Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

linkgrabber

14.02.2014, 12:20 #255 Ostatnia edycja: 14.02.2014, 13:03 by badger
Cytat: sseebbaa1 w 13.02.2014, 22:39czuć było wyeliminowanie przechyłów przy hamowaniu/przyśpieszaniu i przede wszystkim w zakrętach.

ale do tego nie potrzeba V6 pod maska, mi mimo diesla też lepiej sie jeździ obniżonym ;)

No tylko bardziej sie denerwuje jak np dziewczyna jedzie i boje się, że zapomni sie i uderzy zderzakiem w krawężnik :D

sseebbaa1

Cytat: marcin uk w 14.02.2014, 02:44Ja pomyśle o 235/35/19 bo na takich kółeczkach już można jeździć  ale to już koszt opon i felg (...)
Tylko taka opona może wymagać zastosowania zaginarki nadkoli.


Cytat: linkgrabber w 14.02.2014, 12:20No tylko bardziej sie denerwuje jak np dziewczyna jedzie i boje się, że zapomni sie i uderzy zderzakiem w krawężnik
No rzeczywiście trzeba o tym pamiętać. Siedząc za kierownicą nie widać przecież zderzaków i jak się zapomni, to coś będzie przynajmniej porysowane.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Panowie, dlaczego cytujecie sebę tak jakbym to ja pisał? ;)

« Dodane: 14.02.2014, 13:06 »

Cytat: marcin uk w 14.02.2014, 01:44Ja pomyśle o 235/35/19 bo na takich kółeczkach już można jeździć
Raczej kiepski pomysł, takie koło przymuli Ci auto -- większą średnicą (koła jako takiego) i większą masą.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

No ale szersza opona będzie lepiej pracowała w zakrętach i przy hamowaniu.

Z drugiej strony, to zastanawiałem się czy ktoś sprawdzał jak jest różnica w wadze standardowej felgi ST220 z oponą 18" w porównaniu do takiej opony 19" z (być może) lżejszą felgą. Pomijam w tym pytaniu kwestię rozłożenia masy na kole.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

caqerr

Wkładać O.Z Ultralaggera 19-20" i na pewno nie będzie to cięższe jak ori ST220 :D

T

Cytat: sseebbaa1 w 14.02.2014, 13:56No ale szersza opona będzie lepiej pracowała w zakrętach i przy hamowaniu.
Opony o tej samej nominalnej szerokości potrafią różnić się szerokością styku z nawierzchnią o 2 cm, więc to wcale nie jest takie oczywiste. Tu mamy nominalną różnicę 1 cm, a opona w takim nietypowym rozmiarze będzie dużo droższa lub gorsza od popularnej 225/40/R18.

Cytat: sseebbaa1 w 14.02.2014, 13:56Z drugiej strony, to zastanawiałem się czy ktoś sprawdzał jak jest różnica w wadze standardowej felgi ST220 z oponą 18" w porównaniu do takiej opony 19" z (być może) lżejszą felgą. Pomijam w tym pytaniu kwestię rozłożenia masy na kole.
Na pewno da się złożyć komplet, który będzie lżejszy od seryjnych 18" z ST220, ale będzie on drogi, najprawdopodobniej niezbyt trwały (lub bardzo drogi) no i poza tym wspomniane rozłożenie masy to przecież kluczowa sprawa, Koło na 19" feldze z taką oponą o tej samej masie co seryjne 18" z ST220 będzie miało znacznie większą bezwładność.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Cytat: Tomasz w 14.02.2014, 18:12Opony o tej samej nominalnej szerokości potrafią różnić się szerokością styku z nawierzchnią o 2 cm, więc to wcale nie jest takie oczywiste.
Zgadza się. Ale wychodziłem z założenia, że porównujemy opony tego samego producenta i tego samego modelu. W takim przypadku szersza opona powinna być rzeczywiście odpowiednio szersza.


Cytat: Tomasz w 14.02.2014, 18:12opona w takim nietypowym rozmiarze będzie dużo droższa lub gorsza od popularnej 225/40/R18
To fakt. Standardowy rozmiar do ST220 jest jeszcze w miarę w dobrej cenie. Zwiększenie rozmiaru opony o kilka % wcale nie oznacza, że cena wzrośnie też tylko o kilka %.


Cytat: Tomasz w 14.02.2014, 18:12poza tym wspomniane rozłożenie masy to przecież kluczowa sprawa, Koło na 19" feldze z taką oponą o tej samej masie co seryjne 18" z ST220 będzie miało znacznie większą bezwładność.
Ale gdyby posługiwać się tylko tym kryterium, to wszystkie eSTeki jeździłby na 205/55R16  :D
Ja akurat lubię czuć trzymanie w zakrętach, więc z chęcią skusiłbym się na szerszą oponę np. właśnie na wspomniane 235.

Na niemieckim forum ST220 widziałem zdjęcia autka z oponami 235/35R19, a nawet 245/30R20 na feldze Tomasona 8,5 ET40.
Prezencja była wręcz powalająca!
Ale nie wiem czy nie trzeba było tam zastosować zaginarki nadkoli...
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

marcin uk

Cytat: Tomasz w 14.02.2014, 17:12Koło na 19" feldze z taką oponą o tej samej masie co seryjne 18" z ST220 będzie miało znacznie większą bezwładność.

zastanawiam się o jakiej bezwładności mówisz.
Szersza opona = lepsza przyczepność, pewniejsze prowadzenie itd. itp.

załuż sobie 195 :) bardzo popularne i pojeździj poźniej porównaj do seryjnych 225 :)

Ja w Focusie "zwyklym" zalozyłem 225/45/17 i przelożyło się to w pewniejszym prowadzeniu auta.




« Dodane: 16.02.2014, 04:39 »

Cytat: Tomasz w 14.02.2014, 17:12Opony o tej samej nominalnej szerokości potrafią różnić się szerokością styku z nawierzchnią o 2 cm,
tak też ale też jest to kwestia jakie władujesz cisnienie w oponie.

ja miale bmw 525i na standardowych oponach tj. 4x 225 szer., w 535i przod 235 tyl 265 szer. różnica w jeździe bardzooo odczuwalna zwlaszcza w zakrętach

sseebbaa1

16.02.2014, 09:30 #263 Ostatnia edycja: 16.02.2014, 14:17 by sseebbaa1
Cytat: marcin uk w 16.02.2014, 04:34
zastanawiam się o jakiej bezwładności mówisz.
Marcin chodzi konkretnie o moment bezwładności koła i to, że opona o niższym profilu z reguły ma większy taki moment bezwładności. Trudniej ją rozpędzić.
To tak jakbyś miał dwa osobne krążki o identycznej średnicy zamontowane na ośkach przechodzących przez ich środek i oba krążki ważyłyby dokładnie tyle samo, ale w jednym większa masa byłaby na obwodzie, a w drugim masa rozłożona równomiernie. Gdybyś chciał poprzez ośkę (dla łatwiejszego wyobrażenia) zakręcić krążkami, to szybciej rozpędziłbyś krążek z równomiernie rozłożoną masą.

Podobnie jest z oponami. Jeżeli 18" i 19" cali ważą tyle samo, to z reguły 19" cali trudniej rozpędzić (nadać jej prędkość kątową), bo więcej masy jest na zewnątrz.

Ta kwestia nie ma nic wspólnego z prowadzeniem auta w zakrętach, bo tam akurat lepiej mieć opony o niższym profilu, a więc na feldze o większej średnicy.
Moment obrotowy koła ma większe znaczenie dla ścigających się na wprost. Dla ścigających się po torze (po zakrętach) moment bezwładności też jest ważny, ale tam szuka się kompromisu - rozpędzanie a trzymanie w zakrętach.

Cytat: marcin uk w 16.02.2014, 04:34jest to kwestia jakie władujesz cisnienie w oponie.
Tomaszowi chodziło o to, że opony bez względu na ciśnienie potrafią różnić się szerokością mimo, że teoretycznie są tego samego rozmiaru.
Na forach można spotkać zdjęcia pokazujące ułożone w stosie (identycznie napompowane i założone na takich samych felgach) opony, które to stosy ewidentnie różnią się wysokością. Zresztą sam kształt opony, jej przekrój poprzeczny też ma znaczenie. Bo jeden producent zrobi bardziej "balon", a inny bardziej prostokąt (mowa o przekroju poprzecznym), gdzie już od samej krawędzi zaczyna się bieżnik przylegający do podłoża.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

marcin uk

Cytat: sseebbaa1 w 16.02.2014, 08:30Trudniej ją rozpędzić.

18 a 19 przy silniku 3.0 o mocy ponad 200KM - o jakim momencie bezwładnośći mówimy Panowie :) To taj jak porównanie przyspieszenia mojego STeka co mojej BMW 535i - ST 7.6 do 100km BMW 6.9 :) czy wyczułem różnice w przyspieszeniu , nie :) w prowadzeniu i elastycznosi tak na konto bmw.

Zrozumiem jak kotoś w astre 1.4 włozy z 15" 195 na 17" 225 :)

Uważam, że na 19 235 autko będzie się lepiej prowadzić i lepiej prezentować.


Cytat: sseebbaa1 w 16.02.2014, 08:30Tomaszowi chodziło o to, że opony bez względu na ciśnienie potrafią różnić się szerokością mimo, że teoretycznie są tego samego rozmiaru.

Zgadzam się całkowicie z waszą opinią fakt jest tak. Dlatego lepiej wybrać pewne opony znanego producenta. Zapomniałem dodać, że masa auta też swoje robi moje ex bmw było o 150 kg cieższe niż STek i to wyczuwam przy ostrym prowadzeniu.

Ja wciąż podziwiam Wasze autka :) świetnie zrobione, detale itd. Dobra ide coś zrobić w aucie :)

sseebbaa1

Też mi się wydaje, że różnica momentu bezwładności pomiędzy 18 cali, a 19 nie jest taka duża.
Ale przesiadka z 225/40R18 na zimowy, sporo lżejszy, zestaw 205/55R16 jest na pewno wyczuwalna.
Tyle, że -co oczywiste- prowadzenie w zakrętach jest wówczas co najwyżej przeciętne.
Ja też wolę oponę o niższym profilu procentującą w zakrętach, nawet kosztem przyśpieszenia. Nie jestem fanem wyścigów na 1/4. Wolałbym doskonalić swoje umiejętności na torze.


A wracając do głównego tematu, czyli aktualności odnośnie mojego samochodu, to jutro mają dojechać nowe oryginalne amortyzatory Motorcrafta.
Zamierzam też kupić jutro w moich okolicach nowe sanki, bo wydaje się, że koło po stłuczce lekko ucieka do tyłu. To wskazywałoby na lekkie przesunięcie punktów mocowania wahacza. Koszt sanek to nie więcej jak 100zł, więc niewiele ryzykuję kupując je niejako na zapas (żeby mieć pewność, że wyeliminowałem wszystkie uszkodzone elementy).
Jak już będę miał amortyzatory i sanki (wahacze już są), to wszystko zostanie zmontowane i pojadę na sprawdzenie geometrii. Geometrię sprawdzę na tej samej maszynie, na której wcześniej już był ustawiany mój samochodzik, więc wynik powinien dać odpowiedź co do poprawności naprawy.

Już się nie mogę doczekać kiedy ujarzmię ponownie swojego smoka :)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

marcin uk

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Chciałem wyliczyć siłe oporu toczenia i moment bezwładności koła, ale potrzebowałbym 19" koleczka :)

Jeśłi rozmawazmy moment bezwładności to miedzy 19 a 18 nie bedzie praktycznie różnicy bedzie to absolutnie minimalna więc tutaj :) przy mocy autka powyżej 200KM nie ma co dyskutować.

A porównując masę koła w stosunku do oporu toczenia i obwodu toczenia nie bedzie wyczuwalna przy tej mocy 200KM :)

Obwód toczenia przy 225/40/18 = 1937mm
Obwód toczenia przy 235/39/19 = 1965mm


:) Gdyby byłó to autko z mocą 45KM może coś można było by wyczuć, ale nawe to można wyliczyć :)

Przedstawiłem wyżej jak można wyszytko wyliczyć :)




« Dodane: 18.02.2014, 00:57 »

Cytat: sseebbaa1 w 17.02.2014, 21:21oryginalne amortyzatory Motorcrafta.
Cytat: sseebbaa1 w 17.02.2014, 21:21Już się nie mogę doczekać kiedy ujarzmię ponownie swojego smoka
Każdy zna to uczucie jak autko stoji kilka dni nie używane :)

T

Cytat: sseebbaa1 w 17.02.2014, 21:21Też mi się wydaje, że różnica momentu bezwładności pomiędzy 18 cali, a 19 nie jest taka duża.
To zależy jak na to patrzeć, mamy tu do czynienia przynajmniej z czterema zagadnieniami:

1. koło 19" będzie statystycznie cięższe niż 18",
2. koło 19" ma gorszy rozkład masy niż 18" (bęben felgi jest o cal dalej od jej osi obrotu),
3. koło 235/35/19 ma większą średnicę niż 225/40/18,
4. szersza opona ma statystycznie większe opory toczenia.

Punkt 1. myślę, że jest jasny, punkt 2. dobrze wytłumaczyłeś, punkt 3. częściowo też, ale trzeba tu też zauważyć, że daje to efekt analogiczny do założenia nieco "dłuższej" skrzyni biegów.

Cytat: sseebbaa1 w 17.02.2014, 21:21
Ale przesiadka z 225/40R18 na zimowy, sporo lżejszy, zestaw 205/55R16 jest na pewno wyczuwalna.
No właśnie. A tak naprawdę szersza opona daje dużo mniej, niż by się mogło wydawać. Zdecydowanie większa jest poprawa subiektywna niż obiektywna. Obiektywnie, przeskoczenie o oczko wyżej pozwala przejechać zakręt z prędkością bodaj 1 czy 2 km/h szybciej, oczywiście na dobrej nawierzchni, bo na słabej może być na odwrót. No i szersza opona wyraźnie szybciej podda się aquaplaningowi. Stosunkowo największą, obiektywną poprawę widać w drodze hamowania na suchym.

Subiektywnie oczywiście wydaje się, że różnica jest dużo większa, bo jest bardziej twardo, bo bardziej czuć nawierzchnię, bo opona później zaczyna "piszczeć" etc. Ale to jest trochę tak jak z przeróbkami mechanicznymi, które zmieniają dźwięk silnika na bardziej agresywny -- ludziom wydaje się, że auto jeździ szybciej, nawet jeśli jedzie tak samo albo nawet wolniej. :)

Generalnie różnica pomiędzy średnią (nie mówiąc o słabej), a topową oponą jest dużo większa i zwykle jednoznacznie pozytywna w każdym warunkach, a pomimo tego wiele osób zakłada koła o numer większa, ale ze znacznie gorszą oponą (bo taka sama byłaby droższa niż przy mniejszym rozmiarze).

Cytat: marcin uk w 17.02.2014, 23:55Jeśłi rozmawazmy moment bezwładności to miedzy 19 a 18 nie bedzie praktycznie różnicy bedzie to absolutnie minimalna więc tutaj Smiley przy mocy autka powyżej 200KM nie ma co dyskutować.
Co to jest 200 KM. :) Mamy XXI wiek. Tak naprawdę już seryjne felgi w ST220 są przewymiarowane, optymalne byłyby zapewne 17" 225/45/17. Zresztą poprzednie EVO wychodziło seryjnie na 17". Teraz jest po prostu moda na wielkie felgi, zakłada się je nawet do słabych aut, bo fajnie to wygląda, ale uzasadnienia technicznego nie ma to żadnego. A już w szczególności, gdy ktoś jeździ po polskich drogach, nie zawsze równych i nie zawsze suchych.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Cytat: Tomasz w 18.02.2014, 19:00A tak naprawdę szersza opona daje dużo mniej, niż by się mogło wydawać. Zdecydowanie większa jest poprawa subiektywna niż obiektywna.
Oczywiście, że efekt placebo często gra pierwsze skrzypce.
Ale opon 205/55R16 to ja bym nie założył do swojego ST. Nawet jeżeli przyśpieszenie jest lepsze. Miałem okazję jeździć na takich oponach w TDCi i wiem, że zbyt wysoki profil opony niepotrzebnie wprowadza bujanie w zakrętach. Precyzyjne zawieszenie Mondeo mk3 zasługuje moim zdaniem na opony, które lepiej przełożą wszelkie siły na asfalt.
Natomiast profil opony 40 powoduje, że wszelkie reakcje na ruchy kierownicą są dużo szybsze, a przy wyższej oponie to musi najpierw dość do ugięcia bocznego opony i dopiero (z opóźnieniem) zaczyna ona przenosić siły skrętne, a w samym zakręcie opona "kładzie się".


Cytat: Tomasz w 18.02.2014, 19:00Generalnie różnica pomiędzy średnią (nie mówiąc o słabej), a topową oponą jest dużo większa i zwykle jednoznacznie pozytywna w każdym warunkach, a pomimo tego wiele osób zakłada koła o numer większa, ale ze znacznie gorszą oponą (bo taka sama byłaby droższa niż przy mniejszym rozmiarze).
Ja akurat przykładam bardzo dużą uwagę do wyboru opon od czasu jak rozwaliłem swoje Mondeo mk2 właśnie poprzez kiepskie opony. Od tego czasu można powiedzieć, że nie dopuszczam nawet myśli, że zaoszczędzę jakieś pieniądze na oponach. Wolę już zaoszczędzić na czymś innym.
Nauczyłem się, że albo oszczędzam na oponach, albo na blachach w samochodzie  8)
Zresztą najlepszym potwierdzeniem jest to, że nawet specjalnie ściągałem z Niemiec opony zimowe, aby dostać takie które miały najlepsze parametry na mokrym (w Polsce były niedostępne).
Zatem jeżeli porównuję różne rozmiary opon, to przyjmuję założenie, że zestawiamy opony o identycznych współczynnikach tarcia itp., a ewentualne różnice wynikają tylko właśnie z różnic w wymiarach.


Cytat: Tomasz w 18.02.2014, 19:00Teraz jest po prostu moda na wielkie felgi, zakłada się je nawet do słabych aut, bo fajnie to wygląda, ale uzasadnienia technicznego nie ma to żadnego. A już w szczególności, gdy ktoś jeździ po polskich drogach, nie zawsze równych i nie zawsze suchych.
Z ostatnim zdaniem tego cytatu mogę się zgodzić. Rzeczywiście wyższa opona daje przewagę na polskich drogach. Ja sam jeżdżąc S-Maxem żony (opony letnie 225/55R17) wyprzedzam na gorszych drogach dużo lepsze i mocniejsze fury, które na dziurawym odcinku drogi muszą zwalniać, bo jadą na niższym profilu.

Ale wcześniejsze stwierdzenie, że niższy profil opony nie ma żadnego technicznego uzasadnienia nie przekonuje mnie. Takie generalizowanie może mieć sens tylko właśnie na dziurawych odcinkach polskich dróg lub w Rosji :) gdzie większość dróg to w zasadzie poligon hehe
Na normalnych asfaltach opona o niższym profilu jest lepsza - daje bardziej bezpośrednie przełożenie ruchów kierownicy i lepsze czucie sił działających na koła. Większa ilość gumy (na szerokość) w prosty sposób też przekłada się na trzymanie. Tak jak wspomniałeś hamowanie również jest dużo lepsze i stabilniejsze. Aquaplaning pomijam, bo tego przy szerszych oponach po prostu nie przeskoczy się.

Wiadomo, można przesadzić z szerokością opony i wielkością felgi, co jest częste przy tuningu optycznym. Ale w mojej ocenie standardowe opony do ST220 nie są wcale najlepszym możliwym wyborem na polskie drogi w porównaniu z możliwościami naszej V6. Ja mam obniżone zawieszenie, a mimo to nie czuję jakiegoś wielkiego dyskomfortu na nierównościach drogi. A przecież standardowe zawieszenie ST jest jeszcze bardziej komfortowe.
Ostatecznie (uwzględniając Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.m.in. Twoje uwagi Tomasz) zostałbym nawet przy profilu 40, ale szerokość opony zdecydowanie bym zwiększył.
Na marginesie - spalaniem nie przejmuję się.

Podsumowując - profil 40 wydaje się odpowiedni i tu się z Tobą zgadzam, że nie ma sensu niżej. Niższe oponyy nie do końca na cywilnych drogach przyniosą korzyści w postaci szybszych przejazdów.
Ale szerszą oponę to bardzo chętnie bym założył do ST220.
Gdybym miał zakładać szersze opony, to chciałbym poczuć różnicę szerokości i mój wybór padłby zapewne na aż 245/40R18 na feldze 18x8,5. Wiem, że to prawdopodobnie oznaczałoby użycie zaginarki nadkoli żeby wszystko się zmieściło, ale dużo lepszy efekt przyczepności byłby na pewno łatwo wyczuwalny.



Dobra. Mam nadzieję, że już niedługo nie będę musiał się zadowalać teoretycznymi rozważaniami (jak wyżej) i w końcu dosiądę swój samochodzik. Dzisiaj doszły amortyzatory Motorcrafta. Niestety przez zaganianie zapomniałem o oczywistej rzeczy jaką jest zamówienie do amortyzatorów jeszcze odbojów, łożysk mocowania i osłon amortyzatorów. Jutro to dojedzie i wtedy też chyba wstawię zdjęcia nowych części.

Cała historia ze stłuczką (w dniu 17.12.2013) spowodowała, że tak naprawdę nie przetestowałem porządnie tych moich opon Bridgestone Blizzak LM-32S w rozmiarze 225/40R18. Zrobiłem na nich zaledwie 222 kilometry i to w temperaturach coś około 8-9 stopni Cels JUŻa, a więc nie za bardzo zimowych.
Teraz to już chyba przyjdzie czas na montowanie letniego zestawu... No chyba, że ktoś ma jakieś przecieki odnośnie pogody w najbliższym czasie? :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

MAG

245/40/18 w ST220???

Przecież to jest rozmiar niemal taki jaki fabrycznie ma S-Max...
Jeżeli juz chciałbyś koniecznie wchodzić w tak szerokie kapcie to musiałbys zalozyc 245/35/18.

Btw - Mondeo Mk4 na 18-tce ma 235/40 fabrycznie...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0