Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

15.07.2016, 21:03 #1080 Ostatnia edycja: 15.07.2016, 21:36 by sseebbaa1
Cytat: Tomasz w 14.07.2016, 15:31widać w zasadzie tylko kolor powierzchni
Miałeś rację z tym kolorem koła zamachowego. Mechanik, któremu pokazałem koło zaczął co prawda najpierw weryfikować luzy na kole sprawdzając czy obie równoległe masy dają się mocno względem siebie wychylać (podobno zwą to "łódeczkowaniem"). Ale w sumie to za bardzo nie skupiał się na tym, bo zobaczył przebarwienia w miejscach styku ze sprzęgłem. Stwierdził, że jest to ewidentną oznaką przegrzania koła.
Nadto powiedział, że wyczuwalne pod palcem nierówności dyskwalifikują DMF. Dlatego nie sprawdzał jakoś dokładniej stanu samych sprężyn.
Werdykt - potrzebne nowe dwumasowe koło zamachowe.

Jutro zrobię zdjęcia, to będzie wiadomo jaki wizualny stan koła mechanik uznał za kwalifikujący je do wymiany.

Jedyna dobra wiadomość jest taka, że w internecie koło zamachowe LUK znalazłem za kwotę 1.370 zł, a nie 1.700 zł jak wcześniej mi jeden sklep powiedział.

Raczej kupię caluteńki komplet z LUK-a:
- [624332433] (komplet: sprzęgło, docisk, wysprzęglik)
- [415041210] (dwumasowe koło zamachowe)

Na moje pytanie człowiek od tuningu odpowiedział, że dobrym pomysłem jest nabicie starej tarczy sprzęgła kevlarem i zamontowanie jej do w/w nowego zestawu. Powiedział, że kevlarowa tarcza sprzęgła będzie mocniej "gryzła" powierzchnię koła zamachowego, a więc sprzęgło będzie lepiej chwytało. Będzie mniejsze ryzyko poślizgu i ponownego przegrzania.
Przy standardowej mocy silnika, nie będzie potrzebne żadne wzmacnianie docisku sprzęgła, więc obsługa nie będzie wymagała łydki strongmana.

Co do obicia tarczy sprzęgła kevlarem to w zasadzie wszyscy polecają firmę z Wa-wy: Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.sprzegla-regeneracja.pl
Wysyłać do nich, czy są inne lepsze propozycje?
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

17.07.2016, 21:25 #1081 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:13 by sseebbaa1
Dzisiaj zabrałem się za poprawianie fabryki :)
Wziąłem się za wał korbowy - w celu usprawnienia smarowania panewek korbowodowych, które w V6 Forda najczęściej padają.
Chodzi o fazowanie lub inaczej ukosowanie krawędzi otworów w wale korbowym. Dzięki temu olej będzie łatwiej dostawał się do kanałów wewnątrz wału, a przez samo polepszenie przepływu powinno poprawić się smarowanie newralgicznych panewek korbowodowych.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zielone strzałki pokazują miejsca wlotu oleju do wału (pod panewkami głównymi), a czerwone strzałki wyloty oleju (pod panewkami korbowodowymi).


Po pierwsze zobaczyłem, że gładzie wału należy przeszlifować, gdyż są już wyczuwalne rysy. Przejeżdżając paznokciem w poprzek rys, paznokieć wyraźnie zahacza o zagłębienia.
Na zdjęciu widać też jak oryginalnie są ścięte otwory w wale - identycznie na całym obwodzie otworu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




To oznaczało, że z trochę większym luzem podchodziłem do fazowania otworów wału, bo wiedziałem, że nawet jak mi Dremel zjedzie i skaleczy wał, to i tak będzie to naprawione przez szlifowanie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Luz, luzem, ale przed pierwszym przyłożeniem kamienia szlifierskiego miałem trochę cykora :D
Nigdy wcześniej nie brałem się za takie modyfikacje dotyczące jakby nie było najważniejszej centralnej części każdego silnika.

Fazowanie otworów wlotowych do wału najlepiej zrobić w kierunku obrotu wału, tak aby ścięcie atakowało olej w panewce głównej. Dlatego przed pierwszym szlifem, to aż wolałem zaznaczyć sobie strzałką kierunek żeby nie było pomyłki :stupid:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Mógłbyś wrzucić fotki całego wału już po modyfikacjach?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

17.07.2016, 22:10 #1083 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:16 by sseebbaa1
Takiego całościowego zdjęcia nie zrobiłem, ale cyknę jutro.

Mam jeszcze kilka zbliżeń na otwory.

Przed:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Po:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Aby jeszcze bardziej usprawnić przepływ oleju ukosowałem także wyloty kanałów olejowych, a więc otwory pod panewkami korbowodowymi.
Z tym, że te otwory fazuje się w przeciwnym kierunku - chodzi o uzyskanie efektu "wyciągania" oleju z kanalika.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


(na zdjęciu wał jest obrócony - po lewej widać otwór wlotowy do wału, a po prawej otwór wylotowy pod korbowodem)


Fazowanie wygląda jakby było oryginalnie zrobione przez FoMoCo :D
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Jeszcze co do nierówności -- chcesz robić szlif na 1 nadwymiar? Nie wystarczy polerowanie?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

wild_weasel

Seba, możesz rozwinąć temat sprzęgła i DKZ/DMF? Mnie to czeka w przyszłym tygodniu.
Trochę mam mieszane uczucia w związku z tą opinią, że spec kategorycznie odradza regenerację (choć oczywiście głos eksperta bardzo cenię). Korzystamy w końcu z wielu wynalazków, których nie przewidział producent, jak choćby dystanse, poliuretany, itd. - i wcale nie są one zdecydowanie odradzane.
Możesz napisać coś więcej na temat tej regeneracji, dlaczego ma być to złym pomysłem? Chodzi o trwałość, błędy w wykonaniu, negatywny wpływ na sprzęgło czy inne części? Może np. nie należy łączyć jednego elementu regenerowanego z drugim nowym? Gdybam i teoretyzuję - ale przy kumulacji wydatków na sprzęgło i skrzynię nie chcę sobie jeszcze dokładać niepotrzebnych kosztów z nowym DKZ/DMF.

JacekST220

Jestem tutaj nowy, przeczytalem caly Twoj temat od poczatku i jestem pelen podziwu. Swoje auto znasz chyba na wylot, podejscie do tematu - pelna profeska :)

sseebbaa1

18.07.2016, 21:16 #1087 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:19 by sseebbaa1
Cytat: Tomasz w 18.07.2016, 01:39
Jeszcze co do nierówności — chcesz robić szlif na 1 nadwymiar? Nie wystarczy polerowanie?
Zagłębienie jest spore. Tak jak pisałem paznokieć ewidentnie zahacza o rysę. Zresztą dzisiaj pokazałem to w zakładzie obróbki wałów i człowiek stwierdził, że powinno się to zeszlifować.
Obróbka na nadwymiar, to zdaje się jest dla mnie dodatkowy wydatek 250 złotych. Z kolei panewki nadwymiarowe powinny być praktycznie w takiej samej cenie jak standardowe.
Skoro i tak muszę szlifowac wał, to mniej trochę boli delikatne skaleczenie przeze mnie gładzi wału - wiertełko raz mi się omsknęło :D


Cytat: wild_weasel w 18.07.2016, 09:46Seba, możesz rozwinąć temat sprzęgła i DKZ/DMF?
(...)
Możesz napisać coś więcej na temat tej regeneracji, dlaczego ma być to złym pomysłem? Chodzi o trwałość, błędy w wykonaniu, negatywny wpływ na sprzęgło czy inne części?
Nie wypowiem się o szczegółach technicznych takiej regeneracji, bo się zwyczajnie na tym nie znam. Ale mogę powiedzieć jak analizowałem ten wydatek na nowe koło :)

Po pierwsze - z kołem zamachowym jest ten problem, że koszt samej części, to nie cały wydatek. Duże koszty robocizny (wyciąganie silnika lub skrzyni) powodują, że już sam fakt krótszej żywotności regenerowanego koła przekłada się matematycznie na wątpliwą opłacalność tej niby oszczędności.
Po drugie - spotkałem się z co najmniej kilkoma opiniami dobrych fachowców, że jest spory odsetek przypadków padania regenerowanego koła już po niewielkich przebiegach. Gdyby robocizna zamykała się kwotą 100-200 złotych, to pewnie bym zaryzykował regenerację, ale przy kole zamachowym koszty wymiany są wielokrotnie wyższe i taka zabawa nie ma sensu.

Mam nadzieję, że wymiana na nowe dwumasowe koło zamachowe pozwoli przejechać kolejne minimum 100.000 km :) zwłaszcza, że biorę produkty dobrej firmy (wszystko z firmy LUK: sprzęgło, docisk, wysprzęglik, koło zamachowe). Takiego przebiegu raczej nie zrobiłbym na regenerowanym.


Cytat: JacekST220 w 18.07.2016, 14:07
Jestem tutaj nowy, przeczytalem caly Twoj temat od poczatku i jestem pelen podziwu. Swoje auto znasz chyba na wylot, podejscie do tematu - pelna profeska :)
Dziękuję. Staram się po prostu pisać w taki sposób, jak sam tego oczekuję, gdy wyszukuję jakiejś informacji :)
A tuningiem samochodowym zacząłem się interesować dopiero od momentu zakupu ST220, więc jeszcze długa droga przede mną :D

---
Kończąc jeszcze temat fazowania otworów wału korbowego wstawię zdjęcie z opisem, które powinno wyjaśnić kierunki fazowania.
W internecie znalazłem, że niektórzy fazują otwory z obu stron, ale wydaje mi się to błędne. W profesjonalnych przeróbkach częściej jednak spotykane są fazowania kierunkowe.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Ja własnie fazowałem w taki sposób, aby dołożony ukos na otworze pod panewką główną "atakował" olej - dzięki czemu olej ma łatwiejszą drogę do kanału wewnątrz wału.
Natomiast otwór pod korbowodem jest fazowany w przeciwnym kierunku, aby ścięcie było "wleczone" za poruszającym się otworem, co podobno powoduje efekt wyciągania oleju z kanalika.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Cytat: sseebbaa1 w 18.07.2016, 21:16Zagłębienie jest spore. Tak jak pisałem paznokieć ewidentnie zahacza o rysę. Zresztą dzisiaj pokazałem to w zakładzie obróbki wałów i człowiek stwierdził, że powinno się to zeszlifować.
Obróbka na nadwymiar, to zdaje się jest dla mnie dodatkowy wydatek 250 złotych. Z kolei panewki nadwymiarowe powinny być praktycznie w takiej samej cenie jak standardowe.
Skoro i tak muszę szlifowac wał, to mniej trochę boli delikatne skaleczenie przeze mnie gładzi wału - wiertełko raz mi się omsknęło
No nieźle... wał do szlifu po takim przebiegu. Ewidentnie te silniki mają wadę fabryczną.

« Dodane: 19.07.2016, 00:25 »

Cytat: sseebbaa1 w 18.07.2016, 21:16Mam nadzieję, że wymiana na nowe dwumasowe koło zamachowe pozwoli przejechać kolejne minimum 100.000 km
Mógłbyś rozważyć zrobienie jednomasy. ;)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

wild_weasel

Hm, no to mam kolejny temat do przemyśleń.
Cytat: sseebbaa1 w 15.07.2016, 21:03koło zamachowe LUK znalazłem za kwotę 1.370 zł
Podzielisz się informacją gdzie to znalazłeś?

sseebbaa1

Cytat: Tomasz w 19.07.2016, 01:24Mógłbyś rozważyć zrobienie jednomasy. ;)
Rozważałem taki manewr zwłaszcza, że cały wał oddam do profesjonalnego wyważenia (wyrównanie wag korbowodów i tłoków, wyważenie wału z dobranymi przeciwmasami oraz z założonym kołem zamachowym i kołem pasowym - a więc uwzględnione wszystkie wirujące masy).
Ale spotkałem się z kilkoma opiniami (od fachowców i w internecie), które jednak mówiły o skróceniu żywotności innych elementów napędu przy konwersji na SMF. W zasadzie profesjonaliści mówią, że dwumasowe koło ma same zalety w porównania do jednomasowego koła o takiej samej wadze, a jedyną wadą DMF jest większy koszt serwisowania.

Moje rozterki o tyle zostały złagodzone, że trafiłem właśnie w dobrej cenie OEM DMF.
Początkowo chciałem kupować koło LUK-a [415041210], ale dzisiaj przeglądając Allegro trafiłem nowe oryginalne fordowskie koło o identycznym numerze jak jest na moim starym [3S71-6477-VA] za kwotę 1.000 złotych.
Zakup o tyle był atrakcyjny, że dla Forda zarówno koło zamachowe, jak i sprzęgło oraz wysprzęglik robi właśnie LUK!
8)

Cytat: wild_weasel w 19.07.2016, 11:30Podzielisz się informacją gdzie to znalazłeś?
http://www.spam/produkt/Kolo-dwumasowe-LUK-415041210-id9742

O stówę taniej można trafić na Allegro - z kosztami przesyłki wychodzi ok.1.300 złotych.
Ale na ofertę za 1.000 złotych + 20 złotych za przesyłkę już się spóźniłeś, bo ja je kupiłem :P
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

JacekST220

sseebbaa1 - przepraszam ze zasmiecam twoj temat, ale jestem nowy i jeszcze srednio odnajduje sie na tym forum :( Gdzie moge sprawdzic numery fabryczne czesci zamontowanych w moim aucie i jakiego programu poszukac, uzywac do polaczenia sie z aute :)

sseebbaa1

19.07.2016, 11:40 #1092 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:23 by sseebbaa1
Zdjęcia mojego starego zestawu - wszystkie elementy dla Forda robi LUK.

Koło dwumasowe:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tarcza sprzęgła:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Docisk sprzęgła:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Później sprawdzę jeszcze oryginalny wysprzęglik.


Cytat: JacekST220 w 19.07.2016, 12:20Gdzie moge sprawdzic numery fabryczne czesci zamontowanych w moim aucie
Ja nie dysponuję żadnym specjalistycznym programem, więc zwyczajnie posiłkuję się internetem. Przy wersji ST220 trzeba się mieć jednak na baczności, bo części specyficzne dla tego modelu są niestety często mylone ze zwykłymi Mondeo - i to nawet w oficjalnych informacjach. Nawet ASO potrafi wprowadzić w błąd(!), co mogłeś zobaczyć chociażby w moim temacie przy okazji dobierania amortyzatorów (Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.#282).

Jeżeli chodzi o części wspólne ze "zwyklakami" to tam raczej pomyłek nie ma w numeracjach.


Cytat: JacekST220 w 19.07.2016, 12:20jakiego programu poszukac, uzywac do polaczenia sie z aute :)
Wydaje mi się, że większość ludzi z forum używa programu FORSCAN.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Czy ma ktoś doświadczenie z jakością chłodnic oleju różnych producentów?

Nasłuchałem się ostatnio o dosyć częstych przypadkach pocenia się czy nieszczelnościach w tanich chłodnicach jakie można kupić na Allegro, czy nawet w kilku sklepach internetowych (np. fmic).
Fachowcy zajmujący się tuningiem mówią, że trzeba jednak zainwestować parę groszy więcej w markowy produkt, jak np. Mocal. Tylko to daje bowiem gwarancję przyzwoitej jakości.

Planowana przeze mnie chłodnica (wysokość ok. 15 cm, szerokość 33 cm) w podróbce kosztuje 239 zł, a oryginalny Mocal 688 zł.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

22.07.2016, 21:25 #1094 Ostatnia edycja: 19.10.2019, 23:26 by sseebbaa1
Odnośnie zamachowego koła dwumasowego podam jeszcze kilka informacji.

Zrobiłem zdjęcia powierzchni ciernych koła zamachowego, które pokazują delikatne nierówności. Fachowiec powiedział, że koło nadaje się do wymiany - to znaczy gdyby koło zamachowe nie było akurat na wierzchu, to zapewne pojeździłoby jeszcze. Ale skoro największa robocizna (wyciąganie silnika i skrzyni) już jest zrobiona, to szkoda byłoby nie wstawić nowego DMF (dual mass flywheel). Tak przynajmniej stwierdził człowiek, który zajmuje się tuningiem.
Szczerze mówiąc, to nie mam doświadczenia i sam nie potrafię ocenić stanu tej powierzchni roboczej, ale stosunkowo łatwo było mi się zastosować do rady fachowca, gdyż kupiłem oryginalne nowe koło w atrakcyjnej cenie :)

Zdjęcia zrobione pod światło, tak aby przez załamanie odbicia były widoczne delikatne wyżłobienia, przez które tarcza sprzęgła nie przylega już idealnie do powierzchni:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Dla porównania powierzchnia mojego nowego DMF:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Kolejną ciekawą informacją jest waga DMF w ST220. Koło waży 11,1 kg.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Sporo. Zwłaszcza w porównaniu do lekkich SMF (single/solid mass flywheel).
Chciałem zlecić odelżenie DMF, ale zakład specjalizujący się w takich modyfikacjach powiedział, że niestety w tym kole nie ma gdzie zebrać zbędnej masy. W takim kole redukuje się masę przez np. wycinanie otworów w pobliżu osi obrotu, czy w pobliżu powierzchni roboczej pomiędzy nitami, ale w kole od ST220 takie otwory są już zrobione fabrycznie.

Moje wnioski są następujące:
1. szkoda, że w naszym DMF nie da się zmniejszyć masy :( (tak jak to jest możliwe przy SMF - Tomasz może wypowiedzieć się, jak znacznie da się odelżyć SMF przy Duratecu V6)
2. DMF w Mondeo ST220, jak na tego typu urządzenie jest dosyć dobrze zaprojektowane :)

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy