Mondeo mk3 ST220 hatchback po drugim lifcie

sseebbaa1, 18.09.2013, 21:47 « poprzedni - następny »

JacekST220

Cytat: sseebbaa1 w 01.08.2019, 11:48

W pierwszym poście masz spis treści :)

P&P. Quaife QDF41Z.
Obecnie taka szpera kosztuje 3.868 zł.

Najpierw napisałem, a potem pomyślałem :) Tak zrobionego tematu nie widziałem nigdy i nigdzie, pełna profeska ze spisem na 1 stronie i możliwością przeskoczenia w interesujące nas miejsce, lepsze niż encyklopedia :)

MaciekKRK

Cytat: sseebbaa1 w 25.07.2019, 00:00
Testowałem szperę na drodze. W zasadzie każdego dnia, kiedy jechałem swoim samochodem :)
Nie zrobiłem testów z postawieniem samochodu na lodzie, gdy jedno koło jest na śliskim, a drugie na asfalcie. Ale codzienne wrażenia z pracy Quaife są w zupełności wystarczające do przekonania, że to po prostu działa!

Więcej opisałem w temacie, w którym pytałeś o sens dołożenia szpery do Twojego Focusa mk3 ST w wersji z dieslem:
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://fordtuning.pl/index.php/topic,6217.0.html

Dziękuję za przebicie się przez mój temat. Pozdrawiam!

Dziękuję! Szpera zamówiona - czekam na dostawę  8)

roadrunner

Seba,
Co z projektem kompresora?
BTW Szacun za hamulce :D

sseebbaa1

Cisza w moim temacie spowodowana była przykrą sytuacją. W kwietniu 2019 miałem stłuczkę, która podcięła mi skrzydła.
Niestety uszkodzenie ST220 było z mojej winy, co dodatkowo mnie zdołowało i po prostu nie chciało mi się pisać.
Przepraszam wszystkich, którzy śledzą mój temat...

Postaram się nadrobić zaległości w niniejszym temacie, bo przy okazji naprawy samochodu parę ciekawych spraw udało się zrobić.
Na przykład naprawiłem przednie zawieszenie poprzez montaż poliuretanów, wymieniłem sworzeń przedniego wahacza w swój sposób (bo wskazany przez producenta sworznia nie dawał gwarancji właściwego prowadzenia samochodu), zainstalowałem grubszy przedni stabilizator. Wymieniona została maglownica, z którą też wiązała się ciekawa przygoda. Później wszystko opiszę.
Naprawy trwały długo, bo część z nich robiłem samodzielnie.

Ale najważniejsze jest to, że ostatecznie nie tylko przywróciłem wraz z mechanikami stan samochodu sprzed stłuczki, ale nawet ulepszyłem ST220 :)
No w końcu o to chodzi w tej tuningowej zabawie z samochodem!

Potwierdzeniem prawidłowości napraw i udoskonaleń był wyjazd na Tor Łódź w dniu 28 września 2019 roku. Ten wyjazd pozwolił mi zapomnieć o kilkumiesięcznym przygnębieniu.
Powrót samochodu na drogi był naprawdę z przytupem, bo auto zaprezentowało się bardzo godnie na torze pośród innych dużo mocniejszych Fordów.
A zaledwie dwa dni przed wizytą na torze mechanik skończył dopiero walkę z maglownicą i w tym samym dniu zrobiłem badania techniczne i ubezpieczyłem auto :D Wyjazd na tor był naprawdę na wariackich papierach.

Pochwalenie się wypadem na tor jest o tyle zasadne, że był to mój pierwszy raz w życiu jakimkolwiek samochodem na torze! Aż sam nie wierzę, że przy moim zamiłowaniu do motoryzacji nigdy wcześniej tego nie zrobiłem
(odległe czasy liceum i podbieranie rodzicom VW Jetty 1.3 55KM i szczeniacka jazda w nocy bez prawa jazdy na torze w Starym Kisielinie nie liczy się :D )

Auto na tor przygotowałem tylko w ten sposób, że zamówiłem opony torowe oraz wykręciłem fotel pasażera i tylną kanapę.

Na zdjęciu wnętrze z wykręconymi fotelami i wyrzuconymi niepotrzebnymi rzeczami. Zysk wagowy szacuję na około 50-60 kg. Ku mojemu zaskoczeniu te odjęte kilogramy - w nie tak znacznej przecież ilości - dało się naprawdę odczuć i w zakrętach, i przy hamowaniu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




W drodze na autostradzie z drugim kompletem kół na pokładzie.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Na miejscu szybka zabawa z przełożeniem kół.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Podstawowe przeszkolenie i rozdanie transponderów do pomiaru czasu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przygotowania do sesji na torze. Pierwsze okrążenie zapoznawcze było z pilotem (biała Fiesta ST z kogutem na dachu)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




A na późniejsze sesje wyjeżdżaliśmy już w różnych kolejnościach. Niebieskie urządzonko przypięte trytytkami do przedniej tablicy rejestracyjnej, to właśnie wspomniany transponder do pomiaru czasu.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Kilka zdjęć strzelonych przez profesjonalnego fotografa, który przemieszczał się po płycie toru:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Jak już wspomniałem, Mondeo ST220 pokazało na torze bardzo fajne właściwości jezdne i zaskoczyło wiele mocniejszych samochodów. Ostatecznie zająłem 9 miejsce. Poniżej tabela z podanymi najlepszymi czasami okrążeń.
Ja wykręciłem czas 1:05,729.
Ten wynik pozwolił mi poczuć satysfakcję z samochodu i otarł łzy ;( po feralnej stłuczce.
Wymarzony powrót samochodu na drogę 8)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

MaciekKRK

Widziałem podsumowanie uczestników sesji i faktycznie należą się duże gratulacje - pokonać RS'y czy Stingera GT - auta ze znacznie większą mocą, prawdziwym napędem 4x4 z wektorowaniem momentu to jest bardzo duży kunszt kierowcy :)
Oczywiście z wielkim szacunkiem i uznaniem dla kierowców tych samochodów, być może po prostu ich nie interesuje jazda sportowa :)

Po raz kolejny sprawdza się powiedzenie: proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców :)

incognito8848

Widzę, że extremy zostały załozone :) Jaka mieszanka?

sseebbaa1

Cytat: MaciekKRK w 28.10.2019, 06:58proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców :)
Pooglądałem parę razy na YouTube dobre przejazdy innych kierowców (nagrania onboard) ze zwracaniem uwagi na szczegóły i dzięki temu po wjeździe na tor od pierwszych okrążeń miałem obcykaną linię przejazdu :)

Przyznaję też, że wybrałem ten tor na swoją przejażdżkę, bo wiedziałem że tam nie ma długich prostych, na których traciłbym ogromnie do mocniejszych samochodów. Przykładowo Focus na 8. miejscu, do którego straciłem zaledwie 0,2 sekundy był mocniejszy aż o 120 KM (ponoć miał 370 KM). Gdybym miał się z nim ścigać na długich prostych, to nastąpiłaby dołująca tragedia :D
No i zasługą dobrego czasu było super przewidywalne prowadzenie się ST220. Mogłem pozwalać sobie na uślizgi tylnej osi mimo przelatywania na centymetry przy słupkach ustawionych z opon. Dzięki temu nie było zbędnego odpuszczania gazu na szybkich łukach.


Cytat: incognito8848 w 28.10.2019, 15:36
Widzę, że extremy zostały załozone :) Jaka mieszanka?
Rzeczywiście to opony Extreme w standardowym dla ST220 rozmiarze, czyli 225/40R18. Wzór bieżnika VR2. Wybrałem mieszankę R7, czyli średnią. Wiedziałem przed wyjazdem, że będą sesje po 10 minut, a każde okrążenie to trochę ponad minuta. Czyli zanosiło się na 7-8 mocnych okrążeń pod rząd, więc byłem spokojny o odpowiednie dogrzanie opon mimo jesiennych temperatur (pisze to, bo trochę zastanawiałem się też nad mieszanką bardziej miękką - R5).

Wydatek na takie 4 opony, to z kosztami przesyłki niecałe 1.700 złotych. Czyli trochę kasy to jednak jest. Ale naprawdę świetnie się spisały i przede wszystkim dały mnóstwo frajdy. A tego nie da się przeliczyć na kasę.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Ciekawostką jest to, jak twarde ścianki ma taka opona torowa. Nawet bez założenia jej na felgę praktycznie nie da się jej deformować.
Zrobiłem prymitywny test, ale fajnie pokazujący sztywność opony. Jeszcze przed założeniem na felgę usiadłem na niej swoim ciężarem ponad 100 kg, a kolega zrobił zdjęcie. Nawet za bardzo się nie ugięła :)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Po 6 sesjach na torze, każda po 10 minut:

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.


ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

incognito8848

Mam identyczną czyli rozmiar i mieszanka. Używam na codzień. Po dogrzaniu bajka. Jednak myślę by przejść na soft mieszankę. Warto jednak zwrócić uwagę, że to nalewki i po jakimś czasie opona jest do wywalenia. Tak czy owak klei :D

sseebbaa1

Cytat: incognito8848 w 29.10.2019, 17:46Mam identyczną czyli rozmiar i mieszanka. Używam na codzień.

Używasz opon Extreme do jazdy po cywilnych drogach? Ciekawe!
Jak jest z trwałością takiej opony w takich warunkach?
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

incognito8848

Używam od tego sezonu letniego. Faktem jest, że kupiłem używane. Po sezonie do wywalenia, zaczynają pękać. Nie wiem jak będzie z nowymi? Jednak spróbuje i wtedy bedzie lepsza opinia. Teraz mam takie odczucie, że mega ślizgaja jak nie są dogrzane. Na początku bałem się jeździć po mokrym,ale później już mi przeszło i nie było jakoś źle. Ważne, by uważać na kałużach.

sseebbaa1

29.10.2019, 20:07 #1645 Ostatnia edycja: 09.11.2019, 23:19 by sseebbaa1
Filmik z wyjazdu na tor.
Cieszę się, że koledzy nagrali moje przejazdy, bo przynajmniej mogłem w końcu posłuchać jak brzmi z zewnątrz mój własny wydech w trakcie katowania :D


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć film.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Grubszy przedni stabilizator w Mondeo ST220 8)

Stabilizator w ST220 ma grubość około 20 mm. Natomiast, co ciekawe, "zwykłe" Mondeo mk3 ma stabilizator o grubości 21 mm.
A wydawałoby się, że to wersja ST powinna mieć sztywniejszy stabilizator, bo ten element zawieszenia jest odpowiedzialny za ograniczanie przechyłów samochodu w zakrętach. Jest jednak inaczej.
Zasłyszałem gdzieś informację, że przez obniżone i sztywniejsze zawieszenie ST220 (sprężyny i amortyzatory) konstruktorzy samochodu zdecydowali się na akurat mniej sztywny stabilizator.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Tuleje stabilizatora w moim ST220 były już mocno powybijane i chciałem to naprawić poprzez montaż poliuretanów Powerflexa. Ale jakoś te Powerflexy, mimo że przewidziane do ST nie pasowały średnicą.  Musiałem kupić oryginalne gumy, które niestety nie mają jakiejś nadzwyczajnej żywotności.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Przeczuwając, że oryginalne gumy ponownie skończą się dosyć szybko (to zasługa dziurawych dróg w okolicy) zdecydowałem się na drobne ryzyko i kupiłem stabilizator ze "zwykłego" Mondeo mk3 wraz z metalowymi obejmami tulei. Kosztowało mnie to zawrotne 20 zł!
Przedni stabilizator "zwykłego" Mondeo mk3 wraz z metalowymi obejmami pasuje P&P do wersji ST220! Tylko trzeba go zamontować właśnie z tymi metalowymi obejmami dawcy, a tym samym nie można zostawić metalowych obejm z ST.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Bardzo fajną sprawą jest to, że do zwykłego przedniego stabilizatora są dostępne poliuretany Olkusza (Deuter-Motosport). Można je kupić pod symbolem KPL905 (obecnie 65 zł za 2 szt.)

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Jeżeli ktoś zamierza akurat naprawiać swoje przednie wahacze, to koszt tulei wyjdzie jeszcze niższy. Olkusz proponuje bowiem zestaw o symbolu FMMK3KKPL3 zawierający komplet tulei na dwa przednie wahacze oraz dodatkowo w tym komplecie są wspomniane tuleje staba - wówczas wychodzą one 30 zł za 2 szt.
A wspomnieć warto, że oryginalne gumy stabilizatora ST220 kosztują 88 zł za 2 sztuki. Zatem w tej cenie można kupić lepsze poliuretany oraz cały stabilizator, który będzie poprawiał właściwości jezdne. Czyli pod względem opłacalności przeróbki nie ma się do czego przyczepić :)

Grubszy stabilizator mogłem przetestować na Torze Łódź i wydaje się, że rzeczywiście troszeczkę zmniejsza przechyły nadwozia. Możliwe, że także ten stabilizator przyczynił się do całkiem fajnych czasów okrążeń, jakie wykręciłem. Na pewno sztywniejszy stabilizator nie zaburzył charakterystyki prowadzenia.
Uważam, że taki grubszy stabilizator może być jeszcze bardziej wartościową przeróbką w samochodach bez szpery (ja mam akurat Quaife), bo w zakrętach ograniczy tracenie przyczepności wewnętrznego przedniego koła - co zawsze jest problemem w FWD z otwartym dyferencjałem.

Jeżeli komfort ucieka, to w niewielkim stopniu. Odczuwane to może być tylko na dziurawych zakrętach (bo tylko w zakrętach - przy przechyłach nadwozia - stabilizator ma szanse przenosić jakieś siły).

Na zakończenie chciałbym jeszcze dodać, że miałem wątpliwość czy poliuretany Olkusza sprawdzą się do "zwykłego" stabilizatora, a wynikało to stąd, że stabilizator w miejscach tulei jest spłaszczony. Oryginalne gumy uwzględniają to spłaszczenie, a poliuretany Olkusza są okrągłe wewnątrz.
Jednak poliuretany zdały egzamin i porządnie trzymają stabilizator. Można śmiało montować.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



 8)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

mariusz gorzów

O proszę ST powrócił, więc życzę niech się porządnie klei

moskow

Fotorelacja, jak i opis super, czyli jak zawsze ;)
Także teraz jak ktoś miał coś do roboty przy stabilizatorze to sytuacja się wyjaśniła.
I sądzę że po Twoim poście zainteresowanie przednimi stabilizatorami na pewno wzrośnie ;)

sseebbaa1

Cytat: moskow w 26.11.2019, 12:43teraz jak ktoś miał coś do roboty przy stabilizatorze to sytuacja się wyjaśniła.

A używany stabilizator od "zwyklaka" można trafić w lepszym stanie, niż taką używkę z ST.
Kupiłem stabilizator od dieselka w stanie wręcz idealnym, a mój oryginalny miał już mocno powycierane miejsca pod gumami.
Myślę, że ma to po pierwsze związek z większym wyborem "zwykłych", a po drugie - i chyba nawet istotniejsze - brak uszkodzeń powierzchni staba wynika z tego, że "zwykły" stabilizator jest spłaszczony w miejscu trzymania gum, co eliminuje wycieranie się lakieru (guma pracuje przez jej ugięcie, a nie przez poślizg na stabilizatorze).
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy