[Focus] Focus ST MK3FL Diesel (2.0 TDCI) - szpera Quaife

MaciekKRK, 20.07.2019, 23:29 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

Cytat: sanczo w 18.01.2020, 20:17Witam

Mam pytanie odnośnie szpery zastanawiam się nad założeniem tylko nie wiem którą
moje pytanie którą byści doradzili?

Szpera quaife – 680 Funtów
Szpera Wavetrac – 1152 Funtów

czy jest taka duża różnica że waro tyle dopłacać do Wavetrac?

Konstrukcyjnie to raczej identyczne rozwiązania.
Przez obudowę szpery Wavetrac widać zębatki - identycznie jak to jest w Quaife.
Mogą się różnić kątami pochylenia zębów, co wpływa na charakterystykę szpery. Takimi danymi jednak producenci nie chwalą się, zostawiając to jako swoja tajemnicę.



Quaife jest z UK, a Walvetrac z USA.
Na stronie Walvetrac jest niższa cena($), niż ta którą wskazałeś.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

W USA są inne ceny to wiadomo
w Europie nie da się za taką cenę załatwić

którą ty byś wybrał ?

w PL aktualne ceny

Szpera quaife – 3900zł
Szpera Wavetrac – 5600zł

dodam że Wavetrac jest bardziej agrysywna
tak mi powiedziano




sseebbaa1

Cytat: sanczo w 18.01.2020, 21:54dodam że Wavetrac jest bardziej agrysywna
tak mi powiedziano

Czyli może być właśnie tak, jak napisałem wcześniej, że jest inna charakterystyka. Jeżeli szpera Wavetrac określana jest jako agresywniejsza, to zapewne oznacza, że mocniej spina koła na jednej osi wraz z narastaniem różnicy momentów obrotowych pomiędzy kołami. Spinanie kół w takich szperach helikalnych wzrasta wraz z zapotrzebowaniem (tak w uproszczeniu). Ale widocznie w Wavetrac narasta to szybciej, niż w Quaife.

Tutaj jest tylko kwestia tego, czy nie będzie już za mocno narastała, bo jednak to powinno być zgrane z masą samochodu. Ale nie wiem jakie to będzie miało przełożenie na np. przyczepność w zakrętach, czy wyrywanie kierownicy z rąk kierowcy. Może jest w internecie jakiś test porównawczy?

Ja w Mondeo ST220 mam Quaife. Auto waży około 1520 kg. Bardzo fajnie się tym jeździ. Na torze miałem auto odchudzone o blisko 100 kg i też bardzo fajnie to działało. Ale nie wiem jak auto zachowywałoby się, gdyby ta szpera miała agresywniejszą charakterystykę i mocniej spinała koła.

Ale myślę, że można przyjąć jedną regułę - jak jeździsz agresywnie w zakrętach, to weź agresywniejszą, a jak spokojnie, to łagodniejszą.
Chodzi o to, że przy zbyt mocnym spinaniu obu kół dla dobrego prowadzenia może być wręcz wymagana agresywna jazda w zakrętach po to by celowo odciążać wewnętrzne koło. To trochę jak na kartingach, które przecież mają sztywną oś - one lepiej zakręcają podczas szybkiej jazdy, niż w tempie spacerowym. Bo przy spacerku obie opony są przyklejone, a przecież koła na jednej osi muszą pokonać różną długość drogi w zakręcie.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

Super wyjaśniłeś

jeszcze jedno pytanie czy jest duża różnca jazdy z szperą a bez?

sseebbaa1

Coś znalazłem na temat porównania. Króciutki film oraz komentarz autora filmu - wskazuje on, że przy całkowitym odrywaniu wewnętrznego koło lepiej sprawdza się Wavetrac. Ale z tego prawdopodobnie można wyciągnąć też wniosek przeciwny, że przy codziennej jeździe lepiej będzie się sprawowało trochę ucywilizowane rozwiązanie Quaife. Ale to tylko moje przypuszczenie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.


"This video is a pair of clips from a corner at one of the hillclimbs I do where I tend to lift the inside front wheel off the ground in the turn with my MK2 VW GTI.
The first part was taken after installing the Wavetrac and the second part is from the previous event when I still used a Quiafe.
In the first part I rolled into the throttle at the apex and held my foot to the floor.
In the second I rolled into the throttle but had to lift a bit to keep the inside tire wheelspin manageable until the car settled and put some weight back on that corner."



W Wavetrac jest zmodyfikowany element, który ma powodować to, że przyklejone koło będzie napędzane nawet, gdy drugie całkowicie się oderwie od jezdni. Takie zachowanie ma być - zgodnie z prezentacją producenta - zapewnione przez dodatkowe pofalowanie środkowych zębatek. Ale nie wiem czy to oznacza jednocześnie, że szpera trochę bardziej mechanicznie się załącza, kiedy ten element się zazębia czy "rozpycha".
W Quaife nie ma możliwości wyczucia, kiedy ona się załącza, bo to mam sprawdzone. A odnośnie Wavetrac mam za mało informacji, no i sam nie testowałem. Zatem musisz sam zdecydować.
Poniżej ta prezentacja i widoczny wspomniany element [1:10].

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.



Cytat: sanczo w 18.01.2020, 22:51czy jest duża różnca jazdy z szperą a bez?

Dla mnie ogromna! Zobacz zresztą co napisałem we wcześniejszych postach w tym temacie. Ale fakt, że przy szperze helikalnej trzeba ostro jeździć, żeby zaczęła działać w zakrętach. Ale z drugiej strony komu potrzebna szpera jak robi tylko powolny cruising po mieście :D
No i powyżej pewnej mocy samochodu szpera będzie bardzo dobrze wyczuwalna nawet przy dynamicznym ruszaniu spod świateł, bo polskie ulice są krzywe i przez pofalowanie odciążają któreś koło i moc nagle szarpie napędem. A ze szperą jest dużo spokojniej.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

20.01.2020, 14:30 #20 Ostatnia edycja: 20.01.2020, 21:38 by sanczo
Może komu się przyda

rozmawiałem dziś z PumaSpeed UK
rozowa dotyczyła szpery quaife i Wavetrac
powiedziano mi tak
do codziennej jazdy zdecydowanie quaife
na tor to lepiej Wavetrac bardzo agresywna i głośna szpera

sseebbaa1

Cytat: sanczo w 20.01.2020, 14:30do codziennej jazdy zdecydowanie quaife
na tor to lepiej Wavetrac bardzo agresywna i głośna szpera
No to chyba trafiłem z moimi przypuszczeniami odnośnie Wavetrac'a. Ta głośność może wynikać właśnie z mechanicznego elementu blokującego, o którym wspomniałem. Bo to jedyna część, w której metal o metal zapina się zapewne ze stukiem (w Quaife tego nie ma).

No to przynajmniej wiemy już coś więcej.

Quaife jest wskazywana jako pasująca jednocześnie do Mondeo ST220 oraz do Focusa ST mk3.
A Wavetrac wskazuje swoją szperę tylko do Focusa ST mk3. Ale dokładnie ta sama szpera Wavetrac powinna też pasować do MMT6 w Mondeo mk3, bo to praktycznie bliźniacze skrzynie (poza sposobem podłączenia linek i wartościami przełożeń).
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

21.01.2020, 07:43 #22 Ostatnia edycja: 21.01.2020, 16:20 by sanczo
Zamówiłem Quaife
Teraz pasuje  mi znaleść dobry garaż od skrzyń gdzieś na południu Polski
taki który ma przyrządy do mierzenia luzów żeby zastosować odpowiedni dystans pod łożysko czyli +0.2mm tak podaje ford
Łożyska simeringi nowe śruby 10 szt. wszystko już kupione

sseebbaa1

Cytat: sanczo w 21.01.2020, 07:43przyrządy do mierzenia luzów

Taki przyrząd to po prostu szczelinomierz za kilkanaście złotych :)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Ważniejsze jest trafienie na kumatego i pracowitego mechanika, któremu zgodnie ze sztuką będzie się chciało kilka razy skręcać i rozkręcać skrzynię za każdym razem używając klucza dynamometrycznego (bo tak się sprawdza ten luz). A jakie są trudności z dobraniem podkładek dystansowych, to opisywałem w temacie swojego samochodu lub ostatnio też tutaj:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,6338.msg69524.html#msg69524

Ja ostatecznie zdecydowałem się na samodzielną przeróbkę, bo właśnie miałem problem ze znalezieniem właściwej osoby.
Pomocny był film z YT, który pokazywał montaż szpery właśnie w Focusie.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

22.01.2020, 13:49 #24 Ostatnia edycja: 22.01.2020, 17:03 by sanczo
No tak jak piszesz musisz kilka razy składać i rozkładać skrzynie żeby trafić dobrze z podkładkami dystanowymi
ja poszukam dobrego garażu co mają przyżądy do MMT6

tu można zobaczyć jak to mniej wiecej wygląda na przykładzie innej skrzyni ale tu widać pełna profeska od skrzyń
od 5 minuty jest dokładnie widać


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.


sseebbaa1

To ja mam lepszy filmik. Nie dość, że pokazuje dokładnie skrzynię Focusa (a nie jakiego Łopla), to jeszcze przedstawiono tam samodzielny sposób przeróbki 8)
Nie ma co się obawiać o wyniki takich samodzielnych pomiarów. Bo pod względem precyzji pomiarów szczelin, taki sposób jest teoretycznie nawet dokładniejszy, bo skręcamy obudowę i nie rozdziela jej żaden zestaw pomiarowy (który hipotetycznie mógłby być rozkalibrowany).

Pod filmem jest też link do amerykańskiego forum, gdzie autor nagrania podaje dodatkowe jeszcze informacje związane z procedurą montażu.

Ja założyłem swoją szperę zgodnie z tym wskazówkami i wszystko pięknie działa. Robiłem to pierwszy raz w życiu, a przy okazji rozbierania skrzyni też po raz pierwszy mogłem dotknąć wnętrzności skrzyni. To pokazuje jak niewielkie doświadczenie miałem z tematem, a mimo to poradziłem sobie. Zatem działaj sam. Satysfakcja będzie bezcenna!


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sanczo

Ja widziałem ten film już dawno często goszczę na tym forum

ale jak zobaczyłem jak on wybija obudowę zewnętrzną łożyska śubokrętem to już miałem dość
przecież można podjechać do jakiegoś dobrego garażu od skrzyń i profesjonalnymi wybijakami lub ściągaczami się posłużyć
przecież to dużo nie kusztuje kupując coś co kosztuje kilka tys. zł i tak to robić dla mnie to nie do pomyślenia
może w USA mają mniejsze możliwości niż w PL mowa o mechanikach
on był zdeterminowany to zrobić żeby focus wrócił na drogę
ja mam drugą skrzynię więc mi tak nie zależy podeślę lub podwiozę skrzynię do profesjonalnego garazu i zorbią

sseebbaa1

Ale tym bardziej zrób to sam, skoro masz drugą skrzynię :) Nawet jak będziesz to dłużej robił, to nie będziesz blokował auta.

A jeżeli chodzi o wybijanie zewnętrznych bieżni łożyska, to można sobie z tym poradzić za kilkadziesiąt złotych :)
Zobacz co ja wymyśliłem:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,3507.msg59366.html#msg59366
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

MaciekKRK

Cytat: sanczo w 21.01.2020, 07:43Zamówiłem Quaife
Teraz pasuje  mi znaleść dobry garaż od skrzyń gdzieś na południu Polski
taki który ma przyrządy do mierzenia luzów żeby zastosować odpowiedni dystans pod łożysko czyli +0.2mm tak podaje ford
Łożyska simeringi nowe śruby 10 szt. wszystko już kupione

Sanczo - czy udało Ci się zainstalować już szperę? Jak Twoje wrażenia?
Ostatnio miałem fajną przygodę dlaczego szperę warto montować - luty, a więc mokry dzień, Focus ST225 nie miał szans przy starcie spod świateł - jego koła niemiłosiernie kręciły się w miejscu, a szalony bocian odleciał w siną dal. Oczywiście kiedy ST225 znalazł trakcję to minął wściekłego bociana niczym struś pędziwiatr :)

sanczo

Witam

Tak zamontowałem działa super
trochę po testowałem no i wow jak to się fajnie jeździ
super dociąga w zakrętach do środka jezdni

ale jest małe co nieco
pasuje uważać jak wpadasz w duże koleiny gdy jedziemy prosto (mowa  o tych po ciężarówkach)
bo czasami szpera zadziała w takich sytuacjach no i kierownice musisz trzymać dwiema rękami
ale to naprawdę przy wielkich wytłoczeniach w asfalcie