Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

T

Całe forum czeka na kompresor. :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

25.03.2019, 12:50 #1621 Ostatnia edycja: 28.03.2019, 21:35 by sseebbaa1
Cytat: bishop w 25.03.2019, 07:27Po hamulcach za kompresor się zabierz;]
Cytat: Tomasz w 25.03.2019, 11:12
Całe forum czeka na kompresor. :)
Za dużo rzeczy staram się robić w jednym czasie i przez to nic nie jest skończone :D
---


Kolega udostępnił mi w swoim dużym warsztacie wygodny podnośnik, który jest rzadziej wykorzystywany. Zacząłem od wymiany tylnych hamulców.
Jest to nietypowe rozwiązanie, które zrodziło się w mojej głowie, więc wolałem zrobić to sam, niż wszystko tłumaczyć mechanikowi. Bo pewnie i tak musiałbym nad nim stać i wszystko tłumaczyć :stupid:
Warsztatowi pozostawię tylko później wymianę płynu hamulcowego, bo tego nie umiem robić i wolę nie ryzykować.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Cała ta modyfikacja tylnych hamulców jest po to, żeby zachować odpowiedni balans przód-tył, kiedy na przedniej osi wyląduje o wiele wydajniejszy zestaw. Ale wyliczenia dotyczące wydajności przedstawię później, przy okazji montowania przednich opóźniaczy :D

Zamiast seryjnych tylnych tarcz o średnicy 280 mm (patrz na wysokość względem metalowej osłony tarczy)...
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




...będą zamontowane tarcze 302 mm. Taką zresztą średnicę tarcz ma Focus RS mk3, a zacisk w RS-ie ma identyczną średnicę tłoczka, jak w naszych Mondeo, czyli też 38 mm.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Konieczne było wyrównanie niedoskonałości odlewniczych tylnej zwrotnicy. Musiałem to zrobić, bo adapter bardzo ciasno wchodzi w kształty wyznaczone przez zwrotnicę.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Adapter przesuwa zacisk trochę do góry, więc i metalowa osłona tarczy musiała zostać podcięta. To w zasadzie jedyna czynność, która przy okazji poprawiania hamulców zmienia coś w samochodzie w sposób nieodwracalny. Cała reszta pomyślana jest tak, aby była możliwość np. odkręcenia i przeniesienia do kolejnego Mondeo mk3 :) a na miejsce może powrócić seryjny zestaw.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




W pierwszej kolejności przykręcamy adapter, wkładając śruby od strony tarczy.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Dla świętego spokoju zastosowałem średnio mocny klej do gwintów.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Potem zakładamy tarczę i przykręcamy jarzmo. Jest to zatem identyczna procedura jak przy każdej wymianie tylnej tarczy hamulcowej.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tutaj widać, że tylny zacisk hamulcowy został odkręcony od instalacji hydraulicznej, ale to tylko dlatego, że zmieniałem zaciski na nowe. Przy tej modyfikacji nie trzeba rozkręcać przewodów hamulcowych, a wystarczy zacisk odchylić na bok i podwiesić na drucie zaczepionym o sprężynę.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Już wygląda fajnie :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A teraz jeszcze lepiej!
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przy zwrotnicy jest tak mało miejsca na adapter, że ostatecznie klocki wystają o około 2 mm ponad górną krawędź tarczy. Nie dało się tego ciaśniej upchać.
Nie ma to znaczenia dla wydajności hamowania, ponieważ powierzchnia klocka nie ma znaczenia dla generowanego tarcia.
Jednak, aby klocek nie piszczał na tarczy, to lekko ściąłem górną krawędź (żeby po pewnym czasie nie zrobił się schodek na końcu klocka).
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tu porównanie: po lewej klocek w oryginalnym kształcie, a po prawej już ścięty.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Po zamontowaniu wszystko do siebie pasuje :)
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Jak widać seryjna linka hamulca ręcznego nadal obsługuje ten zacisk. Czyli nie ma potrzeby wchodzenia w dodatkowe koszty. Oczywiście sprawdzę w czasie jazdy i potem na postoju, czy ręczny rzeczywiście działa jak należy.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

28.03.2019, 22:31 #1622 Ostatnia edycja: 27.05.2020, 10:31 by sseebbaa1
Zaraz po tylnych hamulcach miałem montować zestaw na przedniej osi. Jednak przed montażem chciałem sprawdzić bicie piast (tył sprawdziłem po fakcie, bo wcześniej zapomniałem z garażu czujnika zegarowego - ale okazało się, że wszystko jest OK)
Pomysł z pomiarem był strzałem w dziesiątkę, bo okazało się, że prawa piasta była bardzo krzywa!

Mechanicy posługują się setnymi częściami milimetra na określenie bicia piasty lub tarczy. Jeżeli usłyszycie, że mechanik mówi o "setce" :D to chodzi mu o 0,01 mm.
Zmierzyłem bicie piasty i okazało się, że podczas kręcenia ma ona bicie na poziomie 0,1 mm, czyli "dziesięć setek".
Po założeniu tarczy i przyłożeniu czujnika zegarowego do krawędzi tarczy wynik wyniósł 0,2 mm, czyli aż "dwadzieścia setek"!
(wyższy wynik bicia wynika z tego, że krawędź tarczy jest jeszcze dalej od osi obrotu)

Skonsultowałem to z pracownikami warsztatu i dowiedziałem się, że maksymalne dopuszczalne przez nich wartości - mierzone na zewnętrznej krawędzi tarczy - nie powinny przekraczać pięciu setek.

Tak wyglądał mój pomiar krawędzi piasty, potem pomiar na tarczy i na końcu wzorcowy wręcz wynik uzyskany z nowym łożyskiem i piastą:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

theanalogs

Pięknie Ci to wszystko wychodzi, pełna profeska i mondeo zrobione z pomyślunkiem:) Z wielką przyjemnością się to wszystko czyta i ogląda, tak trzymaj i modź dalej:D

weksla

Seba Ty to jednak masz inżynierski zmysł
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

MAG

No dobra Seba, minął miesiąc od ostatniego wpisu - ja przebieram nogami w oczekiwaniu na ciąg dalszy ...
Kwatery na lato w Gdańsku: <br />Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php?topic=4735.0

sseebbaa1

Sorry, że nie pisałem, ale miałem nieprzyjemne przeżycie z eSTekiem, a potem jeszcze laptopa ze zdjęciami zostawiłem u rodziców.
Ale już nadrabiam zaległości!

Po wymianie przednich piast, samochód był w końcu gotowy przedni zestaw dużych hamulców 8)
Big Brake Kit (BBK), jak mawiają anglojęzyczni.

Adaptery przednich hamulców da się przykręcić do zwrotnicy nie tylko wtedy gdy tarcza jest ściągnięta...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




... ale także przy założonej tarczy. Może to ułatwiać późniejszą obsługę samochodu z takimi hamulcami:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tu widać rurkę "odwracającą", stosowaną po to, aby zacisk BMW pracował w odpowiednią stronę w Mondeo (są to tzw. zaciski
kierunkowe - wyjaśnienie sensu rurki "odwracającej" patrz Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.post #1396 i następne).

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A tutaj ostateczny efekt.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Powiem Wam, że nacięcia tarcz robią świetne wrażenie 8)
Na postoju to bardziej przyciąga oko, niż nawet czerwone zaciski.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

MaciekKRK

Hej,

Przepraszam, jeśli poruszam omawiany przez Ciebie wątek, chociaż uważniej przeczytałem stronę po stronie tego wątku.
Czy udało Ci się finalnie przetestować "szperę" Quife i wykonać kilka testów, o których wspominałeś?
Czy możesz podzielić się wrażeniami? :)

sseebbaa1

Testowałem szperę na drodze. W zasadzie każdego dnia, kiedy jechałem swoim samochodem :)
Nie zrobiłem testów z postawieniem samochodu na lodzie, gdy jedno koło jest na śliskim, a drugie na asfalcie. Ale codzienne wrażenia z pracy Quaife są w zupełności wystarczające do przekonania, że to po prostu działa!

Więcej opisałem w temacie, w którym pytałeś o sens dołożenia szpery do Twojego Focusa mk3 ST w wersji z dieslem:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,6217.0.html

Dziękuję za przebicie się przez mój temat. Pozdrawiam!
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Alek

Mamy z Sebastianem tą samą blokadę dyferencjału, na zawijasach w Alpach sprawdza się rewelacyjnie, na suchym asfalcie przy standardowej mocy nie jesteś w stanie zerwać przyczepności przy przyspieszaniu. Wada jest taka że fabryczne ESP nie ogarnia blokady i interweniuje mimo że nie ma potrzeby, więc żeby poszaleć trzeba wyłączać trakcję.

sseebbaa1

Cytat: Alek w 27.07.2019, 11:46
Wada jest taka że fabryczne ESP nie ogarnia blokady i interweniuje mimo że nie ma potrzeby, więc żeby poszaleć trzeba wyłączać trakcję.
Zgadza się. Szpera po prostu przesuwa możliwości samochodu. Gdyby zachować dotychczasowy styl jazdy i jeździć ST220 tak jak przed modyfikacją, to ESP nie będzie nadmiernie interweniowało. Ale nie po to był ten tuning :D

Powiem szczerze, że jak jeździłem z otwartym dyferencjałem, to wyłączałem ESP tylko przy startach zatrzymanych. A przy ostrzejszej jeździe po zakrętach w zasadzie nie czułem potrzeby wyłączania kontroli trakcji - to oznacza, że ESP co do zasady jest dosyć dobrze fabrycznie skonfigurowane (tylko taka uwaga, że mam sprężyny Eibacha, które zmniejszają wychylanie się auta w zakrętach i przez to ESP później widzi poślizg wewnętrznego przedniego koła w zakręcie; przy seryjnym zawieszeniu ingerencje byłyby zapewne częstsze).

Natomiast po zainstalowaniu szpery wyłączanie ESP stało się u mnie praktycznie automatyczną czynnością zaraz po uruchomieniu silnika. Wyłączałem, bo szpera daje możliwości wykraczające poza poziom ustalony przez konstruktorów tego auta. Nawet nie chodzi o sportową jazdę, bo choćby zdecydowane włączanie się do ruchu zyskuje całkiem inną jakość. Jeżeli mocno depnę np. z prostopadłej ulicy podporządkowanej, a ESP jest wyłączone (i dzięki temu nie przeszkodzi mi), to ruszenie z jednoczesnym skrętem odbywa się z przyśpieszeniem niedostępnym dla innych samochodów przednionapędowych.

Ale oczywiście prawdziwą frajdą są zakręty i zazdroszczę Alek, że mogłeś to sprawdzić na górskich drogach!  :evil:
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Fabryczne systemy w mk3 z mało czym sobie radzą (szczególnie kontrola trakcji). Zawsze to wszystko wyłączałem po uruchomieniu silnika.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

JacekST220

Jaka szpere zainstalowałes? Jest jakis model P&P, jaki to koszt ?

sseebbaa1

Cytat: T w 31.07.2019, 03:24
Fabryczne systemy w mk3 z mało czym sobie radzą (szczególnie kontrola trakcji). Zawsze to wszystko wyłączałem po uruchomieniu silnika.
Ciekawe czy w Twoim Mondeo (zwykłym, ale przerobionym na torpedę) systemy elektroniczne były tak samo skalibrowane. W moim ST220 system pozwala na np. delikatny uślizg tyłu w zakrętach.


Cytat: JacekST220 w 31.07.2019, 17:50
Jaka szpere zainstalowałes? Jest jakis model P&P, jaki to koszt?
W pierwszym poście masz spis treści :)

P&P. Quaife QDF41Z.
Obecnie taka szpera kosztuje 3.868 zł.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy