Rozwiązanie problemu z panewkami w Mondeo ST220?

sseebbaa1, 11.06.2016, 22:47 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

Złe wieści.
Dzisiaj przez pół dnia przeszukałem chyba cały internet, no i w końcu znalazłem informację, która niestety wykazuje, że tak się nie da poprawić smarowania panewek :(
Spontanicznie założony temat (tworzony z ogromną nadzieją) nie przyniesie jednak takiego szybkiego rozwiązania, jak myślałem.
Na zakończenie posta podam jednak jedną informację, która jest światełkiem w tunelu.

Na usprawiedliwienie mam fakt, że prawie w ogóle nie można znaleźć informacji o technicznych szczegółach oryginalnego silnika Duratec 3.0, a jeszcze mniej o tym samym silniku, lecz udoskonalonym dla Noble'a. Próby wyciągania wniosków opierają się więc na szczątkowych informacjach.

Do rzeczy. Znalazłem taką stronę:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://noblecars.org/engine.html
Pojawiają się tam te same zdjęcia bloku, które wstawiłem już w pierwszym poście, lecz tutaj szerzej opisano dokonane przeróbki.
Dopiero teraz mogłem zatem ustalić, że dwa dołożone otwory od strony panewki były potrzebne do zainstalowania dysz natryskujących olej.
Już z samego tego faktu można wyciągnąć dalsze wnioski – w tych otworach olej płynie od panewki w głąb otworów (do poszczególnych dysz), a nie w przeciwną stronę. Czyli otworami nie napływa olej pod panewkę, a to z kolei oznacza, że pod spodem nie ma wcale galerii olejowej, jak wcześniej myślałem.
(pokutuje tutaj brak dostępności schematów naszego silnika, w których moglibyśmy prześledzić dokładny przebieg kanalików galerii olejowej)
Moje myślenie było prawidłowe jeżeli pod łożem głównych panewek leciałaby galeria olejowa (tak jakby wzdłuż obwodu panewki). Ale tak niestety nie jest, czego wcześniej nie wiedziałem.


Ciekawostka - z treści opisu przeróbki wynika, że zastosowano dysze natryskujące olej na denka tłoków z silnika Chevrolet SB2 NASCAR. Jest to cenna wskazówka, gdyż wcześniej nie mogłem uzyskać tej informacji nawet bezpośrednio od ludzi, którzy takie przeróbki zrobili w swoich silnikach Duratec 3.0 (ludzie zlecali usługę warsztatom, ale nie wiedzieli jakie dysze zostały użyte). Dzięki temu możliwe będzie chociażby poznanie parametrów dysz.

Natomiast co innego jest znacznie ciekawsze i być może będzie wspomnianym światełkiem w tunelu w walce o trwałość panewek. Prawdopodobnie występuje jednak wydajniejsza pompa oleju do naszego silnika. Do tej pory wszystko wskazywało, że pompa oleju w Noble'u jest nadal taka sama jak w ST220. Nikt nie wspominał o takiej zmianie. Pojawiła się tylko wzmianka, że AER pracuje nad wydajniejszą pompą, ale na tej lakonicznej informacji kończył się trop. Nie było żadnych informacji, że takie ulepszenie opracowano.
Na tej stronie (Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://noblecars.org/engine.html) opisujący wskazuje, że w ,,zwykłym" silniku ciśnienie oleju na wolnych obrotach było bardzo niskie, poniżej 10 psi (0,7 bara), co uznał za skutek dołożenia dysz olejowych. Ja to odebrałem jako zdziwienie z jego strony, że jest takie niskie, gdy powinno być wyższe (zapewne w porównaniu do Noble'a). Wiem, że to trochę ułomne informacje, ale to może oznaczać, że jednak w Noble'u była wydajniejsza pompa oleju skoro trzymała wyższe ciśnienie przy zwiększonym przepływie (większe zapotrzebowanie przez dołożone dysze).
Być może to ulepszona pompa rozwiązała problem panewek?

Znowu tylko te przypuszczenia. Ale niestety nie mamy nic więcej.
Spróbuję poszukać lepszych pomp do tego silnika.

PS. Narobiłem nadziei sobie i może innym forumowiczom, ale niestety wiercenie bloku nic tu nie da. Szkoda. Warto jednak, aby temat został, bo może ktoś znajdzie coś wartościowego chociażby w zebranych informacjach czy zdjęciach :)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Jeżeli się okaże, ze to jednak pompa, to będzie to przecież bardzo dobra wiadomość. Łatwiej zmienić pompę niż przerabiać blok. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Cytat: Tomasz w 16.06.2016, 00:30Łatwiej zmienić pompę niż przerabiać blok. :)

No wiadomo! :)

1.
Być może słabe smarowanie jest spowodowane przegrzewaniem się oleju?
Znalazłem info na forum Noble'a, że dołożenie chodnicy oleju spowodowało nie spadek, ale wzrost ciśnienia w całym układzie - poprzez wzrost gęstości oleju na skutek jego niższej temperatury.
"(...)I'm seeing a 5-10 psi increase in pressure over stock with the front mounted oil cooler due to the lowered oil temp."

Jest też informacja odnośnie ciśnienia oleju na biegu jałowym w Noble'u:
"Idle ("tick over") pressure runs about 15-20 psi with oil at 90 degrees C."
Źródło: Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.nobleforums.com/showthread.php?745-High-volume-oil-pumps

2.
A jakie ciśnienie oleju jest standardowo w ST220?

3.
I jeszcze jedno - czy w Jaguarach V6 3.0 system VVT (variable valve-timing - zmienne fazy rozrządu) jest sterowany hydraulicznie ciśnieniem oleju, czy jakoś mechanicznie?
Może tam jest wydajniejsza pompa oleju?
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

weksla

Dziś albo jutro podam. Ci jakie jest ciśnienie oleju w seryjnym aucie
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

morhot

W Jaguarach V6 3.0 system VVT (variable valve-timing - zmienne fazy rozrządu) jest sterowany hydraulicznie ciśnieniem oleju.

Na 100% :-D
Mruczenie widlastej szóstki jest jak balsam na udręczoną codziennością duszę.

sseebbaa1

Zatem warto sprawdzić czy przypadkiem nie jest wydajniejsza pompa od Jaga.
Zewnętrznie powinna być podobna, bo w końcu pasuje do praktycznie identycznego bloku silnika.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

To co mogę powiedzieć na pewno, to to, że w Jagu jest inna miska. Myślę, że warto byłoby je porównać. Ford modyfikował miskę przynajmniej 2 razy, więc zapewne tam widział jakiś problem. Pierwsza modyfikacja polegała na dodaniu od dołu rodzaju radiatora (chłodzącego zapewne olej), a druga na dodaniu użebrowania od wewnątrz, które miało zapobiegać "odpływaniu" oleju przy przeciążeniach. Możliwe jednak, że wersja z Jaga ma jeszcze jakieś poprawki.

A co do Jagowych głowic, to zmienne fazy są, z tego co wiem, sterowane hydraulicznie. Z kolei regulacja luzu zaworowego w tych głowicach jest mechaniczna. Ogólnie jest to zupełnie inna konstrukcja niż głowice fordowskie. Osprzęt także jest inny (praktycznie wszystko co sprawdzałem), więc nie zdziwiłbym się, gdyby i pompę oleju zmodyfikowali.

Ogólnie w tuningowanych autach gdzie zachodzi potrzeba modyfikacji układu smarowania, robi się zwykle chłodnicę oleju, daje wydajniejszą pompę paliwa, a czasem jeszcze tzw. "swirl pot".
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

weksla

16.06.2016, 20:48 #22 Ostatnia edycja: 16.06.2016, 21:56 by weksla
Seba przy bucie masz niespełna 6 barów ciśnienie oleju i temp 120.  Ciekawe czy to optymalna temperatura oleju pracy tego silnika.  Olej 5w/50

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



« Dodane: 16.06.2016, 21:56 »

Mi sie wydaje że zbyt wysoka o ile można zaufać wskażbikowi
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

sseebbaa1

Nie wiem właśnie jakie jest założone przez producenta ciśnienie oleju, ale 6 barów nie wygląda źle.
Znalazłem informację na zagranicznych forach, że przyjmuje się generalną regułę, iż wystarczającym jest ciśnienie 10 psi na każde 1.000 obr/min silnika. To miałoby oznaczać, że przy 6.500 obr/min (powiedzmy taki prawie max w ST220) powinno być 65 psi.
65 psi = 4,5 bara
Zatem 6 barów jest OK.
Ale wolałbym, aby wypowiedzieli się w tym zakresie nasi nadworni tunerzy :)

Natomiast temperatura, jak sam zauważyłeś, jest raczej za wysoka. Taki wniosek można wyciągnąć chociażby z faktu, że termostaty puszczające olej do dodatkowych chłodnic oleju aktywują się przy temperaturach około 85-95°C. To oznacza, że temperatura zapewne powinna w tym właśnie zakresie oscylować.

PS. Swoją drogą fajna ta listwa trzymająca zegary na słupku A :D

PS. 2. Ale kontrolka silnika świeci się! :stupid:
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

weksla

Młody słupek sklecił sam.
Check jest spowodowany walniętą sondą lambda na 1 obwodzie.  Lada dzień usuniemy.
Martwi mnie ta temp oleju. 
Czyli twierdzisz Seba że temp prawidlowa powinna być w granicach 95st?
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

T

Na pewno 120 stopni jest dalekie od optimum. Ale wiele aut tak ma przy takich prędkościach.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Cytat: weksla w 16.06.2016, 23:59Czyli twierdzisz Seba że temp prawidlowa powinna być w granicach 95st?
Nie jestem znawcą tematu. Posługuję się jedynie bezlitosną logiką :D
Skoro podstawki pod filtry oleju "pilnują", aby temperatura była utrzymywana poniżej 100°C, to z czegoś to musi wynikać.
Pamiętasz filmik jaki nagrałem przy sprawdzaniu takiego termostatu?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link."Podstawka pod filtr oleju z termostatem – sprawdzanie działania termostatu"
Olej gorętszy od tego poziomu - powiedzmy max.95°C - jest natychmiast schładzany w zewnętrznej chłodnicy.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

weksla

Przydałoby sie aby ktoś jeszcze założył wskażnik.  Wtedy wyeliminowalibyśmy ewentualby błąd czujnika lub niesprawność silnika
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

sseebbaa1

Planuję przeprowadzić pewne udoskonalenie wału, które nie powinno zaszkodzić silnikowi, a ma spore szanse pomóc w smarowaniu panewek korbowodowych.
Chodzi o fazowanie/ukosowanie otworów w wale korbowym.

Zdjęcia znalezione w internecie:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Jeżeli ktoś chciałby poszukać sobie informacji na ten temat, to najlepiej wyszukać: "chamfer crankshaft oil holes", bo wpisywanie polskiej nazwy nie daje dużo wyników w wyszukiwarce.

W najbliższych dniach będę miał wyjęty wał korbowy z mojego remontowanego silnika i zobaczę jak oryginalnie obrobione są wloty do kanałów wału.

Fazowanie otworów przy panewkach głównych powoduje, że olej jest sprawniej "łapany" do wnętrza wału. Oczywiście nacięcie należy zrobić w kierunku obrotu wału - wtedy fazowanie pozwala na szybsze spadnięcie oleju napływającego z rowka w głównej panewce, a druga nie fazowana strona otworu (na skutek ruchu obrotowego wału) zgarnia tą wysokość oleju, która opadła dzięki fazowaniu.

Fazowanie likwiduje też próg pomiędzy płaszczyzną ślizgu wału, a wlotem do wnętrza wału. Ewentualne zaburzenie przepływu oleju na wspomnianym progu może niekorzystnie wpływać na przepływ oleju, a więc na wydajność smarowania.

Skoro w ST220 najczęściej padają panewki korbowodowe, to takie usprawnienie podniesie ilość oleju kierowaną do newralgicznych miejsc.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Bobson

23.07.2016, 22:02 #29 Ostatnia edycja: 23.07.2016, 22:06 by Bobson
Hej,
dodam swoje 3 grosze.

Pisałem to już chyba na tym forum ale powtórzę.
Seryjny Zetec 2.0 na 5W40 w upale dogrzał mi olej do 145*C... ciśnienie na postoju 1,5 bara.
Tylko, że jak robiłem swapa to zrobiłem mały przegląd pompy oleju. Mało kto o tym pamięta i to robi ale rozebrałem całą pompe. Obejrzałem dokładnie rotor - nie miał żadnych wżerów i rys wyczuwalnych pod szpilką itd. Wyczyściłem i dałem nowy nurnik i sprężynę!

Są to elementy zaworu przelewowego w pompie oleju który upuszcza nadmiar ciśnienia, uszkodzony lub zmęczony zawór upuszcza ciśnienie za szybko..

Po dołożeniu chłodnicy oleju ogólnie skromnej (rdzeń trochę ponad 12cm x 12xm) i zmianie oleju na 5W50 mam ponad 2 bary ciśnienia na rozgrzanym oleju na jałowych obrotach. Co ważniejsze, butowanie auta w upale 30*C na lotnisku i olej ledwo dobił do maksymalnie 125*C. 120*C bez chłodnicy osiągałem wyjeżdżając za miasto i doduszeniu 2 razy do odcięcia na 4 biegu...
Dodam, że maksymalne ciśnienie skoczyło mi z 4,5bara na 5,5bara po zmianie oliwy na 5w50 i dołożeniu chłodnicy.

Do czego dążę bo się rozpisałem... Silniki Forda są bardzo słabe pod względem strat ciepła, między tymi silnikami a silnikami Hondy jest przepaść.
3.0 to istny piec, jutro planuje zamontować chłodnicę oleju i przechodzę na 5W50. Jestem przekonany, że silnik ostudzi się i będzie lepiej pracował. Jednak nie planuje montować w nim zegarów.

Tak naprawdę zegar z temperaturą i ciśnieniem oleju da pełny pogląd na to co dzieje się w silniku. Nie szukałbym patentów z wierceniem panewek bo to nic nie da, smarowanie zależy od ciśnienia, jakości oleju i jego temperatury (to co zrobił producent w kwestii kanałów olejowych zazwyczaj jest wystarczające). Te 3 parametry będą na dobrym poziomie i silnik będzie chodził bez problemów.

Tyle ode mnie, możecie się zgodzić lub nie, mam trochę zryty pogląd na niektóre kwestie z racji dłubania w aucie do sportu ale dla mnie chłodnica oleju to podstawa przy każdym mocniejszym silniku.
Fiesta XR2i ITB, Mondeo 2.2 Titanium X, S-Max MK1 2.0 TDCi AT