Pole powierzchni elementów dolotu w silnikach Duratec 2.5 i 3.0

T, 20.07.2011, 23:47 « poprzedni - następny »

T

Efektywne pole powierzchni różnych elementów dolotu:

Zawory 2.5 (wydechowe): ok. 1600 mm2
Zawory 3.0 ST220 (wydechowe): ok. 1809 mm2
Zawory 3.0 moje (wydechowe): ok. 1846 mm2

TB 2.5, 55 mm: 1813 mm2
TB 2.5, 55 mm thinblade: 2100 mm2
TB 2.5 ST200/3.0 60 mm: 2214 mm2
TB 2.5 ST200/3.0 60 mm thinblade: 2526 mm2
TB 4.0/4.6, 65 mm: 2655 mm2
TB 4.0/4.6, 65 mm thinblade: 2992 mm2
TB 70 mm: 3096 mm2
TB 75 mm + thinblade: 3816 mm2

LIM 3.0 ST220: 1272 mm2
LIM 2.5: 1345 mm2
LIM 3.0/2.5 ST200: 1479 mm2
LIM 3.0/2.5 ST200 thinblade: 1499 mm2
LIM 3.0/2.5 ST200 bez imrc: 1843 mm2

UIM 3.0 ST220: 1272 mm2 (?)
UIM 2.5: 1348 mm2
UIM 2.5 ST200: 1534 mm2

Uwagi

- Dla zaworów wydechowych podano pole powierzchni przy maksymalnym otwarciu dla jednego cylindra
- Wszelkie przepustniczki itp. w kanałach pogarszają laminarność przepływu (TB, LIM 3.0/2.5 ST200)
- Owalne kanały pozwalają na laminarny przepływ przy większej prędkości (LIM/UIM ST220)
- W V-ce suwy ssania dwóch cylindrów częściowo się pokrywają
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Tomasz - bardzo fajne zestawienie! :)
Sam to liczyłeś, czy korzystałeś z jakichś wcześniejszych wyliczeń? Chodzi mi o to, że w różnych autach mogą być różne grubości osi motylków, co może mieć wpływ na obliczenia, gdy część ośki usuwa się w ramach thin blade.
W przepustnicy 60 mm (Mondeo ST220) i 65 mm (Mustang) są oski o grubości 10 mm.

Ośka 10 mm z przepustnicy ST220 (w przepustnicy Mustanga jest identyczna średnica):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Grubość elementu usuwanego z ośki przy robieniu thin blade w standardowej przepustnicy ST220 to 4 mm
(w przypadku ośki z przepustnicy Mustanga będzie to troszeczkę cieńszy element, gdyż sam motylek jest grubszy):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.





A najciekawsze jest, jak pola powierzchni wlotów do cylindrów (czyli także otwory w UIM i LIM) są powiązane ze średnicami przepustnic?
Chodzi mi głownie o to, że powietrze nie wlatuje na raz do wszystkich cylindrów, a na zmianę (co zresztą sam zauważyłeś pisząc o suwach ssania). Zmiany te są ustalone przez sposób ułożenia poszczególnych wykorbień wału korbowego.
Dlatego nie jest to proste wyliczenie, nie da się po prostu przemnożyć wlotów do cylindrów przez liczbę cylindrów i już :)

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Po 5 latach nie pamiętam już dokładnie jaką wartość przyjąłem, ale przyjąłem chyba taką samą grubość dla wszystkich motylków, bo różnice były minimalne, poza tym zależy o ile kto go potem odchudzi. To są takie wyliczenia szacunkowe, żeby dać orientację jak to wygląda.

Co do relacji pól powierzchni różnych elementów dolotu to są na to wzory. Tylko jest dość dużo metod liczenia tego, a z każdej wychodzi co innego. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, ze pola powierzchni kanałów o różnych kształcie nie jest bezpośrednio porównywalne. Właściwie w tej chwili do takich obliczeń wykorzystuje się dość złożone oprogramowanie, które symuluje przepływ gazu. "Na piechotę" można to tylko z grubsza oszacować.

Ja te 65-75 mm dla 3.0 wyliczyłem na podstawie innych parametrów silnika. Z tym, że ze względu na średnicę wlotu do kolektorów zarówno ST220 jak i ST200 optymalne wydaje się 65 mm z optymalizacją. U mnie 75 mm + rozwiercenie wlotu do UIM nie dało już żadnej poprawy, więc raczej szkoda się w to bawić.

« Dodane: 16.12.2016, 21:19 »

PS Przypuszczam, że mogłem przyjąć 10 mm dla zwykłej ośki i 5 mm dla odchudzonej (razem z motylkiem).
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Dzięki za wyjaśnienie!

A najbardziej cieszy mnie to Twoje stwierdzenie:
Cytat: Tomasz w 16.12.2016, 21:17Z tym, że ze względu na średnicę wlotu do kolektorów zarówno ST220 jak i ST200 optymalne wydaje się 65 mm z optymalizacją.
bo właśnie teraz będę miał przepustnicę 65 mm z Mustanga z wyciętą połowy ośki (thin blade) oraz ładnie wypolerowanymi wszystkimi progami :D


A przyjęcie 5 mm dla wyliczeń odchudzonej ośki z motylkiem też mi pasuje, bo tyle właśnie mniej więcej będę miał łącznej grubości - poprzez delikatne (o ok. 1 mm) zeszlifowanie pozostałej połowy ośki podtrzymującej motylek od spodu:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy