Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

MotoManiaq

BRAWO! Śledzę z wypiekami na twarzy Twoj projekt, zapowiada się coś niespotykanego ;)

SAGAL

seba to ile ty kasy  na to wydasz ? ?
to i od razu cały układ wydechowy też będziesz zmieniał  razem z kolektorami ?
Ford Mondeo Kombi ST220
Ford Mondeo Mk 5 hachback

sseebbaa1

Projekt jest pionierski i dlatego obarczony bardzo dużym ryzykiem. Dlatego uważam, że na początek zostawię oryginalny wydech, a zajmę się przeróbkami, które nie są rozpracowane przez tunerów. Jeżeli projekt się powiedzie, to silnik będzie działał nawet na seryjnym wydechu.
Oczywiście jeżeli się powiodą wszystkie zamierzenia, to na koniec i wydech wpadnie, który przy doładowaniu odblokuje pewnie kolejne 20-40 KM.

Zaczynanie projektu od modyfikacji wydechu, która i tak jest już dobrze rozpracowana nie ma sensu. Lepiej zająć się niezbadanymi obszarami zagadnienia, bo to one zdecydują o sukcesie :)


A co do kosztów.
Każdy projekt jest w jednym miejscu tańszy, by w innym wymagać większych nakładów.
Mój projekt opiera się na dosyć skomplikowanej budowie podstawy pod kompresor wymyślonej przeze mnie, dzięki czemu da się zaoszczędzić kasę w innych miejscach. Taki jest przynajmniej plan i tego będę się trzymał, aby nie zwariować :D

Unikamy np. komplikacji przy wspomnianym dokładaniu drugiego paska wymagającego osobnych rolek i napinacza oraz mocnego przerobienia łapy silnika. Nie trzeba też przerabiać listwy wtryskowej.
Porównaj sobie jakich przeróbek wymagał projekt Nautilus Performance Group oparty na kompresorze MP90.


A jeżeli chodzi o wnętrzności silnika, to mój projekt zakłada inwestowanie w pierwszej kolejności w części, które i tak są potrzebne, nawet jeżeli Duratec zostałby wolnossący. Tak jest np. z panewkami i pierścieniami. Jeżeli koncepcja doładowania padnie, to panewki i pierścienie z pewnością zostaną wykorzystane do wyżej kręcącego się wolnossącego silnika.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Tigerbart


T

Co do wydechu, to nie można jego zmiany rozważać tylko w kontekście mocy. Zbyt restrykcyjny wydech zwiększy Ci EGT i ogólnie ciśnienie w cylindrach. Zrobienie wydechu jest akurat tanie i proste, więc ja bym tego nie odkładał. Tylko warto to najpierw samemu policzyć i pojechać do zwykłego "tłumikarza". Raz, że satysfakcja z własnego projektu jest potem znacznie większa, a dwa, że wyjdzie to ze 3x taniej. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Cytat: Tigerbart w 24.04.2016, 15:19
Seba a podstawę masz gotową?

Wymiary ściąga ze styropianowej wersji podstawy i przerzuca do programu komputerowego zaufany człowiek z forum :)
Sprawa jest skomplikowana, więc jeszcze to potrwa zwłaszcza, że kolega robi to w swoim wolnym czasie.

Muszę jeszcze zaprojektować cokolik pod górną rolkę, więc projekt będzie miał na pewno swoje poprawki.

Po ostatecznym przerzuceniu do programu trzeba będzie wyciąć próbną wersję podstawy i będzie to raczej wycięte w tańszym materiale niż aluminium (docelowo będzie to aluminium).

Więc daleka jeszcze droga :ghost:


Cytat: Tomasz w 24.04.2016, 16:11Co do wydechu, to nie można jego zmiany rozważać tylko w kontekście mocy. Zbyt restrykcyjny wydech zwiększy Ci EGT i ogólnie ciśnienie w cylindrach.
Racja. Tylko, że na początku i tak zapewne zawór by-pass byłby ustawiony na jakieś minimalne ciśnienie (max 0,3 bara), gdyż głównie chodziłoby o sprawdzenie czy w ogóle wszystko kręci się zgodnie z planem :D

No chyba, że jest jakieś uniwersalne rozwiązanie wydechu, które będzie pasowało zarówno do obecnego wolnossaka, jak i potem do doładowanego silnika i mocy zwiększonej o 50%.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

yayko

Kompresor chyba max można do 0.6bara dmuchać :)
Wszystko wytroić na świni i będzie moc :)

fabio210

Chłopaki z Alf Romeo dokładają kompresory rotrex do swoich v-ek.
Zajrzyj na stronke Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.alfaclub.pl/rotrex.html

sseebbaa1

24.04.2016, 18:19 #1013 Ostatnia edycja: 24.04.2016, 20:18 by sseebbaa1
W Audi 3.0 TFSI dmucha 0,8 bara. Po wystrojeniu (i ewentualnie zmniejszeniu kółka odbiorczego na kompresorze), to i 1,0 bara dmuchnie :D

Cytat: yayko w 24.04.2016, 17:46Wszystko wytroić na świni i będzie moc :)
A wiesz jak to zrobić?

-sterowanie zaworem by-pass,
-odczytywanie wbudowanych w kompresor czujników ciśnienia i temperatury doładowywanego powietrza (osobnych dla jednego i drugiego rzędu cylindrów),
-spasowanie z mechaniczną przepustnicą Forda (a w Audi jest elektryczna),
-uwzględnienie odczytu czujnika ciśnienia i temperatury na wlocie (za przepustnicą, a przed rotorami kompresora),
-uruchamianie dodatkowej elektrycznej pompy wodnej (chłodzenia doładowywanego powietrza) w zależności od temperatury wody w intercoolerach,
-no i oczywiście wszystko to zgrać z klasyczną modyfikacją polegającą na zrobieniu mapy...

Łatwiej powiedzieć, niż zrobić...



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

yayko

To ecu master

sseebbaa1

24.04.2016, 22:51 #1015 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 22:05 by sseebbaa1
Cytat: fabio210 w 24.04.2016, 18:04Chłopaki z Alf Romeo dokładają kompresory rotrex do swoich v-ek.
Analizę możliwości doładowania zaczynałem od sprawdzenia tego rozwiązania. Ale nie podobało mi się to :|

Rotrex jest to kompresor odśrodkowy działający na zasadzie wiatraka w odkurzaczu :D
Dopiero od średnich obrotów zaczyna dmuchać, a na dole nic się nie dzieje.
Wolę kompresor wyporowy, który już od dołu pcha powietrze, bo będzie to bardziej zbliżone do charakterystyki wolnossącego silnika.
Nie podobało mi się też, że Rotrex wymaga poprowadzenia dodatkowego własnego smarowania/chłodzenia. A do tego dochodzi i tak klasyczny intercooler z dużymi rurami, którymi leci powietrze.

Choć trzeba przyznać, że montaż samego kompresora i ustawienie go w linii paska napędowego jest duuużo łatwiejsze.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.





Już 3 lata temu (w maju 2013) pytałem maniaków z klubu Alfy o dostępność gotowego zestawu do ST220 i dostałem taką odpowiedź:

witam
niestety nie posiadamy w ofercie kitu pasującego do tego silnika. Jedynie samą sprężarkę. Polecam model C30-94.

koszt sprężarki 1109 Euro (Rotrex C30-94)
koszt kółka napędowego od 60 do 84 Euro (w zależności od średnicy)
koszt zestawu olejowego 109 Euro (filtr, zbiorniczek, mocowanie, uszczelki)
koszt zestawu przewodów olejowych 27 Euro
koszt chłodnicy oleju 82 Euro (10 rzędowa) lub 95 Euro (13 rzędowa)
koszt oleju 1L 89 Euro
transport 110 Euro (pakowanie, odprawa celna, kurier)



Moim zdaniem nie są to ciekawe ceny zwłaszcza, że nie jest to gotowy zestaw, który wystarczy przykręcić.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

weksla

Seba uruchomisz to w tym roku? 
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

sseebbaa1

26.04.2016, 22:00 #1017 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 22:06 by sseebbaa1
Patrząc na moje wcześniejsze tempo realizacji można mieć uzasadnione wątpliwości :|

Ale ostatnio ruszyłem z tematem i zabrałem się za analizowanie kolejnych kwestii technicznych. Nawet nie najgorzej idzie mi pokonywanie trudności czysto mechanicznych.
Więc może projekt w końcu przyśpieszy? :S

Ustaliłem przykładowo, że pasek napędowy musi być o około 1-2 mm bardziej odsunięty od silnika, aby swobodnie przechodził w okolicy pokrywy głowicy. Dzięki temu, że zainwestowałem w zapasowy silnik mogę posprawdzać różne rozwiązania (bez zapasowego silnika wyciągniętego z auta chyba ciężko byłoby wyłapywać pewne niuanse).
Co ważne mój zapasowy silnik ma cały osprzęt - alternator, klimę, pompę wspomagania, napinacz, koło pasowe - co pozwoliło mi na rozpoznanie przeciwnika :D

Musiałem co prawda dokupić dwa specjalistyczne klucze - do odkręcenia rolki alternatora i rolki kompresora klimatyzacji, ale dzięki temu znajduję interesujące mnie odpowiedzi :)
O ile rolkę klimy dałoby się odkręcić bez specjalnego klucza, to rolki alternatora absolutnie nie!

Klucz do odkręcania rolki klimatyzacji, a konkretnie rozkręcania sprzęgła klimatyzacji (jest to klucz uniwersalny, który zapewne przyda się też w innych sytuacjach):
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Klucz do odkręcania rolki alternatora:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Cytat: yayko w 24.04.2016, 22:32To ecu master
Raczej tylko fuel-implant (o ile w ogóle), a najlepiej od razu wystroić to na jakimś standalone. Na typową "świnię" nie traciłbym czasu w przypadku ECU pracującego ciągle w CL.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Tak jak mechaniczne kwestie są dla mnie proste (hardware), to jak widzę skróty elektroniczno-diagnostyczne (software), to zaczynam się pocić :o

Rozróżniam piggyback od standalone oraz ich zady i walety. :stupid: :stupid: :stupid:
Ale są też inne, rzadziej używane nazwy czy skróty, których na razie nie ogarniam...
Dlatego w sumie warto w końcu zrobić temat w stylu: Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link."encyklopedia / słownik skrótów w eksploatacji i tuningu", który to temat już jakiś czas temu zasugerowałem.



PS. Idę zaraz do garażu sprawdzać możliwości wysunięcia o 1-2 mm kompresora klimatyzacji. Sprzęgiełka klimy nie da się ruszyć, więc sprawdzę opcję z metalowym adapterem wysuwającym cały kompresor klimy. Takie to moje zabawy w garażu, hehe!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy