Fordtuning.pl

My, nasze auta i nasze inicjatywy => Nasze Fordy => Zaczęty przez: postomgti w 13.02.2019, 16:30

Tytuł: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: postomgti w 13.02.2019, 16:30
Witajcie

chciałem przedstawić projekt, który jest w moich rękach od października 2017 roku. Auto wyłącznie do jazdy torowej, więc bez zbędnych kompromisów - podróżuje obecnie w woj.mazowieckim - wcześniej jeździło w okolicach Wrocławia.
Bazą była Fiesta ST150 z Szwajcarii, która trafiła już do mnie po części przygotowana - wypruta, z jednym kubłem, szperą, zawiasem. Auto jednak jeździło jak dobrze pamiętam 2 sezony wyścigowo, więc też nie obyło się bez problemów  :lol: z powodu ogromnego zużycia oleju rozebraliśmy motor w lutym 2018 roku gdzie po wyjęciu tłoków ich kawałki w miejscu pierścieni zaczęły się kruszyć...tłoki do wywalenia, wleciały nowe, nowe pierścienie, komplet uszczelek, prowadnice zaworowe, panewki king racing i tak o to złożyliśmy świeże serce  :aloha:
Auto upalane głównie na imprezach typu Race Day gdzie wyjeździło 3 miejsce w sezonie 2018 w klasie FWD, kilka razy na pudle w poszczególnych imprezach, 3 miejsce w klasie 2000 w imprezie Rally Day z 11km odcinkiem, wygrało też supersprint na torze słomczyn.
Auto ma swoje wady z którymi ciężko rywalizować w klasie 2000:
- zbyt mała moc
- waga
na plus za to przewidywalne i pewne prowadzenie. Dlatego też jakimś trafem udało mi się trafić na tak złotego człowieka jakim jest Bobson, który podjął się po kilku rozmowach prac na autem.
Obecnie przebywa w Złotowie w centrali głównej AGarage i powoli zaczyna być zbierane do kupy
:geje:
Andrzej zapewne opisze zakres prac dokładniej, ale wytargał motor jak i skrzynie w celu założenia wałków, regulowanych kół rozrządu, kolektora ssącego, rozebrania skrzyni i przywrócenia jej do stanu malina itd itp - nazbierało się tego trochę. Podzielę się z Wami zdjęciami jak i opisem projektu. Myślę, że auto będzie odpalone jeszcze w lutym i później zostaje strojenie na EMU  O0

Spec na ten rok wygląda następująco:
Silnik:
Duratec-he
Wałki Newman PH2
Regulowane koła rozrządu Turbosport LTD
Wtryski 330cm3
Chłodnica oleju
Górna poduszka silnika Olkusz
W 2017 remont silnika (nowe tłoki, pierścienie, prowadnice)
Panewki King Racing

Układ dolotowy:
Kolektor dolotowy Fusion Fabrications
60mm przepustnica na linkę
Filtr stożkowy

Układ wydechowy:
kolektor Millltek Evo 2 4-1, zabandażowany
Komplety wydech z kwasówki, końcowy Fiesta ST mk7

Elektronika:
Ecumaster emu classic z BT
Odchudzona wiązka
Szerokopasmowa sonda


Układ napędowy:
Skrzynia IB5 z środkiem z skrzyni od Pumy 1.7 (dłuższy 1 i 2 bieg vs standardowe IB5 z ST)
Przełożenie główne 4.25 (vs standardowe 3.82)
Sprzęgło spiek (przerobione z OEM)
Lżejszy zamach by otoczak (4,5kg), wszystko wyważone jako komplet
szpera Quaife LSD
Poduszki skrzyni poliuretan
Short shifter B&M

Zawieszenie:
Gwint H&R Monotube
rozpórka przód OMP
komplet poliuretanów w zawieszeniu Powerflex

Układ hamulcowy:
komplet przełożony z Focusa ST170 (przód 300mm)
Komplet klocków DS2500
Przewody w stalowym oplocie

Koła:
OZ Ultraleggera 16
OZ Chrono HT 16
OZ Superleggera 17

Inne:
Chłodniczka płynu do wspomagania
Klima out
Klatka by Trela Motorsport / Trax racing
Maska laminat
Klapa tylna laminat
Szyba tylna poliwęglan
Wyprute wnętrze
Rajdowa, lekka nagrzewnica
Kubeł Bimarco
Pasy RRS
Kierownica RRS
Wycięte zbędne kg
Lekki aku 770g

Moc = obecnie nieznana  8)

(https://images89.fotosik.pl/123/bdc21da6cace0a38med.jpg) (https://images89.fotosik.pl/123/bdc21da6cace0a38.jpg)

(https://images89.fotosik.pl/123/d2cd3139e6c2557amed.png) (https://images89.fotosik.pl/123/d2cd3139e6c2557a.png)

(https://images91.fotosik.pl/124/6037dd20f9688572med.jpg) (https://images91.fotosik.pl/124/6037dd20f9688572.jpg)


https://www.youtube.com/embed/pQxHdM56m0s (https://www.youtube.com/embed/pQxHdM56m0s)
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: Alek w 13.02.2019, 16:42
Rzadko się zdarza projekt z tak konkretnymi założeniami. Jakie dalsze plany? ITB :D ?
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: Bobson w 13.02.2019, 22:39
Hej Tomek, fajnie że opisałeś furaka :)

Postaram się wrzucać tutaj jakieś foty z prac.

Ogólnie Tomkowi miałem zrobić hybrydową skrzynie którą miał mi wysłać a skończyło sie na całym aucie i całkiem sporej liście które w trakcie prac jeszcze urosła.

Muszę przyznać, że fajnie pracuje się nad autem na które jest jakiś budżet i po ustaleniach i przegadaniu rożnych spraw różne elementy są naprawione/wymienione czy tez zmodernizowane tak aby już do nich nie wracać. Co prawda przeciąga to często termin całości ale myślę, że całokształt może wynagrodzić pieprzenie się z detalami.

W dużym skrócie auto dostałem po sezonie 2018. Pod maską strzelił wąż wspomagania, całość zaschła z czasem z pyłem i syfem tworząc trudną do usunięcia warstwę. Do tego modyfikacje silnika, remont skrzyni, elektryka i inne rzeczy wyciągnęły już w garażu blisko 140 roboczogodzin od połowy grudnia :D

Obecnie zostało złożyć układ chłodzenia wody, oleju i płynu wspomagania. Do tego przebudowa układu elektryki i wiązka pod EMU.
Na dniach planuje odpalić Fofika i zabrać się za strojenie.

W małym skrócie kilka fot:

wytarganie napędu
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1329) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1329) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1330) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1330)

wymiana wałków, montaż regulowanych kół, ustawienie rozrządu i luzu zaworowego, porządki w komorze
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1331) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1331) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1332) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1332)

modyfikacje skrzyni i sprzęgła
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1333) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1333) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1334) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1334) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1335) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1335)

napęd z powrotem w komorze
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1336) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1336) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1337) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1337)

stelaż chłodnic i zabawy kabelkami
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1340) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1340) (https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1338) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1338)
(https://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1339) (https://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1339)

Moc to spora zagadka, bo różne cyferki pojawiają się w UK. Przed wjazdem do garażu było 165/210. Teraz z wałkami, wyregulowanym porządnie luzem, EMU, nowym ssakiem i wtryskami z ST170 po rewizji jest szansa na okolice 200kuca.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem sprawdzę Fieszczura na hamowni po strojeniu.
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: MAG w 14.02.2019, 19:06
Fajny projekt.
Mam kolejny temat do obserwowania z wielką przyjemnością.
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: T w 14.02.2019, 20:34
Cytat: MAG w 14.02.2019, 19:06Mam kolejny temat do obserwowania z wielką przyjemnością.
Nie sposób się nie zgodzić. :)
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 14.02.2019, 21:23
Ja również z zainteresowaniem będę śledził temat. Z nawet podwójnym zainteresowaniem, bo już wcześniej ciekawiły mnie robótki techniczne Bobsona, a do tego Fiesta ST150 zwyczajnie podoba mi się :D

Tak więc kolego postomgti informuj nas o wszystkich nowościach!

Ale mam jedno pytanie. Dlaczego przy tak istotnych inwestycjach w auto nie zdecydowałeś się na kute korbowody i kute tłoki - najlepiej od razu doprężające? Podniesienie stopnia sprężania jest dosyć prostym sposobem na podniesienie mocy zwłaszcza w rajdówkach, a kute korby mogą pozwolić na wyższe kręcenie silnika, co również otwiera w wolnossącym silniku drogę do wyższej mocy maksymalnej.
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: Bobson w 14.02.2019, 21:43
Odpowiem trochę za Tomka :P

Budżet który już teraz pochłonęła Fiesta jest naprawdę spory. Obecny setup imho to dobra droga aby polatać z fajnymi wynikami sezon 2019 i jeśli Tomek nie odpuści i zbierze budżet to pewnie pójdzie o krok dalej czyli ITB z kucizną ;)

Na jego miejscu po podjęciu decyzji o kolejnych modach kupiłbym drugi motor i na spokojnie go przygotowywał już w trakcie sezonu tak aby po włożyć już gotowy słupek. Skrzynie można jeszcze skrócić o dobre 10% ale dalszych modów bez worka pieniędzy tam już nie ma. EMU już będzie także są solidne fundamenty są już przygotowane pod mocniejszy silnik ;)

Póki co szykuje się do odpalenia i strojenia EMU, trzymajcie kciuki :)
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: theanalogs w 15.02.2019, 19:42
Fajnie fajnie konkretny projekt, fiesta st150 to fajna baza na zrobienie z niej szybkiej rajdówki, powodzenia z modami i na torze :D
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: postomgti w 18.02.2019, 13:44
Panowie na obecną chwilę chcę to skończyć i pojeździć  :) być może mogłem zrobić więcej/inaczej/lepiej , ale jest jak jest i nie powinno być źle  :) a być może w przyszłości tak jak Andrzej wspomniał przejdziemy na kuciznę i ITB - ale póki co w głowie mam odebranie auta na ten sezon
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: Bobson w 28.05.2020, 08:06
Hej,
za zgodą właściciela zrobię mały up tematu.

Auto w 2019 finalnie zrobiło 184PS i 193Nm.
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1858) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1858)

Tomek przejeździł sezon bez większych awarii z dużo lepszymi wynikami niż w poprzednich sezonach. Połknął bakcyla i stwierdził, ze na 2020 potrzebuje dużo szybszego sprzętu, tak więc Fiesta wróciła do mnie ponownie ;)

Zakres prac był następujący:
- zbudowanie nowego silnika
- skrócenie skrzyni biegów, szpera torsen 70%
- modyfikacje i zmiana zawieszenia
- nowy układ wydechowy

Efektem jest Fiesta ST222 :)
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1853) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1853)

Kilka fot z budowy:
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1556) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1556) (http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1558) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1558)
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1568) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1568) (http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1564) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1564)
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1649) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1649) (http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1650) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1650)
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1656) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1656) (http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1657) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1657)
(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1716) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1716) (http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1718) (http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1718)

Tak teraz przyśpiesza i jeździ ST222 :)
https://www.facebook.com/bobsons.workshop/videos/2576174955970873/
https://www.facebook.com/andrzej.grzesik.54/videos/1584187565079884/
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 28.05.2020, 23:01
Fajnie!

Jak nawiercałeś blok pod dysze i jakie konkretnie dysze zostały wkręcone?

(http://www.ford-tech.pl/album_thumbnail.php?pic_id=1568) (http://"http://www.ford-tech.pl/album_pic.php?pic_id=1568")

Wynik wyciśnięty z 2.0 jest naprawdę imponujący.
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: Bobson w 28.05.2020, 23:46
To są fabryczne dysze Durateca.
Tytuł: Odp: Fiesta ST150 Track Project
Wiadomość wysłana przez: sseebbaa1 w 29.05.2020, 13:18
O kurde. To nie wiedziałem. W każdym Duratecu 2.0 takie były, czy tylko w ST?
Jak będziesz miał okazję to proszę zrób fotkę tej dyszy, ale od strony panewki.