Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

veg

Jakiej firmy te tarcze? Podobają mi się niebieskie wstawki  :evil: :evil: :evil:

sseebbaa1

Cytat: veg w 14.09.2017, 22:02Jakiej firmy te tarcze?

Kartony były z Biedronki, więc tarcza made by Ladybug :D
Może na jakimś zlocie tarcza będzie do wygrania, hehe!


Mam jeszcze interesującą zagadkę związaną z taką modyfikacją przednich hamulców.
Na brytyjskim ebay'u można znaleźć ofertę jednego sprzedawcy proponującego konkretnie do Mondeo mk3 adaptery pod zaciski z BMW E38 i tarcze 336mm z RS-a mk2.
Spójrzcie na dodatkową rurkę zaznaczoną strzałką.
Pytanie: jakie jest techniczne uzasadnienie tej dodatkowej rurki?

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

MAG

Inny kąt i kierunek wejścia przewodów elastycznych?
Kwatery na lato w Gdańsku:
http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

Rijndael

Cytat: sseebbaa1 w 14.09.2017, 22:10Pytanie: jakie jest techniczne uzasadnienie tej dodatkowej rurki?

To jest super zagadka. Ciekawe, czy ktoś się domyśli. :)

Cytat: MAG w 15.09.2017, 01:27Inny kąt i kierunek wejścia przewodów elastycznych?

Dobry kierunek, ale w jakim celu tak to zostało zrobione?
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

sseebbaa1

MAG, oba zaciski wyglądają tak. Po co zatem kombinacje z rurką?
:)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ScorpioPL

Jedyne co przychodzi na myśl to skrócenie skoku przewodu przy skręcie na zewnatrz, tzn żeby nie musiał być za długi bo może obciera jak się skręca w kierunku środka auta.
Programowanie Ford & BMW ElmConfig INPA NCS

sseebbaa1

Przyznam, że to była również moja pierwsza myśl, kiedy zobaczyłem adapter z tą dodatkową rurką.
Ale to nie jest poprawna odpowiedź.

Zresztą przesuniecie wyjścia przewodu nie jest konieczne - zauważ, że w zaciskach Focusa ST mk2 wyjście przewodu jest na samej krawędzi zacisku, a więc zamontowanie zacisku e38 (z wyjściem na środku zacisku) na większej tarczy tak naprawdę nie odsuwa wyjścia przewodu hamulcowego od osi obrotu koła. Tarcza z 320mm na 350mm zwiększa swój promień o 15mm, czyli mniej więcej o tyle ile w zaciskach e38 przybliża się wyjście przewodu - porównaj do zdjęć zacisków BMW.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Podpowiedź do mojej zagadki.
Tak wygląda układ hamulcowy w beemce e38, z której podebrałem zaciski...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...a tak wygląda znany nam :) układ hamulcowy w Mondeo mk3.

Chodzi oczywiście o miejsce mocowania zacisku.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ScorpioPL

16.09.2017, 19:23 #1402 Ostatnia edycja: 16.09.2017, 19:27 by ScorpioPL
OK ok.. odpowietrznik hehehe głupi ja że nie zwróciłem uwagi na niego...

ale chwileczkę... przecież odpowietrzniki i tą rurkę łącząca komory można zamienić miejscami a nawet zaciski lewy prawy zamienic i bedzie to samo, po to tak to Brembo wymyśliło. Ale jak nie to to nie wiem co może być powodem
Programowanie Ford & BMW ElmConfig INPA NCS

sseebbaa1

Mimo, że o to nie pytałem, to słusznie zwróciłeś uwagę na odpowietrznik i rurkę łączącą obie strony zacisku. Na zdjęciach w poście #1396 widać, że te elementy zostały zamienione miejscami - chodziło o to żeby odpowietrznik był u góry.
Ale przeniesienie tych elementów jest tylko następstwem modyfikacji, o którą pytam w zagadce.

Cytat: ScorpioPL w 16.09.2017, 20:23a nawet zaciski lewy prawy zamienic i bedzie to samo

Nie będzie to samo!
Korpusy nie są identyczne, co najlepiej widać na zdjęciach w poście #1399 (chociażby inne wyjścia przewodów).
I to jest kolejna, bardzo duża podpowiedź :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ScorpioPL

Rozwiązane, chodzi o nierównoległość wyjścia do osi pionowej koła, w E38 zaciski nie są idealnie z tyłu tarczy a lekko przesunięte na górę i stąd ten kąt jakby do zewnątrz zacisku.
Programowanie Ford & BMW ElmConfig INPA NCS

sseebbaa1

17.09.2017, 14:18 #1405 Ostatnia edycja: 17.09.2017, 20:28 by sseebbaa1
Nawet jeżeli jest delikatnie inne odchylenie wyjścia z zacisku, to nie ma ono żadnego znaczenia, bo przewód jest przecież elastyczny.

Można nawet znaleźć na forach (nawet na tym) zamontowanie tych zacisków w Mondeo mk3 i Focusie mk2 wyjściem bezpośrednio do góry.
To jednak nie jest prawidłowy montaż w sensie technicznym.
Prawidłowo w Mondeo mk3 i Focusie mk2 powinno być wylotem do dołu z zastosowaniem tej pośredniej rurki.
O co zatem chodzi w tej zagadce?
Po co te odwracanie zacisku?
:S
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

ScorpioPL

Widzę że sami się bawimy, ok ostatnie co mi przychodzi do głowy, to dość dziwaczne ale w teorii możliwe wypchniecie górnego tłoczka jako pierwszego. :)
Programowanie Ford & BMW ElmConfig INPA NCS

theanalogs

Fajne mondeo, i grube mody lubię czytać takie wątki, we fieście też bym chciał takie 4-ro tłoczkowe zaciski, powodzenia w dalszych modach :)

sseebbaa1

14.10.2017, 01:18 #1408 Ostatnia edycja: 14.10.2017, 01:21 by sseebbaa1
Dzisiaj przymierzałem tarczę o średnicy 350 mm z Focusa RS mk3 oraz zacisk 4-tłoczkowy Brembo z BMW 7 E38 do oryginalnej felgi ST220 (18 cali).
Sprawdzenia wymagała zarówno odległość po promieniu, jak i odsunięcie felgi (czy zacisk nie obciera o szprychy felgi).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Odległość po promieniu w najwęższym miejscu, to około 7 mm. Czyli felga 18", to minimalny rozmiar jaki pomieści takie hamulce:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Odsunięcie felgi na zewnątrz - wynikające z ET - nie jest wystarczające.
Potrzebny jest dystans pomiędzy piastę a felgę. Tu akurat dystans o grubości 20 mm:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przy takim dystansie odstęp pomiędzy bokiem zacisku a szprychami felgi wynosi około 12 mm:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tutaj filmik jeszcze lepiej pokazujący, jak to ma szansę wyglądać na samochodzie :)

https://youtu.be/zeaUZjXyEMk

8)

Czyli prace są w toku :D



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Rozwiązanie zagadki z wpisu #1396.

Wskazana dodatkowa rurka jest potrzebna w celu odwrócenia zacisku i uwzględnienia, że wyjście na przewód jest wówczas pod nieodpowiednim kątem, bo w dół. Najciekawsze oczywiście jest to dlaczego takie odwrócenie w ogóle było potrzebne :)
Wynika to z tego, że zacisk ma TŁOCZKI O RÓŻNYCH ŚREDNICACH.
Zróżnicowanie wielkości tłoczków wprowadzono w celu wyeliminowania nierównego zużywania się klocków w danym zacisku, a konkretnie mocnego ścinania przedniej części klocka, patrząc zgodnie z kierunkiem obracania się tarczy (nierównoległe zużywanie się klocków).

Bowiem przy zaciskach o równej wielkości tłoczków dochodziło do ścinania klocka - klocek będąc dociskany do tarczy zawsze ma tendencję do ciągnięcia wszystkich tłoczków w tył i w ten sposób minimalnego ich odginania, co z kolei powodowało, że przednia część klocka mocniej wgryzała się w tarczę, niż tylna część.
Obrazowo: klocek tak jakby próbował ,,nurkować" w głąb tarczy :stupid:

Konstruktorzy hamulców znaleźli rozwiązanie właśnie w nierównej wielkości tłoczków i tym samym nierównej sile nacisku (mowa oczywiście o zaciskach wielotłoczkowych, bo tylko przy takich można zróżnicować ich wielkość).
Wiadomym jest, że im większy tłoczek, tym większą siłę generuje przy tej samej pompie (zasada działania prasy hydraulicznej).
Dlatego dla wyeliminowania efektu ścinania przedniej części klocka, zaprojektowano TYLNY TŁOCZEK WIĘKSZY, A PRZEDNI MNIEJSZY. Dzięki temu sam zacisk dąży do wywarcia większej siły na tył klocka, co stabilizuje klocek i zapewnia jego stałą równoległość do tarczy.

Jeżeli zatem kiedykolwiek zobaczycie wielotłoczkowy zacisk z tłoczkami o różnych średnicach, to bez problemu ustalicie, w którym kierunku kręciła się tarcza. Mniejsze tłoczki zawsze będą z przodu.

No dobra, ale dlaczego trzeba ,,odwracać" zacisk po zamontowaniu w Mondeo, a w BMW nie było to potrzebne?
Zacisk Brembo w BMW jest zamontowany za osią koła, a więc inaczej niż w Mondeo (czy Focusie), gdzie zacisk jest wysunięty do przodu - patrz podpowiedź fotograficzna #1401.
Aby w szczelinie zacisku, tarcza przesuwała się nadal w tym samym kierunku, to właśnie musi dojść do odwrócenia do góry nogami zacisku - wówczas mniejszy tłoczek będzie prawidłowo tłoczkiem atakującym, a większy będzie z tyłu.

Zagadka była o tyle trudna, że w zaciskach Brembo z BMW e38 różnica wielkości tłoczków nie jest łatwo zauważalna. Znalazłem informację, że rozmiary tłoczków w tym zacisku, to 44 mm oraz 40 mm, a więc różnica wynosi 10%.

A tutaj zdjęcie moich zacisków z pokazaniem kierunku obrotu tarczy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.







ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy