Szanujemy Twoją prywatność. My i nasi partnerzy wykorzystujemy cookies oraz inne technologie w celu dostarczenia Ci spersonalizowanej usługi najwyższej jakości.
WIĘCEJ INFORMACJIAKCEPTUJĘ

 

Najstarszy w Polsce klub miłośników szybkich Fordów, wersji ST i RS oraz ich tuningu


Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

Cytat: JacekST220 w 26.11.2018, 09:50Chciałem podpytać o te nowe tylne zaciski NTY.  Własnie przymierzam się do zakupu identycznych FORD MONDEO MK3 III  (2004-2007) wersja po liftingu. I teraz moje pytanie jakie klocki do nich kupowałeś i czy konieczna jest wymiana jarzma?


Te zaciski są zrobione na wzór oryginałów jeżeli chodzi o ich kształt i mechanizm działania. Zatem wszystko do siebie pasuje i nie musisz nic kombinować. Zacisk przykręcasz do istniejącego jarzma oraz dajesz normalne klocki o takim samym kształcie, jak do tej pory.
Pytaniem jest tylko jakość tych zacisków, ale to wyjdzie w trakcie użytkowania.

Ja jeszcze swoich nie założyłem, ale zrobię to w najbliższym czasie. Myślałem, że swoje hamulce (przód i tył) wymienię na wiosnę, ale muszę to jednak przyśpieszyć, bo niestety w przednich zaciskach zostało mi około 1 mm klocków :D
A wymieniać będę jednocześnie tył i przód, bo przechodzę na większe hamulce na obu osiach.

Pamiętaj tylko, żeby sprawdzić nie tylko czy kupowany zacisk jest przedlift czy polift, ale także aby rozróżnić B4Y/B5Y od BWY (czyli sedan/hatchback od kombi), bo to też ma znaczenie.


Ja swoje zaciski będę malował na czerwono i dlatego jeszcze ich nie mogłem założyć :)


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Jeżeli chodzi o wspomniane tylne zaciski, to zarówno oryginalne zaciski Boscha, jak i te NTY nie porażają wyglądem. Struktura powierzchni kojarzy mi się ze starymi żeliwnymi kaloryferami :D
Dlatego - chyba z nudów w jesienny wieczór - zacząłem Dremelem szlifować te nierówności na świeżo kupionych zaciskach NTY. Wiedziałem, że nie może to zaszkodzić wytrzymałości zacisku, a byłem ciekaw czy poprawi to wygląd.

No i tak zacząłem wygładzanie od powierzchni najbardziej widocznej przez felgę (zakrzywiony element o który opiera się zewnętrzny klocek hamulcowy) oraz od górnych powierzchni zacisku, takich jakby żeberek.
I jak wygładziłem te szczytowe powierzchnie, to stwierdziłem, że wyszedł całkiem przyjemny efekt! 8)
Nie ma nawet sensu dalej polerować, bo właśnie wygładzone grzbiety zacisku fajnie kontrastują z chropowatymi zagłębieniami.

A potem sprawdzę, jak zróżnicowana powierzchnia zacisku będzie się prezentowała już po pomalowaniu na czerwono.

Tak wygląda zacisk po wyjęciu z pudełka:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A tak po wygładzeniu części powierzchni, które są najbardziej widoczne przez felgę, gdy zacisk jest już zainstalowany:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




I jeszcze bezpośrednie porównanie zacisków przed i po obróbce :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Ten sam zacisk, a wygląda od razu jakby bardziej profesjonalnie :stupid:
Mała rzecz, a cieszy!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

Alek

Używałeś jakichś konkretnych gradacji ścierniwa?

sseebbaa1

Wstępne wygładzanie chropowatości gradacja 60, a potem 120.
Ja akurat użyłem akcesoriów Dremel-a i były to taśmy szlifierskie odpowiednio o numerach 408 i 432.

Większej dokładności to nie wymaga, bo i tak będę malował to na czerwono.
No chyba, że ktoś zechce zrobić powierzchnie na lustro i dać bezbarwny lakier - też mogłoby fajnie wyglądać.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Mondeo ST220 na wadze :)

Wykorzystałem pobliskie złomowisko i sprawdziłem w końcu realną masę samochodu. Wskazania nie są super precyzyjne, bo zauważyłem, że przeskok kolejnych wskazań na wyświetlaczu był co 20 kg (czyli taka dokładność pomiaru), ale daje to jakiś pogląd na ciężar auta.
1520 kg

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Samochód przed pomiarem nie był do tego w żaden sposób przygotowywany. Wewnątrz zostały różne drobiazgi w kieszeniach i schowku. Nie wyciągałem też żadnych elementów wyposażenia (np. dywaników). W bagażniku ciągle zostało koło dojazdowe, klucze i inne niewielkie drobiazgi. Połowa zbiornika paliwa.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

06.12.2018, 22:07 #1595 Ostatnia edycja: 11.05.2019, 21:02 by sseebbaa1
Znając wagę samochodu, można pokusić się o sprawdzenie o ile poprawiło się przyśpieszenie samochodu poprzez modyfikacje silnika i przyrost mocy maksymalnej.

Zakładając, że masa samochodu dla obu obliczeń jest taka sama, a punktem wyjścia była moc ok. 220 KM (post #2) można sprawdzić ile dało dołożenie kolejnych 36 KM (post #1571) do łącznej mocy 256 KM.

Jednak aby urealnić obliczenia należy dodać też wagę kierowcy :(
Jak wjeżdżałem na wagę, to pokazało wynik 1640 kg ;(
No i niestety to by się zgadzało, bo sam ważę ponad 100 kg i jeszcze ciuchy zimowe na mnie (oraz teczka i laptop, które potem wyjąłem, co widać na wcześniejszym zdjęciu :) ).
Waga to wszystko zaokrągliła w górę do pełnych kolejnych 20 kg i wyszło łącznie +120 kg.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Ale przejdźmy do obliczeń!

Całkiem fajnie korzystało mi się z tego prostego kalkulatora (prędkości w milach na godzinę):
http://www.torquestats.com/modified/index.php?pid=calculator

FWD - 220bhp & 1640kg
Power to Weight:   136 bhp/ton
0-60: 7.7 (czyli pomiar 0-96 km/h)
0-100: 21.6 (czyli pomiar 0-161 km/h)
60-100: 13.9 (pomiar 96-161 km/h)

FWD - 256bhp & 1640kg
Power to Weight:   159 bhp/ton
0-60: 6.7
0-100: 18.0
60-100: 11.3

Czyżby poprawa przyśpieszenia do "setki" o jedną sekundę? 8)

Kalkulator oczywiście jest uproszczeniem, ale daje pogląd na zmiany przyśpieszenia. Porównywanie poszczególnych poziomów mocy lub obniżenia masy pojazdu pozwala sprawdzić ile zyskujemy przyrostem mocy, a ile wyciągając niepotrzebne rzeczy z bagażnika :)
No bo sami zobaczcie - nawet przy seryjnej mocy 220 KM obniżenie masy np. o 70 kg (1640 - 70 = 1570) całkiem wyraźnie poprawia czasy przyśpieszeń zwłaszcza przy wyższych prędkościach:

FWD - 220bhp & 1570kg
Power to Weight:   142 bhp/ton
0-60: 7.4
0-100: 20.1
60-100: 12.7

To ostatnie wartości pokazuję jako przykład zabawy z teoretycznymi obliczeniami przy obniżaniu masy.
Ale trzeba będzie pomyśleć nad odchudzeniem samochodu...

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

MAG

A jak się mają fabryczne dane dotyczące przyspieszenia ST220 do tego kalkulatora?
Kwatery na lato w Gdańsku:
http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

sseebbaa1

Oficjalny katalog wersji 6-biegowej podaje przyśpieszenie 0-100 km/h w czasie 7,6 s dla sedana i hatchbacka oraz 7,8 s dla kombi.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Zamierzam poprawić hamulce i zainstalować u siebie brakes stage 2 :D czyli przednie tarcze o średnicy 350 mm oraz tylne 302 mm.

Dla przypomnienia, seryjnie w każdym Mondeo mk3 (w tym także w modelu ST220) są tarcze przednie o średnicy 300 mm oraz tylne 280 mm.
Popularną przeróbką jest zamontowanie przednich tarcz z Focusa ST mk2 o średnicy 320 mm - i to traktuję jako modyfikację stage 1.

Tarcze 350 mm pochodzą z Forda Focusa RS mk3 i obecnie w rozsądnych cenach można dostać tylko gładkie tarcze [1936713].


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


(front brake discs: Focus RS mk3 -- Focus ST mk2 -- Mondeo ST220 mk3)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




I tu jest miejsce na udoskonalenie - postanowiłem, że dodam nacięcia.
Dzięki nacięciom tarczy :
1. poprawi się początkowa faza hamowania zaraz po depnięciu pedału hamulca (od razu "bierze"),
2. poprawi się też ogólna skuteczność hamowania poprzez zwiększenie współczynnika tarcia i odprowadzanie gazów spod klocka,
3. poprawi się wygląd :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Na początek jedno nacięcie z zadaną głębokością 0,2 mm:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Po sprawdzeniu, że dobrze idzie, program został puszczony już na docelową głębokość rowków, czyli 1 mm.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Z uwagi na układ nacięć, tarcza jest kierunkowa i tym samym potrzebny jest przeciwny układ nacięć dla drugiej tarczy:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tylne tarcze (302 mm) też zostały nacięte, chociażby dla spójności wyglądu auta :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A jeżeli kogoś interesuje, jak od strony technicznej wyglądał proces nanoszenia nacięć, to zapraszam też do oglądnięcia filmiku.
Link:
Nacinanie tarcz hamulcowych Ford Focus RS mk3


8)


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

enforte

Cytat: sseebbaa1 w 11.01.2019, 23:27
Tarcze 350 mm pochodzą z Forda Focusa RS mk3 i obecnie w rozsądnych cenach można dostać tylko gładkie tarcze [1936713].


Dla łowców okazji pojawiły się tarcze do RS mk3 - ponizej 400PLN za parę ;) - TRW DF6871

weksla

Seba jaki koszt takiej przyjemności?
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps
Ford Focus ST225--------------------> 400ps

sseebbaa1

Cytat: enforte w 12.01.2019, 00:12TRW DF6871

No to może w końcu otworzy się worek z zamiennikami, bo do tej pory brakowało takich przednich do FF RS mk3. Ale ja akurat sceptycznie podchodzę do TRW, bo zawiodły mnie w Mondeo. Były zrobione z dużo gorszego materiału i nie dały rady w Mondeo mk3 TDCi 115 KM jako przednie tarcze 300 mm.


Cytat: weksla w 12.01.2019, 00:17Seba jaki koszt takiej przyjemności?

Niestety zrobienie detalicznego zamówienia, gdzie nie ma nawet gotowych modeli 3D tych tarcz i programu dla obrabiarki jest po prostu drogie. Do tego tarcze inne dla prawej strony i inne dla lewej. Nawet przygotowanie odpowiednich uchwytów pod tarcze zabrało trochę czasu, za który zostałem obciążony. Prawie cała zmiana jednego pracownika poszła na te 4 tarcze. Wyniosło mnie to 800 złotych :o
Ale myślę, że ewentualne kolejne tarcze na pewno będą tańsze, bo program już jest i doświadczenie z instalowaniem odpowiednich uchwytów też.

Tutaj inna firma tuningowa, która zrobiła to dokładnie na tych samych tarczach Brembo życzy sobie za jedną tarczę 240 funtów:
https://www.focusrsparts.co.uk/scc-grooved-front-discs-for-the-focus-rs-mk3/prod_3455.html
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 256 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  moje wcześniejsze Fordy

enforte

Cytat: sseebbaa1 w 12.01.2019, 13:34
No to może w końcu otworzy się worek z zamiennikami, bo do tej pory brakowało takich przednich do FF RS mk3.


Mam obawy, że to się szybko nie zadzieje. Tarcze TRW pojawiły się w jednym sklepie chyba na początku maja '18 i była to oferta wirtualna, nie można było ich kupić. Kupiłem (tylne) dopiero w listopadzie.

yayko

szacun Seba że Ci się chce przecierać szlaki w każdą możliwą stronę :)

roadrunner

30.01.2019, 23:32 #1604 Ostatnia edycja: 03.02.2019, 18:59 by admin
Ufff... Przegryzłem się przez cały temat... :stupid:
Seba Szacun niepomierny! :}
Mam przy okazji kilka pytań...
Czemu nie skorzystałeś z TYCH wydechów?
Miałbyś bez kombinowania kolektory sporo lepsze od oryginałów, decaty i downpipe'y w rozsądnej kasie...
Ja to zapodałem u siebie + sportowy cat zamiast tłumika środkowego i jestem zadowolony zarówno z dźwięku jak i osiągów, zaznaczam że resztę wydechu mam w standardzie.
Poza tym dziwię się że nie zrobiłeś portingu i polerowania głowic jak ja:
http://fordtuning.pl/index.php/topic,2720.msg44051.html#msg44051
Przy wszystkich tych akcjach mogłeś to z powodzeniem ogarnąć u siebie w garażu bardzo niskim nakładem kosztów. Roboty własnej jest na bite 4 pełne dni ale i przyrost osiągów nie do pogardzenia...

BTW Kiedy dalsze losy silnika z kompresorem bo czekam z wypiekami na twarzy...  :stupid:

« Dodane: 31.01.2019, 00:01 »

Coś mi się link masakrycznie rozjechał... Ktoś to może poprawić?