Pomiar mocy i momentu w ScanXL

bd77, 26.07.2010, 09:57 « poprzedni - następny »

bd77

pomiar momentu robi się tak:
- wpisujesz końcowe przełożenie dla wybranego biegu (ze względu na osiągane prędkości 3ka maks 4ka wydaje się optymalna) - możesz dać mu to zmierzyć, różnice są na poziomie kilku procent
- rozmiar opony (podobno zmierzenie długości obwodu toczącego się po asfalcie przedniego koła jest dokładniejsze)
- masa (w mojej wersji jest w funtach, choć układ jednostek mam wybrany metryczny)
- wybierasz bieg, dla którego masz wpisane przełożenie
- jedziesz tak na 1250 rpm lub mniej jak lubisz
- wciskasz "rozpocznij pomiar" czy jakoś tak i OK
- but w podłogę
- i tak do ocięcie lub np. 4500 potem puszczasz gaz i nie ruszając hamulca czekasz na wykres

warto sprawdzić, czy w ogóle udaje się uzyskać powtarzalny wynik,
bo tylko wtedy można robić jakiekolwiek porównania po modach

podobno wciśnięcie hamulca po puszczeniu gazu może dać inne wyniki

warto pamiętać, że soft nie uwzględnia oporów toczenia itd.

co ciekawe w mojej wersji jest tak (w każdym razie tak wyszło z lektury forum producenta),
że obroty są liczone z prędkości i rozmiaru opony, a nie czytane z czujnika (łatwo to sprawdzić dając nieprawdziwy
rozmiar opony)

moim zdaniem można równie dobrze skorzystać z loggera prędkości i rpm w czasie z możliwie częstym pomiarem
i z tego policzyć wszystko samemu, tylko jakoś nie znalazłem loggera, który by zadziałał na moim elmie.

a do pisania samemu jestem zbyt leniwy:)

eng

Starałem się mierzyć w ScanXl moc auta ale powychodziły jakieś bzdury. Jak mierzyliśmy moc silnika Snajperowi na lotnisku w Krzywej to wyszło, że jego diesel ma 20 koni hehe :D

T

A u mnie działa i wychodzą w miarę sensowne, powtarzalne wyniki. Tylko żeby wartości bezwzględne były w miarę dokładne trzeba by to jakoś skalibrować z normalną hamownią, chociaż nie wiem czy jest sens to robić, bo ta ScanXL-owa hamownia służy raczej do obserwowania efektów dokonanych zmian, a w tym celu wartości bezwzględne są mało istotne. No i trzeba też pamiętać, że ScanXL mierzy moc/moment na kołach, a nie na silniku.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

eng

Mało istotne? Możnaby zmierzyć ScanXl i potem na Hamowni i dzięki temu mniej więcej wiedziałbyś ile koni realnie dala konkratna modyfikacja.

T

Cytat: eng w 26.07.2010, 22:28
Mało istotne? Możnaby zmierzyć ScanXl i potem na Hamowni i dzięki temu mniej więcej wiedziałbyś ile koni realnie dala konkratna modyfikacja.
Przecież i tak wiem. Powiedzmy, że ScanXL zawyża mi o 10%, to przy 5 KM da różnice 0,5 KM czyli nieistotną, bo mniejszą niż różnice pomiędzy kolejnymi pomiarami. Po za tym mnie interesuje głównie to, czy jest lepiej czy nie.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Tomasz - a Ty jak dokonujesz pomiar ScanXLem? BTW - pytałeś czy mam już ELMa - zapomniałem Ci napisać, że mam.

bd77

jeśli wyniki bez modów są powtarzalne, to narzędzie hamowni w scanxl / pcmscan jest bardzo przydatne do pomiarów
względnej zmiany wartości momentu mocy i przebiegu krzywej

jakoś tylko nie mogę znaleźć czasu i ładnej pustej drogi, żeby pojeździć z godzinkę i pomierzyć:)

w upalne dzień (30C) na 3ce wyszło mi 313Nm przy 2,5k rpm i około 90 koni przy bodajże 3,1k rpm
wykres bardzo szybko opadał, co zrzuciłem na słabość IC

potem spróbowałem na 4ce, ale dociągnąłem tylko do 3000 obrotów - moment maksymalny był niższy i wcześniej,
ale spadek krzywej momentu wolniejszy, jakby lepszy przepływ powietrza pomagał mu się utrzymać

zrobię może sceenshoty wykresów i wrzucę



bd77

znalazłem wykresy. było wtedy jakieś 30 stopni C, godzina 14.
niestety nie są z tego samego odcinka drogi
dokładne przełożenia dla wykresów: 2ka = 7,588; 3ka = 5,052; 4ka = 3,42

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



T

Jaką masz skrzynię? 5 czy 6?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

bd77

6tka, przełożenia spisałem z jakiegoś forum:)

T

Znalazłem jakiś swój stary wykres:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Bauma

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY a tym się ktoś bawił z Was?

Petersan

Cytat: Bauma w 01.08.2010, 11:43
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.youtube.com/watch?v=0-DFbJQbeSY a tym się ktoś bawił z Was?

ciekawe...
trzeba się zakręcić wokół tego i sprawdzić.

chociaż materiał wydaje się tendencyjny.
zastanawia mnie, czy gość chociaż dobrze skalibrował G-techa  :D

tutaj jeszcze jeden:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.youtube.com/watch?v=2Tyozgkc7dE&feature=related
pzdr
Peter

T

Myślę, że pomiar programem w stylu ScanXL może być dokładniejszy niż wszelkimi wynalazkami w stylu G-tech. W końcu taki program bierze dane z czujników auta, które są raczej dość dokładne.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

KLUSEK

To wszystko mozna recznie policzyc :)

Wystarczy ze z ELMa zlogujemy obroty silnika i predkosc. Bedziemy mieli ramki czasu oraz obroty i predkosc w czasie. Z czasu i predkosci wyliczamy przyspieszenie. Dalej mozemy wyliczyc z masy i przyspieszenia moc, a z mocy i obrotow i przelozenia moment :) I mamy swoja hamownie prywatna w excelu :)