Niejasne wyniki z hamowni

Polarny, 05.07.2010, 10:11 « poprzedni - następny »

Polarny

Chyba niedoczytałeś dokładnie tego co napisałem. Ja mierzyłem temperaturę pod maską, a nie temperaturę filtra. Mój pomiar miał za zadanie sprawdzić, czy podczas hamowania maska powinna być otwarta czy nie. Wynik pokazuje że nie tylko powinna być otwarta, ale nawet wentylowana.

Jeżeli chodzi o Boro i V6, to proszę by powiedział jak dokładnie wykonywał on pomiar. Jak będę miał kiedyś okazje spotkać się z kimś kto ma V6, to nieomieszkam to sprawdzić. Ale nie wierzę, by temperatura była inna. Budowa jest identyczna.

Jeżeli chodzi o temperaturę przy różnych dolotach, to pasowałoby ją zmierzyć najlepiej gdzieś między turbiną a przepływką. Jest to teoretycznie proste - wystarczy wcisnąć czujnik pod opaskę. W praktyce nie odważę się na coś takiego. Gdyby przypadkiem ciąg powietrza porwał coś z czujnika, to trafia to prosto na łopatki turbiny.

T

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 17:07
Chyba niedoczytałeś dokładnie tego co napisałem.
Doczytałem i proponuje Ci to samo -- odnośnie mojej wypowiedzi. ;)

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 17:07
Ja mierzyłem temperaturę pod maską, a nie temperaturę filtra. Mój pomiar miał za zadanie sprawdzić, czy podczas hamowania maska powinna być otwarta czy nie. Wynik pokazuje że nie tylko powinna być otwarta, ale nawet wentylowana.
No i nie sprawdził z powodów, o których napisałem powyżej. Żeby dowiedzieć się w jaki sposób należy przeprowadzić porównanie dolotu seryjnego i "stożkowego" w Twoim aucie (bo w różnych może być różnie zależnie od wentylacji komory silnika i budowy dolotu "stożkowego") powinieneś zmierzyć temperaturę w dolocie dla obu rodzajów dolotu podczas normalnej jazdy, następnie wykonać podobny pomiar na hamowni, a jeśli w obu testach różnice pomiędzy temperaturą powietrza w obu dolotach wyjdą inne -- wprowadzić odpowiednie korekty. Wtedy można mówić o wiarygodnym porównaniu. Póki co, tak jak napisałem, dowiedziałeś się, że temperatura pod maską spada podczas jazdy. I tyle.

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 17:07Ale nie wierzę, by temperatura była inna. Budowa jest identyczna.
Budowa czego? ;)

« Dodane: 09.07.2010, 17:46 »

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 17:07
Jeżeli chodzi o temperaturę przy różnych dolotach, to pasowałoby ją zmierzyć najlepiej gdzieś między turbiną a przepływką. Jest to teoretycznie proste - wystarczy wcisnąć czujnik pod opaskę. W praktyce nie odważę się na coś takiego. Gdyby przypadkiem ciąg powietrza porwał coś z czujnika, to trafia to prosto na łopatki turbiny.
Z punktu widzenia osiągów istotna jest masa powietrza która trafia do silnika, a więc temperaturę należałoby zmierzyć możliwie blisko cylindrów. ;) W praktyce, jeśli w silniku jest przepływka która ma wpływ na ilość paliwa należałoby zmierzyć tą temperaturę w okolicy przepływki.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Czy Ty czytasz w ogóle co ja piszę? TEMPERATURA POD MASKĄ. Ona jest niezależna od dolotu! To jest temperatura która jest taka sama, niezależy czy masz stożek, oryginalny filtr czy rurę. Przeczytaj jeszcze raz dokładnie, bo chyba nie odróżniasz temperatury pod maską i właściwie po co ja robiłem pomiar. Skupiłeś się na stożku, a tak naprawdę mój pomiar ma na celu coś innego.


Zrobienie takiego testu o jakim Ty piszesz jest niemożliwe. Auto podczas jazdy będzie miało inną temperaturę niż podczas postoju z nadmuchem. Chyba, że w hamowni masz dosłownie całą ścianę dmuchającą z prędkością równą prędkości na kołach - czyli powinna ona rosnąć wraz z prędkością.


Budowa samochodu - kwestia ilość powietrza wpadająca pod maskę.

T

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 18:04
Czy Ty czytasz w ogóle co ja piszę? TEMPERATURA POD MASKĄ.
Ale co ona ma do rzeczy? Równie dobrze możesz zmierzyć temperature w nadkolu i stwierdzić, że do badania na hamowni należy zdjąć błotnik, tylko jaki to ma związek z ustaleniem jak właściwie przeprowadzić test porównawczy? Na osiągi wpływa bezpośrednio np. temperatura powietrza w dolocie, temperatura cieczy chłodzącej, natomiast temperatura zmierzona gdzieś tam pod maską jako taka nie wpływa bezpośrednio na wynik pomiaru (a w każdym razie jej ew. wpływ nie jest znany), więc kalibracja do tego parametru jest bez sensu.

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 18:04Zrobienie takiego testu o jakim Ty piszesz jest niemożliwe. Auto podczas jazdy będzie miało inną temperaturę niż podczas postoju z nadmuchem. Chyba, że w hamowni masz dosłownie całą ścianę dmuchającą z prędkością równą prędkości na kołach - czyli powinna ona rosnąć wraz z prędkością.
Chodzi o różnicę temperatury powietrza w dolocie pomiędzy dolotem seryjnym i "stożkowym" w teście na hamowni. Żeby wynik porównania był wiarygodny ta różnica musi być taka sama, jak w rzeczywistych warunkach (lub należy odpowiednio skorygować wynik pomiaru).

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 18:04
Budowa samochodu - kwestia ilość powietrza wpadająca pod maskę.
A fakt, że V6 emituje pewnie ze 2x tyle ciepła i zajmuje dużo więcej miejsca pod maską jest już dla Ciebie bez znaczenia? ;)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

heko

...Tomasz ...po raz ostatni spróbuję Ci wytłumaczyć o co chodzi
...nie można porównywać oryginalnego dolotu który czerpie powietrze z poza komory silnika....ze stożkiem który jest tylko wrzucony pod machę i czerpie stamtąd gorące powietrze  ...
...nie chodzi o to czy cały dolot się nagrzewa...bo przy otwartej przepustnicy przepływ powietrza jest na tyle duży, że nie zdąży się ono nadmiernie podgrzać (oczywiście nie mówimy tu o dłuższym postoju na wolnych obrotach)
...więc aby porównać wyniki na ori i na stożku...to dopóki nie będzie on czerpał pow. z zewnątrz...maska, do pomiarów musi być otwarta (przypomnę od razu że nadmuch nie dociera do stożka)...i tylko....powtarzam tylko wtedy porównanie jest prawidłowe[/b]
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning

Polarny

Tomasz - sory, ale nie widzę sensu dalszej polemiki. Po prostu nie rozumiesz zupełnie w czym rzecz.

Odpowiem tylko na jedno Twoje pytanie - czy w V6 jest tak samo postaram się zmierzyć, ale już teraz twierdzę, ze na 99% tak. Niestety Ty nie rozumiesz co ja chcę pomierzyć, więc jaki bym wynik nie uzyskał, Ty nadal brniesz w zupełnie inną stronę.

Zaparłeś się przeciwko stożkowi i jak w temacie pojawi się słowo stożek, to Ty swoje i skupiasz się na czymś innym. Prowadzisz krucjatę jakąś?

T

Cytat: G-CS w 09.07.2010, 18:31
...więc aby porównać wyniki na ori i na stożku...to dopóki nie będzie on czerpał pow. z zewnątrz...maska, do pomiarów musi być otwarta (przypomnę od razu że nadmuch nie dociera do stożka)...i tylko....powtarzam tylko wtedy porównanie jest prawidłowe[/b]
Porównanie będzie prawidłowe, jeśli różnica pomiędzy temperaturą w dolocie seryjnym i "stożkowym" podczas badania na hamowni będzie taka sama jak w rzeczywistych warunkach (a jeśli nie jest to należy odpowiednio skorygować wynik). I to jest jedyna prawda. Oczywiście w jakiejś konfiguracji może być tak, że wynik z otwarta maską będzie bardzo bliski właściwemu, ale to nie znaczy, że będzie tak zawsze i że można przyjąć to za pewnik.

Heko, mam wrażenie, że wiele z tego co piszesz opierasz wyłącznie na kilku własnych eksperymentach olewając zupełnie teorie (np. na tej zasadzie wyszła Ci bzdura o której pisałeś na innym forum, jakoby źle wpisane przełożenie wpływało na moc, a nie wpływało na moment). Tymczasem konkluzja poprawna dla kilku prób nie musi taką być dla kilku zupełnie innych.

« Dodane: 09.07.2010, 19:19 »

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 19:09
Tomasz - sory, ale nie widzę sensu dalszej polemiki. Po prostu nie rozumiesz zupełnie w czym rzecz.
Ja także nie widzę, skoro nie jesteś w stanie zrozumieć prostego faktu, że aby porównanie dolotów było prawidłowe, różnica temperatur w dolocie podczas badania na hamowni musi być taka sama jak w rzeczywistych warunkach. Głównie w tym kontekście należy ocenić, czy maska ma być otwarta czy nie (w danym przypadku!!!), a nie w kontekście temperatury zmierzonej gdzieś tam.

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 19:09
Zaparłeś się przeciwko stożkowi i jak w temacie pojawi się słowo stożek, to Ty swoje i skupiasz się na czymś innym. Prowadzisz krucjatę jakąś?
Nie jestem przeciwnikiem stożków, jestem przeciwnikiem niewłaściwej metodologii badań porównawczych i przedstawiania wniosków wyciągniętych na ich podstawie jako udowodnionych faktów. A jaki byłby wynik prawidłowo przeprowadzonego testu porównawczego? Tego nie wiem.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Tomasz - skupiasz się nadal na kwesti różnicy stożek vs normalny dolot. Ja najpierw chcę ustalić kwestię temperatury pod maską i zrobiłem to. W samym hamowaniu jak pisałem jest już sporo błędu, bo JAK POKAZUJE mój test auto jadąc nawet 40km/h jest po prostu schładzane całe. Więc jak pisałem by wytworzyć prawdziwe wyniki podczas hamowania (niezależnie od dolotu, silnika, auta) potrzeba byłaby cała ściana dmuchająca.

Pozostaje pytanie jak taki mały nadmuch wpływa na różne doloty - poczynając od oryginalnego po modyfikowany.

Moje doświadczenie pokazuje, że następnym razem będę hamował auto obowiązkowo z otwartą maską.


W ogóle to mam pomysł jak sprawdzić także wpływ dolotu na temperaturę - i to zarówno podczas jazdy jak i hamowania. Za IC znajduje się o ile pamiętam czujnik temperatury (IAT). Więc podpinając się pod kompa można odczytywać te wartości. Czy ktoś kto ma ELMa może powiedzieć czy wartość z IAT da się odczytać za jego pomocą?

heko

Cytat: Tomasz w 09.07.2010, 19:10

(np. na tej zasadzie wyszła Ci bzdura o której pisałeś na innym forum, jakoby źle wpisane przełożenie wpływało na moc, a nie wpływało na moment)..
...no i udowodniłeś że czytasz nieuważnie :/.....napisałem dokładnie odwrotnie...bo właśnie tak jest!!!

...kopia z "innego" forum... :P :P :P
boro napisał:
heko napisał:
a ja tu występuję z moją hamownią jako "weryfikator"..i robię to z maksymalną dokładnością i wiedzą jaką posiadam...i w żaden sposób nie zależy mi na tym żeby jakoś "naciągać" wyniki po jakichkolwiek modyfikacjach...

Jeszcze mi zabierasz zamiast dodawać wink . Tak jak ostatnio zabrałeś mi kilkanaście Nm z poprzedniego wykresu Foch
Właśnie, a może to lekkie przesunięcie odcinki na poprzednim wykresie było powodem, że straty mocy na obu wykresach się nie zgrały?

...to niema akurat żadnego wpływu na wyniki...zmiana przełożeń wpływa tylko na moment...na moc nie wpływa w ogóle... wink
[/color]
_________________
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning

T

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 19:30
Tomasz - skupiasz się nadal na kwesti różnicy stożek vs normalny dolot.
Przecież o tym jest ten wątek.

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 19:30
Moje doświadczenie pokazuje, że następnym razem będę hamował auto obowiązkowo z otwartą maską.
Twój test pokazał wyłącznie, że temperatura powietrza pod maską spada podczas jazdy, co jest oczywiste. Nic więcej. ;)

Cytat: Polarny w 09.07.2010, 19:30
W ogóle to mam pomysł jak sprawdzić także wpływ dolotu na temperaturę - i to zarówno podczas jazdy jak i hamowania. Za IC znajduje się o ile pamiętam czujnik temperatury (IAT). Więc podpinając się pod kompa można odczytywać te wartości. Czy ktoś kto ma ELMa może powiedzieć czy wartość z IAT da się odczytać za jego pomocą?
Właśnie tak należy to zrobić. :) Najpierw sprawdź różnicę temperatur w dolocie podczas jazdy na dolocie seryjnym i "stożkowym", potem zrób to samo podczas badania na hamowni i (jeśli różnica na hamowni będzie inna niż w rzeczywistości) skoryguj odpowiednio wynik z hamowni. Taki test będzie w miarę wiarygodny.

« Dodane: 09.07.2010, 20:10 »

Cytat: G-CS w 09.07.2010, 19:33
...no i udowodniłeś że czytasz nieuważnie :/.....napisałem dokładnie odwrotnie...bo właśnie tak jest!!!
Możliwe, nie zapamiętuje raczej co do słowa każdego głupstwa które przeczytam. Faktem jest, ze moc i moment są ściśle ze sobą związane. Mając wykres mocy w skali obrotów można narysować wykres momentu i na odwrót. Twierdzenie, ze jakiś parametr wpływa na moc, a nie wpływa na moment (albo odwrotnie, wszystko jedno) to całkowita bzdura.

Może po wpisaniu innego przełożenia rozjechały Ci się jakoś obroty na wykresie i dlatego odniosłeś takie wrażenie?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

Polarny

Nie będę przekonywał co do kwestii związanych z moim pomiarem. Widać nie rozumiesz wszystkich zależności i stąd Twoje posty. Po prostu podzieliłem się wynikami swojego testu i wierzę, że są osoby, dla których pomiar ten jest istotny. Dla Ciebie nie - podobnie jak stożek w samochodzie z tego co widzę. To tyle w temacie, nie będę go ciągnął dalej.


To co pisze Heko może być jak najbardziej prawdą i zapewne jest. Jak sam wspomniałeś, jest bezpośredni związek obrotów, momentu i mocy. Zmieniając przełożenie przesuwa się siatka obrotów. Jeżeli więc zmieniamy przełożenie, to zmieniają się obroty. Tak więc może wtedy:
- zmieniać się moment - moc pozostaje taka sama, bo to przecież wynika z matematyki,
- zmieniać się moc - moment pozostaje ten sam,
- zmieniają się obie wartości.

To dywagacje czysto matematyczne. Heko z doświadczalnie sprawdził która z tych opacji zachodzi. Tak więc nie pisz, że to bzudra, to wtedy Ty piszesz bzudrę. To matematyka na podstawowym poziomie (-:

heko

na podstawie "słynnego" wykresu, drastycznie zmieniłem przełożenia...a oto wyniki:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Uploaded with Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.ImageShack.us

...jak widać moc pozostaje taka sama...a moment się zmienia...
...kolego Tomasz...przypomnij sobie definicję KM
... koń mechaniczny - moc niezbędna do tego aby masę 75 kg podnieść na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy.
...i to na rolkach wyjdzie zawsze tak samo...bo to nic innego jak własnie ta definicja..a jeśli dołożymy do tego siatkę obrotów...uzyskamy przebieg momentu obrotowego...a dla momentu właśnie przełożenie jest najważniejsze...

...ot....następna bzdura 8) :P
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning

Polarny

No i chyba nic więcej nie trzeba dodawać w temacie. Ale dla jasności napiszę co ja z tego wnioskuję. Hamownia mierzy samą moc. Dodatkowo mierzy obroty (kalibruje się je - dzięki temu pewnie wielkość kół, opony i ich zużycie nie mają znaczenia). Na podstawie tych dwóch parametrów wyliczany jest przebieg momentu (czyli moment w każdym punkcie obrotu).

W sumie fajnie, bo człowiek coraz więcej wie o hamowni. Jeszcze dwa takie tematy i zbuduję własną ... hehehe (-:

T

Cytat: G-CS w 09.07.2010, 21:41
...jak widać moc pozostaje taka sama...a moment się zmienia...
Patrzysz na ten wykres i nie widzisz, ze przy danych obrotach zarówno moment jak i moc są różne, w zależności od wpisanego przełożenia?
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

heko

Cytat: Tomasz w 09.07.2010, 23:40
Patrzysz na ten wykres i nie widzisz, ze przy danych obrotach zarówno moment jak i moc są różne, w zależności od wpisanego przełożenia?
...nie no, ja chyba śnię ???...gdzie Ty widzisz różną moc ??? ??? ??? ...chodzi Ci o te parę dziesiątek KM...przecież to nawet nie jest zgodne z kierunkiem zmian przełożeń, które tak a'propos są tak różne jak bym mierzył na 2...4...6 biegu!!!
...łooo matkoooo...daj się w końcu przekonać :D
Wypożycz FF RS 3 :D Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://gcscars.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.gcstuning.pl/
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://www.facebook.com/GCSTuning