Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

bubel25

Seba jak zrobiłeś ze same po zmroku światła się włączają?

sseebbaa1

Ja nic nie robiłem. Jak otrzymałem przerobione reflektory, to już tak działały. Podłączone zostały zgodnie z instrukcją od sprzedawcy i to wystarczyło.

Mam przy włączniku świateł pozycję "AUTO", co oznacza seryjny czujnik zmierzchu. Jak jest ustawione w tej pozycji, to po prostu zaraz po przekręceniu kluczyka zapalają się dzienne LED-y. A jak zapadnie zmrok, to przełącza się na ksenony.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Dzisiaj w końcu miałem trochę czasu dla eSTeka. Wykorzystałem to na dokładniejsze przyjrzenie się, jak mechanik przerobił mi układ wolnej odmy.
Od góry widać, że zostały uporządkowane trzy rury odmy - jedna idąca z bloku silnika i dwie z głowic.
(wcześniej trzy rury leciały aż do zbiorniczka; nie było zejścia do wspólnej pojedynczej rury)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zostały zastosowane rury o większych średnicach wewnętrznych. Wcześniej myślałem, że średnice rur odmy nie mają żadnego znaczenia, że chodzi tylko o umożliwienie wyrównywania się ciśnień i to wystarczy. Jadnak mechanik przypomniał mi, że wielkość przekroju rury wpływa na prędkość przemieszczania się powietrza w jej wnętrzu - a to powietrze z kolei porywa ze sobą więcej lub mniej oleju. Zatem im większe rury, tym spokojniejsza wymiana ciśnienia, a w konsekwencji czystszy catch-tank. Wąskie rurki powodują nerwowe ruchy powietrza w ich wnętrzu, co niepotrzebnie porywa ze sobą większe ilości mgiełkowych drobinek oleju.

Wcześniejszy catch-tank (#1223) miał właśnie zbyt wąskie wyjścia na rurki i mechanik zdecydował się na zrobienie całkiem nowego zbiorniczka z nierdzewnej rury :)
Nie widziałem szczegółów tego nowego catch-tanka, bo wszystko było już zmontowane, jak byłem w warsztacie. Zatem sam chciałem to sprawdzić. Podniosłem dzisiaj auto w garażu i sprawdziłem też zaworek, którego ewidentnie brakowało we wcześniejszej wersji. Zaworkiem w prosty sposób pozbywamy się nieczystości z catch-tanka.
Mocowanie na bidon, które wymyślił kolega Rijndael nadal dobrze spełnia swoje zadanie :D więc zostało.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




(catch-tank jest w przedniej części komory silnika - na zdjęciach widać wentylator chłodnicy)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaworek:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaworek (odkręcony korek):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zaworek sprawdził się bardzo dobrze. Nieczystości było niewiele, ale to co było po prostu spłynęło sobie grawitacyjnie do podstawionej miseczki. Brakowało mi tego zaworka we wcześniejszym catch-tanku!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Rijndael

Ale jaka jest idea połączenia rur w jedną, szczególnie pod kątem prostym? Najwięcej ,,brudu" jest ze skrzyni korbowej (bo tam są przedmuchy), teraz, przy odrobinie pecha, może to trafić do przedniej głowicy, w szczególności rozgrzane gazy z przedmuchów. Podłączenie wszystkich rur do catch tanka (który jest bardzo nisko) nie było przypadkiem. :)

Co do zbyt małych średnic też bym polemizował, bo były podobne jak w seryjnym rozwiązaniu. Średnica wylotów odmy z głowic może być myląca, bo tam seryjnie zaraz są zwężki. Nie wiem po co producent miałby projektować odmę o zbyt małej średnicy.

Zaworek fajny.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

Alek

Jak już mamy być tak drobiazgowi to jest jeszcze kwestia tego że fabrycznie odma pracuje z podciśnieniem z dolotu, a z catch tankiem nie ma podciśnienia.

sseebbaa1

Nie zastanawiałem się nad ideą połączenia, bo wychodziłem z założenia, że zmieniona tj. znacznie większa średnica rur odmy jest sama w sobie rozwiązaniem problemu. Jeżeli bowiem spada prędkość przepływu powietrza (wolniejsze wyrównywanie ciśnień), to olej nie jest porywany z wnętrza silnika nawet przy innym układzie rur.
Ale przy najbliższym ściąganiu UIM sprawdzę stan tych rurek idących od głowic. Myślę, że po stanie ich wewnętrznej czystości będzie można wyciągnąć jakieś wnioski (bo przednia głowica jest bliżej tego połączenia, niż tylna).


-----
Wczoraj też wyeliminowałem błąd drugiej sondy na przednim rzędzie cylindrów. Zaświecił się bowiem check engine, a po podłączeniu smartfona poprzez ELM-a odczytałem błąd P0161. Nauczony jednak już wcześniejszym doświadczeniem w pierwszej kolejności sprawdziłem wtyczkę sondy!
I okazała się to słuszna droga, bo po wyczyszczeniu styków i skasowaniu błędu, check już dzisiaj nie wrócił :)

Tu widać drugą sondę wkręconą w przedniego decata. Wtyczka widoczna na dole zdjęcia.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Wyczyścić trzeba obie strony połączenia. A potem jeszcze popsikałem sprayem do połączeń elektrycznych.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Do żeńskiej części połączenia użyłem małego wiertełka (cieńszego od bolców wtyczki, aby nie rozepchać blaszek):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




-----
Wolny czas w garażu wykorzystałem też na to, żeby przestawić short-shiftera z położenia -15% na -20%. Teraz pojeżdżę z mocniejszą redukcją :D

Tu podkładka leży na otworze, w którym był sworzeń przy ustawieniu -15%:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A teraz przestawiłem na ustawienie -20% z przesunięciem gałki bliżej do kierowcy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Wkręcony sworzeń w nowe ustawienie:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



I założone cięgno:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Rijndael

25.06.2018, 22:19 #1551 Ostatnia edycja: 25.06.2018, 23:42 by Rijndael
Cytat: sseebbaa1 w 25.06.2018, 22:11Ale przy najbliższym ściąganiu UIM sprawdzę stan tych rurek idących od głowic. Myślę, że po stanie ich wewnętrznej czystości będzie można wyciągnąć jakieś wnioski (bo przednia głowica jest bliżej tego połączenia, niż tylna).

Co najbardziej brudzi widać choćby po przepustnicy. Zwróć uwagę na to, że w seryjnym systemie jest brudna przede wszystkim od strony UIM, gdzie podłączone jest odpowietrzanie skrzyni korbowej i to pomimo tego, że powietrze jest przecież zasysane w kierunku silnika. Tego brudu jest więc naprawdę sporo. Przepustnica od strony filtra (i sam dolot) jest w zasadzie czysty, pomimo podłączenia w tym miejscu odm z obu głowic.

« Dodane: 25.06.2018, 22:25 »

Cytat: Alek w 25.06.2018, 10:43Jak już mamy być tak drobiazgowi to jest jeszcze kwestia tego że fabrycznie odma pracuje z podciśnieniem z dolotu, a z catch tankiem nie ma podciśnienia.

Ale pamiętajmy, że w seryjnym systemie na odpowietrzaniu skrzyni korbowej jest założony zaworek (przy małej różnicy ciśnień odma jest w ogóle zamknięta). Oczywiście po jego otwarciu odpowietrzanie następuje dość gwałtownie, na pewno bardziej gwałtownie niż przy moim rozwiązaniu.

Naturalnie trzeba brać pod uwagę fakt, że ten akurat mechanizm w seryjnej odmie ma uzasadnienie ekologiczne, tzn. sam fakt podłączenia odmy bloku do UIM, a trudno sobie wyobrazić takie polączenie bez tego zaworka (silnik zasysałby bez przerwy rozgrzane, zaolejone gazy.
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

sseebbaa1

Cytat: Rijndael w 25.06.2018, 23:19Zwróć uwagę na to, że w seryjnym systemie jest brudna przede wszystkim od strony UIM, gdzie podłączone jest odpowietrzanie skrzyni korbowej i to pomimo tego, że powietrze jest przecież zasysane w kierunku silnika.


Tylko, że obwinianie wyłącznie odmy z bloku silnika może być błędne. Dzisiaj odkręciłem przepustnicę i zobaczyłem, że jest ona brudna od strony UIM-a, tak jak napisałeś. A czyściutka od strony filtra.
Tyle tylko, że ja nie mam podłączenia odmy do UIM-a! Wlot z tyłu górnego kolektora jest u mnie całkowicie zaślepiony.

W UIM-ie (zaraz za przepustnicą) są jeszcze dwa podłączenia i to któreś z nich też puszcza zanieczyszczenia do dolotu!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Rijndael

25.06.2018, 23:39 #1553 Ostatnia edycja: 25.06.2018, 23:41 by Rijndael
Trochę brudu jest z EVP, ale bardzo niewiele. Główny winowajca to odma. Poza tym nic nie powinno być podłączone do dolotu (oprócz serva, ale sprawne nie powinno w żaden sposób brudzić dolotu).

« Dodane: 25.06.2018, 23:41 »

Dodam jeszcze, ze u mnie po odłączeniu odpowietrzania skrzyni korbowej od UIM gromadziła się w nim już tylko taka lepka maź, łatwa do wyczyszczenia. Z odmy to była wręcz sadza, która zaklejała przepustniczki w LIM (standard w 2,5 V6).
Było najmocniejsze Mondeo mk3 w Polsce. Szukam następcy. :)
Garażowa wyprzedaż części tuningowych z mojego byłego auta: kliknij tutaj.

sseebbaa1

Wakacje już owocują trochę większą ilością wolnego czasu. W końcu mogłem chwilę posiedzieć w garażu i podłubać przy eSTeku. Mogłem zająć się różnymi drobiazgami.

W pierwszej kolejności musiałem wkręcić korek zaślepiający gniazdo na przyszły czujnik EGT (exhaust gas temperature). Śrubę zaślepiającą to gniazdo zgubiłem przy prędkościach autostradowych - usłyszałem obijanie się czegoś(?) o podwozie, a byłem pewny, że na nic nie najechałem. No i po chwili wydech zrobił się głośniejszy :)
Zgubiłem śrubę, która była wkręcona o tutaj w dekacie:


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Po wkręceniu śruby zaślepiającej (M10 x 1,0):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Następnie zobaczyłem dlaczego ostatnio zawieszenie wydawało minimalnie inne dźwięki. Już miałem jechać na "szarpaki", a tu okazuje się, że wystarczy poświęcić samochodzikowi kilkanaście minut i już można samemu postawić diagnozę :) Gumy przedniego stabilizatora wyrobiły się i powstał całkiem spory luz (zdjęte prawe przednie koło):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Podniesiony samochód i zdjęte koło musiałem :D wykorzystać na sprawdzenie adapterów nowych przednich hamulców. A więc zamiast tarczy 320 mm...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...przymierzyłem tarczę 350 mm...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...i do tego nowe adaptery trzymające zaciski Brembo z BMW e38:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Różnica w wielkości tarcz jest zauważalna.
Od lewej: 350 mm (Focus RS mk3), 320 mm (Focus ST mk2), 300 mm (OEM Mondeo mk3):

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przed dokończeniem stage 2 hamulców powstrzymują mnie jedynie trudności z usuwaniem lakieru z zacisków BMW. Ten lakier jest jakiś pancerny i chemia nie chce go zmyć. Stosowałem zmywacz do lakieru Boll oraz rozpuszczalnik Nitro. Zmiękczały one jedynie błyszczącą warstwę lakieru, natomiast pod spodem nadal pozostawała czarna warstwa lakieru. Jeden zacisk wyczyściłem mechanicznie, lecz w niektórych zagłębieniach przydałby się skuteczny rozpuszczalnik. Ktoś ma jakiś pomysł czym to potraktować?

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Alek

Do tego lakieru, może taka prostacka metoda jak piaskowanie?

sseebbaa1

Powinno zadziałać. Tylko myślałem o własnoręcznym, hobbystycznym dopieszczaniu :) w garażu, a nie o zleceniu tego jakiemuś zakładowi.
To dlatego dopytuję właśnie o chemiczne zmiękczanie/usuwanie lakieru.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Alek

Taki najbardziej prostacki pistolet do piaskowania można kupić za ca. 30 PLN, przy czym będziesz zawiedziony wydajnością swojego kompresora, no i bałagan jest konkretny jak się tego używa w domu

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Tymek


JacekST220

Scansol ale ten mocniejszy chyba czerwony