Fordtuning.pl

Codzienna eksploatacja => Silniki benzynowe turbo => Zaczęty przez: kret10 w 09.06.2014, 09:39

Tytuł: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 09.06.2014, 09:39
Mam problem z autem - Ford S-Max 2.5T. Jest to znany silnik Volvo 5cyl z Turbo.

Auto ma nierówne obroty na biegu jałowym - czuć wibracje nawet na aucie na karoserii.
Porównywałem parametry pracy z dwoma innymi samochodami z identycznym motorem i oto wnioski :
przepływomierz powietrza ma u mnie za duże wskazania 4.8-5.1 g/s podczas gdy w sprawnych autach jest to 3.6-3.75 g/s. Podmieniałem przepływkę i wskazania są identyczne czyli tyle powietrza musi tam płynąć. Położenie przepustnicy, oba jej czujniki mają takie same parametry jak w sprawnych autach, to samo sondy lambda - identyczne wskazania. Cewki zapłonowe podmieniałem do sprawdzenia, świece nowe, przepustnica wyczyszczona.
Gdzie szukać przyczyny ? z reguły przepływka zaniża wartość gdy jest lewe powietrze tutaj jest odwrotnie - wskazania wyraźnie za duże....
podczas jazdy auto ok jedzie normalnie, nie ma żadnych błędów w kompie...
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 10.06.2014, 23:16
Jeśli masz możliwość czytania live data to sprawdź co się dzieje na jałowym biegu z LTFT i z STFT, wtedy może coś więcej się wyjaśni. Wygląda na to, że jest jakaś nieduża nieszczelność w dolocie (już za turbiną), która przy normalnej jeździe nie ma znaczenia.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: walec w 11.06.2014, 00:48
Dokładnie jak u mnie, tyle ze u mnie tylko drży buda, obroty sa stałe ale żongluje kątem zapłonu o kilka stopni na wolnych obrotach
zerknij czy u ciebie tez tak jest,
i tez nie mam na to pomysłu, świece nowe, miałem przypuszczenia co do cewki 4-go cylindra ale po wymianie bez poprawy.
Objawy tylko na wolnych obrotach, juz przy 2000obr drżenie ustępuje i komp przestaje żonglować kątem zapłonu
mimo tego "defektu" motor raczej mechanicznie sprawny bo po modach wypluł na hamowni 285km 450Nm
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 11.06.2014, 11:23
Co do korekt to krótkoterminowa na wolnych obrotach waha się od -0,78 do 0.00 więc chyba ok. Długoterminową zerknę ale pewnie też ok i zobaczę ten kąt zapłonu o którym napisał walec.

Co do wibracji to rozebrałem wczoraj conieco i dzisiaj jak przyjdą części dam znać czy trafiłem i pomogło.

Nieszczelności w dolocie nie ma na 99% - oglądałem wszystkie elementy dokładnie, psikałem samostartem... Czujnik ciśnienia doładowania/dolotu który jest zaraz za intercoolerem pokazuje identyczne wartości jak w innych sprawnych 100% autach więc turbo ładuje ok. Wczoraj profilaktycznie wymieniłem uszczelki w kolektorze dolotowym - plastik/metal i metal/głowica.
Razem z tym co podejrzewam sprawdzę wieczorem czy dało jakiś efekt.

Nie czepiałbym się jak auto jeździ, ale miałem wcześniej volvo s60T5 260KM z tym motorem oraz V70R 300km z lekkim programem na 335KM i 500Nm i w obu przypadkach wszystko było absolutnie idealnie, zero usterek, zero problemów, sama radość chociaż były dużo starsze i miały większe przebiegi.
Kupiłem Forda a tu zonki jakieś, a tylko ze względu na silnik i skrzynię volva to kupiłem inaczej kijem bym nie tknął z daleka nawet...




« Dodane: 11.06.2014, 22:46 »

Wskazania powietrza nadal są za duże. Uszczelki kolektora nic nie zmieniły, dolot 1000% szczelny.

Rozwiązałem jednak problem wibracji :):) - nie czuć nic na karoserii po dzisiejszej wymianie wszystkich trzech poduszek silnika/skrzyni - 2 były mocno "uwalone" chociaż auto 6letnie z przebiegiem 140tys (pewny).
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 12.06.2014, 03:08
Skoro STFT jest ok, to długoterminowej nie ma raczej co sprawdzać. Ale jeśli wciąż przepływomierz wskazuje zwiększone przepływy, to coś się przecież z tym powietrzem musi dziać - gdyby było wykorzystane, miałbyś obroty na biegu jałowym rzędu 1300, a tak nie jest. Więc albo powietrze gdzieś ucieka (właściwe ciśnienie za intercoolerem może o tym świadczyć), albo nie jest odpowiednio wykorzystane, czyli któryś z cylindrów nie pali jak trzeba. O tym możesz się przekonać mierząc zawartość HC w spalinach. W następnej kolejności stawiałbym na niedomagający wtryskiwacz lub nieszczelność któregoś zaworu. A jakie konkretnie masz odczyty z sondy lambda?
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 12.06.2014, 11:08
Lambda przed katalizatorem oscyluje wokół 1,5V - od 1,46 do 1,52
Lambda za katalizatorem wokół 0.8V - od 0,74 do 0,82

Postaram się zmierzyć sprężanie co pokaże ewentualne zawory.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 12.06.2014, 11:39
Wartość napięcia niewiele mi mówi (nie pamiętam jak to przeliczyć) - zmierz rzeczywistą lambdę, czyli parametr "O2 Bank 1 Sensor 1 Lambda (wide) o symbolu O2B1S1W; natomiast wskazania zwykłej sondy (za katem) są mało istotne z punktu widzenia opisywanego problemu. Dla porównania - u mnie lambda na biegu jałowym (oczywiście na rozgrzanym silniku) waha się między 0.99 a 1.01. Aha, sprawdź przy okazji czy IAT ma sensowne wartości i jaka jest wartość LOAD i LOAD_ABS (%), będziemy mogli porównać z moimi.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 12.06.2014, 13:06
IAT jest ok - wartość ok 25 st w obecnych warunkach. `Wieczorem sprawdzę te obciążenia i te wartości sond o których piszesz.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: walec w 13.06.2014, 19:11
Cytat: kret10 w 11.06.2014, 11:23Rozwiązałem jednak problem wibracji  - nie czuć nic na karoserii po dzisiejszej wymianie wszystkich trzech poduszek silnika/skrzyni - 2 były mocno "uwalone" chociaż auto 6letnie z przebiegiem 140tys (pewny).
Ja mam tą dolną skrzyni z wkładką powerflexa a zadam głupie pytanie ile jest poduszek silnika i skrzyni nie licząc tej dolnej w której mam wkładkę.
Może bym profilaktycznie wymenił poduszki.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 13.06.2014, 22:21
W S-maxie i Mondeo MK4 są trzy poduszki - pod silnikiem oraz lewa (czyli de facto skrzyni) i prawa tzw. łapa od góry trzymająca silnik (koło pokrywy rozrządu).
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 14.06.2014, 23:11
Cytat: TAM w 12.06.2014, 11:39
Wartość napięcia niewiele mi mówi (nie pamiętam jak to przeliczyć) - zmierz rzeczywistą lambdę, czyli parametr "O2 Bank 1 Sensor 1 Lambda (wide) o symbolu O2B1S1W; natomiast wskazania zwykłej sondy (za katem) są mało istotne z punktu widzenia opisywanego problemu. Dla porównania - u mnie lambda na biegu jałowym (oczywiście na rozgrzanym silniku) waha się między 0.99 a 1.01. Aha, sprawdź przy okazji czy IAT ma sensowne wartości i jaka jest wartość LOAD i LOAD_ABS (%), będziemy mogli porównać z moimi.

Dopiero dzisiaj znalazłem chwilę - a więc sonda rzeczywista jak u Ciebie no dokładnie to 0,985 do 1,078, load abs od 23 do 23,5 % , samego load nie znalazłem niestety....

Jest natomiast postęp w sprawie i to znaczący. Nie rozumiem tego, ale tak faktycznie się stało. Otóż byłem przejazdem u znajomego, który ma Boscha KTS no i zaproponował zrobienie tzw. nastaw początkowych przepustnicy. Po wykonaniu tegoż wróciłem do domu, auto pracowało jak wcześniej, jechało jak wcześniej ogólnie nie zauważyłem żadnej różnicy. Po podpięciu do kompa zaobserwowałem jednak  istotną poprawę parametru MAF - przepływ powietrza spadł i jest teraz od 4 do 4.16 a więc prawie normalnie (no +10%). Parametry przepustnicy są jak były wcześniej nie zmieniło się ano położenie %, dwa czujniki pokazują takie same wartości....
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 17.06.2014, 00:59
To ciekawe... Parametry faktycznie już lepsze, chociaż jeszcze ponad normę. Lambda bdb, ale MAF nadal za dużo. Ja mam ok. 3.5, a po kilkudziesięciu minutach jazdy spada do 3.3. Natomiast Load Absolute jest u mnie wyrażnie mniejsze - średnio 18%. Skąd może się brać dodatkowe obciążenie silnika na jałowym biegu? Może jakaś sztuczka z klimatyzacją?
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: ccLot w 17.06.2014, 19:36
Tak właśnie sobie myślę, że może kolega kret10 ma włączone jakieś obciążenie silnika i stąd zawyżona ilość powietrza...
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 17.06.2014, 20:41
Cytat: ccLot w 17.06.2014, 19:36
Tak właśnie sobie myślę, że może kolega kret10 ma włączone jakieś obciążenie silnika i stąd zawyżona ilość powietrza...

Parametry obserwowałem na wyłączonych światłach ale na włączonej klimie w trybie auto 22st. Robiłem tak dlatego, że dostałem pliki porównawcze z pracy silników właśnie z włączona klimą (zapomnieli wyłączyć do testu). Wzorcowe pliki mają MAF ok 3,7 co i tak jest ok 10% mniej niż teraz u mnie. Kolega TAM pisze o 3.5 co wydaje się ok jeżeli u Niego klima nie chodzi. Sprawdzę jutro ile będzie u mnie bez klimy.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: ccLot w 17.06.2014, 21:41
Cytat: kret10 w 17.06.2014, 20:41
Parametry obserwowałem na wyłączonych światłach ale na włączonej klimie w trybie auto 22st. Robiłem tak dlatego, że dostałem pliki porównawcze z pracy silników właśnie z włączona klimą (zapomnieli wyłączyć do testu). Wzorcowe pliki mają MAF ok 3,7 co i tak jest ok 10% mniej niż teraz u mnie. Kolega TAM pisze o 3.5 co wydaje się ok jeżeli u Niego klima nie chodzi. Sprawdzę jutro ile będzie u mnie bez klimy.

Logi, które dostałeś ode mnie były z wyłączoną klimą z tego co pamiętam.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: kret10 w 17.06.2014, 23:39
Cytat: ccLot w 17.06.2014, 21:41
Logi, które dostałeś ode mnie były z wyłączoną klimą z tego co pamiętam.

ok, Twoje bez klimy, ale mam jeszcze 2 szt i tamte na bank z klimą. U Ciebie jest MAF 3.3-3.4 a więc podobnie jak u TAM'a. Logi z klimą mają ok 3.7, ja mam z klimą ok 4.1.
Sprawdzę ile jest u mnie bez klimy i porównam, ale i tak pewnie wyjdzie te +ok 10% za dużo.

Tak poza tematem, to dopiero zauważyłem, że masz LPG  :D - wielki szacun, bo instalacje lpg to mój "konik" i pasja, od kilku lat jeżdżę tylko w miarę mocnymi benzynami i wszystko gazuję. Ten S-MAX to w ogóle auto dla żony i jak doprowadzę wszystko do ideału to w sumie dopiero się okaże czy Jej się spodoba jazda nim  ;).
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: ccLot w 18.06.2014, 06:18
Cytat: kret10 w 17.06.2014, 23:39
ok, Twoje bez klimy, ale mam jeszcze 2 szt i tamte na bank z klimą. U Ciebie jest MAF 3.3-3.4 a więc podobnie jak u TAM'a. Logi z klimą mają ok 3.7, ja mam z klimą ok 4.1.
Sprawdzę ile jest u mnie bez klimy i porównam, ale i tak pewnie wyjdzie te +ok 10% za dużo.

Tak poza tematem, to dopiero zauważyłem, że masz LPG  :D - wielki szacun, bo instalacje lpg to mój "konik" i pasja, od kilku lat jeżdżę tylko w miarę mocnymi benzynami i wszystko gazuję. Ten S-MAX to w ogóle auto dla żony i jak doprowadzę wszystko do ideału to w sumie dopiero się okaże czy Jej się spodoba jazda nim  ;).

Ok, ja postaram się dzisiaj też sprawdzić co jest u mnie przy włączonej klimie.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: ccLot w 02.07.2014, 21:25
U mnie jest ponad 4 g/s do chwilami prawie 5 g/s z włączoną klimą. Nie wiem czy pomogłem, ale napisz jakie wieści z placu boju.

« Dodane: 02.07.2014, 21:25 »

Tytuł: [Focus] Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: peter2903 w 17.08.2017, 14:57
Podłącze się pod temat,
Czy w FOcusie ST 220 na biegu jałowym wskazania przepływomierza pomiędzy 4,1-4,5 g/s to za dużo? DOdam,że to bez włączonego czegokolwiek... Wyskoczył mi raz błąd P0101, akurat zbiegło się to z wymianą blow-off na dump valve. Odpiąłem klemy, trochę spadło -z 4,5 na 4,1-4,2,ale czasami podchodzi pod 5. Czy MAF może potrzebować re-kalibracji po montażu dump valve? Dzięki za pomoc.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 17.08.2017, 15:08
MAF rekalibruje się jedynie w przypadku zmiany średnicy rury, w której jest zamocowany. Polecam jak najszybszy demontaż dump valve, o ile wymieniłeś na taki który syczy.
Tytuł: [Focus] Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: peter2903 w 17.08.2017, 16:40
Cytat: TAM w 17.08.2017, 15:08
MAF rekalibruje się jedynie w przypadku zmiany średnicy rury, w której jest zamocowany. Polecam jak najszybszy demontaż dump valve, o ile wymieniłeś na taki który syczy.
Kurde,już sam się gubię. Kupiłem zawór Pro Perfekt, polecany już przez kogoś na forum. Zdemontowałem jakiegoś chińskiego blow-offa, którego odziedziczyłem po poprzednim właścicielu. Kupiłem coś takiego:
http://allegro.pl/zawor-dv-opel-ford-st-turbo-z20let-z16-i6903718714.html
Ten zawór syczy mało inwazyjnie, jakie to może mieć znaczenie ( to podróbka Forge,podobna, dość cichy ma być w stosunku do blow-offa i tak jest). Czy to oznacza, że mój zawór jest wadliwy? Mam go reklamować? Co zamiast niego? Mechanik mi podpowiadał, że może przepływomierz już sprawiał kłopoty i przy blow-offie były one trochę zamaskowane... Taki zgaduj zgadula..
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 18.08.2017, 01:47
Kupiłeś dobry zawór (niesyczący), problemy mogą wynikać z czegoś innego. Może faktycznie MAF jest uszkodzony. Trzeba by podpiąć komp i zaobserwować co się dzieje w innych parametrach.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: lancer340 w 18.01.2019, 22:03
Odświeżam...
Podobny problem w mondeo 2.5T.

Samochód nierówno pracuje na wolnych obrotach. Nie wiem co jest przyczyną. Samochód odpala bez problemu, przyśpiesza, ma moc. Na wolnych obrotach silnik drży. Po podpięciu komputera nie pokazuje się żaden błąd.

Auto weryfikowane.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Bogi666 w 22.06.2019, 05:03
Koledzy, czym sprawdzanie te STFT/LTFT i inne paramy jak lambda? Elm327 plus apka np. Torque, czy raczej Forscan?
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 22.06.2019, 11:31
Ogólnie najlepszy jest Forscan przez interfejs kablowy, ale do zwykłego sprawdzenia pojedynczych parametrów może być cokolwiek, co da się jakoś podłączyć, np. przez wifi czy bluetooth.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Bogi666 w 23.06.2019, 00:02
Dziekuje za odp. Zaopatrze sie w taki na kabelku z przelacznikiem HS/MS i zobacze dalej jak z Forscanem. Chyab mozna sciagnac darmowa wersje, ktora dziala przez jakis czas (2 miesiace??)
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 23.06.2019, 00:11
Wersja na komputer stacjonarny jest bezpłatna (za wyjątkiem bardzo niewielu dodatkowych opcji, które są aktywne tylko w wersji płatnej).
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Bogi666 w 23.06.2019, 00:41
wlasnie kupilem interface od Viakena. W sumie to trzeba wspomagac Polskie produkty!

co do Forscana: wlasnie przeczytalem, ze dopiero wersja 'extended' ma wszystkie fajerwerki. Tylko nie widze opisu co jest zablokowane w nizszych wersjach - jest sie czym przejmowac? Czy te dodatkowe opcje sa rzeczywiscie wazne dla 90% uzytkownikow? Ja potrzebuje np. pozbyc sie trybu skandynawskiego oswietlenia. Czy darmowa wersja pozwala na to?

Swoja droga fajnie sobie uzasadnili wprowadzenie wersji platnej:D min. ze niby duzo ludzi pytalo o mozliwosc donacji... tak jakby sie nie dalo takiej mozliwosci po prostu uruchomic dla tych co chca:)
Ale program chyba fajny wiec a nie wszystko w zyciu darmowe;P

Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 23.06.2019, 01:05
Dodatkowe opcje nie są ważne dla 99% użytkowników. Forscanem oczywiście nie wszystko da się zrobić, a co się da, zależy od modelu samochodu i rocznika.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: Bogi666 w 23.06.2019, 04:36
TAM - masz moze jeszcze dostep do solenoidow PWM od sterowania gruszka turbo? Gdzies wpadlem na info, ze cos mozesz na ten temat wiedziec:)
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: TAM w 23.06.2019, 12:20
Powinienem jeszcze mieć 2 sztuki, sprawdzę jutro wieczorem. Najlepiej napisz PW.
Tytuł: Odp: Ford S-Max 2.5T - nierówne wolne obroty
Wiadomość wysłana przez: bzyq w 26.10.2019, 04:06
Dodam sytuacje z dzis. Takie obkawy sa jak jest nieszczelnosc w podcisnieniu/komektorze lub ciagnie lewe powietrze. U mnie akurat nie dopieta rurka w zlaczce kolektora obok przeplywki. Bledow brak.

Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka