Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Osłona termiczna stożka

Rijndael, 29.05.2010, 18:07 « poprzedni - następny »

Rijndael

29.05.2010, 18:07 Ostatnia edycja: 24.11.2010, 20:21 by badger
Witajcie

Bardzo wiele osób zmienia seryjny airbox na filtr stożkowy. Efekt taki zmian bywa różny w zależności od silnika i staranności wykonania konkretnego dolotu, nigdy jednak nie można zapomnieć o osłonie termicznej. Pamiętajmy, że liczy się masa zassanego powietrza, nie jego objętość, a masa maleje wraz ze spadkiem gęstości, która z kolei jest tym mniejsza im wyższa jest temperatura. Innymi słowy modyfikując dolot trzeba zadbać o to, by zasysane było zimne powietrze, a nie gorące, z okolic silnika.

Wbrew pozorom taką osłonę można wykonać bardzo łatwo. Należy zaopatrzyć się w sześcienny pojemnik (np. wiaderko) i wyciąć z niego odpowiedni kształt. To w zupełności wystarczy, nie ma potrzeby wykonywania osłon z aluminium, plastikowa osłona może działać wręcz lepiej, bo metale mają zasadniczo dużo wyższą przewodność cieplną niż tworzywa sztuczne. Bardzo istotne jest wykonanie osłony w taki sposób, by rzeczywiście "łapała" zimne powietrze wlatujące do komory silnika i odgradzała filtr od tego rozgrzanego przez silnik.

Dla dobra nauki ;) wykonałem taką osłonę pasującą do Mondeo mk3. Sprawdzała się bardzo dobrze, powietrze w dolocie miało temperaturę niemal identyczną z temperaturą otoczenia nawet przy minimalnych prędkościach.

Oto zdjęcia z podanymi wymiarami:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Jeśli macie pytania, to piszcie. ;)
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

GaBB

Dzięki za opis. Motyw wiadra mi się podoba :D będę tworzył...jedno co zmienie to jeszcze uszczelnienie zeby osłona stykała się z maską żeby sprawniej działała.
-----
Pozdrawiam,
Marcin

weksla

Rijndael bardzo dobry opis:) dzięki
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps
Ford Focus ST225--------------------> 400ps

Rijndael

Cytat: GaBB w 30.05.2010, 21:38
będę tworzył...jedno co zmienie to jeszcze uszczelnienie zeby osłona stykała się z maską żeby sprawniej działała.

Początkowo chciałem dać na górze gumową uszczelkę, ale po zmierzeniu temperatury w dolocie okazało się, że nie ma takiej potrzeby, bo tak jak napisałem temperatura i tak była na poziomie temperatury zewnętrznej. Mniejsza już być nie może. ;) Oczywiście będzie tak pewnie tylko wtedy, gdy maska ma wygłuszenie -- nie przylega ono do niej ściśle, więc po zamknięciu maski całość sama się uszczelnia.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

eng

GaBB zatem czekamy na stożek do V-ki :D hehe. Oczywiście dla Administracji cena będzie chyba wyjątkowa;>? hehe. Co do pomiarów na aucie to kiedyś się zgadamy.

sseebbaa1

28.08.2015, 14:30 #5 Ostatnia edycja: 26.11.2019, 20:45 by sseebbaa1
Odświeżam temat i przedstawiam:

Osłona termiczna filtra stożkowego w Mondeo ST220 by Rijndael


Przedstawiam nowszą wersję obudowy (osłony) termicznej filtra stożkowego wykonaną przez kolegę Rijndaela, pasującą do Mondeo ST220. Taką obudowę wraz z filtrem odkupiłem od niego.
Zatem żeby było jasne - niniejszym postem nie przypinam sobie orderów, a jedynie prezentuję konstrukcję kolegi.
Zdaję też sobie sprawę, że powtarzam tu pewne rzeczy powiedziane już przez Rijndaela, lecz opisuję obudowę na dużo większy filtr, niż to przedstawiono w pierwszym poście i warto żeby wszystko było jasne.

Oto przedmiot zainteresowania - filtr stożkowy i osłona termiczna w moim ST220 :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Osoby planujące założenie większego filtra w miejsce standardowego airboxa muszą uporać się z koniecznością odseparowania ,,stożka" od gorącego powietrza wytwarzanego przez mocno nagrzewający się silnik. To zadanie spełnia właśnie osłona termiczna.
Jeżeli takiej osłony nie zastosuje się, to w przypadku Mondeo ST220 niemalże pewne jest, że moc samochodu zmniejszy się(!), co wynika z faktu zasysania ciepłego (a więc mniej gęstego powietrza). Silnik ST220 słynie z mocnego grzania się, a jednocześnie sam silnik wypełnia mocno komorę silnikową i nie ma szans na samoistne zasysanie WYŁĄCZNIE zimnego powietrza.


Obudowę najłatwiej wykonać z jakiegoś plastikowego kwadratowego pojemnika np. kanciastego wiadra.
Tworzywo sztuczne będzie nawet lepsze od metalu, gdyż tak łatwo nie przeniesie temperatury (metal nagrzewa się). Minimalne wymiary takiego wiadra wynikają ze zdjęć i wymiarów tam podanych.

Poniższy opis potraktujcie tylko jako ogólną wskazówkę do działań, a nie gotowy opis z dokładnymi wymiarami. Takie wiadro każdy powinien docinać stopniowo w miarę dopasowywania do wymiarów planowanego filtra stożkowego, kształtów komory silnikowej i ustawienia wlotu powietrza przechodzącego przez filtr.
Zatem lepiej wyciąć na początek trochę większy kształt, a potem stopniowo docinać.

Zauważcie, że osłona termiczna oraz sam filtr wystają zdecydowanie w górę poza krawędzie komory silnika, co wynika z wybrzuszenia maski (górne krawędzie osłony powinny dotykać wewnętrznej strony maski.
Tu ważna informacja - osłona stożka kupiona przeze mnie od Rijndaela wymagała usunięcia maty wygłuszającej (tej trzymającej się od spodu maski). Zresztą ta mata jest całkowicie niepotrzebna w pięknie brzmiącym V6, więc ja pożegnałem się z nią bez najmniejszego żalu.
Jeżeli jednak ktoś zostawi sobie matę wygłuszającą z jakichś niezrozumiałych powodów, to będzie musiał zmniejszyć odpowiednio wysokość osłony.

Filtr oraz osłona wystająca ponad górne krawędzie błotników :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.






« Dodane: 28.08.2015, 14:30 »

Osłona po wyjęciu z auta prezentuje się tak :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A tutaj trochę wymiarów osłony. Jednak powtarzam - nie traktujcie tego jako precyzyjnego wyznacznika, a raczej jako pokazanie przykładowej osłony.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Od góry :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Rijndael ciekawie wykombinował sposób mocowania osłony do nadwozia.
Wykorzystał jeden z gwintów na kielichu lewego przedniego amortyzatora (na który została nakręcona nakrętka rozm.8 ) oraz wykorzystał element z oryginalnego airboxa - taką stopkę wciskaną w gumowy otwór. Dalsze zdjęcia to wyjaśnią.

Tutaj ten gwint (skok gwintu normalnie nie pasuje pod taką nakrętkę, bo bardziej przypomina blachowkręt - jednak nakręcenie na niego metalowej nakrętki rozm.8 nagwintuje go w taki sposób, że wszystko będzie się trzymało) :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A tutaj otwór na ten gwint :
(rzut od przodu)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.






« Dodane: 28.08.2015, 14:33 »

Na powyższym zdjęciu widać też stopkę odciętą od oryginalnego airboxa. Stopka wystaje około 2 cm, czyli tylko tyle ile potrzeba na jej wciśnięcie w gumowy otwór.

Zbliżenie na stopkę :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Radzę otwór na gwint oraz dokładną pozycję tej stopki ustalać na samym końcu projektu - już po ustaleniu wszystkich innych wymiarów.
Miejsce otworu na gwint samo się zaznaczy przez dociśnięcie osłony do ostrego zakończenia gwintu.


Na poniższych zdjęciach widać, że spód osłony mógłby mieć minimalnie lepszy kształt (sięgający dalej).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Nie jest to jednak problemem, bo dopływ gorącego powietrza jest w tym miejscu blokowany przez podstawę oryginalnego airboxa (tą z gumowymi otworami na stopki). Podstawy tej nie usuwamy, gdyż jak już wspomniałem jest wykorzystywana do stopki trzymającej osłonę.
Tutaj widać podstawę i jej dwa otwory. Opisywana osłona termiczna wykorzystuje tylko jeden otwór po lewej stronie (bliżej przodu pojazdu).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tu jeszcze widok osłony ,,do góry nogami" :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Na koniec podam jeszcze wymiary ,,stożka", który jest zastosowany do tej konkretnie obudowy.
Jest to chyba największy filtr, jaki zmieścił się pod maską, w miejsce standardowego airboxa.
Filtr Simota :

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Brzegi osłony zostały zabezpieczone jakimś kawałkiem przeciętego wzdłuż węża (lub uszczelki), umocowanego plastikowymi opaskami zaciskowymi.



Mam nadzieję, że opis pomoże innym własnoręcznie wykonać osłonę. Warto pomęczyć się, bo dźwięk silnika POZA montowaniu tak ogromnego filtra stożkowego wynagrodzi wszelkie trudy.
Jeżeli chodzi o dźwięk, to moim zdaniem jest to bardzo dobra modyfikacja. Codziennie delektuję się wrażeniami słuchowymi - przy gazie w podłodze dźwięk z poszczególnych cylindrów jest wyraźnie słyszalny już od 2.500 obr/min, a nie od 3.500 obr/min jak przy airboxie (dźwięk pojedynczych tłoków jest też wyraźniejszy, lecz tylko przy mocnym wciskaniu gazu - to oznacza, że można ciągle po cichutku podjechać pod dom).

Założenie ,,stożka" bez osłony termicznej oczywiście też wywoła tak samo piękny dźwięk, ale spowoduje na 99% spadek mocy. Komora silnikowa Mondeo ST220 jest szczególnie mocno wypełniona silnikiem i nie ma co liczyć, że zimne powietrze jakoś tam dotrze do filtra i nie wymiesza się z bardzo gorącym powietrzem wytwarzanym przez silnik (zwłaszcza przy niższych prędkościach - np. start spod świateł a tu brak mocy :) ).

Koszt wiadra jest tak niewielki, że można od razu kupić więcej niż jedną sztukę i bawić się w docinanie odpowiedniej obudowy filtra.

Wszelkie uwagi majsterkowiczów odnośnie szczegółów technicznych osłony są mile widziane!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

yayko


bishop

Jak zawsze pełen pro opis plus fotki. Szacunek.

Rijndael

29.08.2015, 13:08 #8 Ostatnia edycja: 29.08.2015, 13:10 by Rijndael
Świetny opis, Seba, będziemy mogli tu przekierowywać wszystkich pytających o stożki. :)

Od siebie dodam jeszcze, że zanim wykonałem powyższą osłonę (obecnie w aucie mam identyczną) przetestowałem wiele innych. W tym takie bardziej zabudowane. Wszystkie działały gorzej. Także nie kombinujcie z zabudowywaniem stożka np. od przodu czy od góry, bo nie będzie lepiej tylko wręcz przeciwnie.

Druga sprawa -- w zasadzie ta osłona to nie tyle osłona, co "chwyt" powietrza. Jej zadaniem jest "łapanie" zimnego powietrza, które wpada do komory silnika od przodu podczas jazdy lub dzięki wentylatorom. Dlatego własnie ma taki, a nie inny kształt. I dlatego ważne jest, żeby dobrze przylegała do maski...

...i tu dochodzimy do trzeciej kwestii, czyli materiału, z której zostanie wykonana. Tak jak napisał Seba, najlepiej wykorzystać pojemnik z tworzywa. Przy czym wazne, żeby to tworzywo było elastyczne. Idea tej konstrukcji jest taka, że maska dociska całość, uszczelniając ją i stabilizując.

« Dodane: 29.08.2015, 13:10 »

Tutaj ta sama osłona w wersji do mojego silnika:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Różnice są tylko takie, że wlot ma nie na 3", ale na 3,5" i ma dodatkowe miejsce na filtr czujnika IAT.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

ethernal

Czy te same zasady dot. dolotu należy stosować do silników uturbionych? Chodzi mi konkretnie o 2.5T R5. Kolejne pytanie czy w tym silniku rurę należyzostawić ze średnicą fabryczną czy może lepiej jest dac o większej średnicy? Widziałem zestawy dedykowne do Foki ST/RS, ale chyba do Mondeo nie bedzie pasować...

Rijndael

29.08.2015, 15:06 #10 Ostatnia edycja: 29.08.2015, 15:08 by Rijndael
W silnikach doładowanych sprawa jest o wiele prostsza, bo tam parę stopni w jedną czy w drugą stronę nie ma wielkiego znaczenia. I tak potem temperatura rośnie na skutek sprężania, a następnie jest zbijana przez intercooler. Więc w tym przypadku naprawdę trudno coś zepsuć. Aczkolwiek widziałem już "instalacje", gdzie ktoś zrobił w dolocie próg ok. 1 cm albo zamontował stożek o mniejszej powierzchni niż miał seryjny filtr, więc wszystko jest możliwe. :)

Generalnie zasady są te same. Robisz "osłonę", która będzie "łapała" zimne powietrze w okolicach filtra. Filtr dajesz duży (o wyraźnie większej powierzchni niż seryjny). Montujesz go w taki sposób, żeby w dolocie nie było żadnych progów i wszystko powinno działać jak należy.

« Dodane: 29.08.2015, 15:08 »

Co do średnicy, to zmiana średnicy na krótkim odcinku nie ma sensu, raczej zaszkodzi, niż coś da. Oczywiście zmiana średnicy całego dolotu w stuningowanym silniku może przynieść jakiś efekt, ale jaki, to już zależy od konkretnego przypadku.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

ethernal

Dzięki za odp.
Zastanawiam się czy będę mógł wykorzystać seryjną obudowę filtra ;)

Rijndael

Wątpię. Lepiej wybierz się do Leroy Merlin lub Obi i dobierz sobie coś bardziej odpowiedniego. Nie żartuję. :) Te nasze osłony są zrobione z takich wanienek bodaj do rozrabiania zaprawy (nie znam się na tym). :)
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

MAG

Tyle ze w przypadku dolotu w 2,5T wiele osób twierdzi ze modyfikacje dolotu jest sens robić dopiero jak sie ma plany na 3-kę z przodu. Do tej wartości wystarczy w zupełności dać EcuSpacer i tyle.
Kwatery na lato w Gdańsku:
http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

ethernal

Chciałbym właśnie zbliżyć się do 300KM albo nieznacznie ją przekroczyć, tylko pytanie czy do tego muszę mieć turbinę z Foki RSa lub tworzyć hybrydę ze standardowej?

Wracając do dolotu to zależy mi także na bardziej basowym dźwięku (choć ori nie jest zły), co a`la V8 :D a z tego co wiem, do takiego dźwięku można dość najłatwiej "mieszając" w dolocie i/lub wydechu...

Btw, znalazłem wczoraj zrealizowany projekt m.in nowego dolotu w Mondeo 2.5T, chyba nawet robiony przez @Strunę i/lub @Heko https://www.facebook.com/media/set/?set=a.164961490354378.1073741866.120261501491044&type=3
Jak to oceniacie?  8)