.2012, 23:17 »

Cytat: NeroN w 22.05.2012, 23:04Catch może być szczelny czy z filterkiem?
Musi mieć albo filterek albo musisz go połączyć później do dolotu. Przecież to "odpowietrzanie" służy redukcji ciśnienia wewnątrz silnika.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 22.05.2012, 23:20
Filterek, czyli luźne albo pod dolot (wtedy zostawiam zaworek w skrzyni), śmierdzi bardzo ?

A jak chcę wywalić zaworek to go wydłubuję ze środka ?

Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 24.05.2012, 00:02
Cytat: NeroN w 22.05.2012, 23:20Filterek, czyli luźne albo pod dolot (wtedy zostawiam zaworek w skrzyni), śmierdzi bardzo?
U mnie w ogóle nie śmierdzi, ale to zależy, jakie masz przedmuchy w silniku.

Cytat: NeroN w 22.05.2012, 23:20A jak chcę wywalić zaworek to go wydłubuję ze środka?
Szczerze mówiąc nie wiem, ja mam założony ten element z mk2, już bez zaworka (w mk2 zaworek jest przed trójnikiem).
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 24.05.2012, 07:31
hmm... przecież tak naprawde ten mały filterek nic nie daje, nie jest zbudowany przecież jakichś tam weglów aktywnach, to zwykły papier z siatka, smrodu moim zdaniem nie zatrzyma
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 24.05.2012, 09:09
Ale ja przecież nosa 5 cm od niego nie trzymam. W kabinie czy koło auta nic nie czuć.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 24.05.2012, 09:33
Bardziej chodzi w tym filtrze o nie lecenie syfu do zbiornika niż o filtrowanie węglem aktywnym tego ;)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 24.05.2012, 15:37
Cytat: NeroN w 24.05.2012, 09:33Bardziej chodzi w tym filtrze o nie lecenie syfu do zbiornika niż o filtrowanie węglem aktywnym tego
nie o to chodzi, filterek co niektórzy zakładaja na wyjście z oil catch tanka zamiast podłaczyć go do dolotu
jedni lubia ten zapach i daltego im to nie smierdzi i maja założone tylko filterki :) oczywiście bez obrazy żart :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 24.05.2012, 16:08
Tak wygląda ten zawór ?
W ST220 jest taki sam ?

http://allegro.pl/zawor-odpowietrzenia-komory-korbowej-mondeo-2-5-i2305198923.html

« Dodane: 24.05.2012, 16:08 »

Bo w Foce czy w Escorcie miałem typowy zaworek :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 24.05.2012, 16:23
Cytat: NeroN w 24.05.2012, 16:08Tak wygląda ten zawór?
W ST220 jest taki sam?

http://allegro.pl/zawor-odpowietrzenia-komory-korbowej-mondeo-2-5-i2305198923.html
To co tam widać to "chwytak", który przykręca się do bloku. W opisie aukcji jest chyba błąd, bo w mk2 zaworek nie był w tym chwytaku tylko koło trójnika. Dopiero w mk3 umieścili go właśnie w tym elemencie.

« Dodane: 24.05.2012, 16:26 »

Cytat: bulan74 w 24.05.2012, 15:37filterek co niektórzy zakładaja na wyjście z oil catch tanka zamiast podłaczyć go do dolotu
jedni lubia ten zapach i daltego im to nie smierdzi
Wierz mi, że u mnie nic nie czuć. Ale jak ktoś ma duże przedmuchy to faktycznie będą mu tam walić spaliny.

Podłączyć do dolotu tego nie można jeśli do catch tanka podłączyłeś także odpowietrzanie głowic, bo tam nie ma zaworków. Będzie efekt jakby ssał lewe powietrze. Jak chcesz podłączyć, to daj catch tanka tylko na odpowietrzanie skrzyni korbowej, a odpowietrzanie głowic zostaw jak było. Tyle, że jest to rozwiązanie połowiczne (chociaż według niektórych bardziej ekologiczne), bo do dolotu nadal będą dostawały się gorące gazy, choć sam olej już nie.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 24.05.2012, 16:33
Jak słysze ekologiczne, to aż mnie otrzepuje ;)

Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 24.05.2012, 18:14
Cytat: NeroN w 24.05.2012, 16:33Podłączyć do dolotu tego nie można jeśli do catch tanka podłączyłeś także odpowietrzanie głowic, bo tam nie ma zaworków. Będzie efekt jakby ssał lewe powietrze. Jak chcesz podłączyć, to daj catch tanka tylko na odpowietrzanie skrzyni korbowej, a odpowietrzanie głowic zostaw jak było. Tyle, że jest to rozwiązanie połowiczne (chociaż według niektórych bardziej ekologiczne), bo do dolotu nadal będą dostawały się gorące gazy, choć sam olej już nie.

hmm... to ciekawe, godne przemyślenia

« Dodane: 24.05.2012, 18:16 »

z odpowietrzania głowic nie ida opary oleju? tylko z układu korbowego? a ta pucha na bloku to co to? nie swojego rodzaju catch tank układu korbowego?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 02.06.2012, 00:26
Cytat: bulan74 w 24.05.2012, 18:14z odpowietrzania głowic nie ida opary oleju? tylko z układu korbowego?
Z odpowietrzania głowic idzie bardzo mało (w sprawnym silniku).

Cytat: bulan74 w 24.05.2012, 18:14nie swojego rodzaju catch tank układu korbowego?
Wątpię, żeby to coś łapało. ;)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 02.06.2012, 06:18
Cytat: Tomasz w 02.06.2012, 00:26nie swojego rodzaju catch tank układu korbowego?
Wątpię, żeby to coś łapało.


Wiec co to takiego? po fachowemu :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 02.06.2012, 10:09
Bo ja wiem? Pewnie kawałek plastiku, który z jednej strony przykręca się do bloku, a z drugiej wtyka weń rurkę. Wątpię, żeby tam była jeszcze jakaś tajemnica. :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: bulan74 w 02.06.2012, 11:46
dzisiaj jak bede miał chwile to odkrece i lookne bo mam przy starym silniku
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 23.10.2012, 13:36
Dobra, pytanie.

Przy okazji zmiany uszczelek zajrzałem do tego zaworka pomiędzy głowicami...

I w morde jeża - jak go wyjąć z tamtąd bez zdejmowania głowić ?

Kupiłem zaworek z MKI bez zaworka :D Ale tam nie ma podejścia... czy tylko mi się wydaje i wszystko sie powiedzie ?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 23.10.2012, 14:15
Cytat: NeroN w 23.10.2012, 13:36I w morde jeża - jak go wyjąć z tamtąd bez zdejmowania głowić?
Mój mechanik twierdził, że się nie da.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: NeroN w 24.10.2012, 09:55
Tak właśnie myślałem... Swoją drogą ciekawe jak ktoś chce go wymienić bo mu się zaworek spsuje... Trzeba ściągać głowice...
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Saliwawa w 14.02.2013, 14:55
czyli podsumowójąc nie da się tego zrobić, tak jak Ty masz Tomasz w mk3 bez ściągania głowic ?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 17.02.2013, 20:40
Cytat: Saliwawa w 14.02.2013, 14:55
czyli podsumowójąc nie da się tego zrobić, tak jak Ty masz Tomasz w mk3 bez ściągania głowic?
Ciężko mi powiedzieć, u mnie cała ta przeróbka wyszła trochę przypadkowo, nie analizowałem budowy standardowego elementu i tego, czy da się usunąć z niego filtr bez demontażu głowic.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Alek w 24.09.2014, 11:17
Odgrzeję temat trochę.

Przebrnąłem przez to coście tu koledzy napisali i... Tomasz mówi że większość zanieczyszczeń idzie z odpowietrzenia skrzyni. Nie twierdzę że podważam, ale rozkręciłem ostatnio wszystko i u mnie mokre w środku są odmy od głowic, a od skrzyni jest sucha, stąd wydawałoby mi się że ten oil separator działa nie najgorzej. Planuję założyć catch tank do ST220, no i tak skłaniałem się podpiąć tylko głowice a skrzynię zostawić bo na moje oko głowice brudzą bardziej, ale z kolei jeżeli 90% pochodzi ze skrzyni, wtedy niepodłączanie skrzyni nie ma sensu całość. To jak to w końcu jest ? :)
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 24.09.2014, 20:40
Prawdopodobnie masz niedrożny zawór na wyjściu z bloku i wszystko idzie przez głowice (odpowietrzanie głowic i bloku jest połączone).
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Alek w 25.09.2014, 08:44
ech, no dobra, w sumie mam wszystko rozebrane teraz i tak. To jest PCV taki sam do każdego V6 czy specjalny do 220 ? Poratujesz numerem części dla pewności ?
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: T w 26.09.2014, 01:19
W Mondeo mk3 zawór PCV jest tuż przy tym plastikowym "wylocie" z bloku.
Tytuł: Odp: Duratec V6 i wolna odma
Wiadomość wysłana przez: Alek w 26.09.2014, 17:28
Ale zawór sprawdzałem i działa poprawnie, jak się ssie to puszcza jak się dmucha to odcina.