Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

19.12.2019, 19:21 #1650 Ostatnia edycja: 18.01.2020, 22:02 by sseebbaa1
Kwestia oleju skrzyni biegów...

Wcześniejsze posty (m.in. Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.#1220) pokazywały, że zalałem skrzynię MMT6 olejem dobrej firmy, ale w specyfikacji "GL". Po pewnym czasie przekonałem się, że to nie był dobry wybór :E
Przeczesywanie informacji w internecie pozwoliło na ustalenie dlaczego oleju typu "GL" nie wolno stosować w skrzyni biegów MMT6.

Zwracam tam też uwagę na istotne różnice pomiędzy dwoma oryginalnymi olejami Forda, w tym zwłaszcza na słabość oleju obecnie dobieranego przez ASO po numerze VIN.

Sprawa jest na tyle ważna dla trwałości napędu, że założyłem osobny temat. Zapraszam do lektury:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Właściwy olej w skrzyni biegów MMT6 w Mondeo ST220 a wytrzymałość tej skrzyni


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Tomex

Cytat: Tymek w 03.07.2018, 23:17Izopropanol?
Też nie pójdzie tak łatwo, bo sprawdzałem na swoich zaciskach, sporo zachodu było.. jedyne sensowne rozwiązanie to tak jak poprzednicy doradzili, odpowiedni kompresor i pistolet do piaskowania.  Ja swój nabyłem z stąd: Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.pneumat.com.pl/sprezarki-kompresory-olejowe model FINI Bravo, a pistolet kupiłem w Lidlu z firmy Parkside i powiem, że całkiem sprawnie poszło 😊. Na koniec warto dobrze przedmuchać samym sprężonym powietrzem.

sseebbaa1

Ostatnio zabrałem się za poprawianie dolotu. Powodem tego był okazyjny zakup przepustnicy o średnicy 70 mm pochodzącej z Forda E250 z silnikiem V8 5.4
Kupiona za całe 80 zł - sprzedający traktował chyba część, jako zupełnie niechodliwą, bo pochodzącą od mocno niepopularnego w Europie modelu. Ja sam wcześniej nie wiedziałem nawet jak wygląda Ford E250 :D
Przepustnica 70 mm z V8 5.4 jest o tyle ciekawa, że wymiary zewnętrzne ma identyczne, jak przepustnica 65 mm z V8 4.6 (np. z Mustanga). To oznacza, że wlot zasysający powietrze do przepustnicy ma identyczną średnicę, a jedyną różnicą jest średnica na wysokości motylka.
Zresztą zobaczcie sami:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zdjęcia pokazują, to co napisałem wcześniej - wloty do przepustnic 70 oraz 65 mm mają identyczne średnice (pierwsze zdjęcie). Wewnętrzne średnice tych wlotów to około 68 - 68,5 mm.
Różnice dopiero uwidaczniają się od strony wylotu, bo tam widać wielkości motylków (drugie zdjęcie).

No i z tego powodu miałem przez chwilę wątpliwość czy w ogóle jest sens zakładania takiej przepustnicy. Ale ostatecznie szybkie obliczenia pokazały, że jednak większy przekrój właśnie na wysokości motylka przełoży się na większą przepustowość powietrza przez przepustnicę, mimo tego samego przekroju na wlocie.
Do przepustnicy 70 mm oczywiście dołożyłem drugą ośkę i dźwigniowy układ sterowania motylkiem (czyli tak jak w oryginalnej z ST220) oraz zrobiłem modyfikację thin-blade, a także poszerzyłem wlot w korpusie.
Skoro wlot do tych korpusów ma wewnętrzną średnicę ok. 68 mm, to w przepustnicy 65 mm jest próg zwężający światło, a w przepustnicy 70 mm jest uskok zwiększający światło. Zachciało mi się pobawić w rozwiercanie wlotu nowego nabytku, bo zewnętrzny wymiar korpusu to około 73,5 mm. Był więc materiał na poszerzenie do pełnych 70 mm już od samego wlotu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Początkowo zacząłem poszerzanie, tak jak przystało na hobbystę-garażowca, czyli ręcznie Dremelem. Ale coś to wolno szło, ale przede wszystkim nie byłem pewny czy zmniejszenie grubości ścianki będzie takie samo na całym obwodzie.
Wymyśliłem więc prostackie, ale ciekawe zastosowanie dla starej tylnej piasty mojego Mondeo w połączeniu z budżetową wiertarką stołową z Lidla:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.



Dzięki takiemu wyfrezowaniu na kręcącej się podstawie, równo zebrałem grubość na całym obwodzie i do tego poszło to zdecydowanie szybciej, niż ręcznie :)

Przełożenie mechanizmu dwóch osi zostało już przeze mnie opisane w poście Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.#1206. Mimo, że jest tam pokazana przeróbka przepustnicy 65 mm, to wygląda to identycznie w przepustnicy 70 mm.
Także przeróbka zwana thin-blade, czyli odchudzenie ośki motylka, została pokazana w poście Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.#1065.
Tutaj zatem pokażę tylko kilka fotek z obecnej modyfikacji:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.







ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Poszerzanie wlotu do górnego kolektora dolotowego (UIM) w Mondeo ST220.

Planowany montaż większej przepustnicy spowodował, że zwróciłem uwagę również na wlot do górnego kolektora dolotowego (UIM = Upper Intake Manifold).
Poszerzanie wlotu pokazało, że kolektor nie ma ścianek o równej grubości. Górna część była cieńsza, niż dolna – przez co doprowadziłem frezem do perforacji.
Już po tym wpadłem na pomysł (szkoda, że nie wcześniej) użycia dwóch magnesów neodymowych do sprawdzania grubości aluminium. Odciąganie od siebie magnesów i wyczuwanie z jaką siłą trzeba je od siebie odrywać, dosyć dobrze pokazywało grubość aluminium, które rozdzielało te magnesy. Wtedy mogłem ustalić gdzie jeszcze mogę zmniejszyć grubości ścianki.

Zeszlifowałem też wystający element kryjący gwint potrzebny do przykręcenia silnika krokowego. Co ciekawe tej śruby nie musiałem nawet skracać, a i tak po jej wkręceniu nie wchodziła w światło wlotu. Jednocześnie wkręcenie śruby w sposób wystarczający uszczelnia ten otwór przelotowy (przy jednoczesnym zastosowaniu kleju do gwintów).

Na koniec zostały zaspawane przez mechanika otwory w kolektorze, które powstały przy frezowaniu.

Teraz już wiem, że montaż przepustnicy większej, niż 70 mm przy seryjnym UIM nie ma sensu, bo i tak wąskie gardło znajduje się na dalszym odcinku układu dolotowego – właśnie w początkowych ok. 10 cm wlotu do górnego kolektora dolotowego.

Filmik chyba lepiej wyjaśnia, to co napisałem wyżej :)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.



Nawet po poszerzeniu wlotu, w najwęższym miejscu wlotu do UIM jest przekrój odpowiadający mniej więcej polu koła o średnicy 66 mm.
Dodam tyko, że przepustnica o średnicy 70 mm (po odjęciu z jej przekroju pola zasłanianego przez ośkę motylka) pozwala przepuścić tyle powietrza ile przelatuje przez otwór o średnicy 65-66 mm. Czyli widać, że większa przepustnica, niż 70 mm, nie poprawi już przepływu.

.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

fajex

ciekawe jaki będzie efekt końcowy😁 powodzenia w dalszych modach👍

sseebbaa1

05.04.2020, 14:38 #1655 Ostatnia edycja: 09.07.2020, 21:50 by sseebbaa1
Cytat: fajex w 04.04.2020, 18:58ciekawe jaki będzie efekt końcowy😁

Większa przepustnica czy poszerzony wlot do UIM? Co ważniejsze w Mondeo ST220?
 :S  :S  :S

Ooo! Efekt końcowy będzie bardzo ciekawy!
Wiem, bo już byłem na hamowni i znam wynik. Nie dość, że będą widoczne efekty pracy włożonej w poprawę dolotu, to jednocześnie będą to efekty wynikające z całkiem innych elementów, niż to do tej pory wszyscy przypuszczaliśmy!
Chodzi o to, że obecnie wielu posiadaczy Mondeo ST220 wiąże bardzo duże nadzieje z montażem dużej przepustnicy np. o średnicy 75 mm i w tym widzi przepis na wyższą moc w Duratecu 3.0
Od jakiegoś czasu powątpiewałem w słuszność montażu aż tak dużej przepustnicy, ale nic nie mówiłem, bo nie miałem na to dowodów :)


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Dlatego postanowiłem, że zamiast robić kompleksową poprawę układu dolotowego, wolę sprawdzić po kolei zmieniane elementy oraz ustalić co one w rzeczywistości dają. Jest to chyba pierwsze takie porównanie większej przepustnicy do powiększonego wlotu do UIM-a.
A końcowe wyniki są naprawdę zaskakujące.

Jak widzieliście zoptymalizowałem wlot do UIM-a w związku z planowanym montażem przepustnicy 70 mm. Istotnym jest to, że poprawiłem nie tylko samo połączenie tych elementów, ale że również poszerzyłem przekrój trochę głębszego odcinka wlotu – tak powiedzmy do około 8-10 cm w głąb.

Ale zanim założyłem przepustnicę 70 mm, to zrobiliśmy pomiary na wcześniejszej przepustnicy 65mm. Wynik jaki zobaczyliśmy to 265 KM. Robione były chyba łącznie 3 pomiary i wszystkie pokazały podobny rezultat. Przypomnę tylko, że wcześniej na tej przepustnicy, ale jeszcze przed optymalizacją wlotu do UIM-a, uzyskałem wynik 256 KM.


Już wtedy jasnym stało się, że to wlot do UIM-a był wąskim gardłem ograniczającym przepływ, a nie przepustnica!
W tym momencie zastanawiałem się czy jeszcze większa przepustnica (70 zamiast 65 mm) da jakiś zysk.
Na hamowni w MAX PERFORMANCE w Gorzowie przeprowadziliśmy kolejne pomiary i wynik był w zasadzie identyczny, jak na mniejszej przepustnicy!
Tutaj dwa pomiary z przepustnicą 70 mm i zoptymalizowanym wlotem do UIM:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A tutaj porównanie wyniku na przepustnicy 70 mm do wyniku na przepustnicy 65 mm:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Różnica w wyniku to może pół konia mechanicznego (po uśrednieniu wszystkich z tego dnia), co mieści się w granicach błędu pomiaru (plus minus 1%). Ta drobna różnica może też wynikać z tego, że za mniejszą przepustnicą był niekorzystny, bo ostry uskok do większej średnicy. Moim zdaniem obie przepustnice podają taką ilość powietrza, że to już dalsze elementy dolotu stanowią ograniczenie.

To był cenny eksperyment!
Jestem bardzo zadowolony, że odnalazłem element, który blokował przepływ.
Od tego momentu optymalizacja wlotu do górnego kolektora dolotowego powinna się stać pozycją obowiązkową w ST220! Jak to zrobić, to pokazałem w filmiku umieszczonym we wcześniejszym poście.

Obecnie najmocniejsze w Polsce wolnossące Mondeo ST220 ma 265 KM!

8)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

fajex

Cytat: sseebbaa1 w 05.04.2020, 14:38Obecnie najmocniejsze w Polsce wolnossące Mondeo ST220 ma 265 KM!

Gratulacje wyniku, pracy i eksperymentu 👍 bardzo dobra robota pozdro😀

TAM

... i bardzo ładny wykres. Podoba mi się ,,drugi oddech" powyżej 4200 obr. :-)

sseebbaa1

Cytat: fajex w 05.04.2020, 15:31Gratulacje wyniku, pracy i eksperymentu 👍 bardzo dobra robota pozdro😀

Dzięki!


Cytat: TAM w 05.04.2020, 15:58... i bardzo ładny wykres. Podoba mi się ,,drugi oddech" powyżej 4200 obr. :-)

Ten drugi oddech jest charakterystyczny dla wszystkich sprawnych ST220 i większość wykresów prezentuje się podobnie. Wygląda więc na to, że poszerzenie dolotu poprawiło cały zakres obrotów silnika, a nie np. tylko górę.

Teraz po Twoim wpisie wpadł mi do głowy pomysł nałożenia na siebie dwóch wykresów - jeden przed optymalizacją wlotu do UIM-a (256 KM) oraz drugiego już po poprawce (265 KM). Oba pomiary były robione na tej samej hamowni, więc może fajnie to pokazać zyski. MAX PERFORMANCE ma zapisane wszystkie moje pomiary u nich, więc to będzie tylko jedno kliknięcie dla mechanika i zrzucenie na pendrive'a.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

TAM

Z nałożeniem wykresów to fajny pomysł. A co do drugiego oddechu, to nie wiedziałem że jest typowy dla Mondeo ST220. W Cougarze miałem ten skok nawet większy, ale tam wynikał on z przełączenia dolotów, czego w ST220 nie ma.

weksla

No szacun. Wykres pierwsza klasa i mega przyrost.
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

sseebbaa1

Cytat: weksla w 05.04.2020, 19:42mega przyrost
Racja. Jak na wolnossaka, to naprawdę spory postęp. Jestem wręcz zaskoczony.
To znaczy może inaczej - liczyłem na taki przyrost, ale bardziej wiązałem to z samą większą przepustnicą, a tu okazało się, że to w innym miejscu dolotu występuje wąskie gardło. Nie zauważałem tego do czasu, aż nie zmierzyłem wewnętrznych wymiarów wlotu do UIM-a.
Warto eksperymentować, bo jak widać ST220 to ciągle nie do końca zbadany pacjent :D
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

yayko

Szacun Seba tyle lat minęło odkąd miałem swoje st220 a Ty dalej uparcie dążysz do poprawy serii :)
Czekam aż wjedzie kompresor z 3.0 tfsi ;)

Kłaniam się w pas :)

Alek

Cytat: sseebbaa1 w 21.11.2019, 23:25Przedni stabilizator "zwykłego" Mondeo mk3 wraz z metalowymi obejmami pasuje P&P do wersji ST220!

Zakładałeś ten stabilizator z łącznikami od ST czy też od cywilnego?

sseebbaa1

Łączniki zostały te, które miałem.
Ale to całkiem bez znaczenia, bo łączniki przedniego stabilizatora są identyczne dla wszystkich Mondeo mk3.

To tylne łączniki są krótsze w ST220 hatchback/sedan.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy