Tuning hamulców w mondeo mk3

wojoo, 14.05.2010, 14:23 « poprzedni - następny »

sawekfan

Przeczytałem gdzieś do połowy ten wątek bo 30 stron nie dałem rady ;) i zauważyłem, że w zasadzie wszyscy skupiaja sie tylko na większej tarczy a nie na tym co tak naprawdę hamuje. Mianowicie za hamowanie odpowiedzialny jest zacisk bo to on próbuje zatrzymać tarczę. Im wieksza ma siłę tym lepiej mu to idzie. Siłe uzyskuje się poprzez tłoczek, który niestety w zdecydowanej wiekszości samochodów jest tylko jeden na tarcze. Musi on więc ścisnąc klocki z dwóch stron co jak wiadomo nie jest najskuteczniejszym rozwiązaniem. Najlepiej aby zaciski były conajmniej dwutłoczkowe czyli po jednym na każdą stronę. Im więcej tłoczków tym skuteczność hamowania rośnie. Mogę się założyć, że zostawiając seryjną wielkość tarczy Mondeo ale montując zacisk dwutłoczkowy, o cztero już nie mówiąc skutczność hamowania będzie lepsza niż na tarczach od FF ST 320 i jego zacisku, który jak widzę jest jednotłoczkowy. Osoby montujące większe tarcze czują lepsze hamowanie dlatego, że większa tarcza potrzebuje więcej czasu czyli hamowań aby się rozgrzać. Oczywiście te 2 cm więcej też robią swoje bo klocek jest większy a więc i powierzchnia tarcia.

Pokazane wyżej tarcze sa tego dowodem bo rozmiar mają prawie taki sam jak te od FF ST ale zaciski 4 tłoczkowe. Oczywiście są jeszcze nacinane i skręcane ale te dwie rzeczy bardziej wpływaja na utrzymanie tarczy jak najdłużej chłodnej a nie na skutecznośc samą w sobie, gdyż biorąc tarcze gładkie, tej samej jakości przy zacisku 4 tłoczkowym i porównując jedno czy dwa hamowania to myślę, że wyszłoby to samo. Różnica pojawiłaby się na torze lub górskiej, krętej drodze podczas szybkiej jazdy. Z drugiej strony gdyby zestawic mondeo z tarczami od FF ST 320 i zaciskiem jednotłoczkowym a tarczami 320 i 4 tłoczkami to by wyszło, że ten pierwszy nie hamuje. Dlatego radziłbym inwestować w zacisk wielotłoczkowy a nie samą średnice tarczy :) Pozostaje tylko pytanie czy potrzebne sa aż takie heble do samochodu używanego do zwykłej jazdy, bo nie sądze aby ktoś wybrał Mondeo jako samochód do upalania po torze :)

wilhelm

Oni mają "trochę" lepsze ceny, i zaciski 6/8 tłoczkowe :D

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.m-drive.pl/am-brakes/realizacje.html

sseebbaa1

A już myślałem, że w końcu pojawiła się jakaś pośrednia cenowo propozycja!
Bo do tej pory było w zasadzie do wyboru albo zestaw z FocusaST, albo Tarox za 8000-10000zł.

Jednak zadałem pytanie tej firmie (AM-Brakes) czy mają jakieś rozwiązania do ST220 i ile dokładnie kosztuje komplet. I taką odpowiedź otrzymałem:


witam
zazwyczaj proponuję klientom zestawy dość duże bo Brembo 6 tłoczkowe z tarczą dwu częściową 350x34mm skręcaną z dzwonem aluminiowym :)
ale koszt takiego zestawu do pańskiego auta to ok 5000 - 8000zł

jeżeli coś tańszego to może zaproponuje panu oryginalne zaciski i tarcze od Focusa RS MK2 tarcza 320x25mm to chyba nawet taki sam zestaw jak w Focusie ST lecz ja mam z RSa...
zaciski używane ok 50tkm, tarcze nowe, klocki nowe ok 3500zł



Tu akurat mam wątpliwość czy w RS MK2 były takie tarcze. Wydawało mi się, że tam były montowane 335mm czy 336mm ? Ale nie wiem dokładnie.


PS. A Focus ST ma rzeczywiście jednotłoczkowe zaciski. Źle napisałem we wcześniejszym poście. Mea culpa.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

wilhelm

ST miał 320x25, RS miał 336x28...

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakeparts.pl/product.php?id_product=214047 - RS
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakeparts.pl/product.php?id_product=104985 - ST

sseebbaa1

Na własne potrzeby wyliczyłem ile kosztowałby kompletny (nowy) zestaw do ST220 na przednią oś.
Na pewno można byłoby znaleźć tańsze elementy tego zestawu (np. tańsze klocki), ale akurat te komponenty są chwalone na tym forum. No i można znaleźć używane zaciski, ale ja akurat wolę nowe.

- 410 zł (dostawa gratis, Allegro) dwie tarcze Zimmermann gładkie z powłoką CoatZ 320mm (610.3709.20)

- 600 zł (+20 zł przesyłka, Allegro) dwa zaciski od FF ST225 (11.9576-9975.2 lewy, 11.9576-9976.2 prawy)

- 360 zł (+20 zł przesyłka, Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.autoracing.pl) przewody Goodridge w stalowym oplocie (SFD1090-4P)

- 600 zł (brakes.pl) klocki Ferodo DS2500 (FDS1706)


Czyli wychodzi ok. 2.000 złotych na nowiutkich częściach.
Ceny na kwiecień 2013
Są to ceny bez jakiegoś głębszego szukania okazji. Po prostu ceny z internetu.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

wilhelm

No i taki zestaw bedzie wystarczajacy do mondka :)

Ja mam bardzo podobny, inne tarcze tez gladkie i bez przewodow w oplocie. O ile nie upalasz auta na torze to daje rade ;)

weksla

bardzo tanie te zaciski ja płaciłem coś 900zł za nówki
Ford Mondeo 2.0 TDCI 130ps ------> 160ps<br />Ford Focus ST225--------------------> 450ps

linkgrabber

zaciski jak sie trafi to można za 300 kupić ;) wsytarczy co jakiś czas sprawdzać czy ktoś wystawi, ja kupilem przez przypadek.

sseebbaa1

Cytat: sawekfan w 09.04.2013, 04:27Najlepiej aby zaciski były conajmniej dwutłoczkowe czyli po jednym na każdą stronę. Im więcej tłoczków tym skuteczność hamowania rośnie.
Masz całkowitą rację.
Tylko, że te wielotłoczkowe są absurdalnie drogie. To właśnie dlatego pytałem czy są jakieś pośrednie (cenowo) rozwiązania.
Bo jak sobie pomyślę, że zaciski i tarcze Taroxa to 8.000-10.000zł, to mi się odechciewa...

A swoją drogą, to nie mogę nigdzie znaleźć informacji co do możliwości (ewentualnych problemów) z montażem zestawu hamulców od Focusa RS (305KM). Ma ktoś może jakiś link lub informację?
No i jak to wygląda cenowo?
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

linkgrabber

było w tym temacie jesli dobrze pamiętam i tam jest inny rozstaw śrub mocujących. Najmniej inwazyjne i najtansze rozwiazanie to założenie zaciskow z foki ST/nowego Volvo, nic innego ciekawego nie wymyslisz.

Teraz nawet na motor show jak obczajalem nowe volva to praktycznie wszystkie były na tych zaciskach wiec skoro do nich wystarcza to i dla nas nie są takie złe ;)

k2argon

Koledzy podłączam się pod wątek. Zaciski od focusa st zakupione. Na które tarcze z poniższych zdecydowalibyście się lub użytkujecie? Kryteria - jakość/trwałość - nie chcę po 15 tyś zmieniać tarcz. Autem jeżdżę na co dzień. Czy w ogóle odczuję różnicę zakładając poniższe tarcze czy może kupić oryginalne zwykłe tarcze ate od focus st + zaciski i będzie ok.

1. SP Performance Slotted Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakes.pl/product_info.php/tarcze-hamulcowe-sp-performance-slotted-p-2132?cPath=43608_43609_45467_45563_45564_45565&osCsid=47c122be9c73b8a9b903ab45e502a165

2. SP Performance Drilled Slotted Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakes.pl/product_info.php/tarcze-hamulcowe-sp-performance-drilled-slotted-p-3332?cPath=43608_43609_45467_45563_45564_45565&osCsid=47c122be9c73b8a9b903ab45e502a165

3. Black Diamond Grooved 6 Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakes.pl/product_info.php/tarcze-hamulcowe-black-diamond-grooved-p-20239?cPath=43608_43609_45467_45563_45564_45565&osCsid=47c122be9c73b8a9b903ab45e502a165

4. DBA Street T2 Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakes.pl/product_info.php/tarcze-hamulcowe-dba-street-t2-p-30411?cPath=43608_43609_45467_45563_45564_45565&osCsid=47c122be9c73b8a9b903ab45e502a165

5. EBC Turbo Groove Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.http://www.brakes.pl/product_info.php/tarcze-hamulcowe-ebc-turbo-groove-p-4935?cPath=43608_43609_45467_45563_45564_45565&osCsid=47c122be9c73b8a9b903ab45e502a165





Ford Kuga 2,5T 280HP 4WD

sseebbaa1

Cytat: k2argon w 11.04.2013, 11:20Na które tarcze z poniższych zdecydowalibyście się...
No ciekawe zestawienie tarcz przedstawiłeś.
Sam jestem ciekaw co myślą o takim porównaniu koledzy z forum.


A jeżeli chodzi o kwestę zacisków wielotłoczkowych, to jest problem w tym, że w zasadzie nie mogę nigdzie znaleźć rozwiązania 2-tłoczkowego lub maksymalnie 4-tłoczkowego do Mondeo (lub oczywiście Focusa ST).
Jak znajdzie się jakieś rozwiązanie to raczej jest ono już co najmniej 6 tłoczkowe z odpowiednią do tego ceną.

ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

T

Cytat: sawekfan w 09.04.2013, 04:27Im wieksza ma siłę tym lepiej mu to idzie.
To jest mało istotne we współczesnych autach. Już seryjne hamulce blokują bez problemu koła przy każdej prędkości, poza tym siłę docisku można tak naprawdę regulować wspomaganiem. Problem to fading. I wbrew pozorom w tym pomagają wielotłoczkowe zaciski -- mają większą powierzchnię tłoczków, więc lepiej odbierają ciepło z klocków, poza tym dzięki kilku tłoczkom dokładniej dociskają klocek do tarczy, dzięki czemu nagrzewa się on bardziej równomiernie.

Tyle, że w Mondeo wielotłoczkowe zaciski są do niczego niepotrzebne, to po prostu przerost formy nad treścią, swap z Focusa ST jest aż nadto, byle z dobrymi klockami. U mnie po tym swapie dodatkowo balans hamulców przesunął się ku tyłowi, co jest poprawia końcowy efekt, ale nie wiem czy tak będzie w każdym Mondeo, bo w tym modelu z tyłu były przynajmniej cztery różne rodzaje zacisków (w zależności od wersji nadwoziowej i rocznika).

« Dodane: 11.04.2013, 17:12 »

Cytat: k2argon w 11.04.2013, 11:20Kryteria - jakość/trwałość - nie chcę po 15 tyś zmieniać tarcz.
Na pewno nie bierz tarcz z przewierceniami na wylot -- ze względu na duże obciążenia termiczne w tych miejscach dość szybko powstają mikropęknięcia. A co do trwałości -- wszelkie "niegładkie" tarcze mają mniejszą trwałość od gładkich (tej samej jakości) i szybciej zużywają też klocki.

Cytat: k2argon w 11.04.2013, 11:20Czy w ogóle odczuję różnicę zakładając poniższe tarcze czy może kupić oryginalne zwykłe tarcze ate od focus st + zaciski i będzie ok.
Podstawa to dobre klocki! Jeśli chcesz dobrej trwałości, to kup klocki Ferodo DS, a tarcze zostaw gładkie. Trwałość będzie zbliżona do seryjnych.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Fordtuning.pl
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.Samochody.club

sseebbaa1

Jestem przekonany do słuszności montowania zestawu z Focusa ST. I mam zamiar zamontować zestaw, tak jak to opisałem w jednym z wcześniejszych swoich postów (gładki Zimmermann, Ferodo DS2500, Goodridge).
Jednak chciałbym przed ostateczną decyzją upewnić się, że jest to najlepsze rozwiązanie w swojej cenie.

Jednym z pomysłów, który chodzi mi po głowie jest sprawdzenie jakie wydajniejsze zestawy hamulcowe (tuningowe) są przewidziane do Volvo. Chodzi o te modele Volvo, które w standardzie mają hamulce identyczne z ASBO.
Na stronie ATE po wpisaniu np. kodu zacisku od Focusa ST (11.9576-9975.2 lewy, 11.9576-9976.2 prawy) wyskakują wszystkie modele Volvo wyposażone w te zaciski ("Linked Vehicles").
Wychodzę z założenia, że to oznacza kompatybilność także ewentualnych tuningowanych hamulców. Mówiąc prościej - jeżeli jakieś ulepszone hamulce będą pasowały do Volvo (np. mocnego S40 T5, po 2004 roku), to również w prosty sposób będą pasowały do Mondeo.
Nie miałem jeszcze czasu żeby dobrze poszukać gotowych rozwiązań, ale wydaje się to dobrym tropem.
Mam nadzieję, że do Volvo tunerzy bardziej się postarali niż do Mondeo czy Focusa ST.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

Falubaz 1

Może coś z Volvo z serii R? Trzeba to sprawdzić.