[Mondeo] Adaptacja

Wilu117, 24.07.2012, 20:25 « poprzedni - następny »

Monsun

Można.
Można się również zarejestrować. To nic nie kosztuje ;).

Oryginał z forum CKP:

Niniejszym przedstawiam opis wprowadzenia zmian w układzie zapłonowym V6,
mający przede wszystkim na celu uniknięcie mechanicznych uszkodzeń w silniku,
po dłuższym zasilaniu gazem.

Moja przygoda z gazem w Cougarze skończyła się niecały rok temu.
Zdecydowanie stwierdzam, że na moje szczęście...

Nie mam zamiaru wywoływać kolejnej debaty: za i przeciw.
Jest tego sporo na naszym oraz na innych motoryzacyjnych forach.

Chciałbym opisać pokrótce co działo się gdy miałem założoną instalację gazową.

Pierwsze 40tyś, pierwszy rok, bez problemów.
Następnie gazowe ECU zostało zalane wodą (zainstalowane w złym miejscu).
Wymienione na nowe.
Od tego momentu już nie było dobrze. Po ponownej kalibracji, i chwilowej poprawie rozpoczęła się niekończąca opowieść:
świece, przewody, cewka, świece, przewody, cewka, świece, przewody, itd.

Samochód jeżdził bez problemów "na gazie" dopiero po przekroczeniu 2500 tyś obrotów.
Poniżej czkawka, dławienie, strzelanie.
Na przykład: po wymianie świec było normalnie przez 1000km i zaczynało się to samo: dławienie...
Na benzynie moja V-ka jeździła świetnie do samego końca czyli do wymiany na 3.0.

Analizując problem:
Jak wiemy gaz spala się wolniej i ma wyższą temperaturę spalania.
Tak podstawową zmianą w układzie zapłonowym powinno być zastosowanie
świec zapłonowych o jeden stopień zimniejszych.
Pozawala to na ograniczenie temperatury w komorze spalania o 70-100 st. C,
co może zaowocować ich większą trwałością oraz przede wszystkim wiekszą trwałością
elemntów silnika jak tłoki, zawory i gniazda zaworowe.
Tak wiec o jeden stopień zimniejszym odpowiednikiem zalecanych do 2.5V6 świec AGSF 32-FM byłyby świece stosowane w Mondeo ST220 - AGSF 22-FCM (lub nowsze AGSF 22-FM1).
Jednocześnie przy wymianie świec można pomyśleć o zmniejszeniu przerwy z standardowej 1.3mm do 1.1mm co powinno mieć wpływ na poprawę zapłonu mieszanki gaz-powietrze.
Jednocześnie z doświadczenia polecam stosowanie świec Motorcraft.
Zamiennie używałem świec NGK i Denso, które mimo dobrych i bardzo dobrych opinii,
czasami nie wytrzymywały wiecej niż 1000km.
Ostatnio dowiedziałem się przyczyny.
Świece Denso ze względu na ochronę cewki posiadają wkładki topikowe, które topią się szybciej w przypadku wyższej temperatury świec.
Jakie było moje ździwienie gdy okazało się że rezystancja świecy szwankujacej po przejechaniu 1000km okazała się o 50% niższa niż rezystancja nowej świecy!!!
Serdeczne podziękowania dla Jarka, za podsunięcie rozwiązania.
Przeglądając fora opisujace problemy użytkowników Fordów ze świecami innych producentów,
wniosek jest jeden: świece Motorcraft.

Przewody zapłonowe proponowałbym wymienić na Magnecor Electrosports 80 .
Mają średnicę 8mm i żywotność zdecydowanie dłuższą niż zwykłe (markowe) przewody do V-ki.

Cewkę w przypadku problemów wymienić na nową Motrocraft.
Jeżdząc "na gazie"  wymieniłem 2 cewki, które nadal bez problemów działają na benzynie.

Konkludując.
Zastosowanie w/w zmian może przynieść realne długoterminowe korzyści zwiazane z mniejszą awaryjnością silnika.

Użycie zimniejszych świec może spowodować wieksze spalanie benzyny w początkowej (rozruchowej) fazie pracy silnika, co jednakże nie powinno mieć większego znaczenia ze względu na szybkie rozgrzewanie się V-ek oraz zdecydowanie wiekszy udział jazdy "na gazie".

PS.
Ze względu na wyższą liczbę oktanową gazu można by pokuśić się o przyspieszenie zapłonu przy zasilaniu gazem jezeli jest taka możliwość. Osiągi mogły by ulec poprawie.
Nie mam udziałów w Motorcraft i Magnecor.

T

Cytat: Monsun w 25.07.2012, 09:21W jakim sensie LTFT zależą od sond w OL?
Precyzyjniej może?
STFT zależą od sond, a LTFT zależą od STFT. Czyli LTFT pośrednio zależą w jakiejś mierze od sond. A jak bardzo i jaki to jest dokładnie algo, to już pytanie do twórców ECU. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Monsun

Czy to coś wnosi do tematu? Nie.
Bezsensowna retoryka - pośrednio zależy również... ;)
Pytań to twórców jak zwykle wiele...

NeroN

Do 'zwykłych Fałek' świece z STka, a do STeka świece skąd wziąć ?

Bo ten numer to niemal nie istnieje w PL.
FFI 1.6 HB & [color=black]ST[/color][color=red]220[/color] [color=blue]Blue Performance[/color]

Monsun

Ja ściągałem z USA. Lokalnie ceny były zaporowe...
Za 8szt zapłaciłem 150zł.

Wilu117

Cytat: NeroN w 26.07.2012, 17:18Bo ten numer to niemal nie istnieje w PL.

Ano u nas jest słabo, jako że zależy mi na czasie to zakładam bosha do gazu, Kleber na tym jeździ i mi polecił. Zobaczymy co z tego będzie. Koszt jednej to 26,5 bodajże

NeroN

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://usauta.pl/index.php?cPath=560:598:1629&pID=5812#.UBFYupK2rp4
FFI 1.6 HB & [color=black]ST[/color][color=red]220[/color] [color=blue]Blue Performance[/color]

T

Cytat: Monsun w 26.07.2012, 16:12Czy to coś wnosi do tematu? Nie.
Wnosi bardzo dużo, bo obiegowe twierdzenia, jakoby sondy nie miały wpływu na WOT są całkowicie nieprawdziwe. ECU nie reguluje oczywiście mieszanki przy WOT bezpośrednio na podstawie sond wąskopasmowych, bo nie jest to mozliwe, ale ich sprawność ma duże pośrednie znaczenie dla WOT ze względu na rozjechane LTFT przy uszkodzonych sondach. Co więcej, przypuszczam także, że bardzo złe odczyty z sond przy WOT (np. 0,5 V czy niższe zamiast ok. 0,9 V) mogą skłonić nowsze ECU do dolania paliwa.

« Dodane: 26.07.2012, 17:17 »

Cytat: NeroN w 26.07.2012, 16:18Do 'zwykłych Fałek' świece z STka, a do STeka świece skąd wziąć?
Bez problemu kupiłem na Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.ford.sklep.pl.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club