[Mondeo][MK3] Wyrzucamy katalizator?

bd77, 24.05.2010, 11:43 « poprzedni - następny »

Polarny

Wydaje mi się, że jednak pusty katalizator nie wpłynie jakoś specjalnie negatywnie na przepływ spalin. Dlaczego? Ponieważ ma on określone średnice slotu i wylotu. Krótko mówiąc to, że ma nieco większą pojemność w środku nic nie da, bo i tak wydobędzie się z niego tyle spalin na ile pozwolą otwory. To tak działa butelka. Gdy przechylimy ją, to nie ważne jaka średnica w środku, a ważna średnica wyjścia. Więc nie będize różnicy.
Niestety pomiarów głośności nie wykonam, bo wygłuszenie jest już założone i niebardzo widzi mi się je ściągac z kata. Samego kata niestety jeszcze nie zamontowałem. Zrobię to jakoś na dniach. Dam wtedy znać.

Uważam, że oryginalny de-cat ma tylko jedną istotną przewagę - jest nieco lżejszy. Ale ma też minus - od razu widać, że nie ma katalizatora.

bd77

Cytat: Polarny w 02.06.2010, 08:28
Wydaje mi się, że jednak pusty katalizator nie wpłynie jakoś specjalnie negatywnie na przepływ spalin.

podejrzewam, że możesz się mylić, gdyby sprawność przepływu gazów była zależna tylko od średnicy wlotu i wylotu,
to współczynnik oporu powietrza dla auta zależałby z grubsza od maksymalnego przekroju poprzecznego

ale nie sądzę, żeby różnica była duża pomiędzy rurą decat i pustym katem,
fajnie by było zobaczyć wykresy z hamowni

heko

...to nie chodzi ilość jaka może przepływać przez pustą puszkę...tylko o rezonans gazów
właśnie pojemnością można regulować napełnianie i opróżnianie się ukł. wydechowego...no i turbinka może trochę wariować...  
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning

Polarny

Heko - jeżeli masz rację, to znaczy, że moje rozwiązanie będzie idealne, ponieważ pojemność jest tylko niewiele większa (o wypełnienie kata). Natomiast przy rurce pojemność układu jest znacząco mniejsza, co oznacza, że taki decat powinien negatywnie wpłynąć. Wydaje mi się jednak, że mimo wszystko w obu przypadkach nie powinno być większej różnicy, bo przecież wydechy zapychają się, jest różna temperatura na zewnątrz i wiele wiele innych czynników. Mimo wszystko auta to nie sprzęt labolatoryjny, który jest perfekcyjnie spasowany i każda zmiana parametru istotnie wpłynie na jego pracę. Są miejsca, gdzie te parametry są istotne, ale uważam, że wydech to miejsce z takimi marginesami, że wszystko jest w stanie przebaczyć.

W praktyce w sumie można sobie gdybać, ale bez sensownych pomiarów nie ma szans na stwierdzenie jak jest. Trzeba będzie na jakimś zlocie kiedyś sprawdzić w praktyce i do jednego auta zamontowac kat, pusty kat i de-cat. To chyba jedyna droga. Ja mam dwa pierwsze - jak ktoś użyczy de-cata, to można pomyśleć.

T

Nie chodzi tylko o pojemność, ale też o falę odbite. Taka komora rozprężające zaraz za kolektorem wydechowym to złe rozwiązanie, aczkolwiek przypuszczam, że w przypadku tego silnika będzie to różnica w okolicach błędu pomiaru... Tak czy inaczej proponuję jednak odżałować te 50 zł i zamontować tłumik przelotowy w obudowie kata.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Tutaj nie chodzi o odżałowanie 50 zł.

Możesz nieco szerzej opisać temat fali odbitej? W sensie czy widzisz jakieś konkretne problemy i z czym są one związane.
Miej ciągle w pamięci, że jest to element o oryginalnym kształcie i pojemności. Brak obecności wypełnienia powoduje mniejszy opór stawiany przez element. Więc niebardzo rozumiem w może być problem.

Ci którzy twierdzą, że będą negatywne skutki proszę o spróbowanie zdefiniowania ich. Postaram się zwrócić uwagę na nie po zamontowaniu.

Cinkciarz

Dokładnie tez o tym mysle rura przelotowa w obudowie kata po pierwsze masz spokój na przegladzie i unikasz niewygodnych pytan ale z drugiej strony powiem wam ze juz mialem taka sytuacje w mazdzie 323F tam mi sie cała ceramika w kacie posypała i zrobil sie pusty osiagi od razu sie polepszyly :D ale to bylo tylko czuc podczas jazdy a jak to wplywalo pod wzgledem technicznym to tego nikt nigdy nie sprawdzil ale spoko sie jezdzilo
Było Mondeo Mk3 2.0 TDCi ST  ...   a jest   ...   Pontiac Trans Am 5.7 GTA   ...    Vw Caddy 1.4  ...   Suzuki GSX-R K7 600

T

Cytat: Polarny w 02.06.2010, 10:11
Możesz nieco szerzej opisać temat fali odbitej? W sensie czy widzisz jakieś konkretne problemy i z czym są one związane.
Wyobraź sobie co się dzieje gdy przez takie coś przechodzą spaliny. Przy wlocie ich prędkość spada ze względu na większą średnicę, a przy wylocie część z nich trafia w ścianki przy zwężeniu i zaburza przepływ.

Jak duży ma to wpływ na osiągi to zależy od silnika. Zapewne w silniku doładowanym będzie z tym mniejszy problem niż w N/A. Zależy to też od tego na ile dokładnie wydech został obliczony do konkretnego silnika.

Cytat: Polarny w 02.06.2010, 10:11Brak obecności wypełnienia powoduje mniejszy opór stawiany przez element. Więc niebardzo rozumiem w może być problem.
Z tym, że pusty kat będzie najpewniej lepszy od pełnego się zgodzę, ale rurka o odpowiedniej średnicy (lub tłumik przelotowy) byłaby jeszcze lepsza. ;)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Cytat: Tomasz w 02.06.2010, 10:24
Wyobraź sobie co się dzieje gdy przez takie coś przechodzą spaliny. Przy wlocie ich prędkość spada ze względu na większą średnicę, a przy wylocie część z nich trafia w ścianki przy zwężeniu i zaburza przepływ.
Gdy mam pełny katalizator, to spaliny trafiają na niego i tam stanowczo spada ich prędkość. Już wtedy mamy lekkie odbicie fali, więc silnik jest do tego przystosowany. Natomiast w moim przypadku jest tak, że spaliny wpadają, ich prędkość nieznacznie spada, ale zauważ, że cały kat wypełnia się powietrzem, więc nie do końca zajdzie odbicie. Chodzi o to, że fala która może się odbić natychmiast trafia na dużą ilość powietrza pędzącego w przeciwną stronę. Ponieważ kat jest szerszy, więc ilość tego powietrza także. Ponadto miałoby to miejsce, gdyby obudowa nie była wyprofilowana. A ona jest w środku tak wyprofilowana, że powietrze nie odbija się, lecz zwęża się. Taka wygląda moja teoria (-:

Cytat: Tomasz w 02.06.2010, 10:24
Z tym, że pusty kat będzie najpewniej lepszy od pełnego się zgodzę, ale rurka o odpowiedniej średnicy (lub tłumik przelotowy) byłaby jeszcze lepsza. ;)
A co myślisz o czymś takim. Otóż pusty kat w stosunku do rurki różni się pojemnością. Oznacza to, że turbina nagle przyspieszając ma za sobą puszkę, która może przyjąć szybko pierwszą dawnę potwietrza zanim całość rozpędzi się w dalszej części wydechu. Efekt więc może być taki, że na pustym kacie turbina będzie miała lepszy czas reakcji i lepiej wkręcała się, niż w przypadku rurki, gdzie owego efektu pojemnościowego nie ma. To moja druga teoria (-:

Co o tym sądzicie?

T

Cytat: Polarny w 02.06.2010, 11:04
Gdy mam pełny katalizator, to spaliny trafiają na niego i tam stanowczo spada ich prędkość. Już wtedy mamy lekkie odbicie fali, więc silnik jest do tego przystosowany.
Oczywiście, że przy katalizatorze występuje wiele niekorzystnych zjawisk, ale przecież nikt nie twierdzi, że katalizator służy osiągom. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin, a przy okazji ogranicza niestety w pewnym stopniu moc silnika. Tak jak pisałem zgadzam się, że w silniku doładowanym zazwyczaj wydrążony kat będzie lepszy od pełnego, ale czy nie lepiej zastosować jeszcze lepsze rozwiązanie?

Jeszcze co do średnicy, to średnica efektywna wydrążonego kata nie jest przecież taka jak pełnego, tylko większa. Trudno powiedzieć jak to wpłynie na pracę silnika, znane są przypadki, kiedy wydrążenie kata (a nawet zastąpienie go rurką) bez remapu powoduje jakieś brzydkie zafalowania w przebiegu momentu.

Cytat: Polarny w 02.06.2010, 11:04
A co myślisz o czymś takim. Otóż pusty kat w stosunku do rurki różni się pojemnością. Oznacza to, że turbina nagle przyspieszając ma za sobą puszkę, która może przyjąć szybko pierwszą dawnę potwietrza zanim całość rozpędzi się w dalszej części wydechu. Efekt więc może być taki, że na pustym kacie turbina będzie miała lepszy czas reakcji i lepiej wkręcała się, niż w przypadku rurki, gdzie owego efektu pojemnościowego nie ma.
Myślę, że gdyby tak było, to takie rozwiązanie byłoby stosowane fabrycznie. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

heko

...w TDCI po wywaleniu kata właśnie jest taka sytuacja....turbinka rozkręca się zbyt szybko....później następuje korekta...i właśnie widać to na wykresach...mocne zafalowanie...a pozostawienie pustej obudowy zwiększa ten efekt :(
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning

Cinkciarz

Ja dzisiaj wykonałem telefon do jednego tłumikarza i powiedzial mi ze bez problemowo usunie mi kata i jak chce to wyszystkie tlumiki zapytalem o cene takiej modyfikacjii to mi poweidzial ze jeszcze on bedzie musial mi doplacic bo wzamian za to oddam mu starego kata czyli oplacalo by sie;)
Było Mondeo Mk3 2.0 TDCi ST  ...   a jest   ...   Pontiac Trans Am 5.7 GTA   ...    Vw Caddy 1.4  ...   Suzuki GSX-R K7 600

bd77

starego kata bym nie oddawał, jak pojawią się przepisy odnośnie składu spalin, to Ty będziesz bulił u tłumikarza;)

Cinkciarz

Kat nie jest mi potrzebny wiekszosc czasu samochod mam za granica wiec nie przejmuje sie
Było Mondeo Mk3 2.0 TDCi ST  ...   a jest   ...   Pontiac Trans Am 5.7 GTA   ...    Vw Caddy 1.4  ...   Suzuki GSX-R K7 600

weksla

Tak myślałem, jak napisał heko, pojawia się pofalowany wykres, dla mnei jest on nie do przyjęcia, przykład Oktan, po założeniu decata, mając super wykres pojawiły mu się zaburzenia.
Jeśli i mi pojawią się fale po usunięciu kata to ja odpadam:)
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps