Fordtuning.pl

Tuning mechaniczny i stylistyczny => Tuning silników wysokoprężnych (diesel) => Zaczęty przez: Polarny w 20.07.2010, 18:04

Tytuł: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 20.07.2010, 18:04
Tak się zastanawiam co można zrobić, by sensownie doprowadzić jakieś powietrze do stożka.
Jak wiadomo, w TDCI stożek jest za akumulatorem, który blokuje dostęp powietrza.

Rzucajcie jakieś pomysły.

Jednocześnie można się zastanowić jak lepiej skierowac strumień powietrza - na przód stożka, czy na jego boczną ścianę.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: auchim w 20.07.2010, 19:27
ja to chciałem machę ciąć ale jedyne sensowne wloty które mi podchodziły to z foki RS i zdeka za drogie były więc dałem sobie spokój   :(
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 20.07.2010, 21:10
Mi chodzi o coś bardziej cywilnego. Nie chcę nic ciąć i robić dziur. Chce wykorzystać to co jest + ewentualnie dołożyć jakieś elementy dodatkowe.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: boner w 20.07.2010, 21:41
wywal akumulator :)
oczywiście mam namyśli żeby go przenieść...
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 20.07.2010, 21:45
Dokąd? ;)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cartoon w 20.07.2010, 21:47
Bagażnik? :D
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 20.07.2010, 21:49
Cytat: Cartoon w 20.07.2010, 21:47
Bagażnik? :D
To chyba przerost formy nad treścią. :D
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cartoon w 20.07.2010, 21:51
Cytat: Tomasz w 20.07.2010, 21:49
To chyba przerost formy nad treścią. :D

A niby dlaczego? Dzięki temu miałbyś lepszy rozkład masy ;)
W części samochodów to seryjne rozwiązanie... (szczególnie BMW, gdzie na siłę dociążają tył)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 20.07.2010, 22:11
A jakieś sensowne propozycje?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: wilhelm w 20.07.2010, 22:28
O ile dobrze kojarze to na mkp była kiedyś dyskusja o rurce która miała być poprowadzona od grilla do filtra, jak znajde to dam link.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: weksla w 20.07.2010, 22:49
moim zdaniem jak coś to właśnie tylko aku do bagażnika, ale  to gra nie warta świeczki
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: auchim w 21.07.2010, 00:01
Cytat: wilhelm w 20.07.2010, 22:28
O ile dobrze kojarze to na mkp była kiedyś dyskusja o rurce która miała być poprowadzona od grilla do filtra, jak znajde to dam link.


?? przecież w standzie jest
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 21.07.2010, 08:39
Jest, ale ona jest tak skonstruowana, że powietrze samo nie przejdzie tamtędy, lecz wymaga zassania. Stąd zastanawiam się nad czymś dodatkowym.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 21.07.2010, 08:43
Cytat: Polarny w 21.07.2010, 08:39
Jest, ale ona jest tak skonstruowana, że powietrze samo nie przejdzie tamtędy, lecz wymaga zassania. Stąd zastanawiam się nad czymś dodatkowym.
K&N w 57i do mk3 daje kolanko, które należy zamontować w początkowej części seryjnego dolotu (za grillem) i skierować w stronę grilla. Myślę, że nie ma co kombinować bo skoro tak zrobili to pewnie działa to OK. Ew. dodatkowo możesz doprowadzić powietrze rurą spod auta, tak jak to jest w 57i do Cougara.

PS. Generalnie ciśnienie powietrza jest zwykle największe w okolicach dolnego grilla, trochę mniejsze w obszarze górnego. W okolicach podszybia jest już dużo mniejsze.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 21.07.2010, 16:11
Oj, coś zero pomysłów i pomocy z Waszej strony. Co się dzieje?

W międzyczasie obmyśliłem sprawę sam.

Jedynym miejscem, z którego można czerpać powietrze zza chłodnicy jest ten otwór. Innego wygodnego miejsca po prostu nie widzę.

(http://img840.imageshack.us/img840/453/otwor.jpg)

Niestety nie mam pojęcia jak duży przepływ powietrza jest tamtędy i nawet w sumie nie wiem za bardzo jak to można sprawdzić/zmierzyć. Może jakieś pomysły z Waszej strony?

Niemniej zakładam, że powietrze musi tamtędy jakoś sobie wpadać i postanowiłe je wykorzystać i doprowadzić dodatkowo do stożka. Poszperałem i wynalazłem coś takiego:

(http://img248.imageshack.us/img248/6061/doprowadzeniepowietrza.jpg)

Rurka jest wygodna, można ją dowolnie zginać i rozciągać. Jej długość to od 25 do 84 cm. Mi potrzeba około 65 cm, więc idealnie. Sama rurka byłaby już pewnie niezła, ale ten dodatkowy "lejek" moim zdaniem będzie działa na plus. Udał mi się zdobyć coś takiego we Wrocku i oto wstępna przymiarka.

(http://img375.imageshack.us/img375/9923/doprowadzenie.jpg)

Rurka występuje w dwóch kolorach (niebieski i czerwony) i żaden z nich mi nie pasuje. Wziąłem niebieski, ale nie wiem czy finalnie lepszy byłby czerwony. Zresztą oba są okropne.


Dodatkowo w rurkę od oryginalnego dolotu wsadziłem kolanko skierowane w grila, więc i tam pojawi się dodatkowe powietrze.


Zastanawiam się, czy odgradzać stożek od reszty silnika i jak tak, to czym? Są jakieś gotowce w przyzwoitych cenach?

Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: auchim w 21.07.2010, 16:43
tak jak Tomasz napisał u mnie do 57i było kolanko

http://www.knfilters.com/instructions/57-0577_inst.pdf (http://www.knfilters.com/instructions/57-0577_inst.pdf)
Fig #26

i wydaje mi się że to lepsze rozwiązanie, wtedy tą rurę przenieść można by było gdzieś za dolny grill
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 21.07.2010, 17:14
To to kolakno też u siebie już dorzuciłem. Ale nie przenosiłbym rury na dolny grill z powodu syfu jaki może to zasysać.

Ja jednak tutaj chcę dorzucić jeszcze dodatkowe powietrze i sprawdzić czy ono jakoś wpłynie na temperaturę powietrza w dolocie.

« Dodane: 22.07.2010, 12:33 »

No więc doprowadzenie powietrza mam zamontowane wg tego co w pierwszym poście opisałem.

Dokonałem też nieco pomiarów.
Obrana przeze mnie metodologia pomiarów wygląda następująco:
- ta sama trasa
- pomiar w krótkim okresie czasu (około 30 minut, więc temperatura powietrza i ciśnienie są takie same dla wszystkich pomiarów)
- przyspieszanie na 5 biegu od prędkości 60km/h do 140 km/h (gaz na MAXa - TP = 100% - w ten sposób eliminuje błędy pomiarowe).

Pomiarów dokonywałem poprzez odczyty danych z czujników auta. Trzy opcje:
1. stożek + oryginalne doprowadzenie powietrza
2. stożek + kolanko na oryginalnym doprowadzeniu powietrza
3. stożek + kolanko + dodatkowe doprowadzenie powietrza

Czujnik z którego odczytywałem dane to IAT (czyli pomiar temperatury tuż za intercoolerem).
1. temp max. 78 *C
2. temp max. 72 *C
3. temp max. 70 *C

Mam też dane z innych czujników, tylko zastanawiam się które są najbardziej interesujące.

Przykładowo próbowałem analizować dane z MAFa. No i pomysłem na jakąś sensowniejszą analizę jest to, by brać średnią z niewielkiego przedziału przy tej samej prędkości. Czyli biore wycinek np. z prędkości 120 km/h (5 pomiarów wokół tej prędkości) i wyliczam średnią. Oto dane dla prędkości 120 km/h wyliczone w ten sposób

1. 86.92 g/s (75*C IAT)
2. 87.48 g/s (72*C IAT)
3. 90.62 g/s (70*C IAT)

Analogiczne wyniki wychodzą dla innych prędkości, z tym że im mniejsza prędkość tym różnice są mniejsze.

Co sądzicie o tych pomiarach? Jakieś uwagi? Coś zmienić?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: bd77 w 23.07.2010, 13:25
podoba mi się takie podejście do pomiarów:)
jaka była temperatura otoczenia?

chętnie bym zerknął na podobne wyniki po założeniu lepszego IC :)

aha, nie mierzyłeś przypadkiem czasów przyspieszenia? coś się ruszyło?
może przy okazji jakimś pcmscanem zrobić pseudohamownię i zobaczyć czy wykresy się zmienią ?



nie boisz się wody wpychanej na stożek? jakby ten niebieski przewód wygiąć w kolanko skierowane do dołu zgiąć gdzieś po drodze do stożka, to część wody może by tam została...?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Polarny w 24.07.2010, 18:41
Myślałem nad tym. Ten element który tutaj mam nie ma bezpośredniego kontaktu z lecącym powietrzem, bo przysłania go grill (mowa o tej pełnej części na górze grilla, przykrywana maską). Więc nie powinno tam wpadać nic. Zresztą będę obserwował.

Czasów przyspieszania nie mierzyłem w sumie. Nie sądzę jednak, by udało się je zmierzyć. Bo nawet jak zyskam 1 czy 2 KM , bo jest to zysk marginalny. Jakbym więc przyspieszał np. 20 sekund, to po tej zmianie przyspieszałbym pewnie 19.5 sekundy. Łatwiej strzelić większy błąd pomiarowy niż wychwycić taką zmianę.

Co do pomaru mocy to niebardzo rozumiem tego w tym programie. Z tego co patrzyłem, to trzeba od zera przyspieszać na jednym biegu. Pomiar na jedynce mija się moim zdaniem z celem. Pomiar na dwójcie i wyżej jest niewiarygodny, bo to nie są biegi do startu. Próbowałem pomiary mając już jakąś prędkość, ale wychodzą głupoty (np, że auto ma 60 KM).
Jak masz jakieś doświadczenie to napisz, bo ja dopiero zaczynam użytkować ten soft.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cinkciarz w 01.08.2010, 01:50
a co z deszczem? zamontowany dodatkowy wiatrołap ok łapie powietrze chłodzi stozek i tym samym zasysa chłodne powietrze i tym samym deszcz tez jak to obejść?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: auchim w 01.08.2010, 02:03
no też właśnie mnie to martwi, założę się że standardowy dolot z zamontowanym kolankiem też pewnie trochę łapie wody mimo że ma niby odpływ. Zimą mi nawet stożek śniegiem oblepiało :/ teraz na zimę będę zakładać te seryjne kolanko z przysłoną
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cinkciarz w 01.08.2010, 12:53
Wtym momencie widze jedno rozwiązanie: mając to dodatkowe chlodzenie trzeba się po prostu pilnować ażeby nie naleciało wody czyli jadąc autostradą niestedy ale jak zacznie padać to trzeba bedzie pamieac o tym wim ze to mało komfortowe no ale w tym momencie chyba nie ma innego wyjscia. A no i takiego samochodu z dodatkowym chodzeniem najlepiej nie dawać kobiecie bo watpie żeby pamiętała że podczas deszczu trzeba chronić stozek :D
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 01.08.2010, 12:57
Moim zdaniem przesadzacie, w końcu to tylko nawiew na stożek, a nie zamknięty układ. Engalski ma chwyt powietrza w dolnym grillu do zamkniętego układu dolotowego (ze zwykłym airboksem) i nic się póki co nie stało. Choć tej drugiej opcji bym się już trochę obawiał. Nawiewu na stożek raczej nie. ;)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cinkciarz w 01.08.2010, 16:03
Poruszamy temat rury doprowadzającej powietrze do filtra a jak wytłumaczyć takie amerykańskie rozwiązanie tutaj nie ma rury jest bezpośrednio filtr tuz przed przepustnicą nie ma rury dolotowej na masce jest wieli nos zwany RAM AIR. Ktoś potrafi to wytłumaczyc? Ram air w pontiac-ku np był montowany jako dodatkowe wyposazenie sam Ram Air dawał przyrost mocy o 25km nie ma sie co dziwic skoro silnik ma 5,7L

(http://img706.imageshack.us/img706/4199/tabox1.jpg) (http://img706.imageshack.us/i/tabox1.jpg/)
(http://img191.imageshack.us/img191/3759/tabox2.jpg) (http://img191.imageshack.us/i/tabox2.jpg/)
(http://img823.imageshack.us/img823/5649/tabox3.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/tabox3.jpg/)
(http://img525.imageshack.us/img525/7097/216925744full.jpg) (http://img525.imageshack.us/i/216925744full.jpg/)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 01.08.2010, 16:12
Cytat: Cinkciarz w 01.08.2010, 16:03
Poruszamy temat rury doprowadzającej powietrze do filtra a jak wytłumaczyć takie amerykańskie rozwiązanie tutaj nie ma rury jest bezpośrednio filtr tuz przed przepustnicą nie ma rury dolotowej na masce jest wieli nos zwany RAM AIR. Ktoś potrafi to wytłumaczyc?
Ale co konkretnie chcesz, żeby wytłumaczyć?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: Cinkciarz w 01.08.2010, 16:16
w tym przypadku jest filtr bezposrednio przy przepustnicy wiec woda tez sie moze nalac jeszcze latwiej niz w mondeo a mimo to montują cos takiego
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 01.08.2010, 18:14
Cytat: Cinkciarz w 01.08.2010, 16:16
w tym przypadku jest filtr bezposrednio przy przepustnicy wiec woda tez sie moze nalac jeszcze latwiej niz w mondeo a mimo to montują cos takiego
Nie wiemy jak to jest dokładnie zrobione. Może to nie jest zwykła "dziura nad filtrem"? W końcu istnieją np. odkurzacze wodne i bez problemu działają.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: damian88 w 01.11.2010, 13:08
witam. nie bede zakladał nowego tematu wiec napisze tu. co o tym sadzicie
http://allegro.pl/simota-filtr-stozkowy-karbon-airbox-stozek-300km-i1261779897.html
mysle o podłaczeniu go juz w ten seryjny uklad dolotowy(chodzi mi o ten lapak powietrza)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: T w 01.11.2010, 15:52
Cytat: damian88 w 01.11.2010, 13:08
witam. nie bede zakladał nowego tematu wiec napisze tu. co o tym sadzicie
http://allegro.pl/simota-filtr-stozkowy-karbon-airbox-stozek-300km-i1261779897.html
mysle o podłaczeniu go juz w ten seryjny uklad dolotowy(chodzi mi o ten lapak powietrza)
Poczytaj tutaj: http://www.cougarklub.pl/forum/viewtopic.php?p=93269#93269 (http://www.cougarklub.pl/forum/viewtopic.php?p=93269#93269)
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: nergal w 27.06.2013, 22:19
co sądzicie o tym zestawie?? moim zdaniem raczej drogi...

http://www.inter-rally.pl/product-pol-6483-K-N-57i-Ford-Mondeo-III-2000-2007-2-0-57-0577.html

dedykowany do mondeo mk3 2.0 diesel
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: wilhelm w 28.06.2013, 13:18
Drogo, sam stożek to max 200zł, a kawałek rury z gniazdem na przepływkę 800?
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: bishop w 28.06.2013, 13:31
http://www.jdl-performance.com/zestaw-dolotowy-kandn-57i-ford-mondeo-2-0d-2-2d-2004-2007.html ten sam zestaw ale cena już nie ta sama.
Tytuł: Odp: Doprowadzenie powietrza do stożka
Wiadomość wysłana przez: auchim w 28.06.2013, 15:31
miałem u siebie, spisywało się dobrze